تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۴
کد مطلب : ۴۵۴۹۳۶
در شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با حضور نجفی، معاون وزیر مطرح شد

چرا به بچه‌ها نقش نمی‌دهید که بخواهید کیفشان را بگردید؟! / ضربه مهلک به بدنه آموزش و پرورش با استخدام این نیروها

۱۰
۱
چرا به بچه‌ها نقش نمی‌دهید که بخواهید کیفشان را بگردید؟! / ضربه مهلک به بدنه آموزش و پرورش با استخدام این نیروها
کبنا ؛
مسوولین آموزش‌و پرورش استان در روز یک‌شنبه ششم آذرماه در سالن شهید صیاد شیرازی یاسوج گرد هم آمدند. این جلسه با حضور معصومه نجف-ی_ معاون آموزش‌وپرورش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش کشور_ برگزارشد.
هر یک از مسوولین آموزش‌و پرورش استانی گزارش کارکرد خود را ارائه دادند. مشکلات و کمبودهای آموزش‌و پرورش منطقه مورد خدمت را بیان کردند.
معصومه نجفی بیان داشت: ما باید اصل را بشناسیم. مشکلات زیاد است آنقدر که گاهی مسوول وظیفه اصلی‌اش را گم می کند. فضا و تجهیزات کم، تراکم جمعیت در یک کلاس کوچک این مشکلات آموزش و پرورش و وضعیت فعلی دولت را همه می‌دانیم. همه با هم‌فکری هم راهی پیدا کنیم با همین امکانات کم بهترین استفاده را ببریم. ضروری‌ترین اولویت‌ها را در چند مورد مکاتبه کنید. مساله‌ها را پیدا کنید. مسایل را شفاف کنید و به ترتیب اولویت و به کمک ظرفیت‌های استانی و خود آموزش‌و پرورش با یک چشم انداز مشخص مشکلات استان را حل کنیم.
بعد از این در کلاس‌های درسی حضور پیداکنیم و کیفیت آموزش را بررسی کنیم و نقطه مطلوب آموزشی را بشناسیم و ببینیم چقدر با این نقطه فاصله داریم. خروجی دانش‌آموزان بعد از دوازده سال چیست؟ 
معصومه نجفی در ادامه افزود: زمانی که من دانش‌آموز بودم فضای تربیتی آنقدر پررنگ بود که همه ما در مدرسه نقش داشتیم. مربی پرورشی دانش‌آموزان را می برد جلوی کتاب فروشی  و می‌گفت شما هرچه می‌خواهید با موضوع دهه فجر کتاب انتخاب کنید. اینقدر به دانش‌آموز شأن و شخصیت می‌بخشیدند. چند سال بعد خودم معلم شدم و دیدم در مدارس کیف بچه‌ها را می‌گردند؟ چرا؟ من متاسف شدم. چرا به بچه‌ها نقش نمی‌دهید که بخواهید کیفشان را بگردید. زمانی که ما دانش‌آموز بودیم بهترین تئاترها و سرودهای را در بزرگ‌ترین سالن آمفی‌تئاتر شهر برای عموم مردم برگزار می‌کردیم نه فقط برای مدرسه. به همین سادگی و با همین نقش‌های ساده در مقابل مدرسه و حفظ مدرسه تلاش می‌کردیم؛ چون فضا فضای نقش دادن بود. ولی الان نقش‌ها را بچه ها گرفتند. من انتظار داشتم در جلسه امروز جوایز را به دانش‌آموزان بدهند. الان وقت جشنواره‌ها، مسابقات دانش‌آموزی و نقش دادن به بچه‌هاست. اگر الان متوجه شدید که غفلت کردید این غفلت را باید با نقش دادن به دانش‌آموزان جبران کنید و بهترین اتفاق و اقدام همین نقش دادن به دانش‌آموز است.  
