تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۴۵۴۹۶۸
در پي دستور رييس قوه قضاييه ده‌ها زنداني در تهران، كرج و هرمزگان آزاد شدند

بازتاب ارفاق قضايي و آزادي زندانيان

۰
بازتاب ارفاق قضايي و آزادي زندانيان
کبنا ؛«در پي دستور رييس قوه قضاييه ۴۶ زنداني كه شرايط ارفاق قانوني را داشتند، آزاد شدند.» اين خبري است كه خبرگزاري ميزان، خبرگزاري قوه قضاييه ساعت 14 و 30 دقيقه روز گذشته آن را به نقل از دادستان تهران روي خروجي خود قرار داد. قبل از انتشار اين خبر، رييس كل دادگستري هرمزگان هم از آزادي ۱۴ زنداني مربوط به اغتشاشات در اين استان، در اجراي دستور رييس قوه قضاييه و براي بهره‌مندي زندانيان از ارفاقات قانوني در پي پيروزي تيم ملي فوتبال كشورمان خبر داده بود. اما هنوز ابعاد مختلف اين آزادسازي‌ها در فضاي مجازي بررسي نشده بود كه ميزان خبر تكميلي ديگري را نيز منتشر كرد و از آزادي 57 زنداني در كرج خبر داد. مجموعه زندانياني كه تعداد آنها به حدود 117 نفر مي‌رسد، روز گذشته در راستاي دستور رييس دستگاه قضايي پس از برد تيم ملي فوتبال ايران آزاد شدند.  ظهر روز جمعه دستورالعمل محسني‌اژه‌اي در پي پيروزي ملي‌پوشان تيم ملي فوتبال كشورمان و شعف و شادماني پديد آمده در سراسر ايران اسلامي خطاب به مراجع و مراكز ذي‌ربط قضايي صادر شد. در دستور رييس دستگاه قضا خطاب به مراجع و مراكز ذي‌ربط قضايي آمده بود: «نسبت به آن دسته از زندانيان كه شرايط بهره‌مندي از ارفاقات قانوني را دارا مي‌باشند، نهايت مساعدت و معاضدت انجام گيرد و مقدمات آزادي و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده‌هاي‌شان در اولين فرصت ممكن فراهم شود.» يك روز پس از صدور اين دستور، دادستان تهران از بررسي پرونده ۴۶ زنداني كه شماري از آنها از اغتشاشگران وقايع اخير بوده‌‌اند، خبر داد. صالحي در تشريح خبر فوق گفت: پس از دستور روز گذشته رييس قوه قضاييه پرونده شماري از افرادي كه شرايط بهره‌مندي از ارفاقات قانوني را دارا بودند مورد بررسي قرار گرفت و ۴۶ نفر كه شماري از آنها در جريان اغتشاشات اخير تهران دستگير شده بودند با مساعدت و معاضدت انجام شده از زندان آزاد شدند. دادستان تهران تصريح كرد: نسبت به بررسي پرونده‌ افرادي كه در جريان اغتشاشات اخير بازداشت شده بودند و شرايط ارتكاب جرم آنها اجازه مي‌داد مساعدتي در مورد آنها صورت پذيرد، موضوع مورد بررسي قرار گرفت و اين افراد با قرار تامين مناسب آزاد شدند. پس از انتشار اخبار آزادسازي زندانيان، روز گذشته، بسياري از ايرانيان در فضاي مجازي به استقبال اين اخبار رفتند و اعلام اميدواري كردند كه دامنه اين آزادسازي‌ها افزايش يابد. معصومه ابتكار ازجمله اين فعالان سياسي است كه با انتشار توييتي به اين اخبار واكنش نشان داد و نوشت: «با پيروزي تيم ملي و‌ به دنبال پيشنهاد برخي دلسوزان: رييس قوه قضاييه به مراجع قضايي دستور داد براي زندانيان كه شرايط ارفاقات قانوني دارند، مقدمات آزادي و بازگشت به خانواده‌ در اولين فرصت فراهم شود. اقدام درستي كه اميدوارم با سرعت و دقت انجام شود تا تمام زندانيان بي‌گناه آزاد شوند.» ‏محمدعلي ابطحي، فعال سياسي اصلاح‌طلب نيز در اين زمينه نوشت: «آزادي ‎وريا غفوري (البته خبر آزادي وريا تكذيب شد) هديه روح‌بخشي است به بچه‌هاي تيم فوتبال در جام جهاني. در حقيقت بازي خوب بچه‌ها و درك شرايط جامعه از سوي مسوولان، وريا را بايد آزاد كند.» ابطحي در ادامه از مسوولان خواسته است: «دانشگاه و هنرمندان را هم با آزادي زندانيان‌شان خوشحال كنيد.»
