تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۴۵۴۵۴۶
بزرگواری نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با کبنانیوز:

عده‌ای سهم گرفته و سکوت کرده‌اند / وقتی استاندار ضعیفی را با نظر نمایندگان بیاورند، زیرمجموعه نیز ضعیف خواهد بود / با اغتشاش و آشوب مخالفیم؛ اعتراض حق مردم است

۳۱
۴
عده‌ای سهم گرفته و سکوت کرده‌اند / وقتی استاندار ضعیفی را با نظر نمایندگان بیاورند، زیرمجموعه نیز ضعیف خواهد بود / با اغتشاش و آشوب مخالفیم؛ اعتراض حق مردم است
کبنا ؛در هر جامعه‌ای باید باب گفت و گو باز باشد تا مسائل به شکل عادی حل شوند، اما زمانی که گفت و گو حذف می‌شود، افراد نمی‌توانند درباره مسائل مختلف با هم گفت و گو کنند، یا رسانه‌ها نتوانند صدای جامعه باشند، مشکلات به شکل‌های مختلف اعتراض و... بروز می‌کنند. در خصوص شرایط فعلی، موضوع گفت‌وگو، نخبگان، معیشت و مدیریتی در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد پایگاه خبری کبنا نیوز تصمیم گرفته که با چهره‌های مختلف کشوری و استانی پیرامون مسائل مطرح شده گفت‌وگو‌های را ترتیب بدهد تا همچون گذشته به رسالت اصلی خود، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عمل کرده باشد. در ادامه گفت‌وگوی کبنا نیوز با حجت الاسلام و المسلمین علی محمد بزرگواری نماینده پیشین مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده را می‌خوانید. سید علی‌محمد بزرگواری (زاده ۱۳۳۶ در روستای طولیان) نماینده حوزه‌ی انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بوده‌است. او دبیر اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بود، ‌ایشان وارد حوزه علمیه شیراز شد و در مدرسه علمیه خان از سیدکرامت الله ملک حسینی و سیدعلی اصغر حسینی ادبیات و فقه واصول را فرا گرفت. حجت الاسلام بزرگواری برادر و پدر شهید، بعد از دوره نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی راهی سوریه شد و به عنوان یکی از مدافعان حرم فعالیت کرد.
چرا جریان‌های فکری حاکم از نخبگان در سطوح مدیریتی استفاده نمی‌کنند؟

در استان کهگیلویه و بویراحمد گا‌هاً مثلاً در حضور رئیس جمهور یا مسوولان کشوری از عده‌ای از افراد به عنوان نخبه تجلیل می‌شود، ولی نخبگان را باید در دانشگاه‌ها پیدا کرد و از دانش آن‌ها استفاده و همینطور تجلیل کرد.
جریان‌های حاکم به دلیل خط و خطوط سیاسی که دارند، افراد با سلیقه متفاوت را نخبه نمی‌دانند، در حالی که وقتی می‌بینیم یک نخبه‌ای مخالف سلیقه ما است باید او را بر خود ترجیح بدهیم. این افراد به دلیل علاقه و ارتباطی که با خط فکری خود دارند، فکر و سلیقه خود را معیار می‌دانند، نه واقعیت‌های جامعه را.
آیا انتخاب مدیران با هماهنگی نمایندگان می‌تواند در محرومیت زدایی استان مؤثر باشد؟
خیر، چون نمایندگان وام دار کسانی هستند که برای آن‌ها رأی جمع کرده‌اند و سعی می‌کنند این افراد را انتخاب کنند. اگر فردی حزب مخالف حزب نماینده باشد ولو اینکه فردی کاری و نخبه باشد او را انتخاب نمی‌کنند، این موضوع همیشه بوده و ترکشش به ما هم خورده است. در این دولت و نمایندگان فعلی، چیزی جز وام داری به افراد نمی‌بینیم. در حالی که باید نیروی نخبه و کارآمد بدون وام داری به نمایندگان، اهل علم و عمل باشد تا شاهد پیشرفت و توسعه جامعه باشیم. با شیوه‌های سنتی جریانی نمی‌توانیم برای مردم کاری کنیم.
