تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۴۵۵۰۰۸
در نشست هماهنگی حامیان نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه یاسوج مطرح شد

ان‌قلت ادارات برای برگزاری نمایشگاه پژوهش / پول بعضی ادارات ته کشیده و نمی‌توانند در نمایشگاه هفته پژوهش شرکت کنند / وقتی اثر پژوهش‌ها وارد خیابان‌ها، رفاه و زندگی مردم نشود چه فایده‌ای دارد / فرزین: نمایشگاه برای چشم‌ و هم‌چشمی ادارات نیست / کرمی: شرکت در نمایشگاه یک تکلیف اجباری است نه اختیاری

۲
۰
ان‌قلت ادارات برای برگزاری نمایشگاه پژوهش / پول بعضی ادارات ته کشیده و نمی‌توانند در نمایشگاه هفته پژوهش شرکت کنند  / وقتی اثر پژوهش‌ها وارد خیابان‌ها، رفاه و زندگی مردم نشود چه فایده‌ای دارد /  فرزین: نمایشگاه برای چشم‌ و هم‌چشمی ادارات نیست / کرمی:  شرکت در نمایشگاه یک تکلیف اجباری است نه اختیاری
کبنا ؛پژوهش به عنوان موتور محرک پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور قلمداد می‌شود و اگر پژوهش در مسیر درست ریل‌گذاری نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. از این روی‌ پژوهش را برای پویایی و نشاط امور آموزشی لازم می‌دانند. نشست هماهنگی حامیان نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری به منظور ترویج فرهنگ پژوهش و شناخت ابعاد این مقوله مهم در سالن جلسات دانشگاه یاسوج برگزار شد. با توجه به اظهار نظر حاضرین در این نشست، به‌نظر می‌رسد که ادارات و دستگاه‌ها چندان به مقوله پژوهش‌ اهمیت نمی‌دهند.
به گزارش کبنا، صبح روز سه شنبه ( 8 آذرماه 1401) نشست هماهنگی حامیان نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری به ریاست بهادر کرمی، رئیس دانشگاه یاسوج و با حضور محسن فرزین، رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد و مدیران عضو این نشست در دانشگاه یاسوج برگزار شد.حرف‌های مدیران عضو این نشست جالب بود، نبود پول به عنوان نیاز اصلی جهت برگزاری نمایشگاه در این نشست از سوی حاضرین مطرح شد.
محسن فرزین_ رئیس سازمان پارک علم‌و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد_ در این نشست گفت: دستاوردهای پژوهش باید برای استفاده عمومی باشد یکی از مهم‌ترین مشکلات در برگزاری نمایشگاه مسائل مالی است؛ ولی دوست داریم همه در این نمایشگاه شرکت داشته باشند و حمایت‌های مالی هم باید وجود داشته باشد. امسال بعد از دوسال قرار است دوباره این نمایشگاه در مصلای یاسوج برگزارشود. دسترسی آسان مردم، گروه‌بندی محیط برای اجرا، تولید محتوا، تبلیغات، مستند سازی، نشست‌های فن‌بازار و انتخاب غرفه‌های برتر که هر کدام از اینها هزینه‌های جداگانه دارد. با توجه به اینکه دستگاه‌های زیادی تقاضای غرفه داشتند، محدودیت هم در فضا و هم در هزینه داریم.  تاکنون هزینه‌های برگزاری این نمایشگاه ۳۴۰ میلیون بوده است و بعضی دستگاه‌ها مستقیماً گفتند هزینه ندارند و نمی‌دهند و اگر هزینه دارد شرکت نمی‌کنیم. 
او تاکید کرد: سه دانشگاه در سطح استان داریم؛ دانشگاه یاسوج که همیشه همراهمان بود، دانشگاه فنی‌وحرفه‌‌ای و دانشگاه علوم پزشکی. اگر هر دستگاه فقط یک مبلغ ناچیز به غرفه ۱۲ متری خود اختصاص دهد به راحتی می‌توانیم نمایشگاه را به خوبی برگزار کنیم دستگاهی که تمکن مالی دارند، شرکت‌های خصوصی  و شهرداری به‌ویژه در بحث اطلاع‌رسانی بیلبورد بنر کمک کند.
بهادر کرمی_رئیس دانشگاه یاسوج_  نیز گفت: هیچ دستگاهی نمی‌تواند بگوید من در نمایشگاه شرکت نمی‌کنم؛ چون این یک وظیفه تکلیفی است و اختیاری وجود ندارد.


