کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آخرین نتایج و سرنوشت دو مجلس کنگره چه شد؟

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا؛ بایدن و ترامپ هر دو مدعی پیروزی شدند / ترامپ: یک پیروزی بزرگ بود / بایدن: نفس راحتی کشیدم! / نتایج انتخابات باعث شد بایدن به یک رئیس‌جمهور فوق‌العاده متزلزل و ضعیف تبدیل نشود

20 آبان 1401 ساعت 14:18

بسیاری از نامزد‌های طرفدار سرسخت دونالد ترامپ برنده شدند، اما خیلی از آن‌ها هم شکست خوردند یا در رقابتی نزدیک هنوز امیدوار مانده‌اند. بایدن از این که حزب او نسبت به دونالد ترامپ (۲۰۱۸) و باراک اوباما (۲۰۱۰) کمتر در کنگره کرسی از دست داده خوشنود است. بسیاری از اسرائیلی‌ها برای تماشای نتایج انتخابات میان دوره‌ای آمریکا تا دیروقت بیدار ننشستند. اسرائیلی‌ها پس از پنج بار مراجعه به محل‌های رای گیری از سال ۲۰۱۹، دیگر اشتهای کمی برای هر نوع انتخاباتی دارند.


انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا برگزار شد، اما نتایج آن متفاوت از پیش‌بینی نظرسنجی‌ها از آب درآمد. نه خبری از «توفان قرمز» به نفع جمهوری‌خواهان بود و نه حمایت دو آتیشه از دونالد ترامپ برای نامزد‌ها «تضمین» محسوب شد.
به گزارش کبنا به نقل از بی بی سی، با این حال، مطابق سنت چند دهه اخیر، حزبی که کاخ‌سفید را تصاحب کرده بود، در نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای، در کنگره کرسی از دست داد و این به معنای آن است که در دو سال آینده جو بایدن و دموکرات‌ها از یکسو و کوین مک‌کارتی و جمهوری‌خواهان از سوی دیگر «بی‌رحمانه» بر لوایح و طرح‌های یکدیگر «قفل» خواهند زد.
آخرین نتایج و سرنوشت دو مجلس کنگره چه شد؟
۲۴ ساعت بعد از پایان رای‌گیری، در غروب چهارشنبه به وقت واشنگتن، نتایج از برتری نسبی، اما رو به پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان و تساوی در تصاحب سنا حکایت دارد که البته به نفع دموکرات‌ها تعبیر خواهد شد چرا که ۵۰-۵۰ شدن سنا با توجه به در دست داشتن کاخ سفید، به معنای برتری دموکرات‌ها با «رای حرف آخر» معاون ریاست جمهوری (کامالا هریس) است.
بنابر نتایجی که بی‌بی‌سی بر مبنای بررسی دو موسسه ان‌یی‌پی - ادیسون و از طریق خبرگزاری رویترز به دست آورده، در رقابت مجلس نمایندگان که هر ۴۳۵ کرسی آن به رای گذاشته شده بود، جمهوری‌خواهان تاکنون ۲۰۸ کرسی گرفته‌اند و دموکرات‌ها ۱۸۸ کرسی.
حد نصاب برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان ۲۱۸ کرسی است. بدین‌ترتیب جمهوری‌خواهان باید دست کم در ۱۰ حوزه انتخاباتی دیگر پیروز شوند. رویدادی که با توجه به وضعیت فعلی شمارش‌ها و آرایش حزبی حوزه‌های انتخاباتی، بسیار محتمل به نظر می‌رسد.
با این حال، کسب اکثریت مجلس نمایندگان برای جمهوری‌خواهان کمتر از انتظارات آن‌ها خواهد بود و احتمالا این حزب تنها با برتری ۵-۸ کرسی اکثریت را از دموکرات‌ها خواهد گرفت.
سرنوشت اکثریت مجلس سنا به ماه دسامبر و ایالت جورجیا کشیده می‌شود
در حالی که تا غروب چهارشنبه نتایج شمارش آرا از تساوی ۴۸-۴۸ در مجلس سنا حکایت داشت، با مشخص شدن این که انتخابات سنا در ایالت حساس جورجیا در جنوب آمریکا به دور دوم خواهد رفت، سرنوشت اکثریت در این مجلس که ۱۰۰ کرسی دارد ممکن است تا اوایل ژانویه ۲۰۲۳ مشخص نشود.
