کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با وجود تحریم‌ها و کارشکنی‌های دشمن

موفقیت‌های بزرگ این روزها از افتتاح راه‌آهن استراتژیک تا ساخت موشک ‌هایپرسونیک

21 آبان 1401 ساعت 8:30

«به‌رغم همه خباثت‌ها و دشمنی‌ها‌، قطار سازندگی و پیشرفت را با شتاب پیش خواهیم برد»، این جمله و عبارت به مطلع سخنان این روزهای رئیس‌جمهور تبدیل شده‌، جمله‌ای که البته با تلاش‌های مجدانه و شبانه‌روزی شخص رئیس‌جمهور برای گره‌گشایی از مشکلات کشور و مردم نه در حد حرف و شعار که در عمل بارها به اثبات رسیده است.


عزم و رویکرد مسئولان از رئیس‌جمهور و دولت مردمی گرفته تا سایر مسئولان در بخش‌های مختلف از جمله در بخش دفاعی و نظامی در باز کردن گره‌ها و شتاب‌دهی به قطار توسعه کشور و همچین افزایش توانمندی و قدرت دفاعی خواست دشمنان از اغتشاشات اخیر را معکوس و بدخواهان این ملت و کشور را بار دیگر ناکام کرد.
 به گزارش کبنا به نقل از کیهان، «به‌رغم همه خباثت‌ها و دشمنی‌ها‌، قطار سازندگی و پیشرفت را با شتاب پیش خواهیم برد»، این جمله و عبارت به مطلع سخنان این روزهای رئیس‌جمهور تبدیل شده‌، جمله‌ای که البته با تلاش‌های مجدانه و شبانه‌روزی شخص رئیس‌جمهور برای گره‌گشایی از مشکلات کشور و مردم نه در حد حرف و شعار که در عمل بارها به اثبات رسیده است.
بدون شک روی کار آمدن دولت مردمی سید ابراهیم رئیسی با کارویژه تغییر در ریل مدیریت اجرایی کشور نقطه شروع ایجاد تحول در کشور پس از یک دوره 8 ساله مدیریت ناکارآمد و ضعیف بوده است. دولتی که از ابتدای کار با انبوهی از مصائب و مشکلات بجا مانده از دولت قبل از جمله کشتار کرونا، تنگی معیشت مردم،
بی‌سرو سامانی و رهاشدگی بازار ارز، مواد غذایی، مسکن، خودرو و... و همچنین گسترش نرخ بیکاری، افزایش نرخ فرار سرمایه از کشور و گسترش فاجعه‌آمیز حجم نقدینگی مواجه بود، اما رئیسی بدون لحظه‌ای درنگ و تأمل آستین همت را بالازد و وارد میدان شد و با تلاش مجدانه، مجاهدانه و شبانه‌روزی، یک به یک در پی باز کردن گره‌های کور مدیریتی فاجعه‌بار گذشته و سامان دادن به اوضاع آشفته کشور برآمد و بر خلاف جهت و مسیر دولت قبلی دستاوردهای چشمگیری از افزایش فروش و صادرات نفت به رغم تحریم گرفته‌، تا رشد چشمگیر تجارت خارجی و فعال ‌سازی کریدورهای ترانزیتی در ارتباط گیری فعال با کشورهای همسایه تا عضویت در پیمانهای و سازمانهای مهم منطقه‌ای و جهانی و... را رقم زد.  قطعا چنین روحیه و رویکردی به مذاق دشمنان خارجی که از هیچ خباثت و شناعتی برای تضعیف و نابودی این نظام و کشور فروگذار نکرده‌اند و ایضا دنباله روهای داخلی آنها که با بهانه جویی و بهانه تراشی و سنگ‌اندازی همواره به مثابه ترمز و عامل کُندی پیشرفت عمل کرده‌اند خوش نیامده و از همان ابتدای آغاز به کار دولت تلاش برای تخریب‌، حاشیه ‌سازی، کوچکنمایی از دستاوردها و بزرگنمایی از کاستی‌ها را کلید زدند و پس از ناکامی در همه این سیاستهای مزورانه‌، توطئه بی‌ثبات ‌سازی و نا امنی کشور را در دستور کار قرار دادند تا بلکه از این رهگذر قطار توسعه و پیشرفت کشور را دچار توقف و یا کندی کنند.
