کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با حضور نجفی، معاون وزیر مطرح شد

چرا به بچه‌ها نقش نمی‌دهید که بخواهید کیفشان را بگردید؟! / ضربه مهلک به بدنه آموزش و پرورش با استخدام این نیروها

6 آذر 1401 ساعت 21:44

مسوولین آموزش‌و پرورش استان در روز یک‌شنبه ششم آذرماه در سالن شهید صیاد شیرازی یاسوج گرد هم آمدند. این جلسه با حضور معصومه نجفی_ معاون آموزش‌وپرورش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش کشور_ برگزارشد.
هر یک از مسوولین آموزش‌و پرورش استانی گزارش کارکرد خود را ارائه دادند. مشکلات و کمبودهای آموزش‌و پرورش منطقه مورد خدمت را بیان کردند.


مسوولین آموزش‌و پرورش استان در روز یک‌شنبه ششم آذرماه در سالن شهید صیاد شیرازی یاسوج گرد هم آمدند. این جلسه با حضور معصومه نجف-ی_ معاون آموزش‌وپرورش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش کشور_ برگزارشد.
هر یک از مسوولین آموزش‌و پرورش استانی گزارش کارکرد خود را ارائه دادند. مشکلات و کمبودهای آموزش‌و پرورش منطقه مورد خدمت را بیان کردند.
معصومه نجفی بیان داشت: ما باید اصل را بشناسیم. مشکلات زیاد است آنقدر که گاهی مسوول وظیفه اصلی‌اش را گم می کند. فضا و تجهیزات کم، تراکم جمعیت در یک کلاس کوچک این مشکلات آموزش و پرورش و وضعیت فعلی دولت را همه می‌دانیم. همه با هم‌فکری هم راهی پیدا کنیم با همین امکانات کم بهترین استفاده را ببریم. ضروری‌ترین اولویت‌ها را در چند مورد مکاتبه کنید. مساله‌ها را پیدا کنید. مسایل را شفاف کنید و به ترتیب اولویت و به کمک ظرفیت‌های استانی و خود آموزش‌و پرورش با یک چشم انداز مشخص مشکلات استان را حل کنیم.
بعد از این در کلاس‌های درسی حضور پیداکنیم و کیفیت آموزش را بررسی کنیم و نقطه مطلوب آموزشی را بشناسیم و ببینیم چقدر با این نقطه فاصله داریم. خروجی دانش‌آموزان بعد از دوازده سال چیست؟ 
معصومه نجفی در ادامه افزود: زمانی که من دانش‌آموز بودم فضای تربیتی آنقدر پررنگ بود که همه ما در مدرسه نقش داشتیم. مربی پرورشی دانش‌آموزان را می برد جلوی کتاب فروشی  و می‌گفت شما هرچه می‌خواهید با موضوع دهه فجر کتاب انتخاب کنید. اینقدر به دانش‌آموز شأن و شخصیت می‌بخشیدند. چند سال بعد خودم معلم شدم و دیدم در مدارس کیف بچه‌ها را می‌گردند؟ چرا؟ من متاسف شدم. چرا به بچه‌ها نقش نمی‌دهید که بخواهید کیفشان را بگردید. زمانی که ما دانش‌آموز بودیم بهترین تئاترها و سرودهای را در بزرگ‌ترین سالن آمفی‌تئاتر شهر برای عموم مردم برگزار می‌کردیم نه فقط برای مدرسه. به همین سادگی و با همین نقش‌های ساده در مقابل مدرسه و حفظ مدرسه تلاش می‌کردیم؛ چون فضا فضای نقش دادن بود. ولی الان نقش‌ها را بچه ها گرفتند. من انتظار داشتم در جلسه امروز جوایز را به دانش‌آموزان بدهند. الان وقت جشنواره‌ها، مسابقات دانش‌آموزی و نقش دادن به بچه‌هاست. اگر الان متوجه شدید که غفلت کردید این غفلت را باید با نقش دادن به دانش‌آموزان جبران کنید و بهترین اتفاق و اقدام همین نقش دادن به دانش‌آموز است.  
فرمایشات رهبری را در یک دهه دنبال می کردم 4 کلید واژه پرتکرار داشت: 1)فضا و تجهیزات، 2) سیاست‌گذاری آموزشی برای ایجاد فضای پویاتر آموزشی، 3) محتوا. چه محتوایی علاوه بر کتاب درسی( یک فیلم خاص کتاب خاص) باید وارد فضای کلاس شود.  و 4) معلم که رکن اساسی آموزش معلم است. 
جمالی گفت: شاید بیشترین معضل در این استان کهگیلویه و بویراحمد پراکندگی و تراکم است. مثلا در شهر یاسوج کلاس 50نفری داریم و همین حوالی یاسوج کلاس‌های دو سه نفری داریم. کمبود زیرساخت‌های مناسب برای هنرستان‌ها با توجه به سیاست آموزش‌و پرورش در بحث مهارت آموزی در استان فراهم نیست. با این وجود توانستیم در مدارس فنی‌و حرفه‌ای و کار و دانش قریب به 9درصد رشد داشته باشیم.