مطابق قوانین ایالت جورجیا نامزد‌ها برای کسب پیروزی در مرحله اول باید دست کم ۵۰ درصد آرا را کسب کنند و این در حالی است که اکنون با توجه به شمارش بیش از ۹۶ درصد رای‌ها، رافائل ورناک، سناتور فعلی این ایالت که یک دموکرات است با ۴۹ درصد پیش است، اما چون نتوانسته به ۵۰ درصد برسد باید حدود یک ماه دیگر - ۶ دسامبر - یک بار دیگر با رقیب جهموری‌خواه خود هرشل واکر رقابت کند.
واکر که پیش‌تر بازیکن سرشناس فوتبال آمریکایی بود از حمایت دونالد ترامپ برخوردار است.
در جریان انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۲۰ هم انتخابات مجلس سنا در جورجیا به دور دوم کشید و آنجا بود که رافائل ورناک توانست با شکست رقیب جمهوری خواه خود ضمن راه یافتن به مجلس سنا، تعداد کرسی‌های حزب خود را به عدد ۵۰ برساند و عملا اکثریت سنا را همزمان با پیروزی جو بایدن به دموکرات‌ها تقدیم کند.
اکنون به مرحله دوم کشیده شدن رقابت سنا در ایالت جورجیا می‌تواند یک‌بار دیگر سرنوشت اکثریت در مجلس سنا را تا اوایل ماه ژانویه آتی به تعویق بیاندازد مگر این که هر کدام از دو حزب بتوانند با تصاحب کردن کرسی‌های جدید توازن ۵۰-۵۰ فعلی در سنا را به نفع خود تغییر دهند.
جمهوری‌خواهان بسیار امیدوار بودند که دکتر اوز، چهره سرشناس تلویزیونی که از حمایت کامل و پر هزینه دونالد ترامپ هم برخوردار بود در ایالت حساس پنسیلوانیا رقیب دموکرات خود را شکست دهد، اما چنین نشد و جان فترمن توانست با کسب پیروزی در پنسیلوانیا این کرسی را به نفع دموکرات‌ها تغییر دهد.
علاوه بر جورجیا، نتایج انتخابات سنا در سه ایالت دیگر هم هنوز مشخص نیست؛ آلاسکا، آریزونا و نوادا.
از میان این ۳ کرسی یکی مربوط به ایالت آلاسکا است که به علت قوانین پیچیده و روش رای‌گیری در آن، نتایج نهایی ممکن است تا ۲۳ نوامبر (دو هفته دیگر) اعلام نشود، اما از آنجا که در آلاسکا رقابت میان دو نامزد جمهوری‌خواه در جریان است، بنابر این فارغ از نتیجه نهایی، کرسی آلاسکا در سنا را باید متعلق به جمهوری خواهان دانست (این یعنی فعلا قرمز‌ها ۴۹ و آبی‌ها ۴۸ کرسی).

در نوادا هنوز شبکه‌های خبری آمریکایی، چون سی‌بی‌اس که شریک بی‌بی‌سی است نتایج را بسیار نزدیک و غیرقابل نتیجه‌گیری می‌دانند. در آریزونا نتایج یک بخش دیگر از آرا اعلام شده و در مجموع فعلا نامزد دموکرات‌ها پیش است، اما قرار است یک سبد دیگر آرا هم امشب نتایجش به جمع کل اضافه خواهد شد، اما همچنان پیش بینی نتیجه نهایی در این ایالت ممکن نیست.
دموکرات‌ها با توجه به تصاحب کرسی پنسیلوانیا، فقط تاب از دست دادن یک کرسی در این سه ایالت را دارند، اما چنانچه از میان آریزونا، نوادا و جورجیا، دو کرسی به جمهوری‌خواهان تعلق پیدا کند، اکثریت دموکرات‌ها بر این مجلس بعد از دو سال پایان خواهد یافت و با توجه به نتایج فعلی در انتخبات مجلس نمایندگان، تسلط به کنگره به طور کامل به جمهوری‌خواهان خواهد رسید.
