تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۴۵۳۰۵۰
کبنا گزارش می دهد:

راه اندازی برج خنک کننده پتروشیمی گچساران + فیلم

۱
راه اندازی برج خنک کننده پتروشیمی گچساران + فیلم
کبنا ؛
دولت جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه ۱۳۸۱ به‌منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته غرب کشور، طرح احداث خط لوله سراسری اتیلن غرب را تصویب نمود. این خط لوله از عسلویه آغاز و با عبور از استان‌های فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، همدان و کردستان به شمال غرب کشور منتهی می‌گردد.  وجود ذخایر عظیم نفتی در گچساران باعث شده تا داشتن صنایع پایین دستی و مرتبط با نفت بتواند گره اقتصادی شهرستان گچساران و شهرهای اطراف را باز کند. در سال‌های ابتدایی این پروژه، کمبود اعتبار و پس از آن تحریم های کشور مشکلات زیادی را گریبانگیر این پروژه اقتصادی کرد ولی در سالهای اخیر با پیگیری های ویژه نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، در کنار تلاش های مسئولین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و نیز شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان و همچنین با تامین تسهیلات مالی از محل صندوق توسعه ملی در قالب اعتبار اسنادی تحت عاملیت بانک توسعه صادرات، رونق به این پروژه ملی بازگشته است. 
 
هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون می‌باشد. بدین ترتیب که محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به‌عنوان خوراک ۴ پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می‌یابد.  
این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران قرارگرفته است.  تأمین آب پتروشیمی گچساران از سد کوثر این شهرستان با لوله ۲۸ اینچی و به میزان ۱۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر می باشد. گاز خوراک آن از پالایشگاه بید بلند خلیج فارس به میزان یک‌میلیون و دویست و شصت هزار تن در سال و با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد. همچنین گاز سوخت مورد نیاز نیز به میزان ۵۳۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سراسری گاز و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین می‌گردد.   محصولات طرح پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن در سال و نیز ۸۴ هزار تن در سال +C3(برش پروپان و سنگین تر) خواهد بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
فایل های مرتبط
1