تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۱
کد مطلب : ۴۵۵۱۵۷
آنچه در بازدید ۵ ساعته استاندار کهگیلویه و بویراحمد از جهاد کشاورزی گذشت

روایت روابط عمومی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از بازدید سرزده استاندار

۲
۰
روایت روابط عمومی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از بازدید سرزده استاندار
کبنا ؛شروع عملیات احداث سه زنجیره کامل تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز، حذف تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی، ایجاد ۱۳۶ هکتار زیرساخت گلخانه‌ای، شروع چندین مجتمع تولیدی بزرگ در حوزه دام و آبزیان و تکمیل ۵ پروژه بزرگ آبی نوید تحول زیرساختی در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌دهد.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، ساعت حوالی ۸ صبح روز سه‌شنبه بود که استاندار به همراه معاونین و مدیران کلیدی‌اش به صورت سرزده وارد سازمان جهاد کشاورزی شد.
این دومین بار بود که سید علی احمدزاده در این یکسال، سرزده به جهاد کشاورزی رفت اما این بار با یک هیئت بلندپایه استانی این کار را کرد تا همه بخش‌های مختلف این سازمان عریض و طویل را بررسی کند.
از اینکه رئیس سازمان جهاد کشاورزی در هنگام این بازدید به دشتروم برای شروع عملیات کشت در دیمزار‌های دشتروم رفته بود، می‌شد فهمید که واقعاً این بازدید سرزده بود.
استاندار با حوصله و اتاق به اتاق رفت و با تک تک کارمندان و کارشناسان صحبت کرد تا مطمئن شود که موتورمحرکه اقتصاد این استان چطور کار می‌کند.
او اصلاً اجازه صحبت به مدیران جهاد را نمی‌داد و مستقیماً از خود کارشناسان سؤال و جواب می‌کرد.
حضور اول وقت کارمندان در محل کار و نظم حاکم بر این سازمان قابل مقایسه با سفر قبلی استاندار نبود تا جایی که شخص اول اجرایی استان از لفظ "پویا و پای کار" برای جهاد کشاورزی استفاده کرد.
برنامه استاندار این بود که چند تا اتاق برود و ساعت ۱۰ در جلسه پژوهش استانداری با حضور مدیران‌کل استان حضور پیدا کند اما گویا آنچه سید علی احمدزاده در جهاد دیده بود، او را متقاعد کرد تا وقت بیشتری بگذارد و نهایتاً این بازدید پنج ساعت طول بکشد.
او قبل از آنکه به سالن جلسه برود و با مدیران جهاد بنشیند، به خبرنگاران گفت: حقیقتاً خود من هم انتظار چنین نظم و ساختار منسجم اداری را نداشتم اما شما هم دیدید که همه کارمندان در حال کار و خدمت بودند و به شخصاً این پویایی را در مجموعه جهاد دیدم و خبر‌های خوشی شنیدم.