 آشوبها و اغتشاشات اخیر کشور با هر بهانه‌ای که شکل گرفت‌، بی‌تردید هدف اصلی آن به حاشیه راندن تلاشها و فعالیتهای دولت مردمی برای باز کردن گره‌های کشور و مخدوش کردن دستاوردهای آن و در مرحله بعدی تضعیف و فروپاشی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به زعم طراحان خارجی و صحنه گردانان داخلی آن بود.
توطئه‌ای که بحمدالله بار دیگر با هوشمندی مردم و حضور به موقع آنها در صحنه در کف خیابانها به نتیجه نرسید و از طرفی عزم و رویکرد مسئولان از رئیس‌جمهور و دولت مردمی گرفته تا سایر مسئولان در بخش‌های مختلف از جمله در بخش دفاعی و نظامی در باز کردن گره‌ها و شتاب‌دهی به قطار توسعه کشور و همچین افزایش توانمندی و قدرت دفاعی خواست دشمنان از اغتشاشات اخیر را معکوس و بدخواهان این ملت و کشور را ناکام کرد.
موفقیت‌های بزرگ این روزها از افتتاح راه‌آهن استراتژیک تا ساخت موشک ‌هایپرسونیک
تحقق وعده رئیس‌جمهور؛
طنین سوت قطار در سیستان و بلوچستان
روز پنجشنبه همزمان با حضور رئیس‌جمهور در شهرستان پاکدشت و گره گشایی از پروژه‌های اولویت دار و معطل مانده این شهرستان از جمله‌، خط لوله پساب بهداشتی، کمربندی جنوبی، پروژه احداث شهرک امیرالمومنین(ع) و طرح توسعه بیمارستان زعیم این شهرستان‌، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز با سفر به استان سیستان و بلوچستان‌، راه آهن خاش ـ زاهدان از کریدور شرقی چابهار به زاهدان را افتتاح کرد.
راه آهن چابهار ـ زاهدان با هزینه ۳۶ هزار میلیارد تومانی و با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و دولت به طول ۵۷ کیلومتر و ظرفیت اشتغال‌زایی ۱۴۸ نفر راه‌اندازی شده است که برای اولین بار در این پروژه از ریل ملی استفاده و رکورد ریل گذاری در کشور شکسته شده است. اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی و ظرفیت باری تا ۷ میلیون تن از ویژگی مهم راه‌آهن خاش ـ زاهدان است. طرح راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح‌های مهم ملی در حال اجرا در سیستان وبلوچستان است که تکمیل و راه‌اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.خط ریلی چابهار- سرخس به صورت یک خطه و برای جابه‌جایی کالا و مسافر در حال ساخت است.این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابه‌جایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش‌بینی شده است. مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کیلومتر سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد.این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می‌شود و پس از آن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل می‌شود.از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد است.
