تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۴۵۳۰۰۳
یادداشت؛

«لطف الله آروانه، اسطوره ای که نامش زنده است به عشق»

سیدعلی عباس محدث
۲۷
۲
«لطف الله آروانه، اسطوره ای که نامش زنده است به عشق»
کبنا ؛
در این روزهایی که جامعه در بحران و تشویش افتاده، اتحاد ملی و انسجام اجتماعی ضرورت یافته است. چراکه هر ایرانی دلسوزی مشتاق است تا حوادث و اتفاقات، به مسائل امنیتی تبدیل نشوند. باید راه حل این معما را با تفکر و بینش علمی پیدا کنیم. چراکه جامعه ما، رشد علمی را حداقل در بُعد کمی به حد اعلی داشته است.
بنابراین مشکل از جایی است که بُعد کیفی را ارتقاء نداده و متأسفانه مدیریت ها را بی کیفیت ها واگذار کرده ایم. چرا؟ پاسخ را از زوایای مختلف می توان بررسی کرد. از یک نگاه جامعه شناختی فرض بر بی توجهی به نخبگان است. نادیده گرفتن اسطوره ها و نخبگان از عوامل مهم مؤثر بر بی نظمی اجتماعی است. دنیا فهمیده است که مهمترین دلایل بقاء و زوال همهٔ گروها، نهادها، دولت ها، حکومت ها و حتی تمدن های بزرگ نیز، توجه یا بی توجهی به شارحان، مصلحان، نخبگان و اسطوره های مردمی است. اینها امین و مورد اعتماد مردم هستند و اراده قوی و شجاعت کافی برای اصلاح امور مردم و جامعه را دارند. به عنوان مثال، اگر بخواهیم تمدن ایران، اسلام یا هر نهاد و حکومتی را با تعمق و تدبر، بررسی کنیم، قطعا با حساسیت بالایی به دنبال ستاره های درخشانِ علمی، هنری، ورزشی، دینی، فرهنگی، اجتماعی یا حتی سیاسی آن می رویم. وقتی از تمدن اسلامی سخن می رود، بلاشک، وجود مبارک پیامبر اسلام(ص)، یا مولا علی(ع) یا کتبی چون قرآن کریم یا نهج البلاغه را ذکر می کنیم. برای تاریخ ایران نیز، چنین می کنیم. از پادشاهان، علما، شعرا، حکما، ادبا و مورخین بزرگ تمدن ایرانی، کسانی را انتخاب و معرفی می کنیم که نام بزرگشان، نمایشی از عظمت و افتخارات ملت ایران باشد. همین تلقی و تداعی را می توانیم در سطوح خُردتر هم ببینیم. گاهی شهری را به نام اسطوره اش می شناسیم. گاهی منطقه ای، ایلی، طایفه ای یا حتی خانواده ای را به نام بزرگان و فرهیختگان و نام آورانش می شناسیم. این حقیقت غیر قابل کتمان است که هرچه جامعه بتواند از ظرفیتِ فکری_ اجتماعی و محبوبیت و مقبولیت اسطوره ها استفاده کند، به نظم اجتماعی، کاهش آسیب‌ها، پیشگیری از بحران ها و انسجام اجتماعی کمک کرده است. لذا رفتارها، گفتارها، سبک زندگی و گفتمانِ نخبگان و اسطوره ها همواره در جهت سلامت زندگی اجتماعی و بدون منفعت طلبی شخصی است. به نوعی دیگر، باید بپذیریم که اعتبار اجتماعی نخبه و اسطوره به میزان مقبولیتش و نقش رهبریش در زندگی مردم و جامعه است. پس تکریم و تعظیم بزرگان و اسطوره‌های مردمی برای مدیران و حاکمان در مقبولیت و مشروعیت اجتماعی مؤثر است. واقعیت چه بود؛ روز پنج شنبه، هفتم مهرماه، دهدشت عزادار بود. به اتفاق اکثریت مردم قدرشناس و نوع دوست کهگیلویه، یکی از نخبگان ورزشی، یکی از فرهنگیان متعهد و خبره، بزرگی از جامعه فرهنگی و اجتماعی را بدرقه جایگاه ابدیش کردیم که اگر این حضور بی نظیر نبود، قطعاً کم نظیر بود. کسی که در روزگاری نه چندان دور، نام زیبایش، شعار دسته جمعی جوانان و نوجوانان کهگیلویه بود. نظم پذیریش، متانت و وقارش، تلاش و موفقیت طلبی و کسب افتخارات و تعالی نگریش برای شاگردان و هوادارنش زمینه ای بود تا خیلی ها پیراهن ورزشی شماره ۴ می خریدند و در عرصه های مختلف زندگی شان، نقش «آروانه» ی خوش اخلاقِ زمین های چمن ورزشگاه های استان و کشور را بازی می کردند. اسطوره ای که برای بدست آوردن حقش، تمام محدودیت ها و محرومیت ها را به سُخره گرفت تا با حضور و ابراز وجودش در میان نوجوانان و جوانان، سلامت جسم و شرافت در زندگی و سخت کوشی در مسیر موفقیت را عینیت بخشد و با حضور هوادارانش تجربه کند.