فرمایشات رهبری را در یک دهه دنبال می کردم 4 کلید واژه پرتکرار داشت: 1)فضا و تجهیزات، 2) سیاست‌گذاری آموزشی برای ایجاد فضای پویاتر آموزشی، 3) محتوا. چه محتوایی علاوه بر کتاب درسی( یک فیلم خاص کتاب خاص) باید وارد فضای کلاس شود.  و 4) معلم که رکن اساسی آموزش معلم است. 
جمالی گفت: شاید بیشترین معضل در این استان کهگیلویه و بویراحمد پراکندگی و تراکم است. مثلا در شهر یاسوج کلاس 50نفری داریم و همین حوالی یاسوج کلاس‌های دو سه نفری داریم. کمبود زیرساخت‌های مناسب برای هنرستان‌ها با توجه به سیاست آموزش‌و پرورش در بحث مهارت آموزی در استان فراهم نیست. با این وجود توانستیم در مدارس فنی‌و حرفه‌ای و کار و دانش قریب به 9درصد رشد داشته باشیم.
جمالی در ادامه گفت: در استان حدود 50آموزشگاه شبانه‌روزی داریم و نزدیک به 4
هزار دانش‌آموز از مناطق محروم و روستایی در این خوابگاه‌ها در حال تحصیل هستند.  امکانات وسایل کمک اموزشی که در سطح استان انگشت شمارند. یکی دیگراز معضلات جدی اختلاط دختران و پسران در مدارس متوسطه اول است. 578 کلاس مختلط داشتیم که با شیفتی کردن مدارس، کدخدامنشی در روستاها، ادغام روستاهای همجوار و روستامرکزی و با گذشت‌های این‌چنینی 15 درصد کلاس‌های مختلط را کاهش دادیم. نبود دبیرهای تخصصی خانم و حضور دبیران مرد در مدارس دخترانه یکی دیگر از معضلات آموزش‌و پرورش این منطقه است.
فاطمی_ رئیس آموزش و پرورش دهدشت_ نیز در این جلسه، گفت: تقویت نیروی انسانی در آموزش‌و پرورش و نیروی توانمند و با مهارت اگرچه جز سیاست‌های آموزش‌و پرورش است؛ اماوقتی امروز معلمی با 50 سال سن استخدام می‌شود شما چه توقعی دارید که نشاط داشته باشد و بتواند با دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی با توان و قدرت آموزش دهد. وقتی معلم که اصلی‌ترین موضوع در فرایند تعلیم‌و تربیت است از مسیر درست خود جذب نشود چه انتظاری از مدیران مسوول می‌رود. نهضت سوادآموزی در سال 92 تتمه نیروهایش را استخدام کرد و این باب باید یک جایی بسته شود تا کی باید ادامه داشته باشد و نیروهایی استخدام کنیم که دغدغه ذهنی ما این باشد آنها را چطور سازماندهی کنم که به آموزش ضربه نزنند. ببرم انبارداری و مدام جابه جایی در مدارس و این مسایل! این نیروها اصلا برای این کار درس نخوانده و آموزش ندیده‌اند و این ضربه مهلکی است.
وی در ادامه افزود: یکی از شاخص‌های کنونی برای سنجش مدارس کنکور است و کنکور مسیر آموزش‌و پرورش را منحرف کرده. اصلا خانواده به مدرسه اجازه نمی‌دهند درس‌های مهارتی را در برنامه درسی بگنجاند. خانم نجفی شما که برنامه‌ریز هستید برای این موارد چاره‌ای بیندیشید. قرار بود مدرسه محور محله باشد؛ ولی با این ابزار و امکانات نمی شود. در جمهوری اسلامی این مدل تنوع آموزش با عدالت آموزشی سازگار نیست. ما خودمان دانش آموزان را سطح‌بندی می‌کنیم یکی را می‌فرستیم مدرسه هییت امنایی، یکی دولتی، یکی نیمه‌دولتی و غیردولته، نمونه، تیزهوشان و... و چقدر آسیب می‌زند و این سیاست غلط و معیوب است. 