او گفت که جهاد کشاورزی به لحاظ گستردگی و اهمیت ماموریت‌های مهمی که دارد، از هر حیث در اولویت است و برای ما مهم است.
احمدزاده، جذب بیشترین تسهیلات بانکی در بین همه ادارات را در حوزه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی دلیلی برای پویایی این مجموعه برشمرد و تصریح کرد: در حالی که سال قبل کل جذب تسهیلات این سازمان ۷۱ میلیارد تومان بود در یکسال اخیر این میزان به ۲۴۷ میلیارد تومان رسیده که افزایش و فاصله قابل توجهی است.
استاندار بعد از دیدار چهره به چهره‌اش با کارمندان از رئیس سازمان جهاد خواست تا مدیرانش را جمع کند و دیداری با آن‌ها هم داشته باشد.
استاندار قبل از گزارش دکتر معتمدی‌پور، از او خواست تا راهکاری برای مشکل گوجه‌کاران پیدا کند.
معتمدی‌پور هم با بیان گزارشی از اقدامات تعاون روستایی در خرید حمایتی، گفت: از حدود ۸۰ هزار تن گوجه‌فرنگی تولیدی استان حدود ۳۰ هزار تن فروش رفته اما همچنان ۵۰ هزار تن گوجه روی دست گوجه‌کاران مانده و باید فکری کنیم.
او گفت با توجه به اینکه محصول گوجه‌فرنگی همه استان‌ها همزمان وارد مرحله فروش شده که تنها راه اساسی حذف یا کاهش تعرفه صادرات گوجه فرنگی و برگشت به حالت سابق است تا صادرات این محصول تسهیل شود.
حاجی‌زاده، معاون عمرانی استاندار هم گفت که بهتر است این محصولات را در سردخانه نگه‌داری کنیم چون سه ماه دیگر کمبود و گرانی گوجه‌فرنگی خواهیم داشت.
اما شجاعی، مدیر تعاون روستایی گفت که مشکل اصلی ما گوجه‌های مخصوص رب‌گوجه است و گوجه درجه یک در بازار همین استان فروش می‌رود.
موضوعی که معاون عمرانی استاندار در پاسخ آن گفت که مشکل این است که اگر هم به فروش برسند با قیمت بسیار کم به فروش ‌می‌روند.
در نهایت بعد از کلی بحث و نظر، استاندار از رئیس سازمان جهاد کشاورزی خواست تا همه نظرات را یک کاسه کند و یک راهکار نهایی و اجرایی به او بدهد تا در تهران پیگیری کند. ( نهایتاً با پیگیری رئیس سازمان جهاد کشاورزی و تماس استاندار با وزیر جهاد، تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی برای پنج استان کشور از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد حذف شد تا هم قیمت گوجه افزایش پیدا کند و هم با تسهیل صادرات، گوجه‌ای روی دست کشاورزان نماند. )
بعد از موضوع گوجه‌کاران، جلسه وارد دستور کار شیلات شد.
مدیر جوان و پرانگیزه شیلات در این نشست برنامه‌های‌امیدبخشی برای افزایش تولیدات ماهی و آبزیان داشت.
اسحاق رستمی گفت: هدف‌گذاری مدیریت ارشد سازمان کسب رتبه اول تولید ماهی در کشور است که بر همین اساس، ریزبرنامه‌های اجرایی خوبی طراحی و اجرا شده است.
مدیر شیلات افزود: ارتقا بهره‌وری در مزارع موجود، فعال کردن مزارع راکد و صدور مجوز‌های جدید در قالب شهرک‌ها و مجتمع‌های آبزی‌پروری سه رویکرد اجرایی این مدیریت است.
استاندار با شنیدن این برنامه‌ها با قدردانی از این رویکرد مدیریتی در جهاد کشاورزی گفت: من امروز آمدم تا از آقای معتمدی‌پور بخواهم که نگرش ایجاد مجتمع‌های تولیدی از گلخانه تا دام و ماهی را در بین مدیرانش جا بیندازد که گویا این رویکرد مهم در دستور کار جهاد است و از این حیث جای‌امیدواری است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از دو معاونش که کنارش نشسته بودند خواست تا با تمام توان در کنار سازمان جهاد کشاورزی و حامی اجرایی برنامه‌های مدیریت ارشد آن باشند تا با ایجاد مجتمع‌های تولیدی بتوانیم هم در اشتغال و هم رشد اقتصادی موفق باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خبر‌های خوشی از انجام مطالعات سه مجتمع و شهرک آبزی‌پروری و اجرای پنج شهرک گلخانه‌ای که بخشی از آن‌ها به مرحله تولید هم رسیدند گفت و ادامه داد: تحول در زیرساخت‌های بخش کشاورزی با رهنمود‌ها و حمایت‌های استاندار و معاونین شروع و دستاورد‌های خوبی حاصل شده است.
معتمدی‌پور این خبر خوش را با دو اقدام‌امیدبخش دیگر خود تکمیل کرد و افزود: از اول ان
قلاب تا یکسال پیش، ۳۵ هزار هکتار زمین تحت پوشش شبکه آبیاری قرار گرفت اما با اتمام پنج پروژه در دست اقدام، بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی دیم این استان آبی خواهند شد.
وی ادامه داد: از اول انقلاب تا الان ۳۳ هکتار زیرساخت گلخانه‌ای ایجاد شد اما در همین مدت اخیر بیش از ۱۳۶ هکتار زیرساخت آماده شده که با واگذاری کامل آن‌ها به جوانان بیکار و سرمایه‌گذاران، تحولی شگرف در این بخش ایجاد می‌شود.
در ادامه این نشست، استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اعلام رضایت از این تحرک بخش کشاورزی از ضرورت احداث مجتمع‌های دامپروری حرف زد اما متوجه شد که سازمان جهاد کشاورزی علاوه بر ایجاد شهرک‌های کشاورزی در حوزه گلخانه و آبزیان، در حوزه دامپروری نیز در منطقه دوپرنظری و سقاوه عملیات احداث و مطالعه شهرک‌های دامپروری را شروع کرده است.
استاندار که از این خبر‌ها بسیار خوشحال به نظر می‌رسید، خطاب به معتمدی‌پور گفت: این شهرک‌ها را نهایی کنید، من بودجه می‌دهم.
احمدزاده ادامه داد: نکته دیگر اینکه این کار‌های خوب را باید به مردم بگویید، در زمینه اطلاع‌رسانی خوب عمل نشده است، ۱۳۶ هکتار شهرک گلخانه‌ای کار کمی نیست در طول تاریخ بی‌سابقه است، پروژه‌های آبی خوبی اجرا شده، شهرک‌های کشاورزی در زمینه‌های مختلف احداث شده یا در حال احداث هستند، در زمینه تکمیل زنجیره گوشت و مرغ کار‌های ارزشمندی شروع شده، این کار‌ها در سال اول دولت قابل توجه هستند و شما باید این عملکرد را از طریق رسانه‌ها به مردم بگویید.
در ادامه این نشست استاندار ماموریت مهم دیگری به مدیر ارشد بخش کشاورزی داد و گفت که جهاد باید به نقطه‌ای برسد که هیچ نیازی به واردات مرغ به استان نباشد و حتی صادرکننده گوشت مرغ هم باشد؛ این یک تکلیف است.
موضوعی که معتمدی‌پور در پاسخ به آن گفت که اگر ۴۰ درصد مجوز‌های صادر شده به مرحله تولید برسد، در تأمین گوشت مرغ، خودکفا می‌شویم.

