کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سلامتی و تندرستی؛

۱۰ خاصیت برتر انار برای سلامتی

30 شهريور 1401 ساعت 12:24

انار سرشار از آنتی اکسیدان‌های پلی فنول است. پلی فنول‌ها دسته‌ای از ترکیبات گیاهی زیست فعال با خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده برای مبارزه با مولکول‌های ناپایدار هستند که می‌توانند در طول زمان به سلول‌های شما آسیب وارد کنند.


 انار میوه بومی هند و ایران در متون باستانی به عنوان میوه‌ای مقدس توصیف شده است که باعث فراوانی و باروری می‌شود. البته انار فواید زیادی نیز برای سلامتی دارد.
به گزارش کبنا به نقل از وبسایت goodhousekeeping، در ادامه به مهم‌ترین فواید انار برای سلامتی خواهیم پرداخت:
۱-سرشار از آنتی اکسیدان است
انار سرشار از آنتی اکسیدان‌های پلی فنول است. پلی فنول‌ها دسته‌ای از ترکیبات گیاهی زیست فعال با خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده برای مبارزه با مولکول‌های ناپایدار هستند که می‌توانند در طول زمان به سلول‌های شما آسیب وارد کنند. این مولکول‌های مضر رادیکال‌های آزاد نامیده می‌شوند.
انار حاوی آنتوسیانین‌ها است که نوعی فلاونوئید (یکی از دو دسته پلی فنل‌ها) می‌باشند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آنتوسیانین‌ها ممکن است با مجموعه‌ای از مزایای سلامتی بالقوه مانند کاهش فشار خون و کند کردن رشد سرطان مرتبط باشند. آنتوسیانین‌ها رنگ یاقوتی زیبا را به انار می‌دهند و به طور معمول هرچه رنگ میوه عمیق‌تر باشد آنتی اکسیدان بیشتری در آن وجود دارد. بنابراین، جای تعجب نیست که انار قرمز تیره یک منبع غنی محسوب می‌شود.
۲-منبع خوبی از فیبر است
طبق گفته‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده انار در هر وعده چهار گرم فیبر برای ما فراهم می‌کند. این تقریبا ۱۵ درصد از ارزش روزانه توصیه شده فیبر برای بزرگسالان در حدود نیم فنجان انار است. به طور کلی، بخش عمده فیبر موجود در انار فیبر نامحلول است.
فیبر نامحلول به ما کمک می‌کند تا سیستم گوارش خود را سالم نگه داریم و با حرکت پیدا کردن مواد در دستگاه گوارش‌مان و کمک به دفع مدفوع احساس خوبی داشته باشیم! این امر می‌تواند سطوح پایدار قند خون را حفظ کرده و به احساس سیر ماندن ما کمک کند.
انار

۳ ویتامین ث را تامین می‌کند
انار در هر نصف فنجان منبع خوبی از ویتامین ث محسوب می‌شود. نصف فنجان انار حدود ۹ میلی گرم ویتامین ث را فراهم می‌سازد. اکثر حیوانات می‌توانند ویتامین ث مورد نیاز خود را تولید کنند، اما انسان قادر به این کار نیست و همین موضوع باعث می‌شود که این ویتامین برای ما یک نیاز غذایی باشد.
ویتامین ث خود یک آنتی اکسیدان است که به عملکرد خوب سایر آنتی اکسیدان‌ها در بدن کمک می‌کند. این ویتامین نقش کلیدی در چندین فرآیند ضروری بدن مانند متابولیسم پروتئین، سنتز کلاژن و تولید انتقال دهنده‌های عصبی دارد. به عملکرد سیستم ایمنی و به جذب آهن غیر هِم (که در منابع گیاهی آهن موجود است) کمک می‌کند.
۴-می تواند باعث بهبود تمرینات ورزشی شود
یکی دیگر از فواید آنتی اکسیدان‌های موجود در انار مربوط به ورزش است. انار می‌تواند با محافظت از اکسید نیتریک در برابر تجزیه شدن در بدن دسترسی زیستی به آن را افزایش دهد. اکسید نیتریک با ایجاد اتساع عروق یا گشاد شدن عروق خونی، جریان خون را در حین حرکت بهبود می‌بخشد. اکسید نیتریک به بدن شما کمک می‌کند تا اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را در طول ورزش دریافت کند.
۵-قادر است به کاهش التهاب کمک کند
یکی دیگر از مزایای آنتی اکسیدان‌های موجود در انار و آب انار کاهش احتمال التهاب در بدن است. نتایج مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن منظم آب انار می‌تواند نشانگرهای التهاب مانند اینترلوکین-۶ و پروتئین واکنش‌گر C را کاهش دهد.
التهاب مزمن پیش ساز چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و دیابت است. بنابراین، گنجاندن انواع غذاهای مغذی مانند انار و سایر میوه‌ها در رژیم غذایی ایده آل است. به خاطر داشته باشید که در التهاب عوامل مختلفی به غیر از رژیم غذایی نقش دارند از جمله استرس، مصرف الکل، ورزش و شرایط خود ایمنی.
۶-ممکن است به بهبود سلامت قلب کمک کند
از آنجایی که التهاب یک نشانگر رایج در بیماری قلبی است منطقی به نظر می‌رسد که انار با بهبود سلامت قلب مرتبط باشد. در واقع، نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف آب انار ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.
انار و آب انار ممکن است اثرات محافظتی برای مبتلایان به بیماری قلبی داشته باشند. در یک کارآزمایی بالینی، بیماران قلبی که روزانه یک فنجان آب انار می‌نوشیدند در مقایسه با گروه مصرف کننده دارونما به طور قابل توجهی شدت، بروز و مدت درد قفسه سینه‌شان کاهش یافت. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف میوه‌های سرشار از پلی فنل از جمله انار ممکن است در کنترل بیماری قلبی مفید باشند.
انار