آنچه زمینه ای شد تا از پیشکسوت خودم و از حضور گسترده مردم در مراسم استاد «لطف الله آروانه» تجلیل کنم، ذکر چند اصل بود؛ ۱_ سیاستمداران بفهمند که باید از وابستگی به جریان‌ها و اشخاص خاص، جدا شوند که این اسطوره ها و نخبگان جامعه هستند که همچنان در زندگی و قلب مردم جا دارند. ۲_ باید مدیران اجرایی خود را از مردم جدا نکنند. چگونه ممکن است که وقتی هزاران نفر از نوجوانان و جوانان یک جامعه ای که رفتارها و سبک زندگی خود را به تبعیت از نوع زندگی اجتماعی اسطوره های فرهنگی، دینی، اجتماعی و ورزشی، همسان کرده اند و در موسم وداع با لیدر و محبوب خود، جانسوز و ماتم‌زده باشند ولی از استاندار و مدیران استانی و شهرستانی و فرماندار و دیگر عوامل اجرایی و مدیریتی که کمترین ملاک برتری را از مردم ندارند، حضور نداشته باشند؟ وقتی استاد ارزشمندمان جناب آقای سید ابوصالح دانشفر که به حق، شناسنامه ورزش کهگیلویه و از بزرگان و نامداران ورزش استان، از فرهیختگان و فرزانگان تعلیم و تربیت و از پیرغلامان و ذاکران خوش نوا و با ذوق کهگیلویه هستند، سالها است از شدت درد و تألماتِ جسمی و روحی دست به گریبان بوده، نادیده گرفته می شود و از تجارب و داشته های فکری و علمی و عینی اش کمترین بهره ای گرفته نمی شود، چرا باید انتظار درک اسطوره ها را از کوتوله ها داشته باشیم؟
باید در تفکر و عقلانیتِ مدیریت استان شک کرد. وقتی نخبگان و اسطوره های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی استان، داغ بر دل نشسته و مستأصل از چگونگی مدیریت های وابسته و اعتبار گرفته از میز و صندلی، بازیهای منفعت طلبانهٔ عده ای بدفکر و مهجور را تماشا می کنند، چرا باید انتظار حضور مدیران استان و شهرستان را حداقل در مراسم تشییع بزرگانی مثل «لطف الله آروانه» داشته باشیم؟ هرگاه تفکر‌ و قلم فرسایی و نوای استادِ اسطوره ها و قهرمانان کهگیلویه، جناب استاد دانشفر عزیز را برای اعتلای ورزش و اعتبار پیشکسوتان و ارج نهادن به سرمایه های گرانقدر فکری و فرهنگی استان ملاحظه می کنیم که چگونه با دلسوزی و اشتیاق، ادب در رفتار سیاسیون را گوشزد می کند و اخلاق مدیریتی شان را متذکر می شوند که شاید فهم مدیران ارشد استانی و شهرستانی بر این باشد که مسئولان خود را خادم مردم ببینند، غیر از مردم را نبینند، نفهمند و جدای از آنچه مردم می خواهند، درک نکنند، اما چنین نمی شود، شک‌ نکنید که آسیب ها جایگزین پیشرفت ها، نااهلان جایگزین اصیل ها، رابطه ها به جای ضابطه ها و بحران های ساختاری به جای سلامت ساختاری بر مردم تحمیل می شود. ۳_ مدیران اجرایی باید بدانند که به لحاظ تبعیت محض و خشک آنها از قوانین بی جان و تعامل ناپذیر، نمی توانند همپای تمامی خواسته ها و نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم حرکت کنند. پس باید به دنبال جایگزین برتر باشند. آنچه جامعه شناسی و مدیریت اجتماعی به فهم مدیران تحصیلکرده و عملگرا