تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۲۷
کد مطلب : ۴۵۵۴۵۶
مجتبی شریعتی، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج در گفت‌وگو با کبنانیوز؛

هر چه از نخبگان فاصله بگیریم از تحقق اهداف و ایده‌آل‌ها دور می‌شویم / دولت نباید اسیر چنین نمایندگانی شود / افراد زالو صفت که در هر دولت نقاب خود را تغییر می‌دهند در این دولت حضور دارند / با مدیران خسته، فرسوده و غیر باورمند کار از پیش نخواهد رفت

۳۲
۳
هر چه از نخبگان فاصله بگیریم از تحقق اهداف و ایده‌آل‌ها دور می‌شویم / دولت نباید اسیر چنین نمایندگانی شود /  افراد زالو صفت که در هر دولت نقاب خود را تغییر می‌دهند در این دولت حضور دارند / با مدیران خسته، فرسوده و غیر باورمند کار از پیش نخواهد رفت
کبنا ؛در هر جامعه‌ای باید باب گفت و گو باز باشد تا مسائل به شکل عادی حل شوند، اما زمانی که گفت و گو حذف شود، افراد نمی‌توانند درباره مسائل مختلف با هم گفت و گو کنند، یا اگر رسانه‌ها نتوانند صدای جامعه باشند، مشکلات به شکل‌های مختلف؛ اعتراض، خشونت و... بروز می‌کنند. در خصوص شرایط فعلی، موضوع گفت‌وگو، نخبگان، معیشت و نحوه مدیریت در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد پایگاه خبری کبنا نیوز تصمیم گرفته که با چهره‌های مختلف کشوری و استانی پیرامون مسائل مطرح شده گفت‌وگو‌هایی را ترتیب دهد تا همچون گذشته به رسالت اصلی خود، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عمل کرده باشد. تاکنون با حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی محمد بزرگواری، نماینده سابق مجلس، علی خرامین، عضو هیئت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و نادر منتظریان، فعال سیاسی اصولگرا، سیدنعمت اله صدوقی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، کوروش فتحی، مدرس دانشگاه، محمد مهدی روشنفکر، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج و سید علی عباس محدث، جامعه شناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی گفت‌وگوهای را انجام دادیم. در ادامه گفت‌وگوی کبنا نیوز با مجتبی شریعتی عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه یاسوج را می‌خوانید.
چه تعریفی برای نخبگان (در گرایش‌های مختلف علمی) دارید؟
در جامعه‌شناسی، نخبگان بخشی از جامعه هستند که از منظر توانایی‌هایشان در عرصه اندیشه نسبت به متوسط جامعه برتری داشته باشند. اما از منظر اسلامی اگر بررسی کنیم جامعه به خواص و عوام تقسیم می‌شود. در واقع نخبگان جامعه افرادی که تابع جمع نیستند بلکه جریان سازند و در تحولات کشور در عرصه‌های مختلف موثرند. خود این خاص به دو تقسیم می‌شوند اهل حق یا اهل باطل.
چرا جریان‌های فکری و مدیریتی در استان کهگیلویه و بویراحمد، هیچگاه از نخبگان در سطوح مدیریتی استفاده نمی‌کنند؟
محرومیت‌هایی که نظام دیوان سالارانه دارد و به دنبال انسان‌های محافظ کار، بله قربان‌گو و غیر اخلاقی‌اند، لذا نخبگان هم از نظام‌های اداری فاصله می‌گیرند و نظام‌های مدیریتی و اداری هم دنبال افراد خلاق نیستند. از طرف دیگر در وزارتخانه‌های ما عصبیت نقش پررنگی دارد. تعصبات جناحی، سیاسی، منطقه‌ای، جغرافیایی و باندبازی‌هایی که حول یک فرد شکل می‌گیرد. اضافه بر این مسائل همه‌جای کشور مشهود است. قوم‌گرایی هم در استان گهگیلویه و بویراحمد هست که باعث تضعیف شایسته‌سالاری در استان می‌شود. کلان‌ترین و جزئی‌ترین مسائل ما درگیر همین مسائل است. در این نظام مدیریتی، مدیر خیلی موثر است. مدیر می‌تواند ساختار را بشکند. یک مدیر هم می‌تواند به این مسائل دامن می‌زند.
