کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

پاسخ مثبت بازار سکه وارز به اخبار امیدوار‌کننده از مذاکرات احیای برجام

24 مرداد 1401 ساعت 14:58

بازار ارز و طلا طی دو روز گذشته با انتشار اخبارجدید و مثبت از احتمال احیای برجام شاهد ریزش قیمت بود.


برخی تحلیل‌گران و کارشناسان اقتصادی اخبار مثبت از گامهای نهایی درباره مذاکرات هسته‌ای را از دلایل اصلی این کاهش ارزیابی می‌کنند.
به گزارش کبنا، این روزها قیمت سکه، طلا و ارز سیر نزولی را آغاز کرده است، قیمت سکه طرح جدید دیروز با 300 هزار تومان کاهش نسبت به روز شنبه، 14 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 13 میلیون و 700 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.
همچنین دیروز نیم‌سکه هفت میلیون و 900 هزار تومان، ربع‌سکه چهار میلیون و 950 هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای 18 عیار به یک میلیون و 326 هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و 744 هزار تومان معامله شد. قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی به دلیل تعطیلی بازارهای رسمی بدون تغییر یک‌هزار و 804 دلار و پنج سنت بود.
بررسی بازار ارز تهران در دومین روز هفته جاری نیز حکایت از کاهش نرخ دلار دارد. یخ اسکناس آمریکایی در تهران از ابتدای هفته درحال آب شدن است و قیمت دلار به سمت پایین درحال حرکت است. طی روز گذشته قیمت این ارز خارجی در بازار آزاد در محدوده 30 هزار و پنجاه تومان تا 30 هزار و 170 تومان در نواسان بود.
البته همه خبرها در بازار آزاد نبود. بازار ارز توافقی هم دیروز در سراشیبی قرار گرفت. کاهش تب و تاب قیمت دلار آزاد در نرخ دلار توافقی هم دیده شد. قیمت دلار در بازار توافقی یک کانال پایین آمد و به کانال 28 هزار تومان برگشت. نرخ دلار توافق دیروز به رقم 28 هزار و 500 تومان معامله شد.
در صرافی ملی هم ظهر دیروز قیمت خرید دلار آمریکا 27 هزار و 793 تومان و قیمت فروش دلار آمریکا 28 هزار و 73 تومان بود. قیمت دلار متشکل هم 27 هزار و 938 تومان قیمت خورد.
البته عده‌ای از فعالان بازار معتقدند که سیگنال‌های برجامی موجب افزایش سطح انتظارات مثبت نسبت به آینده مناسبات اقتصادی کشور پس از توافق احتمالی شده باشد. به همین دلیل درصد قابل توجهی از بازیگران ارزی نسبت به آینده قرارداد برجام خوش‌بین هستند و معتقدند که اکنون زمان تبدیل دارایی‌های ارزی به ریال است.
«تجارت نیوز» نیز در این زمینه گزارش داد در این هفته بازار دلار با نوسانات زیادی مواجه شد، در روزهای گذشته قیمت دلار در بازار آزاد تا 32 هزار تومان نیز پیش رفت، اما ناگهان قیمت دلار به 31 هزار تومان رسید، امروز نیز قیمت به 31 هزار و 180 رسید.
البته فعالان بازار می‌گویند که بازار در رکود و خریدار کم است، درحال حاضر مردم منتظر نتایج مذاکرات هستند و بیشتر تمایل به فروش دلار دارند. یکی از فعالان می‌گوید، آنچه بازار از اخبار مذاکرات هسته‌ای متوجه شده این است که آمریکا متن توافق را پذیرفته و احتمالاً ایران هم این توافق را بپذیرد و برجام به نتیجه برسد. پس در نتیجه جو قیمت کاهشی است البته این واکنش اولیه بازار ارز است، چون هنوز هیچ جزئیاتی از مفاد توافقنامه منتشر نشده است.
علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی گفت: متغیرهای اصلی احتمال توافق در بازارهای مالی دیده نمی‌شود. بازار دلار، حتی در شرکت‌های بزرگ بازارهای مالی هنوز واکنشی به خبر احتمال توافق مذاکرات برجام نشان نداده است.
وی افزود: البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تغییر استراتژی بنگاه‌های اقتصادی نیز در رابطه با وقوع توافق در بازارها مشاهده نمی‌شود، یعنی بنگاه‌هایی که تاثیرپذیری بیشتری از توافق برجام دارند، هیچ نوع تغییری در سیاست‌ها نداشتند.
این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: این پدیده، احتمال وقوع یک توافق اثرگذار در بازارها را کاهش می‌دهد. اما قطعاً وقوع توافق در دو مرحله بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد.
طباطبایی گفت: مرحله اول تاثیرپذیری قیمت دلار در صورت توافق مربوط به هیجان اولیه است، در این مرحله ممکن است که قیمت‌ها با شدت بیشتری کاهشی شود.
دیروز نماینده دائم روسیه در وین گفته بود: در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی بر سر احیای برجام ممکن است تا هفته آینده حاصل شود.
میخائیل اولیانوف پیش‌بینی کرد که تحریم‌های ضد ایرانی به‌زودی رفع شوند.
به گفته وی متن سند احیای برجام تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته و می‌توان گفت که تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته است.
هیجان کاهشی دلاری ها افت کرد