مردم از گذشته تا حال از قوم و خویش بازی در سطوح مدیریتی شکایت دارند، چه سخنی با مردم و مسوولان عالی رتبه کشور دارید؟
زمانی که در کشور فتنه‌هایی به وجود می‌آید، افرادی که سکوت می‌کنند و نمی‌توانند روشن‌گری کنند دارند خیانت می‌کنند. در مسائل تبعیض‌ها و قوم و خویش بازی‌های هم به همین شکل است، اگر افرادی که خیانت به جامعه و جایگاه‌های مدیریتی را می‌بینند و سکوت می‌کنند، در مقابل منافع مردم قرار می‌گیرند. مردم کسانی را می‌خواهند که به حقوق مردم احترام بگذارند، تخصص علمی و عملی داشته باشند و بتوانند برای مردم کاری کنند.
کسانی که وضعیت نابه‌سامان مدیریتی را در استان می‌بینند- در دانشگاه و حوزه و در جایگاه‌های دیگری قرار دارند و سکوت می‌کنند- جایگاهشان در میان مردم چیست؟ مردم باید افرادی که اهل لابی‌گری و سهم خواهی هستند را بشناسند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد افرادی که خود را به جریان‌های مختلف مثل؛ شورای وحدت و انقلابیون و... معطوف می‌دانند و سکوت کرده‌اند، سکوتشان برای این است که سهم خود را گرفته‌اند. این مردمی بودن نیست، وضعیتی که ما امروز با آن مواجه هستیم یکی از دلایلش همین افرادی هستند که سکوت می‌کنند.
چه می‌شود که جامعه به حالت اعتراض در می‌آید؟
مردم اصل نظام و حاکمیت و ولایت فقیه را قبول دارند
، می‌دانند ۳۰۰ هزار شهید به پای این انقلاب ریخته شده، مردم اگر اعتراض دارند به خرابکاری بعضی مدیران،  به اختلاس‌ها یا به ناکارآمدی برخی مدیران موجود است. قانون اساسی نظام اسلامی ایران اجازه اعتراض و انتقاد به مردم را داده، مردم می‌توانند حتی راهپیمایی غیرمسلحانه داشته باشند، نه اینکه عده‌ای فریب خورده با تحریک رسانه‌های بیگانه، اموال عمومی را آتش بزنند، بسیجی و طلبه را بکشند، این‌ها اعتراض نیست، این‌ها آشوب و اغتشاش است که امنیت ملی کشور را هدف قرار داده‌اند، ما با اغتشاش و آشوب مخالفیم.
ولی قانون اساسی ما این اجازه را داده که مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی انتقاد و اعتراض کنند، مردم اگر مطالبه‌گر نباشند به حق خود نمی‌رسند. الان می‌بینیم که با آمدن این دولت در استان که خود را منتسب به انقلاب می‌داند، در برخی بخش‌ها ناکارآمدی موج می‌زند، مردم می‌توانند مطالبه‌گری کنند و نگذارند بیش از این به پیشرفت و توسعه خیانت بشود.
آنچه عیان است چه حاجت به بیان است؛ شخص استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در تراز استاندار جمهوری اسلامی نیست، وقتی استاندار ضعیفی را با نظر و ارتباطات نمایندگان بیاورند، زیرمجموعه نیز ضعیف خواهد بود. در توئیتی که به آقای رئیسی زدم گفتم که آقای رئیسی باید فکری به حال استان کهگیلویه و بویراحمد بکند. دود این مدیریت‌های ضعیف  به چشم دولت و خود رئیس جمهور می‌رود. وقتی می‌بینند که کسی ضعیف است و کارآمدی ندارد باید به خواسته مردم احترام بگذارند، امثال بنده که به این وضعیت گلایه و انتقاد دارند زیاد هستیم و حاضر هستیم که علناً گلایه و مطالبه‌گری و انتقاد خود را اعلام کنیم. ولی وقتی فریب خورده‌ها و دشمنان زیاد شده‌اند، مجبور شده‌ایم سکوت کنیم.