ترامپ مدعی «یک پیروزی بزرگ» شد
دونالد ترامپ، که بر خلاف سنت روسای جمهوری پیشین آمریکا، در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره بسیار فعال و درگیر بود، عصر سه‌شنبه مدعی شد که نتایج از یک «پیروزی بزرگ» برای او حکایت دارد.
او در اظهار نظری به رسانه‌های آمریکا گفته: «اگر چه انتخابات شب گذشته از برخی جهات مایوس‌کننده بود - اما تا انجا که به من مستقیما مربوط می‌شد یک پیروزی بزرگ بود. در مجموع ۲۱۹ پیروزی در برابر ۱۶ شکست. کی توانسته تا حالا چنین نتایجی به دست آورد».
اشاره ترامپ به پیروزی نسبی نامزد‌های مورد حمایت او در اردوی جمهوری‌خواهان است که در کسب کرسی‌های مجلس نمایندگان تا اینجا موفق بوده‌اند و احتمالا با مشخص شدن نتایج نهایی اکثریت شکننده‌ای (کمتر از ۱۰ کرسی برتری از میان مجموع ۴۳۵ کرسی) را در مجلس نمایندگان به دست خواهند آورد.
با این حال، از آنجا که از دست دادن اکثریت در یک یا هر دو مجلس کنگره پس از کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، در چند دهه اخیر تقریبا همیشگی بوده است، آن طور که نتایج شمارش آرا تاکنون مشخص کرده است، جو بایدن در نخستین انتخابات کنگره پس از ورود به کاخ سفید، بسیار بهتر از دونالد ترامپ (در سال ۲۰۱۸) و باراک اوباما (در سال ۲۰۱۰) نتیجه گرفته است.
رسانه‌های آمریکا که پیش‌تر وقوع یک «توفان قرمز» در انتخابات کنگره به نفع جمهوری‌خواهان را پیش بینی کرده بودند اکنون می‌گویند مشارکت بالای زنان که با هدف مقابله با لغو قانون سقط جنین به پای صندوق‌ها رفتند، مانع از شکل گیری این موج شده است و نتایج را در بسیاری از ایالت‌ها به نفع حزب دموکرات رقم زده است.

جو بایدن: نتایج انتخابات باعث شد نفس راحتی بکشم
جو بایدن در نخستین حضور برابر دوربین‌ها و خبرنگاران پس از انتخابات روز گذشته گفت که با مشخص شدن نتایج توانسته نفس راحتی بکشد به خصوص که به گفته او «برخی از منکران صحت انتخابات» شکست خوردند.
بایدن گفت بعد از یورش حامیان دونالد ترامپ به کنگره در روز ششم ژانویه سال گذشته، بسیاری از رهبران جهان نگرانی ثبات و دوام دموکراسی درآمریکا بودند.
«آن‌ها می‌خواستند بدانند آیا ایالات متحده ثبات خواهد داشت؟ آیا ما هنوز همان دموکراسی که همیشه بوده‌ایم هستیم؟»
بایدن در ادامه به نتایج حزب خود - دموکرات - در رای گیری روز گذشته اشاره کرد و گفت از آنجا که از دست دادن کرسی در کنگره برای رئیس جمهور تازه وارد و حزبش یک «اتفاق مرسوم» است، اما دموکرات‌ها تاکنون کمتر از متوسط معمول برای روسای جمهوری گذشته کرسی از دست داده و این می‌تواند نشانی از عملکرد قوی حزب دموکرات در این انتخابات تلقی شود.
او در ادامه به از دست دادن قریب به یقین اکثریت در مجلس نمایندگان اشاره کرد و گفت اگر چه رابطه محدودی با کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت فعلی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، دارد، اما آن طور که پیش می‌رود، اگر او به زودی جایگزین نانسی پلوسی در سمت ریاست مجلس نمایندگان شود، آقای بایدن آماده همکاری با اوست و بنا دارد امشب - سه‌شنبه - با آقای مک کارتی تلفنی گفتگو کند.
پست ریاست مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، سومین پست قدرتمند در هرم حکومت آمریکاست.
پس از رئیس جمهور و معاون او، رئیس مجلس نمایندگان کنگره قدرتمندترین چهره سیاسی آمریکا محسوب می‌شود.
انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا؛ بایدن و ترامپ هر دو مدعی پیروزی شدند
کوین مک‌کارتی، جانشین احتمالی نانسی پلوسی کیست؟
آن طور که نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا تا غروب روز چهارشنبه - ۹ نوامبر - نشان داده، جمهوری‌خواهان خواهند توانست اکثریت مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها بگیرند.
اگرچه این پیروزی کمتر از انتظار آن‌ها و تنها با اختلاف کمتر از ۱۰ کرسی شکل خواهد گرفت، اما انچه مسلم است به زودی رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان ریاست این مجلس را از نانسی پلوسی دموکرات تحویل خواهد گرفت و او کسی نیست جز کوین مک‌کارتی.
دراین صورت، مک کارتی که از هم اکنون به طور رسمی رایزنی‌ها برای جلب حمایت نمایندگان جمهوری‌خواه از ریاست خود را آغاز کرده، به زودی سومین فرد قدرتمند در هرم حکومت آمریکا خواهد شد.
جو بایدن، رئیس جمهوری، هم ساعتی پیش گفت که بنا دارد امشب تلفنی با آقای مک کارتی گفتگو کند. کوین مک کارتی، ۵۷ ساله، یکی از نمایندگان بخش مرکزی ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان است. او نخستین بار در سال ۲۰۰۷ از سوی حوزه انتخاباتی بیکرزفیلد به مجلس نمایندگان راه یافت.
پس از ورود به کنگره مک‌کارتی توانست جایگاه خود در حزب جمهوری‌خواه را مستحکم و ارتقأء دهد به طوری که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ او ریاست مجلس نمایندگان را که در آن سال‌ها اکثریت آن با جمهوری خواهان بود به دست بگیرد.
بعد از انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ که جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را به دموکرات‌ها واگذار کردند، او به رهبر اقلیت در این مجلس بدل شد هر چند روابط بسیار نزدیکی با رئیس جمهور وقت - دونالد ترامپ - برقرار کرد به طوری که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ترامپ از او به نام «کوین من» یاد می‌کند.
با این حال در جریان یورش ششم ژانویه به کنگره از سوی حامیان دونالد ترامپ، بنا بر گزارش‌ها، کوین مک‌کارتی از دونالد ترامپ در جریان یک تماس تلفنی تند و پر حرارت خواسته بود که حامیانش را از ورود و حمله به ساختمان کنگره بازدارد.
هر چند تنها چند روز بعد از یورش ۶ ژانویه، مک کارتی و دونالد ترامپ با هم در اقامتگاه لوکس مارالاگو دیدار کردند و عکسی به نشانی صلح و اتحاد گرفتند.
انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا؛ بایدن و ترامپ هر دو مدعی پیروزی شدند
ترامپ و بایدن هر دو برای ۲۰۲۴ آماده می‌شوند
ابایدن درباره احتمال نامزدی برای انتخابات سال ۲۰۲۴ و تلاش برای ماندن در کاخ سفید برای دور دوم گفت که بنا دارد به همراه همسرش - جیل بایدن - مدتی استراحت کند و بعد از روز شکرگزاری - ۲۴ نوامبر - در این باره فکر خواهد کرد و نتیجه را اوایل سال آینده - ۲۰۲۳ - اعلام کرد، اما اگر اکنون از او بپرسند، تمایلش فعلا به نامزد شدن است.
همزمان دونالد ترامپ چند روز پیش اعلام کرد که بنا دارد به زودی «خبر بزرگی را علنی کند» که از نظر بسیاری از رسانه‌های آمریکا این به معنای اعلام نامزدی دوباره آقای ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ است.
رئیس جمهوری آمریکا در سخنان عصر چهارشنبه خود گفت که از نظر او برگزاری آرام و مشارکت بالای مردم آمریکا در انتخابات روز گذشته نشان از «موثر و در حال کار کردن دموکراسی» در ایالات متحده است.
میزان مشارکت شهروندان آمریکایی در انتخابات میان‌دوره‌ای دیروز - سه‌شنبه ۸ نوامبر - «چشمگیر» و بالاترین در نیم قرن گذشته گزارش شده است.