قطار پیشرفت کشور به‌رغم همه کارشکنی‌ها با بالاترین سرعت به حرکت درآمده است
محمد مخبر در مراسم بهره‌برداری از راه آهن استراتژیک با اشاره به اینکه خنثی ‌سازی تحریم‌ها یکی تاکیدات رهبر انقلاب و از راهبردهای اساسی دولت سیزدهم است، ادامه داد: دولت سیزدهم علاوه‌بر خنثی ‌سازی تحریم‌ها به دنبال رفع تحریم از موضع اقتدار و عدالت است. وی با تاکید بر اینکه لوکوموتیو پیشرفت کشور با بالاترین سرعت به حرکت درآمده است، به اقدامات دولت سیزدهم در راستای رفع مشکلات استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: به زودی با شیرین ‌سازی آب دریا و استخراج آب‌های ژرف مشکلات آب این منطقه حل خواهد شد. وی ادامه داد: در زمینه نفت و گاز صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی انجام می‌شود که این به معنای پیشرفت و رفع بیکاری و تقویت ارزش پول ملی است. مخبر با اشاره به حوادث اخیر در کشور، گفت: در کشور پهناور و بزرگی همانند ایران اتفاقاتی به صورت ناخواسته رخ می‌دهد که برخی از آنها ناراحت‌کننده است و البته دشمنان ملت هم در این حوادث گذشته چندین اقدام را به صورت موازی پیگیری کردند و همگان به وضوح دیدند که از هیچ اقدامی علیه ملت ایران فروگذار نکردند.
وی تاکید کرد: کشور در آستانه جهش اساسی است و این برای دشمنان قابل تحمل نیست. مخبر در ادامه به تشریح اقدامات دولت در راستای آبادانی و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان پرداخت و اظهار داشت: دولت مردمی برای حل مشکلات آب، مسکن، اشتغالزایی و حمل‌ونقل این استان مصمم است و البته سیستان و بلوچستان با دسترسی به اقیانوس و مرزهای زمینی پهناور می‌تواند این منطقه و کشور را از نظر اقتصادی احیا کند. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین خطوط ریلی و راه آهن را از مزیت‌های کشور و راهبرد اساسی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: توسعه و تکمیل خطوط ملی راه آهن از هدف‌های مهم دولت است تا جایی که با اتصال ۶۰ کیلومتر خط ریلی رشت به آستارا و اتصال کریدور شرقی و زاهدان به راه آهن سراسری، زاهدان به فنلاند وصل می‌شود و همچنین با اتصال دو خط ریلی بصره دسترسی ایران تا مدیترانه ایجاد می‌شود.
کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس به بهره‌برداری رسید
همچنین کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس در استان سیستان و بلوچستان که در شهرستان راسک واقع شده است با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
مخبر با حضور در کارخانه سیمان تیس واقع در شهرستان راسک که با همراهی استاندار و جمعی از مقامات ارشد محلی انجام شد، از بخش‌های مختلف این کارخانه بازدید کرد و با توضیحات مدیرعامل این مجتمع صنعتی در جریان روند تولید این مجموعه قرار گرفت.
همچنین مخبر در حاشیه مراسم افتتاح و بازدید از کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس چابهار در جمع خبرنگاران پیگیری مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور به استان سیستان و بلوچستان را از اهداف این سفر برشمرد و با اشاره به افتتاح کارخانه سیمان تیس تاکید کرد: افتتاح این مجتمع صنعتی با توجه به موقعیت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان، ظرفیتی مناسب و خوب برای صادرات به کشورهای منطقه‌ایجاد کرده است.
کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس با هدف تسریع در تحول منطقه جنوب کشور و اشتغالزایی و محرومیت زدایی از چهره این بخش کشور با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و در شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان احداث شده است که با ظرفیت تولیدی ۳۳۰۰ تنی کلینکر در روز و ۱ میلیون تن سیمان در سال برای ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغالزایی به‌وجود آورده است.
این مجتمع صنعتی به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید سیمان در استان شناخته می‌شود که با توجه به موقعیت جغرافیایی و همجواری استان سیستان و بلوچستان با کشورهای شرقی و حاشیه خلیج‌فارس قابلیت صادرات به این کشورها را دارد.