عبدالله اکوانی_ رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد_  با اشاره به منابع مالی دستگاه‌ها، گفت: در سال‌های گذشته، هزینه‌های مالی مسئله بود که باید این مسئله را رفع کرد. مثلاً یکی از شرکت‌های خصوصی برای امسال یا سال آینده به جای دعوت، مذاکره رو در رو داشته باشد رایزنی و تامین هزینه را متقبل شود. با توجه به صحبت‌های کرمی، رئیس دانشگاه یاسوج مبنی بر اینکه حضور دستگاه‌ها در این نمایشگاه تکلیفی است. به طور نسبی همه نهادها، ادارات و دستگاه‌های دولتی منابع لازم را دارند. نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای حاضر با مشورت با دکتر فرزین پیشنهادات خود را مطرح کنید ما نیز در بنیاد نخبگان منابعی داریم و مبلغ را به اشکال مختلف صرف نمایشگاه خواهیم کرد.
شمس‌الله رشیدی_ نماینده جهاد دانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با تخصیص ردیف بودجه به نمایشگاه پژوهش، گفت: یک سوال دارم؛ این چه دفتر پژوهش و آینده‌نگری است که برای یک برنامه، برنامه‌ریزی ندارد؟! ادارات و سازمان‌ها حتماً با مسائل مالی جدی روبه‌رو  هستند که گفتند هزینه نداریم  و شرکت نمی‌کنیم؛ اگر داشتند دریغ نمی‌کردند. این وظیفه استانداری و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی است و باید این سازمان‌ها متولی برگزاری نمایشگاه باشند. کسی که ۵۰ متر غرفه می‌خواهد باید بتواند هزینه‌ها را هم بپردازند.
انصاری_ نماینده سازمان فنی‌و حرفه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد_ نیز گفت: مسیر توسعه اشتغال از مهارت شروع می‌شود و تمام تلاش ما در فنی‌وحرفه‌ای آموزش مهارت به جوانان و نوجوانان است. البته در این راه فراز و نشیب‌هایی است. گاهی به دلیل نداشتن تامین مواد مصرفی هم مشکل داریم. قطعاً شرکت در نمایشگاه یک تکلیف است؛ اما چه چیزی قرار است خروجی این نمایشگاه و بازدیدها باشد. مسئله ما جوانان فارغ التحصیل با دست خالی است که وام‌های صد و دویست میلیونی به آنها پرداخت می‌کنیم و فقط بدهکارشان می‌کنیم و کاری از پیش برده نمی‌شود. نهایتاً ما هستیم و هر دستوری باشد اجرا می‌کنیم.
صادقی_ مدیر آموزش‌و پژوهش شهرداری یاسوج_ نیز گفت: شهرداری یاسوج همیشه بوده، امسال هم کمک‌های خود را انجام خواهد داد. در بحث تبلیغات محیطی شهرداری به عنوان هزینه خود همکاری خواهد.