جمالی در ادامه گفت: در استان حدود 50آموزشگاه شبانه‌روزی داریم و نزدیک به 4
هزار دانش‌آموز از مناطق محروم و روستایی در این خوابگاه‌ها در حال تحصیل هستند.  امکانات وسایل کمک اموزشی که در سطح استان انگشت شمارند. یکی دیگراز معضلات جدی اختلاط دختران و پسران در مدارس متوسطه اول است. 578 کلاس مختلط داشتیم که با شیفتی کردن مدارس، کدخدامنشی در روستاها، ادغام روستاهای همجوار و روستامرکزی و با گذشت‌های این‌چنینی 15 درصد کلاس‌های مختلط را کاهش دادیم. نبود دبیرهای تخصصی خانم و حضور دبیران مرد در مدارس دخترانه یکی دیگر از معضلات آموزش‌و پرورش این منطقه است.
فاطمی_ رئیس آموزش و پرورش دهدشت_ نیز در این جلسه، گفت: تقویت نیروی انسانی در آموزش‌و پرورش و نیروی توانمند و با مهارت اگرچه جز سیاست‌های آموزش‌و پرورش است؛ اماوقتی امروز معلمی با 50 سال سن استخدام می‌شود شما چه توقعی دارید که نشاط داشته باشد و بتواند با دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی با توان و قدرت آموزش دهد. وقتی معلم که اصلی‌ترین موضوع در فرایند تعلیم‌و تربیت است از مسیر درست خود جذب نشود چه انتظاری از مدیران مسوول می‌رود. نهضت سوادآموزی در سال 92 تتمه نیروهایش را استخدام کرد و این باب باید یک جایی بسته شود تا کی باید ادامه داشته باشد و نیروهایی استخدام کنیم که دغدغه ذهنی ما این باشد آنها را چطور سازماندهی کنم که به آموزش ضربه نزنند. ببرم انبارداری و مدام جابه جایی در مدارس و این مسایل! این نیروها اصلا برای این کار درس نخوانده و آموزش ندیده‌اند و این ضربه مهلکی است.
وی در ادامه افزود: یکی از شاخص‌های کنونی برای سنجش مدارس کنکور است و کنکور مسیر آموزش‌و پرورش را منحرف کرده. اصلا خانواده به مدرسه اجازه نمی‌دهند درس‌های مهارتی را در برنامه درسی بگنجاند. خانم نجفی شما که برنامه‌ریز هستید برای این موارد چاره‌ای بیندیشید. قرار بود مدرسه محور محله باشد؛ ولی با این ابزار و امکانات نمی شود. در جمهوری اسلامی این مدل تنوع آموزش با عدالت آموزشی سازگار نیست. ما خودمان دانش آموزان را سطح‌بندی می‌کنیم یکی را می‌فرستیم مدرسه هییت امنایی، یکی دولتی، یکی نیمه‌دولتی و غیردولته، نمونه، تیزهوشان و... و چقدر آسیب می‌زند و این سیاست غلط و معیوب است. 
رئیس آموزش‌و پرورش شهرستان مارگون نیز در این جلسه به سخنرانی پرداخت و گفت: دانش‌آموزان محروم مناطق مارگون فضا و تجهیزات ندارند. قطعی برق، کمبود آب و نبود وسایل گرمایشی مناسب منطقه. وسایل گرمایشی که تهران برای اینجا در نظر گرفته اصلا کارایی ندارد. بعضی مدارس سرایدار ندارد. در خود شهرستان مارگون ما پژوهش‌سرا، دارالقران و مرکز مشاوره نداریم. فضای آموزشی محدود و دو شیفت است.
وی در ادامه گفت:​​​​​​​ الان نزدیک ده ماه یک میلیارد پول در حساب مدرسه خوابیده استنه سودی به آن تعلق می گیرد نه کاری از پیش می برند.
نجفی، معاون وزیر آموزش و پرورس در انتهای این جلسه، گفت: ضروری‌ترین اولویت‌ها را در چند مورد مکاتبه کنید. مساله‌ها را پیدا کنید. مسایل را شفاف کنید و به ترتیب اولویت و به کمک ظرفیت‌های استانی و خود آموزش‌و پرورش با یک چشم‌انداز مشخص مشکلات آموزشی استان را حل کنیم.


کد مطلب: 454936

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/454936/چرا-بچه-ها-نقش-نمی-دهید-بخواهید-کیفشان-بگردید-ضربه-مهلک-بدنه-آموزش-پرورش-استخدام-این-نیروها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1