تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۴۵۲۴۴۵
حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه ای مطرح کرد؛

درخواست شفاف‌سازی برجام

۰
درخواست شفاف‌سازی برجام
کبنا ؛
اينكه مردم نمي‌دانند روند مذاكرات احياي برجام چگونه پيش مي‌رود و به چه علت به نتيجه نمي‌رسد، مورد سوال جدي است. چرا درباره اين مذاكرات اطلاع‌رساني شفاف نمي‌شود؟ كسي نمي‌داند از تجربه تيم قبلي تا چه اندازه استفاده شده است؟
به گزارش خط امام، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدهادي خامنه‌اي، دبيركل مجمع نيروهاي خط امام در آغاز جلسه شوراي اين تشكل اصلاح‌طلب با اشاره به اين موضوع افزود: صرف‌نظر از اينكه چه كساني مشغول مذاكره هستند و تا چه اندازه در اين كار توانايي دارند، بايد اجازه داد كارشناسان و افراد مطلع به تحليل و بررسي و نقد مذاكرات بپردازند. اگر اين كار در گذشته براي جريان مخالف برجام مجاز بود، بايد امروز هم اين اجازه را به ديگران داد كه بتوانند نظر خود را بيان كنند.  وي با اشاره به مشكلات اقتصادي مردم گفت: تورم و گراني افسار گسيخته، در كنار رانت و تبعيض و اختلاس و افزايش روزمره هزينه مسكن و بيكاري، وضعيتي اسف‌بار براي مردم ايجاد كرده است كه با هيچ منطقي قابل توجيه نيست. كساني كه ديگران را به ناكارآمدي و ناتواني متهم مي‌كردند و تحريم‌ها را در اداره امور بي‌تاثير مي‌دانستند، امروز بايد پاسخ بدهند كه با يكدستي در همه بخش‌ها، چرا حداقل از عهده كنترل بحران بر نمي‌آيند؟ اين روحاني اصلاح‌طلب افزود: اگر كسي بخواهد به فهرستي از مشكلات اشاره كند، دامنه آن بسيار وسيع است؛ از مشكلات اقتصادي تا نارضايتي معلمان و اساتيد دانشگاه، مهاجرت نخبگان، معضلات اجتماعي و اخلاقي، افزايش خودكشي و عدم امنيت اجتماعي كه نمونه اخير آن در شهر مريوان اتفاق افتاد يا زورگيري در شهرهاي بزرگ و كوچك، تا بحران آب و حركت ريزگردها و ده‌ها مشكل ديگر معلول مديريت غلط و فقدان برنامه‌هاي راهبردي است. دبيركل مجمع نيروهاي خط امام ادامه داد: ما تمايل نداريم كه دائم به مشكلات اشاره كنيم؛ ليكن لازمه حل مشكلات، شناخت درست آنها و سپس ارائه راه‌حل‌هاي كارشناسانه با استفاده از همه ظرفيت‌هاي موجود در كشور بدون تنگ‌نظري‌هاي سياسي و جناحي است. متاسفانه عده‌اي با معيارهاي دوگانه و جناحي در مواجهه با مشكلات به تشديد آنها كمك مي‌كنند. از نظر اين افراد حقيقت تابع موقعيت دوستان و همراهان سياسي خودشان است، بستگي به اين دارد كه چه كسي در قدرت باشد.  

مثلا امر به معروف و نهي از منكر در ادوار ديگر متوجه دولت است و امروز متوجه حجاب بانوان و مي‌بينيد كه به نام دين چه برخوردهاي زننده‌اي را نسبت به زنان و دختران انجام مي‌دهند و حال آنكه امر به معروف و نهي از منكر در سنت ائمه(ع) و حتي در دوران خلفاي راشدين، عمدتا متوجه اصحاب قدرت بود. چيزي كه امام حسين (ع) به خاطر آن جان پاك خود را تقديم كرد. پس اگر كساني دم از اين ارزش بزرگ مي‌زنند، بايد اجازه نقد را به رسانه‌ها بدهند و در مقابل آنها پاسخگو باشند، نه اينكه ببينيم صدا و سيما در گذشته دايم بر انعكاس مشكلات تمركز مي‌كرد و امروز انگار نه انگار كه در كشور انبوهي از مشكلات هست. گويا نوعي خودسانسوري بر رسانه ملي و ديگر رسانه‌ها حاكم است. همين روزهاي اخير در ماجراي پياده‌روي اربعين، شاهد بي‌تدبيري و سوءمديريت شديد و زحمت و آزار مردم در مبادي ورودي و خروجي كشور بوديم كه در رسانه‌هاي رسمي چندان انعكاسي نداشت و كسي هم از مردم عذرخواهي نكرد. وي با شاره به نقش احزاب گفت: روشن است كه با توجه به حضور افراد صاحب‌‌نظر و با تجربه در همه تشكل‌ها، بايد تعامل و گفت‌وگو ميان احزاب را تقويت و كوشش كرد مباحث از عمق كارشناسي بيشتري برخوردار شود تا جامعه بتواند مسير اصلاح را خودش در پيش بگيرد و البته مسوولان هم از آن بهره‌مند شوند. حجت‌الاسلام سيدهادي خامنه‌اي با انتقاد از كساني كه تنها راه‌حل مشكلات را حضور دايم در دولت و مجلس مي‌دانند، گفت: در مقاطعي، برخي گروه‌هاي سياسي، همت خود را صرف اين كردند كه افرادي را به هر قيمت كه شده وارد مجلس يا دولت كنند و نام آن را هم پيروزي بگذارند. در حالي كه تجربه نشان داد كه همان افراد يا به دنبال منافع شخصي خود رفتند يا توان و راهبردي براي تاثيرگذاري و اصلاح امور نداشتند؛ جريان اصلاحات بدون حضور در چرخه قدرت هم مي‌تواند در اصلاح فرآيندها موثر باشد. نهادينه‌سازي و گسترش انديشه‌هاي اصلاح‌طلبي در جامعه هميشه از طريق كسب كرسي‌هاي قدرت نيست.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

مهاجرت نخبگان، يکي از مصائب کشوري به‌حساب مي‌آيد که امروزه با کمبود نيروي جوان و مولد ...
ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ساعت ۶ صبح روز گذشته فردی با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از ماجرای آدم ربایی همراه با کتک کاری ...
آقازاده‌های پروازی!

آقازاده‌های پروازی!

جدیدترین ترکش موج در جریان انتقادات از فرزند مهاجرتی مسئولین بعد از تاکید رئیس‌جمهور ...
1