بهره‌مندی از دانش نخبگان در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی را، الزامی می‌دانید یا اختیاری؟
من به عنوان یک شهروند نمی‌توانم از الزام صحبت کنم. تشخیص الزام به عهده مدیران است. من به عنوان یک شهروند می‌توانم توصیه کنم، هر چه از نخبگان فاصله بگیریم از تحقق اهداف و ایده‌آل‌ها دور می‌شویم. مدیران ما باید بدانند؛ ممکن است یک سیستم غیرخلاق و محافظه‌کار عمر مدیریت طولانی داشته باشد؛ اما هیچ گاه این مدیران مدیر موفق نخواهند بود و مدیری که در اذهان و قلوب مردم ماندگار باشد، نیستند و این چنین مدیری نه در دنیا و نه در آخرت موفق نخواهند بود.
 آیا چگونگی انتخاب مدیران با هماهنگی و تعامل با نمایندگان می‌تواند در محرومیت بیشتر از گذشته استان مؤثر باشد؟
نمایندگان، نماینده قشر وسیعی از مردم هستند و در بهترین حالت با توجه به اینکه نظام انتخاباتی ما طوری طراحی شده که کاندیدایی که به مجلس وارد می‌شود حائز اکثریت مطلق آراست که حائز بیشترین آرا در بین نامزدهای دیگر است. لذا با یک تحلیل ساده می‌توان به این نتیجه رسید که جمعیت کثیری از مردم اگر چه به آنها رأی دادند، جمعیت بسیاری در بیشترین موارد به نماینده رأی ندادند و نمی‌توان گفت نمایندگی اکثریت مردم است. بلکه نماینده انتخاب جمعی از مردم است. لذا دولت باید نگاهی به قشری که به این نماینده رأی ندادند، هم داشته باشد. اگر دولت‌ها اسیر چنین نمایندگانی شود، نتیجه‌ای که ایجاد می‌شود، قشر گسترده‌ای از مردم نادیده گرفته می‌شوند. در طیف طرفداران نمایندگان افراد نخبه هم وجود دارد؛ اما اگر نقش نماینده را پررنگ کنیم، نخبگان را نادیده گرفتیم. ما اگرچه در یک نظام تفکیک قوا هستیم و نظام جمهوری اسلامی یک نظام تفکیک قوایی و از امتیازات دولت مدرن است. مقام معظم رهبری هم بارها به این امتیازات اشاره کرده است. در حالی که مشورت گرفتن از نمایندگان مفید است؛ اما کافی نیست. مشورت به معنای این نیست که آنها مسئولین را انتخاب کند. دولت و مجلس کارکرد خود را این‌گونه از دست می‌دهند.

وضعیت موجود جامعه را چگونه تشریح می‌کنید و چه صحبتی می توان با مدیران فعلی داشت؟
اگر مدیران بخواهند مدیریت موفق و شایسته داشته باشند، باید به اصول مدیریتی پایبند باشند و یک مدیریت علمی و آکادمیک را داشته باشند و مدیران از گسل‌های قومی، جناحی و جغرافیایی فاصله بگیرند و به اهداف کلان دولت نزدیک شوند. در این صورت، قطعاً مدیرانی خواهند بود که هم در چشم مردم و هم در چشم آیندگان به عنوان مدیران موفق شناخته خواهند شد. مردم به دلیل اینکه خود انتخاب کننده مستقیم یا غیرمستقیم هستند و وظیفه خیلی سنگینی دارند و هر چه مردم توجه بیشتری به انتخاب‌های خود کنند از نتایج بهتری هم بهره‌مند خواهند شد. اگر یک نظام دیکتاتوری باشد دیکتاتور انتخاب می‌کند ولی وقتی  انتخاب مردم باشد، اعتراض‌ها قابل توجیه نیست. مدیران هم باید به این نکات توجه کنند و این جمله شهید بهشتی را مد نظر داشته باشند که «ما شیفتگان خدمت هستیم نه تشنگان قدرت» باید به هر قیمتی دنبال این باشند که مدیریت را به دست بیاورند. اگر می‌توانند کاری را از پیش ببرند که برای پیشبرد اهداف دولت و مردم باشد. مردانه وارد میدان شوند ولی اگر محدودیت دارند و توان این کار را ندارند، اشکالات و ضعف خود را بپذیرند. تا نه ضرری به جامعه بزنند و نه آبروی که سال‌ها جمع کردن را از دست بدهند.