القاء می کند، استفاده از مصلحان و نخبگان و ناصحان و الگوهای بلافصل مردمی است. یعنی کسانیکه شخصیت کاریزمایی نزد مردم دارند و متوجه احترام و ارتباط عمیق خود و مردم هستند. همان شایسته ترین و سزاوارترین پل ارتباطی مردم و مسئولان که باید از ظرفیت وجودی آنها در مواقع ضروری استفاده شود. بنابراین مدیران اجرایی باید بدانند که با تکریم و تحبیب اسطوره های اجتماعی و فرهنگی، به مردم و خواست آنها احترام گذاشته و ارزش حرف و قول خود را نزد مردم افزایش می دهند. ۴_ این وظیفهٔ ذاتی متولیان اجرایی است که یاد و نام نخبگان خاص خود را به نهایت، بزرگ و محترم بدارند که اگر چنین نکنند، بزرگ نمی مانند و حرف شان را «به نیم جو نمی خرند».
روز پنجشنبه اکثریت فرهیختگان فرهنگی و پیشکسوتان خوشنام و خوش یاد کهگیلویه، در کنار مردم نوع دوست و پهلوان پرور استان و صد البته منهای مسئولان، در مراسم خاکسپاری اسطوره ورزش استان زنده یاد«لطف الله آروانه» شرکت داشتند. آنجا بود که حسرت نخوردم بلکه افتخار کردم که «کلبه دل جای هر بیگانه نیست». ۵_ گرچه استاد ارزشمندم جناب آقای دانشفر در مراسم اسطوره و قهرمان ورزش استان زنده یاد«لطف الله آروانه» متذکر شدند، اما لازم است بازنشر این موضوع آنقدر وسیع تر انجام بگیرد تا استاندار و مدیران استان یاد بگیرند که بزرگان و مصلحان و نخبگان جامعه را درک کنند. باید بدانند که قبل از مرگ شان، به یادشان باشند و از اعتبار اجتماعی شان، برای انسجام و اتحاد و اقتدار ملی بهره مند شوند تا خیر مردم و جامعه را به احسن الوجه، به دست آورند. باید بدانند صندلی که بر آن تکیه زده اند، به اعتبار مردم و به رفتارهای نیک اسطوره ها دوام و قوام یافته و برای غیراهلش، بسیار لرزان و ویرانگر است. و سخن آخرم با پیشکسوتان و مفاخر علمی، دینی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ام این است که به خاطر مردم بمانید، دیرتر پیر شوید(کاش می شد) و متعهدتر از گذشته، برای حفظ امنیت و اعتبار اجتماعی مردم، جامعه و مملکت خود، همچنان با مردم باشید تا آسیب ها و بحران های موجود، امنیتی تلقی نشوند و اهمیت و اهلیت مردم به مخاطره نیافتد. مسئولان محترم استان؛ شاید باورتان نشود، هیچگاه مرگ دیر نمی شود و پهلوانان نمی میرند. از پشت میزهایی که بسیار چموش و سوار افکن هستند، سر بلند کنید و بفهمید که نوجوانان و جوانان دهه های ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ و ۷۰ کهگیلویه، به افتخار امثال استاد دانشفر، سردار یزدانبخش،استاد برقک، دکتر انوری، استاد دوستکام ، استاد پرویزی، استاد آذربارگون، استاد سخن سنج و همه افاضل و اساطیر ورزش کهگیلویه که عصر پنج شنبه، پشت سر کاپیتان همیشه سربلند روزگار نه چندان دور خود، گریان و خسته، قدم بر می داشتند، دنیایی از صفا و عهد و رفاقت با مردم داشته و همواره از دروازهٔ بی معضل و بی تکفیر و بی رعب، در قلبهای مردم وارد داشتند. بفهمید