ما‌ امیدواریم دولت مردان مقداری با دقت بیشتری انتخاب شوند و در وضع موجود بازنگری داشته باشند، بعد از دو سه سال ضعف‌ها آشکار شده است. ‌امیدواریم که دلسوزان و روشنفکران ما هم به خود بیایند، عده‌ای از ترس سکوت کرده‌اند و عده‌ای هم سهمی گرفته و سکوت کرده‌اند.
بخشی از جوانان ما فریب خورده‌اند و دشمنان از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند، افرادی را در داخل تحریک کرده‌اند و در اقصی نقاط کشور خون‌های بی‌گناه ریخته می‌شود. لذا باید مسوولان تغییرات درستی در وضعیت بدهند تا دلسوزان این نظام هم حفظ شوند. متأسفانه می‌بینیم افرادی که هیچ نقشی در انقلاب و جنگ نداشته‌اند و از ایثارگران و خانواده‌های شهدا نیز فاصله دارند و بی‌تخصص هستند، مسوولیت گرفته و به ریش بقیه می‌خندند. انتظار داریم که این وضعیت تغییر کند.
  
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
عملکرد دوره نمایندگیت رو برای مردم بفرما که بدونن چه گلی به سرشون زدی
حرمت
Iran, Islamic Republic of
حرف حق را زدی. استاندار ضعیف که توان‌مقابله با تمامیت خواهی نماینده را ندارد.
بویراحمد نابود شد. ضعیف ترین‌مدیران‌تا الان به استاندار تحمیل شده اند.
Iran, Islamic Republic of
یکی از آقای بزرگواری بپرسد اون لیستی که خودت به استاندار دادی که فقط از طرفدارا و بستگان خودت بود ولی استاندار زیر بار خواسته نامشروع تو نرفت چرا از اون حرف نمیزنی چرا نمیگی برادرت پیشنهاد دادی بری مدیرکلی ولی رد صلاحیتش کردند و بری این داری میسوزی
آروس
Iran, Islamic Republic of
سیاسیون‌و نماینده ها از افراد توانمند و نخبه هراس دارند.
دنبال افرادی در سطح خود هستند چون خودشان ضعیف هستند
جوهر
Iran, Islamic Republic of
انشاءاله استاندار تا یک ماه و شاید کمتر عوض میشه و یک استاندار قابل و با درد مردم آشنا بیاد که مدیر انتخاب کنه آنهم مدیران اقتصادی که بدانند اقتصاد یعنی چه بازار یعنی چه و هزاران موارد دیگه از این قبیل
مردمی
Iran, Islamic Republic of
نه که خودت قوی بودی
Iran, Islamic Republic of
درود فراوان براین سید بزرگوار
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز جناب آقای بزرگواری اگه سکوت کنی بهتر است همون‌جوری فرمودی احتمالا سهمی به تو ندادند که سکوت نمیکنی استاندار انسان پاکدستی است چون آدمهایی که اسم دادی نگذاشتند سرکار پس آدم بدی هست تو خودت در 8سال نمایندگی آنهایی که شبانه روز بهات بودند به امان خدا رها کردی حتی یک بار احوالی از آنها نپرسیدی مثل آدم طلبکار برخورد کردی حالا توقع بیجا داری فردای قیامت چکار می‌کنی
Iran, Islamic Republic of
استاندار ضعیفه ولی خودت ضعیف نیستی ،،،ضعیف ترین نماینده دهدشت خودت بودی و بس حتما باید یه چرت و پرتی توی فضای مجازی بگی تا بگن همچنان هستی بسه دیگخ،
Iran, Islamic Republic of
درود بر بزرگواری که لنصافا با صداقت و شجاعانه فرمودند که استاندار در حد یک مدیر دبیتان هم نبوده و واقعا استان دچار یک فاجعه مدیریتی در تمام سطوح و اداارات شده و تعطیلی موج میزند
کارمند
Iran, Islamic Republic of
حاج آقا بزرگواری همه می‌دانیم از کجا می سوزی، شنیده ام سه بار به آقای استاندار مراجعه نمودی برای انتصاب برادر زاده‌ات در سمت مدیر عاملی برق استان ، چون به دلایلی که خودتون بهتر میدانید این خواسته شما انجام نشد و الان عصبانی هستید
احساس
Iran, Islamic Republic of
صحبت های آقای بزرگواری کاملا درست هست دوستانی داشتیم تحت عنوان شورای وحدت ویا نیروهای انقلاب که خیلی نسبت به دولت مردان قبلی یا مسائل جامعه تند انتقاد میکردند ولی الان پست وسهم شان را گرفتند ساکت شدند وحتی در خصوص این اغتشاشات در کشور هم اظهار نظر نمی کنند .