چه عواملی دخیل هستند تا جامعه به حالت اعتراض درآید؟ چرا؟ راهکار چیست؟
عوامل مختلفی دخیل هستند، علیرغم همه تحلیل‌ها نقش عوامل خارجی، مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تغییر نسلی و... در اعتراضات دیده می‌شود. اگر جامعه ایرانی را به اکثریت خاکستری و اقلیت موافق و مخالف تقسیم کنیم. خواسته اکثریت جامعه ایرانی مسائل اقتصادی است؛ یعنی اگر دولت‌ها بتوانند در عرصه اقتصادی تحولی ایجاد کنند، شاید این اعتراضات بسیار کمتر شود. دولت سیزدهم علی‌رغم ایراداتی که دارد میراث‌دار یک دهه رها بودن اقتصاد کشور است. علی‌رغم تورم شدیدی که امروز در کشور ما حاکم است و نباید فراموش کنیم در همین مدت کوتاه دولت رئیسی نسبت به تورم ۸ ساله دولت قبل وضعیت بهتری دارد. البته چون مدت این فشار اقتصادی زیاد شده تحمل‌پذیری مردم کمتر شده و مردم انتظار یک عملکرد مثبت به‌روز و سریع را دارند. درست است که وضعیت بهتر شده؛ اما برای مردم قابل احساس نیست. البته در مسائل دیگر غیر از مسائل اقتصادی هم این دولت نیازمند تغییراتی است. مردم ایران علی‌رغم تبلیغاتی که انجام می‌شود، دین‌باور هستند شاید از دیدگاه ظواهر و مناسک با طیفی از مردم روبه‌رو باشیم که خیلی از مسائل را رعایت نکنند و علی‌رغم اینکه آموزش‌و پرورش در یکی دو دهه اخیر در مورد باورهای دینی به خوبی عمل نکرده ولی مردم ایران مردم دینداری هستند.
پلیس که حافظه جامعه ماست به عنوان یک عنصر انضباطی مسئول یک کار فرهنگی شود، این از اساس اشتباه است. باید این وظیفه اجتماعی را به عهده نهاد دیگر بگذارند. در ابعادی که جرم است بحث فرق می‌کند؛ پلیس می‌تواند وارد شود اما درباره مسائل فرهنگی خیر!
در عرصه مبارزه با فساد و شفافیت علی‌رغم اینکه دولت سیزدهم( دولت رئیسی) بر این شعار تاکید بسیار داشته اما هنوز  در ابعاد مدیریتی برخی افراد زالو صفت که در هر دولت نقاب خود را تغییر می‌دهند در این دولت حضور دارند.
دولت رئیسی باید تکلیف خود را روشن کند هم گفتمان را مشخص کند و مشخص کند چرا افراد ناکارآمد را کنار نمی‌گذارد؟ چرا از ایده‌ها و انرژی‌های نو استفاده نمی‌کند؟ اگر بخواهیم اشکالات مدیریتی را درباره دولت رئیسی بگوییم خلأ شدید مدیریتی یک عنصر هماهنگ‌کننده که بتوانند مدیریت‌های مختلف کشور را سامان دهد ندارد. در برخی وزارتخانه‌ها و استانداران تغییرنظر جدی باید انجام شود. اگرچه همه ظرفیت‌های سیاسی- اجتماعی را به کار گرفت؛ اما باید توجه داشته باشد که با افراد غیر همسو نمی‌تواند کار را از پیش برد.

دولت آقای رئیسی باید بداند جهش انقلابی و ترمیم و راضی نگهداشتن مردم با مدیران جوان جدید و پر انگیزه محقق است و با انسان‌های خسته، فرسوده و غیر باورمند کار از پیش نخواهد رفت.