او گفت که در حال حاضر، ۲۵ درصد مرغ مورد نیاز استان از سایر استان‌ها تأمین می‌شود.
موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد، فعال کردن مرغداری‌های راکد بود.
موضوعی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی در مورد آن توضیح داد و گفت: ۲۲ واحد راکد مرغداری داشتیم که در همین سال جاری پنج مورد از آن‌ها احیا و وارد مدار تولید شدند.
معتمدی‌پور افزود: ۱۷ واحد راکد قابل احیای دیگر وجود دارد که عمدتاً مشکل بانکی دارند و در حال تلاش برای برگرداندن این واحد‌ها به چرخه تولید هستیم.
استاندار با ابراز نگرانی از راکد بودن این واحد‌ها، تصریح کرد: باید موانع قانونی دریافت تسهیلات برای مالکان این واحد‌ها برطرف شود؛ احمدزاده قول داد تا این موضوع را با وزیر جهاد و دفتر ریاست‌جمهوری درمیان بگذارد و فکری کند.
یکی دیگر از اقداماتی که در این نشست از آن یاد شد، احداث یک مجتمع کامل در زنجیره گوشت مرغ در گچساران بود که به تنهایی به اندازه ظرفیت ۲۵ تا مرغداری است.
ایجاد زنجیره تولید تا مصرف گوشت قرمز و یک مورد دیگر گوشت مرغ در شهرستان بهمئی دیگر خبر خوش رئیس سازمان جهاد کشاورزی بود که به خوبی سیاست‌های تولیدی وزارت جهاد و نماینده عالی دولت در استان را اجرایی و عملیاتی کرده است.
این بازدید پنج ساعته تحرک و انگیزه مضاعفی به مجموعه جهاد تزریق کرد و تصمیمات خوبی به ویژه در بحث مشکل گوجه‌کاران اتخاذ شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

من
Iran, Islamic Republic of
جهاد کشاورزی بیشتر از یکسال است که روابط عمومی ندلردخخخخخخخخ
کشاورزی
Iran, Islamic Republic of
جهاد کشاورزی کلا تعطیله جناب استاندار
فقط یه خونه تکانی سیاسی داشتند و دیگر هیچ پوچ
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1