United Arab Emirates
کامپیوتر
United Arab Emirates
GNC....یادتونه؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر شما، درد و بلات من سر هر سه تا نماينده
Iran, Islamic Republic of
وقتی نماینده ما روشنفکره بایدم استاندار و مدیران کل تماما ضعیف باشند
United Arab Emirates
آقای بزرگواری
برادر عزیز
چرا رسما اعلام کاندیداتوری نمیکنی که آقای موحد حساب کار بیاد دستش؟
باور کن همه منتظر حضورت هستند
خیلی ها از وضع موجود ناراضی هستن
زود باش
به گردنت هست که بیایی
ما منتظریم
خدا شاهده نمیزاریم موحد این دور رنگ مجلس را ببینه
باید دور آخر باشکست بدرقه بشه
کل اصلاح طلبها رو لج هم شده بهت رای میدن چون موحد بهشون خیانت کرده
اعلام کاندیداتوری بکن
ما منتظریم ای مرد میدان
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای بزرگواری بزرگوار شرایط سنی بنده اقتضای ادای دین در پیروزی انقلاب و شرکت در جبهه را نداشت به نظر شما اتخاذ پست مدیریتی/دقیقا این یکی از دلایل نگرانی جوانان است فکر کنم باید تغییر تفکر دهید نه اراِئه طریق نمایید
همشهری
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای بزرگواری با عرض سلام و خسته نباشی، خدمت شما عرض کنم که در خصوص وضعیت کنونی و اغتشاش و اعتراض و ضعف استاندار به جا صحبت کرده اید و حقیقت هم همین است، اما آیا در دوران نمایندگی خود َشما،از این رانتها و دوست و اقوام بازی ها نداشتید؟ اگر بخواهید جواب منفی دهید، حقیقت نیست، چون خودتان هم دچار این رانت بوده اید، و همه ما هم می دانیم، و اگر لازم باشد تا هزاران مورد آن را بازگو کنیم، مشکلات امروز جامعه ما ناشی از همین مکر و فریب های سیاسیون ناکارامد می باشد.
هم استانی
فک کنم ایشون آلزایمر گرفتن
یادشون رفته اولا که اوج فامیل بازی و طایفه گرایی در دوره مدیریت خودشون بود و دوما ضعیف ترین دوره مدیریتی استان دقیقا دوره نمایندگی خودشون
آقای بزرگواری شما دارید مسائل شخصی و عقده هاتون رو اینطوری خالی میکنید
همه میدونن شما بخاطر برکناری برادرزاده تون از معاون شرکت برق استان اینقدر شاکی هستین وگرنه کیه که ندونه اوج فامیل گرایی در استان در زمان نمایندگی شما بود
شما نه دلسوز مردم هستین نه دلسوز نظام
اتفاقا دستگاه های امنیتی باید بخاطر توهین های شما و تشویش اذهان عمومی و متشنج کردن اوضاع با شما برخورد کنند، چقد نخبه در زمان نمایندگی شما کنج اتاق های ادارات نشسته بودن چون هم طایفه شما نبودن
توصیه میکنم به وجدانتون مراجعه کنید اگه هنوز بیدار میشه
انسانم آرزوست
🤣🤣 خدا بگم چکارتون نکنه همیشه شوخ بودن حاج آقا اون از دوره نمایندگیشون اینم از الان
خدا حفظتون کنه که اینقد شوخ طبع هستین
فک نمیکنید دلیل حرف زدنهای شما اینه که سهمی گیرتون نیومد؟؟
احساس نمیکنید چون در این دولت و استان اهمیتی بهتون داده نشد دارید دست و پا میزنید؟
یه سهم داشتین البته برادرزادتون در شرکت برق که ایشونم بیرونش کردن و فک کنم الان حمله ها و هجمه های شما بخاطر همین چیزاس نه دلسوزی و نگرانی برا مردم