 این دولت در یک سال اخیر علی‌رغم تمام مشکلات موفقیت‌های بزرگی داشته که قابل کتمان نیست. در حوزه مدیریتی نیازمند اصلاحات است و در فضای گفتمانی باید تکلیف را روشن کند. واقعیت این است مردم به این دولت امید زیادی دارند و اگر دولت سیزدهم نتواند امید مردم را محقق کند؛ نه دولت که نظام جمهوری اسلامی آسیب می‌بیند و عده‌ای در کمین این امید نشسته‌اند وظیفه‌ای که دولت سیزدهم به دوش دارد فرای وظیفه دولت است و این اهداف یک نظام است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نماینده نخبه سوز باید برای همیشه از صحنه سیاست کنار برود
حقگو
Iran, Islamic Republic of
به این می گویند حرف حسابی. متین و متقن
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
مطالب مفید و به جایی گفته است. واقعا استفاده کردیم
احمدی
Iran, Islamic Republic of
همه ی این جملات کلیدی هستند: هر چه از نخبگان فاصله بگیریم از تحقق اهداف و ایده‌آل‌ها دور می‌شویم / دولت نباید اسیر چنین نمایندگانی شود / افراد زالو صفت که در هر دولت نقاب خود را تغییر می‌دهند در این دولت حضور دارند / با مدیران خسته، فرسوده و غیر باورمند کار از پیش نخواهد رفت
ادیب
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای کمایی. این جمله را درست کنید:
محرومیت‌هایی که نظام دیوان سالارانه دارد و به دنبال انسان‌های محافظ کار، بله قربان‌گو و "غیر اخلاقی‌اند" درست نیست.
غیر خلاق اند و نه غیر اخلاقی
ادیب
Iran, Islamic Republic of
این جمله را هم اصلاح فرمایید:
کاندیدایی که به مجلس وارد می‌شود حائز اکثریت مطلق "آراست".
" آرا نیست" درست است
ادیب
Iran, Islamic Republic of
نخبگان جامعه افرادی که تابع جمع نیستند.
"جمع " درست نیست. لطفا اصلاح کنید"تابع جو"
مهدی
Iran, Islamic Republic of
واقعا مطالب کاربردی و مفیدی گفته اند ایشان، اگر به همین موارد عمل شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
من از این جمله ایشان خوشم آمد:.
در عرصه مبارزه با فساد و شفافیت علی‌رغم اینکه دولت سیزدهم( دولت رئیسی) بر این شعار تاکید بسیار داشته اما هنوز در ابعاد مدیریتی برخی افراد زالو صفت که در هر دولت نقاب خود را تغییر می‌دهند در این دولت حضور دارند.
گزیده گوی
Iran, Islamic Republic of
اصل مطلب همین است:
مردم به دلیل اینکه خود انتخاب کننده مستقیم یا غیرمستقیم هستند و وظیفه خیلی سنگینی دارند و هر چه مردم توجه بیشتری به انتخاب‌های خود کنند از نتایج بهتری هم بهره‌مند خواهند شد. اگر یک نظام دیکتاتوری باشد دیکتاتور انتخاب می‌کند ولی وقتی انتخاب مردم باشد، اعتراض‌ها قابل توجیه نیست.