رئیس آموزش‌و پرورش شهرستان مارگون نیز در این جلسه به سخنرانی پرداخت و گفت: دانش‌آموزان محروم مناطق مارگون فضا و تجهیزات ندارند. قطعی برق، کمبود آب و نبود وسایل گرمایشی مناسب منطقه. وسایل گرمایشی که تهران برای اینجا در نظر گرفته اصلا کارایی ندارد. بعضی مدارس سرایدار ندارد. در خود شهرستان مارگون ما پژوهش‌سرا، دارالقران و مرکز مشاوره نداریم. فضای آموزشی محدود و دو شیفت است.
وی در ادامه گفت:​​​​​​​ الان نزدیک ده ماه یک میلیارد پول در حساب مدرسه خوابیده استنه سودی به آن تعلق می گیرد نه کاری از پیش می برند.
نجفی، معاون وزیر آموزش و پرورس در انتهای این جلسه، گفت: ضروری‌ترین اولویت‌ها را در چند مورد مکاتبه کنید. مساله‌ها را پیدا کنید. مسایل را شفاف کنید و به ترتیب اولویت و به کمک ظرفیت‌های استانی و خود آموزش‌و پرورش با یک چشم‌انداز مشخص مشکلات آموزشی استان را حل کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اون نیروهای متخصص و تحصیل کرده آموزش و پرورش عموما در جاهایی گذاشته شدند که کارایی چندانی برای دستگاه ندارند.آموزش و پرورش نیازمند یک پایش و جایدهی کلی نیروی انسانی است
فرهنگی بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
فکر میکنم خانم نجفی با فضای فرهنگی وکلاسهای مدارس امروز بیگانه است
دنا
Iran, Islamic Republic of
باورکنیدقصدم توهین نیست ولی کنکور۷۸اومدن تربیت معلم را منطقه ای وشهرستانی کردندوادمها ورتبه هایی جاهایی قبول شدندکه تصورش خیلی سخته....بعدش هرکی مدرکی وپرونده ای به اسم سربازمعلم وحق التدریسی ونهضتی واردشدندوازمون های فرمالیته استخدامی...نذاشتند ادمهای باسوابق درخشان تحصیلی وشایسته ولایق وارداموزش وپرورش بشن واین هم نتیجه اش....
Romania
نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش را بدبخت و سیاه روز کرده
Iran, Islamic Republic of
فقط علت ناکارامدی خود مسولین هستش
Iran, Islamic Republic of
سیستم اموزشی استان با دانش اموزان نسل جدید بیگانه هستند.باید به روز رسانی شوند
دانش آموز
Iran, Islamic Republic of
تمام بدبختی آموزش پروش عزتخواه ورییس آموزش پورش شهرستان بویر احمده که مدارس راسیاسی کرده اند
والد
Iran, Islamic Republic of
تا آموزش پروش بجای علم وتربیت دنبال سیاست باشد کار علم ومعلم ودانش آموز تمامه
جناب عزتخواه سیاست مدان که واقعا هم نمیدانی
پدر
Iran, Islamic Republic of
آهای مدیرکل آموزش پرورش آهای ریئس آموزش پرورش بویر احمد مدرسه تیز هوشان را با سیاست بازی نابود کردید نه کلاسی نه معلمی نه دانش اموزی همه چیز نابود شده رییس مدرسه هم هرروز مدرسه را تعطیل وخودش تو حیاط بازی میکند منظورو تیز هوشان دوره دوم است کلا اوضاعش خرابه به شما هم گفتیم جناب عزتخواه هم گفتیم ام کو گوش شنوا
جناب
Iran, Islamic Republic of
جناب عزتخواه شما درقیامت بدهکار ما دانش آموزان خواهی بود این حق وناس است مدرسه تیزهوشان دوره دوم را باسیاست بازی ات نابود کردی با آوردن معلم های ضعیف ......
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1