موفقیت‌های بزرگ این روزها از افتتاح راه‌آهن استراتژیک تا ساخت موشک ‌هایپرسونیک
سردار حاجی‌زاده:‌
ایران موشک جدید بالستیک ‌هایپرسونیک ساخت
در آن سو، قدرت دفاعی و توان موشکی نظام اسلامی نیز با وجود تحریم‌های بین‌المللی روزبه‌روز پیشرفته‌تر و حیرت‌انگیزتر می‌شود و ضریب امنیت کشور بالاتر می‌رود. به فاصله چند روز از رونمایی موشک ماهواره‌بر «قائم 100» و نیز موشک «صیاد 4 بی» و افزایش برد باور 373 به 300 کیلومتر، موفقیت درخشان دیگری در عرصه موشکی، سپهر رسانه‌ای جهان را درنوردید؛ «ایران موشک جدید بالستیک هایپرسونیک ساخته است.» این خبر مسرت‌بخش را سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌در حاشیه یازدهمین سالگرد شهادت سردار شهید حسن طهرانی مقدم اعلام کرد.
وی گفت: سال‌های سال است که در سایه تحریم‌های ظالمانه و سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت فعالیت‌های خود در حوزه هوافضا را به پیش می‌بریم.
قابلیت عبور از همه سامانه‌های سپر موشکی
به گزارش فارس، سردار حاجی‌زاده افزود: ما به لطف الهی موفق شدیم به موشک بالستیک‌هایپرسونیک پیشرفته دست پیدا کنیم که قادر است در فضایی که مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های سپر دفاع موشکی وجود دارد، از آنها عبور کرده و همان سامانه‌های سپر موشکی که می‌تواند جزو مهم‌ترین ارکان دفاعی دشمن باشد را هدف قرار بدهد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به ویژگی‌های موشک بالستیک‌هایپرسونیک نیروی هوافضای سپاه بیان داشت: این سامانه سرعت بسیار بالایی دارد و قابلیت مانورپذیری در جو و بیرون جو را دارد. هم سامانه‌های پدافندی که در داخل جو دفاع می‌کنند و هم سامانه‌های فوق‌العاده گران قیمتی که در بیرون جو با موشک‌ها مقابله می‌کنند، این موشک جدید جمهوری اسلامی ایران از همه آنها عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند.
یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی
وی با اشاره به سایر قابلیت‌های موشک جدید این نیرو گفت: این موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.
سردار حاجی‌زاده افزود: اگر یک دوره‌ای شهید طهرانی مقدم با چند ده نفر این کار را دنبال می‌کردند، الآن با جمعیت چند هزار نفری این کار را می‌کنند بلکه شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها و دانشمندان و متخصصین کشور به این راه نورانی کمک می‌کنند.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره جنگ ترکیبی اخیر دشمنان علیه ایران اسلامی تصریح کرد: طبیعتا دشمنان ما تمام قد در مقابل نظام و ملت ما ایستاده‌اند و ما باید آماده جنگ در همه عرصه‌ها باشیم که اسمش را جنگ ترکیبی می‌گذارند.
بازتاب گسترده دستیابی ایران به موشک «هایپرسونیک» در رسانه‌های جهان
خبر دستیابی ایران به موشک‌های بالستیک «هایپرسونیک» پیشرفته بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانس ۲۴ در این باره نوشت: سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه می‌گوید که ایران به موشک‌های بالستیک‌هایپرسونیک پیشرفته که قدرت نفوذ در همه سامانه‌های دفاعی را دارد، دست یافته است.
این خبرگزاری افزود: موشک‌های مافوق صوت، می‌توانند بیش از پنج برابر سرعت صوت پرواز کنند.
به نوشته فرانس ۲۴، سردار حاجی زاده گفت که موشک بالستیک‌هایپرسونیک برای مقابله با سپرهای دفاع هوایی تولید شده است.
وی تصریح کرد که این موشک می‌تواند از همه سامانه‌های دفاع ضد موشکی عبور کند و سامانه‌های پدافند موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد که جهش بزرگی را در نسل موشک‌ها نشان می‌دهد.
فرانس ۲۴ نوشت: روسیه در حال حاضر در رقابت برای توسعه این موشک‌ها پیشتاز است و پس از آن، چین و ایالات متحده قرار دارند.