که آن روزها، مردم شهرمان آنجایی سیر داشتند که مسیرشان به زندگی و جهد و تهذیب نفس منتهی می شد و آنگونه سر به جاودانی وطن می دادند که به غیر از حاکمان و اسطورها، ردپایی از غیر را تاب نداشتند. پس با مردم اینگونه غریبه نباشید. با الگوها و اسطوره های مردمی، آشنا شوید. توصیه می کنم که وزنِ اجتماعی و فرهنگی قهرمانان را به وسعت قلب‌هایی از مردم که تسخیر کرده اند، بدانید نه مثل خود، معیار آوایزان شدن به سیاسیون بی سواد و تجارت پیشه را ملاک عمل قرار دهید!!! لطفاً این رسم را عوض کنید، یاد پهلوانان و قهرمانان را ارزشمند بدارید و ارج نهید که راه ماندگار به کوچهٔ مردم می رسد. به امید جاودانی ایران اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود
درود بر اینکه از چنین انسان هایی یاد می شود
Iran, Islamic Republic of
روحت شاد آروانه مهربان سالیان سال بگڌرد تا چون تو در دنیا زاده شود
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر محدث عزیز، خدا رحمت کنه پدر بزرگوارتون
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد
رضایی
Iran, Islamic Republic of
بی نهایت از شما دکتر محدث عزیز سپاسگزارم
ورزشکاران
Iran, Islamic Republic of
ای کاش مسئولان ما از این مطالب نهایت استفاده را بکنند تا بفهمند که ورزش و ورزشکاران چه نقش مهمی در سلامت جامعه دارند
دهقان
Iran, Islamic Republic of
عالی بود. درود خدا بر شرافت و اصالت نویسنده
محمد یاری
Iran, Islamic Republic of
همین مطالب عالی و درجه یک هست که ارزش مطالعه سایت کبنانیوز را نزد مردم کشورمان بالا برده است.
آروانه
Iran, Islamic Republic of
از سایت گبنا، مجموعه مدیریت سایت و جناب آقای سیدعلی عباس محدث که خود از بزرگان و پیشکسوتان ورزش استان هستند ممنونم. خداوند شما را عاقبت بخیر بگرداند
افتخاری
Iran, Islamic Republic of
آقای محدث عزیز دستت درد نکنه واقعا متن عالی بود و به حق از اسطوره ورزش فوتبال دفاع کردی و یاد نمودی
تل زالی
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد واقعا فوتبالیست قابلی بود بزرگ منش و متواضع
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه
حسینیان
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر دکتر محدث فرهیخته
متنی سزاوار مرحوم آروانه. لذت بردم
خشت زر
Iran, Islamic Republic of
ممنونم از بردار بزرگوار جناب آقای محدث و تشکر دارم از سایت کبنا و مدیر ارزشمند سایت جناب آقای کمایی
از برادر خوب خودم جناب آقای محدث که مثل همیشه زیبا، علمی و خواندنی از پیشکسوت خودشان تجلیل کردند، سپاسگزارم
الهی
Iran, Islamic Republic of
عالی عالی عالی عالی عالی و هرچه بنویسم عالی باز هم کم نوشتم
همکار
Iran, Islamic Republic of
حیف و صد حیف که در بهزیستی داری عمر هدر می دهی. در دولت رانندگان و و سرایداران و مسئول دفترها باید م امثال محدث با این سواد کنار گذاشته شود.
