کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان؛

کشف ۲ قلعه پادگان از دوره ساسانی در محدوده سد چم شیر گچساران

12 فروردين 1401 ساعت 12:29

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از کشف ۲ قلعه پادگان از دوره ساسانی در محدوده سد چم شیر گچساران خبرداد.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از کشف ۲ قلعه پادگان از دوره ساسانی در محدوده سد چم شیر گچساران خبرداد.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «کبنا»، سعید طالبی‌پور امروز شنبه (10 آذرماه ۱۴۰۱) افزود: به دنبال تصویب طرح ایجاد سد در منطقه چم شیر شهرستان گچساران و هم‌مرز با استان فارس در دولت نهم در دو فصل در سال‌های ۸۶ و ۸۷ کار بررسی باستان‌شناسی محدوده دریاچه سد توسط تیمی از پژوهشکده باستان‌شناسی کشور انجام‌ شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در این بررسی‌ها تعداد زیادی محوطه و بنا شناسایی شد که از این تعداد بخشی در استان فارس و بخشی در کهگیلویه و بویراحمد بود.
طالبی‌پور بیان کرد: از این تعداد ۱۵ محوطه مهم انتخاب و از نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ خورشیدی کار کاوش باستان‌شناسی بر روی این محوطه‌ها توسط تیم‌هایی از موسسه باستان‌شناسی کشور شروع شد.

وی تصریح کرد: درمجموع تاکنون ۲۰ فصل کاوش باستان‌شناسی در این محوطه‌ها صورت گرفته که حاصل آن پیدا شدن استقرارهایی از دوران تاریخی و اسلامی در این بخش‌ها است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: کشف ۲ قلعه پادگان از دوره ساسانی و همچنین استقرارهای عشایری از مهم‌ترین یافته‌ها بوده و به دلیل عشایری بودن اکثر محوطه یافته‌های فرهنگی باستانی (شیء) مهمی کشف نشده است.
طالبی‌پور یادآور شد: تعدادی از محوطه ‌ها در بیرون از محوطه دریاچه سد است که بعد مورد کاوش قرار خواهد گرفت.
‌او خاطرنشان کرد: هم‌اکنون چند گروه کاوش در حال فعالیت در سد چم شیر هستند که با اتمام کار آن‌ها دیگر مشکل خاصی وجود ندارد و فقط مابقی مکان‌هایی که باید کاوش شوند در بیرون از مخزن سد هستند.

 


کد مطلب: 456396

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/456396/کشف-۲-قلعه-پادگان-دوره-ساسانی-محدوده-سد-چم-شیر-گچساران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1