آزادي ۱۴ زنداني مربوط به اغتشاشات  استان هرمزگان 
رييس كل دادگستري هرمزگان از آزادي ۱۴ زنداني مربوط به اغتشاشات در اين استان، در اجراي دستور رييس قوه قضاييه و براي بهره‌مندي زندانيان از ارفاقات قانوني در پي پيروزي تيم ملي فوتبال كشورمان خبر داد. به گزارش مركز رسانه‌اي قوه قضاييه رييس كل دادگستري استان هرمزگان در اين خصوص اظهار داشت: بلافاصله پس از دستور قاضي‌القضات كشور براي بهره‌مندي زندانيان از ارفاقات قانوني در پي پيروزي تيم ملي فوتبال كشورمان، نسبت به بررسي پرونده‌ها اقدام شد و نسبت به تخفيف و تبديل قرار تامين آن دسته از متهمان كه شرايط ارتكاب جرم آنها اجازه مي‌داد، اقدام شد. مجتبي قهرماني با اشاره به اينكه تعداد ۱۴ نفر از زندانيان اغتشاشات اخير با توديع قرار تامين آزاد شدند، گفت: كليه متهمان از حق آزادي تحت قرار تامين برخوردار هستند و تاكنون نيز همه متهماني كه امكان توديع تامين را داشته‌اند آزاد شده‌اند، وليكن در مورد متهمان اخير به صورت ويژه با تبديل قرار و تخفيف قرار امكان آزادي فراهم شده است. وي در ادامه افزود: تصميم رييس قوه قضاييه از جنبه‌هاي مختلف حقوقي، قضايي، سياست جنايي، جرم‌شناسي، سياسي و اجتماعي قابل بررسي است كه از هر نگاهي اين دستور كاركردهاي مثبت خود را نشان مي‌دهد. اين دستور هم موافق سياست‌هاي كلي كاهش آسيب‌هاي زندان است و هم جهت باز اجتماعي شدن و بازگشت متهم به آغوش خانواده و جامعه بسيار موثر است و علاوه بر آن، از اين نظر كه دشمنان نظام و انقلاب را در جذب فرزندان اين كشور، ناكام مي‌گذارد، مطلوب ارزيابي مي‌شود. قطعا اين دستور در ايجاد وحدت و نشاط اجتماعي و تقويت روحيه تيم ملي و اعتبار بخشيدن به كار با ارزش آنها هم تاثيرگذار است. هم‌اكنون تعداد كمي زنداني مربوط به اغتشاشات در زندان‌هاي استان هرمزگان وجود دارند كه اكثرا مرتكب جرايم خشن و خاص شده‌اند و پرونده آنها نيز در دست بررسي است. وي با اشاره به اينكه هيچ زنداني كمتر از ۱۸ سال و دانشجو و دانش‌آموزي در زندان‌هاي استان هرمزگان نيست، تاكيد كرد: كماكان برخورد با متهمان خشن باتوجه به جرم و شيوه ارتكاب جرم، قاطع و بازدارنده خواهد بود.
۵۷ زنداني در استان البرز آزاد شدند
پس از تهران و هرمزگان، خبر آزادسازي زندانيان البرزي در فضاي عمومي كشور طنين‌انداز شد. حسين فاضلي هريكندي با تشريح اقدامات انجام شده پس از دستور ويژه رييس قوه قضاييه در پي پيروزي مسرت‌بخش تيم ملي فوتبال ايران مبني بر مساعدت و معاضدت در آزادي زندانياني كه شرايط بهره‌مندي از ارفاقات قانوني را دارند، گفت: اجراي اين دستور بلافاصله در دستور كار قرار گرفت تا زمينه براي استفاده از اين ظرفيت براي آزادي زندانيان و محكومان واجد شرايط ازجمله دستگيرشدگان مربوط به اغتشاشات اخير در استان فراهم شود كه با بررسي پرونده آنها، ۵۷ نفر از زندانيان ازجمله تعدادي از بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخير در استان البرز كه شرايط بهره‌مندي از نهادها و ارفاقات قانوني را دارا بودند، از زندان آزاد شدند. رييس كل دادگستري استان البرز با تاكيد بر اينكه اين ارفاقات قانوني قطعا در مورد كساني كه اقدام به مقابله با مامورين حافظ امنيت يا شهادت و مجروح نمودن آنها كردند و نيز شامل اشخاصي كه اقدام به تخريب يا آتش زدن اموال عمومي و خصوصي كردند، اعمال نخواهد شد، تصريح كرد: اميدواريم در روزهاي آتي نيز با بررسي پرونده ساير بازداشتي‌ها، امكان بهره‌مندي ساير متهمان واجد شرايط از ارفاقات قانوني مطابق دستور رييس قوه قضاييه فراهم شود.
۶ زنداني اغتشاشات اخير  از زندان كرمان آزاد شدند
رييس كل دادگستري استان كرمان گفت: در پي پيروزي تيم ملي فوتبال ايران و در راستاي اجراي دستور رييس قوه قضاييه براي بهره‌مندي زندانيان از ارفاقات قانوني بلافاصله جلسه‌اي در اين رابطه با حضور مسوولان قضايي دادگستري استان برگزار شد. حجت‌الاسلام حميدي اظهار كرد: طي روز جاري و پس از بررسي پرونده‌ها نسبت به تخفيف و تبديل قرار تامين آن دسته از متهمان كه شرايط ارتكاب جرم آنها اجازه مي‌داد اقدام و تعداد ۶ نفر از زندانيان اغتشاشات اخير با استفاده از ارفاقات قانوني از زندان كرمان آزاد شدند و نسبت به آزادي ۲۵ نفر از زندانيان ساير جرايم در روز آينده اقدام خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1