در سایر انتخابات‌ها چه گذشت؟
همزمان با انتخابات میان دوره‌ای کنگره امریکا، در اکثر ایالت‌های این کشور انتخابات فرمانداری و مقام‌های محلی، چون رئیس پلیس، شورای شهر و شورا‌های آموزش و پرورش هم صورت گرفت.
با توجه به نتایج آرا انتخابات فرمانداری‌ها، تا عصر سه شنبه دموکرات‌ها توانسته‌اند در دو ایالت مریلند و ماساچوست، کرسی‌های فرمانداری را از جمهوری‌خواهان بگیرند.
البته هر دو ایالت مریلند و ماساچوست در چند دهه اخیر به طور کامل حامی حزب دموکرات بوده‌اند، اما انتخابات فرمانداری‌ها در این دو ایالت شمال‌شرقی، بار‌ها میان دو حزب قرمز و آبی دست به دست شده است.
در مریلند لری هوگان، فرماندار فعلی، با وجود جمهوری‌خواه بودن از محبوبیت بالایی برخوردار بود، اما بعد از دو دوره، نمی‌توانست امسال دوباره نامزد شود و به همین علت کرسی او یکی از جدال‌های حساس فرمانداری را میان وس مور - دموکرات و دن کاکس - جمهوری خواه و طرفدار دو اتشه دونالد ترامپ، رقم زد که در پایان آقای وس مور با کسب حدود ۶۰ درصد آرا و نزدیک به یک میلیون رای توانست جایگزین لری هوگان شود.
روز سه‌شنبه همچنین ساکنان این ایالت در حالی که نمایندگان جمهوری خواه را برگزیدند، اما به لغو قانون آزادی سقط جنین که بین رای‌دهندگان محافظه‌کار و جمهوری‌خواه طرفدار دارد، نه گفتند.
نتیجه‌ای که از حساسیت زنان به قوانینی که درباره بدن آن‌ها تصمیم می‌گیرد حکایت دارد و همچنین همان طور که انتظار می‌رفت سقط جنین در کنار گرانی و تورم به یکی از موضوع اصلی مورد توجه و نگرانی رای‌دهندگان آمریکایی بود.
چرا نتانیاهو بازنده‌ی بزرگ انتخابات کنگره است؟
نتایج انتخابات

هاآرتص نوشت: بسیاری از اسرائیلی‌ها برای تماشای نتایج انتخابات میان دوره‌ای آمریکا تا دیروقت بیدار ننشستند. اسرائیلی‌ها پس از پنج بار مراجعه به محل‌های رای گیری از سال ۲۰۱۹، دیگر اشتهای کمی برای هر نوع انتخاباتی دارند.
در ادامه این مطلب آمده است: اما یکی از اسرائیلی‌هایی که احتمالاً شب خود را صرف پیگیری اخبار فلوریدا، پنسیلوانیا و نیوهمپشایر کرده است، نخست‌وزیر سابق و آینده یعنی بنیامین نتانیاهو است.
در همان روزی که اسرائیل روند رسمی تشکیل دولت بعدی خود را آغاز می‌کند، نتایجی که تاکنون از ایالات متحده دیده‌ایم، دقیقا برعکس آن چیزی است که رهبر لیکود به آن امیدوار بود.
نتانیاهو در آستانه تشکیل راست‌گراترین دولت اسرائیل است که به حمایت کاهانیست‌های راست افراطی متکی است. علیرغم آرزو‌های واهی بیان شده توسط برخی از کارشناسان اسرائیلی و آمریکایی، نتانیاهو هیچ جایگزینی برای این ائتلاف حکومتی ندارد: او به حمایت راست افراطی برای درهم شکستن سیستم قضایی اسرائیل و نجات او از محاکمه فسادش نیاز دارد.
متحدان افراطی ارتدوکس و ملی‌گرای نتانیاهو دقیقاً می‌دانند که او چقدر مستأصل است و فرصتی تاریخی و تک را برای تبدیل اسرائیل تحت حکومت او به کشوری مذهبی‌تر و کمتر دموکراتیک‌تر پیش روی خود می‌بینند. انجام همه این‌ها با شکست دموکرات‌ها در میان دوره‌ای سه‌شنبه بسیار آسان‌تر می‌شد.