چون اوج طایفه گرایی در دوره نمایندگی شما بود
mr
Iran, Islamic Republic of
.خودت چه برای استان کردی
محمد
United Kingdom
اخه کسانی سهم گرفتند نه فهم دفاع دارند نه شجاعت دفاع و نه اعمالشان در طول دوران بخور بخور با شعارهایی میدن تطابق داره......بیان از چی دفاع کنن؟؟ اعتراضات در حقیقت واکنش مردم به ناکارامدی و بی بصیرتی همین جماعته....بورسیه سفارشی، استهدام فله‌ای، تسهیلات میلیاردی و میلیونی به افراد خاص، تقسیم مردم به دو گروه حق و باطل در انتخابات....اخه چنین افرادی خودشون عامل اصلی خرابکاری ها ....بیان بگن چه
اایران
United Kingdom
این افرادی اقای بزرگواری انتظار دارند چیزی بگویتد باید انداختشون زندان!!!!! تمام خیانت ها زیر سر همین افراد هست!! خیانت هایی این افراد به نظام و مردم کردند که به مغز شیطون هم نمیرسه!!! و متاسفانه همیشه نظام و انقلاب هزینه این افراد بی خاصیت شده
United States
،تو برادرت و پستش و گرفتن دردت گرفته/حالا نظر می دی درباره ی بزرگان،
United States
بزرگواری تو از این میسوزی که برادرت پست و مقام نگرفته خواسته هایی داشتی دیدی کار به جایی نمیبری و استاندار ادمی نیست که . مجبور شدی به این نحو اونو تخریب کنی مردم فهیم این دیار ک افکار غلط تو رو به خوبی ...فقط و فقط داری خودت در دیدگاه مردم زشت و زشتر میکنی
Iran, Islamic Republic of
کامپیوتر رو روشن و خاموش کنی یا نه؟ول کن ای گپها را
مردمین
Iran, Islamic Republic of
زمان خودت هم مشکلات زیاد بود
ممبی
Iran, Islamic Republic of
استاندار ضعیفه
استاندار رو عزل کنید و یه غیر بومی بزارید ببینید چطور قطار پروژهای ماهم مثل اصفهان و شیراز راه میوفته.. طرف اصلا اینکاره نیست/ تا این لحظه ، مردم استان عملکردی اجرایی از این اقای استاندار برای رفع حداقلی مشکلات مردم و بیکاری جوانان و تحصیلکردگان دیده نشده..
تا کی ما باید هی بنام آزمون و خطا فرصتهارو بسوزانیم که مثلا کسب تجربه کنیم..؟!!
عزل کنید مدیر نالایق رو... مردم که نمیتونن عمرشونو معطل این افراد نالایق کنند بلکه فرجی بشه..
منصوری از دهدشت
Iran, Islamic Republic of
. از سر صبح تا پسین فقط کپ ایزنه ،

فکر کنم خوش احساس ایکنه مهلی عاقل ،

انقلابی
Iran, Islamic Republic of
حاج آقا بزرگواری انسانی بسیار باصداقت،شجاع،پاک دست که عین واقعیت وضعیت فعلی استان راگفت . انتصاب مدیران ضعیف که فقط دارند استفاده ابزاری از این انقلاب می کنندودیگران راغیره انقلابی می داننداین انقلاب حاصل خون هزاران شهید ی است که جان ومال وهستی خودشان رانثاراین نظام و انقلاب نمودندکه ثمره آن اکنون اقتدار ایران در جهان است بعضی ازاینها که که به خاطر منافع شخصی خودشان اکنون جایگاه گرفته اندبرویدبررسی کنیدیک روزدراین نظام و دفاع مقدس نقشی نداشتند....بایدکالبدشکافی شودوعزل شوندانساهای کاربلد،شایسته،پرتحرک ودلسوزکه بامردم صادق باشندمنصوب شوند.
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1