حیف
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
واقعا خواندنی است. درود بر این فکر روان و قلم سلیس و تحلیل جامعه شناختی
سرفاریاب
Iran, Islamic Republic of
عموجان جاودان باشید و مانا
شاهینی
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه
حقیقتاً حق مطلب را ادا کردی. آفرین
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
عجب متنی، عجب هوشی و چه جالبتر، یاد نیکویی بود از پیشکسوت کهگیلویه و بویراحمد
سخن سنج
Iran, Islamic Republic of
جا داره از مدیریت سایت کبنا نیوز تشکر کنم. همواره سادات امام زاده علی(ع) از افراد نخبه و مستعد بسیاری برخوردار بوده و مایه افتخار و سربلندی طوایف بویراحمدی بودند و هستند. به عنوان فامیل مرحوم آروانه از سید بزرگوار، ورزشکار با اخلاق و خلاق دهه 70 و 80 کهگیلویه جناب دکتر سیدعلی عباس محدث، بسیار سپاسگزارم.
خداوند این نفس چاق و بیان شیوا و مطالبه گری متعهدانه را روز به روز بر توفیقاتش بیافزاید.
طاس احمدی
Iran, Islamic Republic of
بهتر از این نمی شد از شخصیت ورزشی و فرهنگی مرحوم لطف الله آروانه، مشهور به اف چهار ورزشگاههای استان تجلیل کرد. دکتر جان از شما ممنونم
مهسا کریمی
Iran, Islamic Republic of
غبطه خوردم از این متن قوی و علمی و روان
درود بر شما نویسنده هم استانی
جاودان
Iran, Islamic Republic of
خداوند رحمتش کنه و به شما تحلیل گر خوش فکر توفیق عنایت کند
سید ابوصالح دانشفر
Iran, Islamic Republic of
برادربزرگواروارزشمندوارباب قلم واندیشه وتفکرناب وصاحب قلب وزین ونویسنده توانمندوبادرایت جناب اقای دکتراستادسیدعلی عباس محدث باسلام وعرض ادب و احترام وباارزوی توفیق روزافزون برای حضرتعالی درکسب اهداف عالیه بدون هرگوپه اغراق وغلو وبزرگنمایی دلنوشته هاوپیامهای دلنشین ونظریه پردازیهاونقطه نظرات حضرتعالی که بانکارشی فوق العاده جالب وبااستفاده ازادبیات ومنحصربفردکه بیانگرتوانایی ومهارت بسیارقابل تحسین حضرتعالی که باانگشتان جادویی وبااستفاده ازقلم وزین مخاطب رادرپای خو اندن مطالبتان جادومیکنیدوخواننده راغرق دردریای کلمات وادبیات شیواورساوجذاب وخواندنی میفرمائیدونوع نگارش وبیان حضرتعالی رادرکمترنویسنده ای دردیارمان شاهدبوده ام زیرانوع دیدگاه وبرداشتهاوتجزیه وتحلیلهایتان هم نسبت به دیگران متفاوت بوده ومغایرت داردکه قطعاناشی از منطق واستدلال وبرداشتهایتان بادیدی فوق العاده ارمحیط پیرامون وانچه دراطرافمان میگذردمیباشد
اگرچه دراین نگارش ودلنوشته جدیدتان دررابطه باشخصیت وارزش واعتباروجایگاه وشان ومنزلت ووجودسرشارازخیروبرکت فرهنگی فرهیخته واسطوره بی بذیل تاریخ ورزش استان کهگیلویه وبویراحمدمرحوم شادروان جنت مکان فاتح قلبهاودلهای مردم قدرشناس دیارمظلوممان جناب اقایشادرپان لطف الله اروانه که الحق والانصاف شایسته بهترین تعاریف وتمجیدهامیباشدحقیررانیزموردتفقدونوازش قراردادیدوشرمنده وچوبکاری فرمودیدکه خودرالایق اینهمه الطاف ببکرانتان نمیدانم اماحقیقتابااین ادبیات جذاب وگیرایتان حق مطلب راهم درموردجناب اقای لطف الله اروانه بیان فرمودید.