اکثریت بزرگ جمهوری خواهان مجلس نمایندگان و موفقیت حزب جمهوری خواه در سنا، جو بایدن را به یک رئیس جمهور فوق العاده ضعیف تبدیل می‌کرد و رسانه‌های ایالات متحده شمارش معکوس را برای بازگشت دونالد ترامپ آغاز می‌کردند.
در آن شرایط، نتانیاهو و متحدانش احساس شجاعت می‌کردند و از هرگونه اعتراض و هشدار کاخ سفید و حزب دموکرات که به عنوان سر و صدایی بی اهمیت که باید نادیده گرفته می‌شد، جلوگیری می‌کردند.
مهم نیست که در زمان شمارش تمام آرا در کنگره چه حواشی نهایی وجود دارد - چه دموکرات‌ها سنا را حفظ کنند یا آن را با فاصله بسیار اندک از دست بدهند و چه اکثریت مجلس نمایندگان تک رقمی باشد یا کمی بالاتر از ۱۰ -برآیند نتایج به ما می‌گویند که نتانیاهو باید به دبنال رایزنی‌های جدی باشد.
نتایج انتخابات به نفع دموکرات‌ها در سراسر کشور، کارشناسان و نظرسنجی‌ها را غافلگیر کردند. آن‌ها در رقابت‌های کلیدی سنا در پنسیلوانیا و نیوهمپشایر پیروز شدند و در مسیر کسب سومین پیروزی در آریزونا هستند، در حالی که نوادا به زمان اعلام انتخابات بسیار نزدیک است و جورجیا به دور دوم انتخابات در دسامبر می‌رود.
فرمانداران دموکرات در ایالت‌های مهم انتخاب مجدد شدند و این حزب در سطح محلی در میشیگان، مینه سوتا و جا‌های دیگر به دستاورد‌های تاریخی دست یافته است.
تنها ایالتی که دموکرات‌ها در آن، شب واقعاً ناامیدکننده‌ای را سپری کردند، فلوریدا بود که اکنون یک دهه است که گرایش جمهوری‌خواهانه دارد. اما در ایالت‌های دیگر، از کانزاس تا مین و از اوهایو تا نیومکزیکو، دموکرات‌ها در کنار بسیاری از رقابت‌های نزدیک برنده بازی شدند.
آمریکا هنوز یک کشور عمیقاً قطبی شده، است، اما بایدن همچنان پابرجاست. هیچ ضربه‌ی سنگینی وجود نداشت، مثل چیزی نزدیک به از دست دادن ۴۰ کرسی تیم ترامپ در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ یا فاجعه از دست رفتن ۶۳ کرسی تیم باراک اوباما در سال ۲۰۱۰. حزب دموکرات، علی‌رغم همه ایرادات و ضعف‌هایش، همچنان دارای پایگاه است. مهم‌تر از همه، کنترل آن بر فرمانداران در غرب میانه است که برای از بین بردن برنامه‌های ترامپ در سال ۲۰۲۴ حیاتی خواهد بود.
آیا عاقلانه است که دولت آینده اسرائیل با توجه به این نتایج با بایدن و حزبش برخورد شاخ به شاخ داشته باشد؟ آیا بایدن در مقابله با خطرناک‌ترین اقدامات نتانیاهو تردید خواهد داشت؟ آیا جمهوریخواهان میانه رو از یک دولت نژادپرست، افراطی و ترامپیست در اسرائیل حمایت خواهند کرد؟
پاسخ‌ها روشن است و می‌تواند منجر به تنش‌های آینده بین نتانیاهو و متحدان مذهبی و راست افراطی او شود. او باید بین خیال‌پردازی‌های آن‌ها و رابطه آمریکا و اسرائیل در دوران بایدن و رویارویی با حزب دموکرات ضعیف‌تر و در عین حال انعطاف‌پذیر، یکی را انتخاب کند.


کد مطلب: 454293

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/454293/انتخابات-میان-دوره-ای-آمریکا-بایدن-ترامپ-دو-مدعی-پیروزی-شدند-یک-بزرگ-نفس-راحتی-کشیدم-نتایج-باعث-رئیس-جمهور-فوق-العاده-متزلزل-ضعیف-تبدیل-نشود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1