تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۴۵۵۴۷۸
نماینده آبادان از آینده مبهم «سد چم شیر» با تصمیمات خلق الساعه می‌گوید؛

نمک بر زخم «چم شیر»

۱
۰
نمک بر زخم «چم شیر»
کبنا ؛عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش ترکِ فعل‌های صورت گرفته در خشکی خوزستان، گفت: ترک فعل‌های صورت گرفته در وزارت نیرو و سازمان محیط زیست بیش از هر نهادی مشهود است بطوری‌که بانی وضع موجود شده‌اند و خسارات جبران ناپذیری را از خود به جای گذاشته است.
سید مجتبی محفوظی با هشدار به آبگیری سد چم‌شیر و نشتی چاه‌های نفت این منطقه، گفت: هر گونه انتقال آب از سر شاخه‌های کارون به هر عنوانی خلاف قوانین طبیعت و محیط زیست محسوب می‌شود و تبعات گران و گاهی جبران ناپذیر را به دنبال دارد، روزگاری نه چندان دور خوزستان به دلیل حاصل‌خیزی رتبه نخستین کشاورزی کشور را از آن خود کرده بود اما امروز در معرض خشکی مطلق قرار گرفته است.
تخلفی آشکار در حوزه محیط زیست
نائب‌رئیس‌اول فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: بسیاری از سدهایی که در خوزستان احداث می‌شوند موافقت محیط زیست را به همراه ندارند و اگر جایی هم محیط زیست با این مسئله موافقت کرده بی‌تردید نتایج خسارت‌باری را به دنبال داشته است، البته در نظر داشته باشیم اگر پروژه‌ای زیست محیطی بدون اجازه محیط زیست راه‌اندازی شود تخلف آشکار است و باید متولیان نسبت به راه‌اندازی آن پاسخگو باشند.
وزارت نیرو و سازمان محیط زیست با ترک فعل‌های صورت گرفته، «بانیانِ وضع موجود» شده‌اند
عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ترکِ فعل‌های صورت گرفته، تصریح کرد: وزارت نیرو و سازمان محیط زیست از جمله نهادهای متولی منابع آبی کشور محسوب می‌شوند، ترک فعل‌های صورت گرفته در وزارت نیرو و سازمان محیط زیست بیش از هر نهادی مشهود است بطوری‌که بانی وضع موجود شده‌اند و خسارات جبران ناپذیری را از خود به جای گذاشته است؛ در این بین احداث سد به شکل غیر کارشناسی شده تبعات گرانی را برای نسل امروز و فردا به دنبال خواهد داشت.
آبگیری سد چم شیر یاد و خاطره تلخ سد گتوند را در افکار عمومی مردم خوزستان زنده خواهد کرد؛ فاجعه سد گتوند زمانی رقم خورد که مقامات اول مملکت با سدسازی‌های بزرگ آمریکا آشنا شدند و مدیران وقت علاقه‌مند به کپی‌برداری از دستاورد سد سازی در کشور برآمدند
محفوظی، آبگیری سد چم‌شیر را تکرار خاطره تلخ سد گتوند یاد کرد و گفت: آبگیری سد چم شیر یاد و خاطره تلخ سد گتوند را در افکار عمومی مردم خوزستان زنده خواهد کرد؛ فاجعه سد گتوند زمانی رقم خورد که مقامات اول مملکت با سدسازی‌های بزرگ آمریکا آشنا شدند و مدیران وقت علاقه‌مند به کپی‌برداری از دستاورد سد سازی در کشور برآمدند. هزینه احداث سد چم‌شیر چند هزار میلیارد تومان برآورد شده است که با آبگیری آن بدون تردید هزینه سنگین‌‌تری را باید بپردازیم، ای کاش به جای سد سازی‌‌های بی مورد مسئولان و متولیان امر به فکر راهکاری سازنده بودند.
سالانه حجم بسیاری از نمک وارد مخزن سد چم‌شیر می‌شود
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، در ادامه تاکید کرد: سالانه حجم بسیاری از نمک وارد مخزن سد چم‌شیر می‌شود ورود این نمک‌ها فاجعه‌ای بزرگ در شرق خوزستان را رقم خواهد زد. در نظر داشته باشیم سازمان محیط زیست به طور علنی اعلام کرده است آبگیری سد چم‌شیر تخلف است.
محفوظی با اشاره به سایر تهدیدهای محیط زیستی که با آبگیری سد چم‌شیر رخ می‌دهد، افزود: سد سازی‌های بی‌مورد تنوع زیستی و خارق‌العاده جانوری را به خطر می‌اندازد، سناریوی تلخ ماجرا زمانی خود را نشان می‌دهد که با آبگیری این سد چا‌ه‌های نفت موجود فعال شده و نشتی این چاه‌ها به داخل آب، خسارات جبران ناپذیری به جای خواهد گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

نفر
Iran, Islamic Republic of
خسته نشدید از اخبار منفی

تا کی با ذهن منفی جلو میرید


خودتون رو نابود میکنید از درون
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
1