این خبرگزاری افزود: موشک مافوق صوت قابلیت مانور دارد و این امر ردیابی و دفاع در برابر آن را دشوارتر می‌کند. در حالی که کشورهایی مانند آمریکا سامانه‌هایی را توسعه داده‌اند که برای دفاع در برابر موشک‌های کروز و بالستیک طراحی شده‌اند، توانایی ردیابی و خنثی کردن موشک‌های مافوق صوت همچنان زیر سؤال است.
به نوشته فرانس ۲۴، ایران ۵ نوامبر جاری نیز از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌ بر «قائم ۱۰۰» که قادر به پرتاب ماهواره‌ها به فضا است، خبر داد.
خبرگزاری رویترز نیز با بازتاب اظهارات سردار حاجی زاده و دستاورد جدید نظامی ایران نوشت که این کشور موشک بالستیک‌هایپرسونیک تولید کرده است.
این رسانه همچنین جزئیات توانمندی‌های این موشک را به نقل از سردار حاجی زاده منتشر کرد.
روزنامه «اگزماینر» آمریکا نیز دیگر رسانه غربی بود که در گزارش خود تحت عنوان «ایران می‌گوید موشک‌هایپرسونیک ساخته است»، اذعان کرد که ایران صنایع تسلیحات داخلی خود را با وجود تحریم‌های بین‌المللی گسترش و توسعه داده است.
تارنمای «دیفنس فورس» نیز اظهارات سردار حاجی زاده را بازتاب داد و از تیتر «ایران می‌گوید موشک‌هایپرسونیک را توسعه داده است» استفاده کرد.
تارنمای «سوئیس اینفو» نیز از دیگر رسانه‌هایی بود که خبر تولید موشک مافوق صوت در ایران را پوشش داد. به نوشته این تارنما، هفته گذشته نیز ایران اعلام کرد که موشک ماهواره بر «قائم ۱۰۰» را آزمایش کرده است. اولین پرتابگر فضایی سه مرحله‌ای که می‌تواند ماهواره‌هایی با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مداری در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.
برخی از رسانه‌ها مانند «هندوستان تایمز» از عنوان «جهش بزرگ نسلی» برای تیتر خود استفاده کردند و نوشتند که موشک بالستیک ایران می‌تواند سامانه‌های پدافند موشکی را هدف قرار دهد و یک «جهش بزرگ نسلی» را نشان می‌دهد.
«سی بی‌سی نیوز» و تارنمای صهیونیستی «تایمز او اسرائیل» نیز گزارش ساخت موشک فراصوت ایران و اظهارات سردار حاجی زاده را در صفحات خبری خود بازنشر دادند.
شبکه تلویزیونی عرب‌زبان المیادین نیز با پوشش این خبر اعلام کرد: ایران چند روز پس از آزمایش موشک ماهواره‌بر، یک موشک جدید سریع‌تر از سرعت صوت رونمایی کرد.
این شبکه به نقل از سردار حاجی‌زاده اعلام کرد که این موشک می‌تواند از همه سامانه‌های دفاعی عبور کند.
بخش عرب‌زبان خبرگزاری اسپوتنیک نیز نوشت: ایران به فناوری ساخت موشک مافوق صوت دست یافت.
این خبرگزاری به نقل از فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: این موشک می‌تواند همه سامانه‌های ضد موشکی را هدف قرار دهد و نابود کند و این دستاورد، گام بزرگی در ساخت موشک است.
«میدل ایست آنلاین» نیز به نوبه خود نوشت: ایران با رونمایی از موشک مافوق صوت قدرت‌نمایی می‌کند.
روزنامه فرا منطقه‌ای «رای الیوم» نیز خبر دستیابی ایران به فناوری این موشک را بازتاب داد و نوشت: هیچ فناوری برای مقابله با این موشک وجود ندارد.
واکنش گروسی به ساخت موشک ‌هایپرسونیک توسط ایران
اما «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد اعلام ایران مبنی بر ساخت موشک بالستیک ‌هایپرسونیک نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تشدید می‌کند.
