کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

دو مدیر موفق، دو جوان انقلابی

سروش درست

7 آذر 1401 ساعت 13:25

دو جوان پویا و جویای نام و نشان انقلابی اند! دو جوان هدفمند که با نیک اندیشی و ارایه برنامه‌های مختلف، در راستای هم افزایی در سال جاری، تعداد ۶۸ پروژه ساخت مدرسه در کهگیلویه و بویراحمد را یا به بهره برداری رسانده، یا در حال ساخت و یا در دو - سه ماه آتی به فرجام می‌رسانند. این تنها بخشی از خدمات مشترک این مدیران دلسوز و مشتاق توسعه استان است.


شرف المکان بالمکین= ارزش هر جایگاهی، بسته به انسانی ست که بر آن جایگاه، تکیه می‌زند.
استان کهگیلویه و بویراحمد، نیازمند توسعه‌ی پایدار، متخصصان متعهد، کارِ انقلابی، مدیران ارزشمند و انقلابی ست. مدیرانی که در پویایی و پایایی استان، به اصطلاح امروزی ها، با تمام جودِ وجود، پای کار باشند. مدیرانی متخصص که فارغ از حزب، جناح، عشیره، ایل و طیف و طایفه، از قبیله‌ی عشق باشند و عاشق خدمتگزاری! خبره، کارشناس و کاربلد باشند! قلب‌شان برای توسعه استان تُند بِتَپد و نبض شان، برای توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد، کُند بزند.  
با سیری در سابقه‌ی فعالیتی مدیران این سامان از ایران اسلامی، دو جوان انقلابی گشاده رو و پر انرژی، آستین همّت گره زده و چه بسا، ازین به بعد، بیش‌تر دیده و شنیده شوند.  
 دو جوان بومی، برازنده و ارزنده‌ای که بر کار سخت، خدمت به مردم و مسئولیت‌شناسی لبخند می‌زنند:
 مدیر کل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد- جناب مهندس سید رضا حسینی نیک- و مدیر کل بنیاد برکت (ستاد اجرایی فرمان امام) در استان - جناب دکتر شایان نادری- دو جوان پویا و جویای نام و نشان انقلابی اند! دو جوان هدفمند که با نیک اندیشی و ارایه برنامه‌های مختلف، در راستای هم افزایی در سال جاری، تعداد ۶۸ پروژه ساخت مدرسه در کهگیلویه و بویراحمد را یا به بهره برداری رسانده، یا در حال ساخت و یا در دو - سه ماه آتی به فرجام می‌رسانند. این تنها بخشی از خدمات مشترک این مدیران دلسوز و مشتاق توسعه استان است.
با یک دست، آوایی به گوش نمی‌رسد. آوای دلنشین حرکت در جهت توسعه یافتگی، نیازمند دستان مهربان، همدلی مردمان و بالطبع تشریک مساعی مدیران استان و دوایر دولتی و بخش خصوصی است. مدیران جوان این دو نهاد، در حیطه‌ی وظایف خویش، برنامه‌های مدونی در جهت توسعه‌ی این دیار توسعه نیافته دارند. قطعاً، نیک اندیشان، خیّران، آموزش و پرورش، اهالی رسانه، اهل قلم، صاحبان اندیشه، اهالی دانشگاه، بخش خصوصی و سایر نهادهای فرهنگ ساز استان نیز، در رسیدن به نرخ مطلوب توسعه در سرانه فضای آموزشی، همراه و همگام با آنان خواهند بود.
بدیهی ست که در دنیای کنونی، پیش نیاز بنیادین در تحقق «توسعه‌ی پایدار»، دستیابی به «توسعه علمی» است. اگر امروزه برخی از جوامع را توسعه یافته می‌یابیم و دیگر جوامع را در حال توسعه یا توسعه نیافته می‌دانیم، مهم‌ترین دلیل آن، توجه یا بی‌توجهی آن جوامع به مقوله‌ی خطیری به نام آموزش و پرورش و وجود یا نبود بسترهای مناسب در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری، در آن است.
بی‌شک، در این راستا آموزش و پرورش پویا و پایا تنها مسیر سخت، لکن سبزی ست که جامعه را در بدایت امر به مقصد اول، یعنی توسعه علمی و در نهایت، به مقصد غایی، یعنی توسعه پایدار می‌رساند. برای ایجاد و توسعه آموزش و پرورش پویا و پایا، بی‌تردید ساخت مدرسه» به عنوان یکی از ارکان اساسی در فرآیند تعلیم و تربیت، نیازی بی‌بدیل است؛ نیازی که بنا بر تجربه بشری، ثابت شده که برآوردن کامل آن از توان دولت‌ها خارج است!  
در این مرحله، مشارکت مردمی، منجیانه نقش آفرین می‌شود و مشفقانه به مدد دولت‌ها می‌آید. به یقین در این میان، «مدرسه سازی»،  عالی ترین جلوه‌ی مشارکت مردمی و «مدرسه سازان»، متعالی ترین جلوه گران در تحقق بهینه‌ی این مشارکت رهایی بخش هستند.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام مردم سالار دینی، سال هاست از نعمتِ خیران مدرسه‌ساز منعم و متنعم است:
اگر نیم نگاهی به کارنامه پربرگ و پربارِ خیّران خیراندیشِ خدوم مدرسه ساز بیاندازیم، متوجه ابعاد عظیم خدمات جاودان آنان و فرهنگ‌سازی در این عرصه‌ی پر اهمیت، خواهیم شد.
جِدّ و جهد در احداث و ساخت مدرسه و هزاران هزار کلاس درس، با سبک و سیاق نوین در استان، فقط بخشی از میراث ماندگار این خیلِ خوبان خداست که چون صدقه‌ی جاریه ای، جریان تعلیم و تربیت را پویاتر و پایاتر می‌کند.  
عاشقم بر لطف و بر قهرش بجد!
اندکی تأمل و تعمّق فزون‌تر در ماهیت کار نیک این ساختارها، پدیدارها و نیز این دو فرزند انقلابی استان، ما را به این نکته‌ی بسیار مهم رهنمون می‌سازد که اساساً «مدرسه سازی»، به مانند سایر ساخت و سازهای خیّرانه، صرفاً ساختمان یک بنا و ساختمان نیست. مدرسه سازی، رویت روایت فرهنگ‌سازی و توسعه دانش در این استان است. کهگیلویه و بویراحمد، تشنه‌ی توسعه است و مدرسه سازی، سرچشمه‌ی آن!
 اهتمام مجدانه‌ی اداره کل نوسازی مدارس استان و بنیاد برکت در کهگیلویه و بویراحمد، در مقوله‌ی خطیر و پُر خاطره‌ی مدرسه سازی، بسترسازی در طریق تعالی بخش تعلیم و تربیت است. هر کسی که در این راستا قدم و قلمی بر می‌دارد، مجاهدت در راه خدا می‌کند. از این روست که این طیف از مدیران و هر خیٌر و نیک اندیشی در حوزه مدرسه‌سازی، در حقیقت، جاهدان عرصه‌ی فرهنگ آفرینی و مجاهدان آوردگاه فرداسازی هستند؛ همان انسان‌های گشاده رو، گشاده خو و گشاده دستی که با بذل ثروت خویش در امروز، بذر ثروت را در مٓزرع ذهن و ضمیر کودکان، نونهالان و جوانان این دیار برای ساخت فردا و فرداها، به نیک پنداری می‌کارند.  
 در استان توسعه نیافته کهگیلویه و بویراحمد- که متاسفانه در اغلب مولفه‌های توسعه از قافله‌ی توسعه جامانده است- بود و وجود فرزندان نیک اندیشی که در امور مدیریتی خویش، بخش عمده‌ای از برنامه‌هایشان را معطوف به ارتقا و اعتلای فرهنگ مدرسه‌سازی داشته و دارند؛ فرصت بسیار مغتنمی برای برداشتن گام‌های نخست در توسعه‌ی این خطه‌ی کهن و تاریخ ساز است. باید قدرشناسی بود و قدردان!
 تقدیر، تجلیل و تحسین از مساعی چنین مدیرانی، بر جامعه‌ی فرهیخته‌پرور کهگیلویه و بویراحمد، فرض است.  
از درگاه یکتای دادگستر، برای هر بانی بنای مهربانی» در هر کسوت، قبا و قامتی، آرزوی صحٌت، عزٌت و فتوٌت داریم و قطعاً، همٌت و حمیٌت والای این انسان‌های فرزانه، سپاس و پاس داشته می‌شود:
انسان‌هایی با خدمات ارزنده و پاینده در ایجاد زیرساخت‌های آموزش و پرورش، خادمان خطٌه‌ی خِرد و خردورزی‌اند و تمنٌای توفیق برای ایشان، کمترین پیشکش و هدیه‌ی ناقابل جامعه کهگیلویه و بویراحمد به آن‌هاست
در کنار فعالیت چنین مدیرانی، خیٌرین مدرسه ساز، معماران داستانِ دوستی، مهرآیینی، محبٌت و عطوفند! نیک اندیشانی که با درک نیکو از جایگاه نظام آموزش و پرورش- به عنوان بستر و هدف همواره‌ی توسعه- بر این باورند که که آینده سازان، استعدادها و سرمایه‌های اصلی و امیدآفرین کشورمان، نیازمند برخورداری از فضاهای استاندارد، مدارس مجهز، تکنولوژیک و متناسب با شرایط روز دنیا هستند. باید بر عصای چنین پیرانی تکیه زد تا در پیری به عصا نیاز نداشته باشیم. خیّرین و نیک اندیشانی که همآره از آنان می‌آموزیم و بایست بر دستان مهرآیین شان، بوسه زد: هر سخن از این خیرین و پیران، میکده‌ی تعلیم و تربیت را آباد می‌کند و مصداق آموزه‌ی زیبای سخن مولای متقیان، امام علی «علیه السلام» هستند:
خیرالکلام قَلَّ و دَلَّ
بهترین سخن ها، سخنی کوتاه و دلالت کننده است.  
و چه سخنی زیباتر از نوعدوستی و مهربانی! کمتر می‌گویند و بیشتر، عمل می‌کنند. اینان، بهترین مردمان جامعه هستند؛ و بهترین مردمان، سودمندترین آن‌ها به جامعه اند:
خیر الناس انفع الناس!
 در این فعالیت فرهنگی، این قلم و پایگاه تحلیلی - خبری کبنانیوز با عرضِ خدا قوت به این دو مدیر جوان و تمامی فعالین حوزه مدرسه سازی، مهیّای مساعدت رسانه‌ای در توسعه مدرسه‌سازی در استان و حمایت از مدیران پویانگار، توسعه محور و پایانگر در کهگیلویه و بویراحمد است.  

الحمدلله اولا و آخرا
چهارم آذرگان ۱۴۰۱خ.
یاسوج پاییزی
سروش درست


کد مطلب: 454934

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/454934/دو-مدیر-موفق-جوان-انقلابی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1