برنو
Romania
راستی دکترجان کارشناسی دامپروری را چند ترمه تمام کردی؟
در جواب برنو
Iran, Islamic Republic of
برنو جونی خیلی مهمه چند ترمه کارشناسی گرفته باشه.حساب کن اصلا مدرک نداره. چه افراد توانمندی که تحصیلات آکادمیک ندارند.مثلا میخوای ضایع کنی آقای شریعتی را. شعور و درک و فهم به مدرک نیست.برنو بی فشنگ هم به اندازه چو رملک نیرزه
Iran, Islamic Republic of
آیا وقتی شورای لیدرها نماینده در شهرستان تضمیم گیرنده است/و استاندار و مدیران کل موظف به اجرای آن می باشند سنگ روی سنگ بند می آید آیا باید از مردم باز انتظار وفاداری داشت انتظار خویشتنداری داشت انتظار سکوت داشت ای نماینده ولی فقیه در استان ای نماینده خبرگان مردم شما برگ و متدین این استان مظلوم هستید چرا سکوت می کنید چرا بی تفاوتید نسبت به این طلمها شما پدران معنوی همه مردم این استان اید نگذارید فرزندی ناخلف بعنوان شورای لیدرهای نمایندگان در این استان زائیده و بزرگ شود این بزرگترین تهدید و خطر است این تولد تولدی نامبارک است آقای استاندار رسالتش را که نماینده ارشد سیاسی دولت است فراموش کرده مجری اوامر شورای لیدرها شده و لطمه ای غیر قابل جبان به حیثیت نظام است جهت رضای خدا و حرمت خون پاک شهدا جلوی اینچنین حرکات مخرب و آسیب زا و بحران آفرین را بگیرید و در واقع آقای استاندار را از اول زیر پا ِِِله و خردش کردند و باید فرار را بر قرار در این استان را ترجیح دهد و خود را از این منجلاب.. ساخته نجات دهد
دبیر
Iran, Islamic Republic of
جناب کمایی عزیز. به نطر می رسد در تایپ کردن کمی سرعت عمل بوده و بعضی از افعال مصاحبه به درستی تایپ نشده اند.
مثلا در جمله: اگر بخواهیم اشکالات مدیریتی را درباره دولت رئیسی بگوییم خلأ شدید مدیریتی یک عنصر هماهنگ‌کننده که بتوانند مدیریت‌های مختلف کشور را سامان دهد ندارد.
کلمه آخر "دارد" صحیح می باشد و نه "ندارد"
Iran, Islamic Republic of
نخبگان و افراد توانمند را به کار نمی گیرند. نمایندگان به دید تهدید به افراد کاربلد و توانمند نگاه می کنند
ناصر
Iran, Islamic Republic of
وقتی مردم ما به روشنفکر بعنوان نماینده رای بدن و بفرستنش مجلس زاییده تفکرش انتخاب افرادی ضیفتر از خودش مثل مدیر صنعت معدن استان خواهد بود/ این موضوع درحایست که افرادی خیلی توانمد تر و دانا تر و با عملکرد بهتر در صنعت معدن وجود دارد تا مسائل سیاسی و قومی قبیله ایی در استان حکفرما است شایسته سالاری جایگاهی نخواهد داشت
شیرزادی
Iran, Islamic Republic of
دولت و در راس آن استاندار متاسفانه اسیر نمایندگان‌ناکارامد، ناتوان و ضعیف شده است. در همین یاسوج و بویراحمد چنین وضع اسف باری تاکنون سابقه نداشته، اون از نماینده که تکلیفش مشخصه و زمین‌و زمان‌میدانند که... این از استاندار که متاسفانه دوتا نیروی توانمند در کنارش نیست. مگر می شود با حرف زدن کارها را جلو برد؟
به قول دوستمان درست است که نماینده رای آورده ولی استقلال عمل و حفظ شانیت استاندار کجا رفت پس؟؟؟؟؟ همین رفتارها و کارهای سیاسی متاسفانه باعث شکاف اجتماعی می شود و نتیجه آن‌نارضایتی مردم‌را در پی دارد. همه می دانند که نماینده ضعیف است /ولی استاندار نباید در دام‌چنین‌فرد ضعیف ناتوان و ناکارآمدی بیفتد.
به امید موفقیت دولت انقلابی
بهار پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
احسنت..
یکی از علل اصلی فاصله گرفتن افراد توانمند از نظام و عدم بکار گیری آنها نمایندگان هستند. وقتی یک فرد ضعیف، ناتوان که حداقل های مدیریتی و نگاه کلان به مسایل را ندارد و در یک محیط استاندار و سالم‌مدارج رشد و ترقی را طی نکرده و صرفا بر اساس احساسات و تعصبلت قومی و قبیله ای انتخاب وراهی مجلس می شود نتیجه اش می شود همین‌چیزی که در کف خیابان‌ عیان‌است. بنظرم ما باید در انتخابهایمان و البته نظام‌در گزینش افراد تجدید نظر کند. افراد کوته فکر و ناتوان‌دنبال شخصیتهایی مثل خودشان هستند و کارهای حداقلی و خاله زنک بازی برای عوامفریبی انجام می دهند. ما نیازمند افراد قوی قدر و عالم‌هستیم‌نه افراد شوفر پرور که دنبال پر کردن‌کیسه خود هستند.