۷-پتاسیم را تامین می‌کند
آب انار منبع خوبی از پتاسیم است یک الکترولیت مهم برای عملکرد سالم عضلات. پتاسیم هم چنین برای عملکرد سالم اعصاب و تنظیم ضربان قلب ضروری است. این آبمیوه تقریبا ۵۳۳ میلی گرم پتاسیم در هر فنجان فراهم می‌کند.
۸-می تواند به بهبود سلامت کلیه کمک کند
سنگ‌های کلیه که مانند سنگ‌های کوچک هستند می‌توانند در کلیه ما تشکیل شوند و در حدود ۱۱ درصد از مردان و ۶ درصد از زنان در ایالات متحده رخ می‌دهند که اگر درمان نشوند می‌توانند باعث بروز خون در ادرار، درد شدید و عوارض شدید کلیوی شوند. نتیجه یک مطالعه نشان داد که انار در پیشگیری و مدیریت سنگ کلیه به دلیل وجود فیتوفنول‌های رژیمی آنتی اکسیدانی که برای جلوگیری از تشکیل سنگ موثر است عمل می‌کند.
۹-کربوهیدرات‌های پیچیده را ارائه می‌دهد
علیرغم پیام‌های ترسناک سالیان اخیر در فرهنگ رژیم غذایی در مورد کربوهیدرات‌ها واقعیت آن است کربوهیدرات‌ها یک گروه درشت مغذی هستند که ما در هر وعده غذایی و میان وعده به آن نیاز داریم. گنجاندن انار و آب انار در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها می‌تواند به ما در رفع نیازهای کربوهیدراتی کمک کند.
۱۰-می تواند به لذت خوردن بیافزاید
برخی مطالعات نشان می‌دهند که لذت خوردن از جمله لذت بردن از تجربیات حسی غذا در حین غذا خوردن و آشپزی ممکن است رفتارهای غذایی و تغذیه‌ای سالم را تقویت کند. انار با رنگ زیبا و بافت خوبی که دارد می‌تواند باعث افزایش تجربه حسی در فرایند پختن و خوردن غذا شود. رنگ قرمز زیبای انار هر غذایی را خاص می‌سازد. می‌توانید آن را در اسموتی برای صبحانه امتحان کنید. آب انار در طول فرایند پخت و پز آنتی اکسیدان‌ها را حفظ می‌کند.
آیا خوردن دانه‌های انار بهتر از آب این میوه است؟
مانند بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، آب انار به اندازه انار فیبر ندارد. فیبر همراه با ویتامین ث میوه که هر دو از مواد مغذی ضروری هستند در فرآیند آب گیری از بین می‌رود. با این وجود، اگر روش ترجیحی شما نوشیدن آب انار باشد هم چنان از تمام مزایای آنتی اکسیدان‌های انار و مواد مغذی کلیدی مانند پتاسیم و سایر فواید سلامتی بهره‌مند خواهید شد.
آیا مصرف انار عوارضی دارد؟
آب انار منبع خوبی از پتاسیم است. این موضوع برای افراد سالم مورد خوبی می‌باشد. با این وجود، برخی از افراد که کلیه‌های‌شان در تنظیم پتاسیم دچار مشکل است باید در مصرف انار احتیاط کنند. موقعیت ممکن است بسته به هر فرد و شرایط خاص او متفاوت باشد.
هم چنین، خوردن انار یا نوشیدن آب انار به مقدار زیاد به دلیل محتوای قند بالای موجود در انار می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال شود.


کد مطلب: 452667

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/452667/۱۰-خاصیت-برتر-انار-سلامتی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1