نماینده اداره‌کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت:  از دلایل توسعه‌نیافتگی توجه نکردن به پژوهش  عملی است. این نمایشگاه برای نمایش دستاوردهای دستگاه هاست  که سازمان میراث‌فرهنگی در واقع ترکیبی از گردشگری، میراث کم‌نظیر، صنایع دستی گره‌خورده با خلاقیت مردم است. ما شرکت خواهیم کرد هم با میراث و صنایع و هم با ارائه فرهنگ سنتی استان در قالب اقامتگاه‌های بوم‌گردی جدای از غرفه؛همانطور که پارسال بودیم و رتبه آوردیم.
محمد جواد کیانی_ معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج_ نیز در این نشست گفت: مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان دارند، تسهیلات آنهاست. ما در طول این چندسال یک نفر معرفی برای 3 میلیارد تومان وام معرفی کردیم و این شرکت حدود ۵۰۰ میلیون فقط هزینه جانبی کرده است. فقط ۶۰ میلیون هزینه دفترخانه شرکت است. با این شرایط راه به جایی نمی‌بریم و از طرفی به راحتی هم دیگران مهندسی معکوس می‌کنند و نفع می‌برند.
وی در ادامه تلویحاً از بانک‌ها گلایه کرد و افزود: بانک‌ها باید همکاری لازم را با شرکت‌های فناور و دانش بنیان داشته باشند. مردم ایده دارند؛ اما به دلیل دردسرها و رفت‌وآمدهای اداری و موانعی که ایجاد می‌شود، بی‌خیال ایده و طرح‌هایشان می‌شوند.
کیانی به اهمیت نمایشگاه پژوهش اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه هدف اولش باید ارتقاء انگیزه دانش‌آموز، دانشجو و پژوهشگر باشد. و علاقمندان نیز می‌توانند نیروی انسانی مورد نیاز خود را جذب کنند. امیدواریم نمایشگاه که یک رویداد معمولی همیشگی بوده است امسال با اهداف بهتری برپا باشد.



