تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۴۵۳۳۴۳
بنه با ارزش اقتتصادی از ارمغان‌های زاگرس است

باد «طلای سبز» کهگیلویه و بویراحمد را برد

۰
باد «طلای سبز» کهگیلویه و بویراحمد را برد
کبنا ؛سالانه ۳۰۰ تن پسته وحشی (بنه) در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که به دلیل سوء تدبیر مسئولان و متولیان امر برنامه ریزی توسعه در این استان، باد آن را با خود می‌برد.
به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد از مساحت و جمعیت کشور از منابع طبیعی فراوان از جمله جنگل‌های انبوه بلوط، پوشش گیاهی غنی و منابع آب و نفت و گاز برخوردار است.
وجود جنگل‌های انبوه بلوط در استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا این استان 20 درصد از سهم 40 درصدی جنگل‌های حوزه زاگرس را به خود اختصاص بدهد و به عنوان یکی از بهترین استان‌های کشور در حوزه جنگل و مرتع است.
54 درصد از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و 34 درصد از مساحت این استان نیز مرتع است که به نوعی در ردیف استان‌های بکر، کوهستانی و جنگلی کشور قرار دارد که زیبایی خاص خود را دارد.
این استان به عنوان یکی از استان‌های شاخص حوزه زاگرس در پوشش جنگلی و مرتعی به شمار می‌رود و بیش از 28 درصد از پوشش جنگلی و مرتعی زاگرس مربوط کهگیلویه و بویراحمد بوده و مراتع جنگلی استان شامل درختان بلوط، بنه، افرا، زالزالک، گلابی وحشی، بادام کوهی و غیره می‌شود و بیش از 40 درصد از گونه‌های گیاهی کشور در این استان موجود هستند.
تولید 300 تن پسته وحشی در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: یک میلیون و 800 هزار هکتار عرصه‌ مرتعی و جنگلی در این استان وجود دارد که ازاین میزان حدود 70 هزار هکتار درخت بنه است.
سعید جاویدبخت افزود: سالانه حدود 300 تن محصول بنه در این استان تولید که این میوه کوهی در بازار‌های محلی کهگیلویه و بویراحمد هر کیلو 100 هزار تومان بفروش می‌رسد.
یک گیاه شناس و‌ عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج می‌گوید: میوه کوهی بنه خاصیت‌های ارزشمندی دارد و در واقع مقوی کبد و طحال بوده و سرفه و خفقان را تسکین داده و مسکن درد کمر، پشت و قولنج است.
عزیزالله جعفری خاطرنشان کرد:سقز میوه بنه نیز از دیگر ارمغان‌های زاگرس بوده زیرا این ماده شگفت انگیز به دلیل دارا بودن ارزش اقتصادی فراوان، جزء اقلام صادراتی با اهمیت از نظر ارز آوری برای کشور است.
وی بیان کرد: سقز طبیعی کاربرد‌های متعددی در زمینه ‌های مختلف دارویی، درمانی، صنعتی و غذایی دارد و  رایج‏‌ترین استفاده سقز طبیعی در تولید آدامس طبیعی یا همان آدامس سقز است.
جعفری تصریح کرد: سقز به صورت‏‌های تکه‌ای (قطعات محکم شده آدامس سقز خالص)، قرص، کپسول، آدامس جویدنی (مانند آدامس طبیعی بن) پودر قهوه با سقز و … یافت.
وی روغن بنه را از دیگر خاصیت‌های این میوه نام برد و اضافه کرد: در درمان تکرر ادراری، ترک لب، تقویت رشد مو، صاف و رسا شدن صدا و درمان فلج، بیماری لقوه، یرقان، پاک کننده اخلاط سینه، تسکین کمر درد، درد‌های مفصلی، تقویت عضلات، کمک به رویش مجدد مو‌های آسیب دیده، التیام دهنده سوختگی، ازبین برنده جای سوختگی و درمان نرمی استخوان موثر است.
نظر کارشناسان جنگل؛ 12 هزار تن تولید بنه
البته برخی کارشناسان جنگل و مرتع در کهگیلویه و بویراحمد می‌گویند: مساحت جنگل‌های بنه این استان 400 هزار هکتار بوده که در هر هکتار به طور متوسط سه درخت بنه وجود دارد که با این شرایط استان دارای یک میلیون و 200 هزار اصله درخت بنه است که هر درخت بنه در طول سال به طور متوسط 10 کیلوگرم محصول می دهد.
 از یک میلیون و 200 هزار اصله درخت بنه موجود در این استان با این امار بدون شک سالانه حدود 12 هزار تن محصول امکان برداشت دارد.
موارد مصرف محصول بنه شامل تنقلات، خوراک طیور و پخت نان بوده و نیمی از درختان بنه موجود در این استان دارای شیره و یا سقز هستند و از هر درخت بنه سالانه به طور متوسط می توان 650 گرم سقز استحصال می‌شود.
بر اساس برآوردهای انجام شده، سالانه به طور متوسط 390 تن سقز از درختان بنه این استان قابل جمع آوری است.
برداشت بنه توسط روستاییان و جنگل نشینان کهگیلویه و بویراحمد همه ساله از اوایل مهرماه آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد.
تسنیم در ادامه این گزارش نوشت: «بنه» به صورت دانه‌های گرد به اندازه عدس سبز بوده که روپوش سبز بنه، چرب است و مغز این محصول در پوشش نسبتا سختی قراردارد و از بنه نارس، برای ساخت ترشی نیز استفاده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

سکوت مداحان سرشناس!

سکوت مداحان سرشناس!

قشار مختلف کشور در روزهای اخیر به نوعی مواضع خود را بیان کردند. در این میان یک موضوع ...
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
1