وهم دررابطه بامظلومیت وبی توجهی مسئوران نسبت به جایگاه پیشکسوتان افتخارافرین این معماران فراموش شده وخاک خوردگان. استخوان خردکرده هاو موسپیدان ورزش استان که هرکدام بیش ازچنددهه بهترین لحظات عمرخودرادرکنارورزشکاران ومیادین مختلف ورزشی هزینه نمودندوپله صعپدخیلی ازمسئولین گردیدندتااینهاخون دل بخورندوانهابیلان کاردرست کنندوترفیع بگیرندواکنون این پیشکسوتان اکثرادرگوشه ای ازکنج خانه گوشه عزرت گرفته وفراموش شدت وهرگزکسی یادی ازانان نخواهدکردوحضرتعالی بانگاه زیباوپرمفهومتان این تلنگررابه مسئولین زده اید چرابایدامثال اروانه هاراتازنده اندودرجامعه وجوددارندونفس میکشندسراغی ازانان نگیریم وجویای احوالاتشان نشویم
سرکشی ودلجویی وتجلیل ازپیشکسوتان چقدرهزینه داردکه شماازانخادریغ میکنید؟
جناب دکترمحدث بردستان پرمهرتان بوسه میزنم وبراین بوسه افتخارمیکنم که بعنوان یک تحلیگروکنشگربامسئولیت اجتماعی متنی بی بدیل وجذاب رادرمورداسطوره ورزش استان وفرهنگی فرهیخته وچهره ماندگاروافتخارافرین استان کهگیلپوه وبویراحمد شادروان لطف الله اروانه وهمینطور جایگاه پیشکسوتان ورزش استان وبی توجهی مسئولان نسبت به انان اذهان جامعه رامتوجه این واقعیتهافرمودیدورسالتتان رابنحواحسن درمورد امثال شادروان لطف الله اروانه انجام دادیدبه امیدانکه این نگارش فوق العاده جذاب حضرتعالی که ازنوع گاه قشنگتان سرچشمه ومنشامیگیردموردتوجه جامعه ورزش ومسئولان قرارگیردوان رانصب العین خودقراردهند
دکترمحدث لطفاهمچنان بنگاروبنویس ودردهاوالام وگرفتاریهای جامعه را بااین تحلیلهاوتفسیرهای فپق العاده شیوایتان به سمع ونظرمخاطبان ومردم ومسئولان برسان وافکارعمومی واذهان جامعه را اگاه وبیدارفرما شایدگوش شنوایی پیداگرددوعنایتی فرمایدواقدامی عملی وشایسته انجام دهد
دکترمحدث عزیزووارسته حقیقتاجاماه ومردم تشنه این تحلیلهاوتفسیرهای امثال حضرتعالی خواهندبود
دکترمحدث بزرگوارامثال اروانه های زیادی دراین استان وکهگیلویه بزرگ ودیاربلادشاپوروجوددارندکه چندین دهه خادم ورزش وجامعه بوده اندوهمچنان پس ازیک عمرتلاش صادقانه ودلسوزانه اکنون فراموش شده ومظلوم واقع شده اندوهیچکس یادی ازانان نمیکند اگرچه مردم قدرشناس دیارمان بااستقبالی بی نظیرودراوج شکوه ودرمیان حزن واندوه تابوت اسطورهذخودراباچشمانی اشکارودلی شکسته وقلبی محزون تاخانه ابدی دراوج حساسات پاک وبی شائبه بدرقه پوودندوایکاش وایکاش وایکاش امثال اروانه هاراتازنده انددرک کنیم وقدرشان رابدانیم وازانان دلجویی نمائیم اماافسوس وهزاران افسوس
اب رفته دیگربه جوی بازنخواهدگشت ویادمان باشدبرای انکه بتوانیم دراین جامعه لطف الله اروانه دیگری باان توانمندی وشخصیت ومتانت ونجابت پرورش دهیم حداقل به پنجاه سال زمان نیازداریم بیائیم اروانه های دیگردیارمان رادریابیم قبل ازانکه دیرشودزیراانگاه پشیمانی سودی نخو اهدداشت

عزتتان مستدام ومهرتان ماندگاروعمرتان طولاوچنی وباعزت باد
جلال بهرمند زاده
Germany
درود بر جناب آقای مهندس محدث بسیار زیبا و سزاوارانه نوشتن ایشالا که همیشه سلامت باشن
جلال بهرمند زاده
Germany
درود بر جناب آقای مهندس محدث بسیار زیبا و سزاوارانه نوشتن ایشالا که همیشه سلامت باشن
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
1