سامان‌پور_ مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به بازار عرضه و تقاضا، گفت: برای نمایشگاه امسال هنوز تصمیمی از سمت هیئت مدیره جدید مصوب نشده است اگر تا قبل از برگزاری نمایشگاه جلسه برگزار شد مطرح می‌شود اما ان‌شاءالله از سال بعد شرکت و همکاری خواهیم داشت. این نمایشگاه محل نمایش دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان است تا تقاضاکننده به سمت عرضه‌کننده کشانده شود. بازار خوبی است، مخصوصاً برای شرکت‌های خصوصی فن‌بازار؛ یعنی بازار و فناوری که متولی آن شرکت شهرک صنعتی است و می‌تواند به عنوان یک اسپانسر حمایت کند انتظار می‌رود مجموعه شرکت شهرک صنعتی خصوصی حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته باشد.
نماینده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد و اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به علت لغو نمایشگاه کتاب در یاسوج اشاره کرد و بیان داشت: هر سال بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی؛ یعنی برگزاری نمایشگاه کتاب با ۲۰۰ ناشر معتبر در مصلی یاسوج برگزار می‌شد. اما امسال متاسفانه به دلایل مسائل مالی نتوانستیم و کنسل شد.
وی اضافه کرد: یک خواهش دارم؛  ما ادعای پژوهشگر بودن نداریم؛ اما زمانی این پژوهش‌ها می‌توانند خوب باشد که اثر آنها در زندگی مردم، رفاه، فرهنگ و... دیده شود. فلان دانشگاه اگر ۵۰۰ پایان نامه و پژوهش داشته باشد وقتی اثر آن وارد خیابان‌ها، رفاه و زندگی مردم نشود چه فایده‌ای دارد. اگر خواستید دستگاه و پژوهشی را به عنوان پژوهش برتر معرفی کنید، آن پژوهشی را انتخاب کنید که در جامعه کاربرد داشته باشد نه پژوهش‌هایی که در کتابخانه‌ها و پژوهش‌سراها خاک بخورد.
محسن فرزین_ رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به حرف‌های نماینده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان گفت: بله قبلاً پژوهش انجام می‌شد؛ ولی به فناوری نمی‌رسید. طبق رویکرد ملی تاکنون بحث فناوری نبوده  و از این به بعد بیشتر مطرح خواهد شد و ان‌شاءالله پژوهش‌ها به مرحله عمل هم خواهند رسید.
فاتحی_ نماینده اداره‌کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در این نشست، گفت: دبیرخانه دانش‌آموزی  از یک‌طرف دغدغه برگزاری نمایشگاه پژوهش را دارد از طرف دیگر زنگ پژوهش در مدارس را دارد. خودتان مستحضرید هر جلسه  هرچند هم مختصر هزینه‌های مخصوص خود را دارد.
وی ادامه داد: در آموزش و پرورش اوضاع بدتر از آن است که می‌بینید. قبل از هفته پژوهش باید مدرسه به مدرسه بگردیم با خانواده‌ها صحبت کنیم، خانواده‌ها را راضی کنیم که دانش آموزان در این مراسمات شرکت کنند و هزینه رفت‌وآمدها را متقبل شوند.
فاتحی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یک کارشناس را می‌فرستد، داخل جلسه و می‌گوید بگویید که پول نداریم و رئیس یک سازمان این‌گونه شانه خالی می‌کند و در حالی‌که ما باید مسائل زیادی را مدیریت کنیم. 
او گفت: هر ساله این نمایشگاه برگزار می‌شد و ما شرکت می‌کردیم و استانداری و سازمان مدیریت باید هزینه می‌کردند تا حالا ما هیچ مبلغی برای این نمایشگاه پرداخت نکردیم، چرا امسال یک دفعه از ما هزینه می‌خواهند؟!
محسن فرزین_ رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در جمع‌بندی این نشست، گفت: هر چقدر هزینه کنیم خصوصاً آموزش‌و پرورش جواب آن را در سال‌های آینده با رشد آموزشی و علمی دانش‌آموزان خواهد دید.
وی به بیان خاطره‌ای از حضورش در نمایشگاه کتاب در سال‌های دور پرداخت و گفت: کلاس دوم بودم که مدرسه ما را به یک نمایشگاه کتاب برد. از همان موقع ذهنیت من نسبت به کتاب تغییر کرد و هنوز آن خاطره در ذهنم روشن است. از همه مردم دعوت می‌کنیم در این نمایشگاه شرکت کنند. در واقع این نمایشگاه به رخ کشیدن پژوهش ادارات برای یکدیگر و چشم‌و هم‌چشمی ادارات نیست؛ بلکه این نمایشگاه و اهمیت آن باید به چشم مردم بیاید.
وی خاطر نشان کرد: سازمان‌ها، ادارات و هر دستگاهی که می‌تواند کمک کند کوتاهی و کم کاری نکند. در هر حال ما سعی می‌کنیم هر چه بهتر این نمایشگاه برگزار شود و امید است که نمایشگاه امسال اثرگذار باشد.
اداره اوقاف، بنیاشهید، اتاق بازرگانی، صندوق کارآفرینی امید نیز برای حضور در این نمایشگاه اعلام حضور و آمادگی کردند. بعضی از ادارات هم گفتند؛ به شرط پرداخت کردن هزینه در نمایشگاه شرکت خواهند کرد.
بنا براین گزارش، پول‌ها و بودجه‌های کلان ادارات در حوزه پژوهش و تحقیقات صرف چه چیزی می‌شود که نمی‌توانند در یک نمایشگاه مبلغ ناچیزی را هزینه کنند؟ پژوهش اینقدر بی‌اهمیت است یا دشوار که از عهده عده‌ای خارج است؟! و برای آن ان‌قلت می‌آورند.
نام شما

آدرس ايميل شما

خدایا مدیران ما رو ببین
از مدیران استان باید فهمید که به دنبال پیشرفت نیستیم.
رئیس پارک علم و فناوری از همه جالبتر است!!!
مطهر
Iran, Islamic Republic of
بزودی کاندید مجلس خواهد شد. این آقای پارک و فناوری‌. میخواد رییس دانشگاه زیر تل بشه. خیلی خوبه
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1