Iran, Islamic Republic of
گل فرمودید برادر ،مخصوصا شهر یاسوج
صادق
Iran, Islamic Republic of
این استاندار ضعیف است و نمی تواند کاری انجام بدهد. اگر هم بخواهد حداقل هایی انجام دهد نمایندگان مانعش می شوند. وقتی پستها را بین نمایندگان تقسیم میکند معلوم است که خروجی انتصابات افراد ناتوان و بی سواد هست. معلوم است که کاری از پیش نمی رود. معلوم است که بیت المال متضرر می شود. معلوم است که مردم ناراضی می شوند. معلوم است که ناکارآمدی اتفاق می افتد.
شریفی
Iran, Islamic Republic of
واقعا من غصه می خورم که افراد توانمند و باسواد وتحصیلکرده به کار گرفته نمی شوند.
دولت باید بداند و اگر نمیداند بداند که نمایندگان دنبال مسائل شخصی و ...خود هستند ونباید استاندار در دام آنها بیفتد که متاسفانه افتاده.
محمدیان
Iran, Islamic Republic of
کو گوش شنوا.
نماینده ناتوان و افتضاح افتضاح افتضاح.
متاسفانه دود این نوع نگاه هم به چشم مردم می رود
محمدی
Iran, Islamic Republic of
خیلی محافظه کارانه و حرکت با چراغ خاموش است. اینگونه که نمی شود جامعه را راهنمایی و مسئولیت ا را به حرکت درآورد. دانشگاه با محل فعالیت ها و جهش ها و تحولات باشد. اگه قرار باشه محافظه کاری بکنید هیچ تفاوتی با بازاریان ندارید
کل قربونعلی
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی از چه دستاورد بزرگی نام می بری؟ آخه طی یکسال اخیر این دولت چه دستاوردی داشته است که مردم نمی بینند؟!
معلم
Iran, Islamic Republic of
به لطف دوستان شده مدیریت پخمگان نه نخبگان.
اگر دقت کنید متوجه می شوید که سیاسیون از افراد نخبه و توانمند هراس دارند و نسبت به آنها حسادت می کنند.
ضعیف ترین و ناتوان ترین ها در هر مجموعه به کار گرفته می شوند.
به قول یکی از نمایندگان که جایی گفته بود من از افراد توانمند هراس دارم شاید در اینده جای خودم را بگیرند!!!!! این نوع تفکر و اندیشه جز پسرفت حاصلی درپی نخواهد داشت.
سروک
Iran, Islamic Republic of
خدا به داد ما برسد با این نوع نگاه نسبت به افراد توانمند جامعه.
ادمهای ضعیف و ناتوان دنبال افرادی مثل خودشان هستند
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر شریعتی عزیز
مسیح
Iran, Islamic Republic of
تحلیلی جامع و جالب بود. سپاس کبنا جان
Iran, Islamic Republic of
عالي بود.
دنا اهورا
Iran, Islamic Republic of
جناب شریعتی:

از بورسیه های غیر قانونی با معدل پایین و مدرک دانشگاه آزاد و پذیرش در دانشگاه یاسوج چه خبر ؟؟؟؟؟؟
تاره کارمند صدا و سیما را هم اضافه بفرمایید.....
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
پاسخ به دنا اهورا
از همون اهورایی که اسمت گذاشتی میتونیم بفهمیم چه کسی نظر داده
حیف کلمه دنا که باهاش نظر دادی
شما که نمیدونید ایشون چه موقع کارمند صداوسیما بوده و چه موقع کارمند استانداری ،بهتر هست نظر ندین
فله ای نظر دادن کار امثال شماست
در واقع اب بریز همونجات که بدجوری میسوزه
پاییز
Iran, Islamic Republic of
الحق و الانصاف تمام حرفهاشون درست بوده
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
1