کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:

آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا نقشی ندارند

29 آبان 1401 ساعت 10:41

مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: استفاده نابجا و بیش از حد از داروهای آنتی میکروبیال در انسان ها، حیوانات و گیاهان علت عمده بروز مقاومت میکروبی می باشد.


مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: استفاده نابجا و بیش از حد از داروهای آنتی میکروبیال در انسان ها، حیوانات و گیاهان علت عمده بروز مقاومت میکروبی می باشد.
به گزارش کبنا از یاسوج، دکتر امام بخش قائدی با اشاره به فرا رسیدن هفته جهانی آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال؛ راهکارهای جلوگیری و کنترل گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی را تشریح کرد.
وی اظهار داشت: آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا نقشی ندارند. بنابراین در صورت بروز این بیماری ها از پزشک تقاضای تجویز آنتی بیوتیک نداشته باشید.
قائدی با بیان اینکه آنتی بیوتیک ها را فقط با دستور پزشک مصرف کنید، تصریح کرد: آنتی بیوتیک تجویز شده را تا آخر مصرف کنید و دوره درمان خود را کامل کنید. هرگز آنتی بیوتیک های خود را برای استفاده بعدی ذخیره نکنید یا آنها را با خانواده یا دوستان به اشتراک نگذارید.
وی توجه به توصیه‌های پزشک و داروساز خود در مورد نحوه مصرف درست آنتی بیوتیک ها را مهم عنوان کرد و گفت: سعی کنید با رعایت اصول بهداشتی فردی و جمعی از ابتلا به عفونت ها پیشگیری نمایید.
مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به راهکارهای کاهش خطر ابتلا به عفونت میکروبی، خاطر نشان کرد: با شستن مرتب دست ها، آماده سازی بهداشتی غذا، مصرف آب سالم و بهداشتی، پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار، انجام رابطه جنسی ایمن و به روز نگه داشتن واکسن ها از بروز عفونت جلوگیری کنید.
راهکارهای سازمان جهانی بهداشت برای تهیه غذای ایمن از نظر بهداشتی
وی گریزی به راهکارهای سازمان جهانی بهداشت زد و افزود: از غذا های تمیز، آب و مواد اولیه سالم استفاده کرده، کاملا غذا را بپزید، آن را در دمای مناسب نگه دارید. غذاهایی را انتخاب کنید که مورد تایید سازمان غذا و دارو است.
آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا نقشی ندارند
راهکارهای مبارزه با ایجاد مقاومت میکروبی در حوزه دامپزشکی
قائدی با بیان اینکه در چهارمین روز از هفته آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال به حوزه دامپزشکی نیز اشاره شده است، یادآور شد: فقط به حیوانات تحت نظارت دامپزشک آنتی بیوتیک بدهید و از مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک ها در پرورش دام، طیور و آبزیان بپرهیزید.
وی ادامه داد: از آنتی بیوتیک برای تقویت رشد یا جلوگیری از بیماری در حیوانات سالم استفاده نکنید. برای کاهش نیاز به آنتی بیوتیک و استفاده از گزینه های جایگزین آنتی بیوتیک در صورت موجود بودن، حیوانات را واکسینه کنید.
وی ابراز داشت: اقدامات موثر را در تمام مراحل تولید و فرآوری مواد غذایی از منابع حیوانی و گیاهی ترویج و به کار ببرد.
نقش کادر بهداشت و درمان در جلوگیری و کنترل شیوع مقاومت آنتی بیوتیکی
وی در خصوص نقش کادر بهداشت و درمان در جلوگیری و کنترل شیوع مقاومت آنتی بیوتیکی توصیه کرد: با اطمینان از تمیز بودن دست ها، وسایل و محیط از انتقال عفونت جلوگیری کنید، به آزمایش های تشخیصی افتراقی میکروبی، سرعت ببخشید، طبق دستورالعمل های فعلی، آنتی بیوتیک ها را فقط در صورت نیاز تجویز و توزیع کنید و عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک را به تیم های نظارتی گزارش دهید.
قائدی با بیان اینکه ضروری است کادر بهداشت و درمان در مورد نحوه مصرف صحیح آنتی بیوتیک، مقاومت آنتی بیوتیک در بدن و خطرات سوء مصرف با بیماران خود صحبت کنند، خاطر نشان کرد: با بیماران خود در مورد پیشگیری از ابتلا به عفونت صحبت کنید. همچنین برای جلوگیری و کنترل شیوع مقاومت آنتی بیوتیک در بدن ، صنعت بهداشت می تواند در تحقیق و توسعه آنتی بیوتیک ها، واکسن ها، روش های تشخیصی و سایر ابزارها سرمایه گذاری کند.


کد مطلب: 454623

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/454623/آنتی-بیوتیک-درمان-عفونت-های-ویروسی-مثل-سرماخوردگی-آنفلوآنزا-نقشی-ندارند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1