به گزارش فارس، وی در مصاحبه‌ای در حاشیه کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی در شرم‌الشیخ مصر با اذعان به اینکه کار نهاد بین‌المللی تحت هدایت او مسائل هسته‌ای است، مدعی شد: اما طبیعتاً هیچ چیز را نمی‌توان مجزا کرد. ما شاهد همه این اعلام‌ها هستیم که نگرانی‌ها و توجه عمومی درباره برنامه هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.
گروسی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز هم در حاشیه کنفرانس آب‌وهوایی در مصر، در ادامه ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی با اتهام‌زنی‌های کشورهای غربی، ادعا کرد که هیئت ایرانی در نشست اخیری که با او در وین داشت، هیچ چیز جدیدی برای ارائه نداشت.
به نوشته رویترز، مدیرکل آژانس اتمی گفت: بر کسی پوشیده نیست که نتوانستیم به نتیجه ملموسی برسیم. فرصتی برای تعامل دوباره جهت ادامه دادن همکاری داریم ولی این بعد از گزارش‌های من اتفاق خواهد افتاد.
گروسی پیش از این نیز با تکرار ادعای به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین، گفته بود به دلیل محدودیت دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر، اطلاعات مهمی را در اختیار ندارند.
این ادعاها در حالی است که محمد اسلامی رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران چندی قبل اعلام کرد تهران به سؤالات مطرح ‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده‌اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.
واکنش آشنای پنتاگون به دستیابی ایران به موشک‌های‌هایپرسونیک
یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز واکنشی آشنا به خبر دستیابی ایران به موشک‌های ‌هایپرسونیک نشان داد.
به گزارش تسنیم، وزارت دفاع آمریکا طبق روال گذشته تلاش کرده با ترکیبی از «انکار» و «نمایش اشراف اطلاعاتی» به موضوع نزدیک شود. «رد لودویک» یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت پنتاگون از گزارش‌ها درباره دستیابی ایران به موشک‌های ‌هایپرسونیک مطلع است اما به آن «به دیده شک می‌نگرد.»
این مقام پنتاگون گفت: «همانند همیشه ما از افشا‌سازی گزارش‌های اطلاعاتی و ارزیابی‌ها درخصوص چنین موضوعات حساسی پرهیز می‌کنیم. ما همچنان نظارت دقیق بر توسعه و اشاعه موشک‌های پیشرفته و فناوری‌های وابسته به آن توسط ایران را ادامه خواهیم داد.»
موشک‌های ‌هایپرسونیک علاوه‌بر آنکه قادر به پرواز با پنج برابر سرعت صوت (3800 مایل در ساعت) هستند می‌توانند با طی کردن مسیرهای پیچیده، رهگیری‌شان را دشوار کنند.
فاکس‌نیوز در تلاش برای کاستن از اهمیت این پیشرفت ایران نوشته مقام‌های دفاعی آمریکا پیش از این خاطرنشان کرده‌اند معمولاً ایران تمایل دارد در قابلیت‌های نظامی خود بزرگنمایی کند.
چنین انکارهایی از سوی مقام‌های آمریکایی ناآشنا نیست. چند سال پیش هم هنگامی که بحث توانمندی‌های پهپادی ایران مطرح شده بود مقام‌های آمریکایی و رسانه‌های وابسته به این کشور ابتدا مدعی شدند که پهپادهای ایران فتوشاپ هستند تا اینکه در یک سال گذشته پنتاگون اذعان کرده توانمندی پهپادی ایران موجب شده آمریکا برای نخستین بار برتری هوایی خود در منطقه غرب آسیا را از دست بدهد.


کد مطلب: 454316

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/454316/موفقیت-های-بزرگ-این-روزها-افتتاح-راه-آهن-استراتژیک-ساخت-موشک-هایپرسونیک

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1