از ظهر روز گذشته، روند کاهشی قیمت دلار متوقف شد و اسکناس آمریکایی با حمایت در مرز ۳۰ هزار تومانی توانست به سرعت  در مسیر افزایشی قرار بگیرد. رصد معاملات دلار در بازار پشت خطی نشان می دهد که این ارز حتی تا محدوده ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان پیش روی کرد. با توجه به افزایش قیمت روز گذشته و ماندن دلار بالای خط ۳۰ هزار تومان می توان از کاهش هیجان نزولی بازیگران ارزی سخن گفت. 
با این حال، در صورتی که اسکناس آمریکایی یکبار دیگر حمایت ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد، احتمال قدرت نمایی بیشتر کاهشی ها و افت قیمت تا محدوده ۲۹هزار و ۸۰۰ تومان وجود خواهد داشت. 
برخی از معامله گران ارزی تصور می کنند که ایران چندان تمایلی ندارد که پیش نویس پیشنهاد شده اروپا درباره توافق هسته ای را بپذیرد. از نگاه آن ها صحبت های برخی مقام های داخلی نشان می دهد که برای رسیدن به توافق هسته ای نیاز است که آمریکا امتیازهای بیشتری را به ایران اراپه کند. به این ترتیب از نگاه برخی تحلیل گران، به نظر می رسد خوشبینی ها نسبت به احیای توافق هسته ای کمی در بازار پایین امده است و همین عامل موجب شده است که قیمت دلار از فاز نزولی خارج شود.
برخی معامله گران احتمال می دهند که ایران به زودی پاسخ پیشنهادهای مطرح شده اروپایی ها را خواهد داد و به همین دلیل نیز حاضر نیستند به راحتی در موقعیت خرید یا فروش قرار بگیرند. با توجه به روند قیمت دلار در روز یکشنبه انتظار ادامه رشد قیمت این ارز در روز جاری وجود دارد ولی دشوار است که نوسان معناداری در بازار به ثبت برسد. 
حفظ یک کانال در بازار سکه
سکه امامی به سختی توانست کانال ۱۴ میلیون تومانی را حفظ کند. مقاومت بازیگران سکه در مرز ۱۴ میلیونی موجب شد که فروش های هیجانی در بازار کاهش پیدا کند و به تدریج، اطمینان بیشتری برای قرار گرفتن در موقعیت خرید در میان معامله گران ایجاد شود. به نظر می رسد، توقف افت قیمت دلار کمک بزرگی برای بازیگران سکه جهت حفظ کانال ۱۴ میلیون تومانی بود. 
سکه پس از حفظ کانال ۱۴ میلیون تومانی حتی توانست خود را به بالای خط حمایت ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برساند. تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که فلز گران بهای داخلی بالای خط ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی بماند، احتمال رشد قیمت تا محدوده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وجود خواهد داشت.
دیشب در بازار پشت خطی، دلار توانسته بود به نزدیکی سطح ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان برسد و همین عامل موجب شده بود که سکه بازان نیز با راحتی بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند. در کنار این، یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده است که پیش‌نویس توافق ‎احیای برجام  با سیاست قطعی کشور فاصله زیادی دارد. به گزارش انتخاب، خضریان نماینده جبهه پایداری گفت، ضروریات حداقلی یک ‎توافق خوب همچون لغو تحریم‌های نفتی و بانکی، مختومه شدن پرونده‌های مسائل باقی‌مانده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ‎تبدیل ارز حاصل از ‎فروش نفت به ارز مورد نیاز و شناسایی مشتری جهت برقراری روابط بدون مشکل تجاری و ‎اقتصادی در پیش‌نویس حل نشده است.
این موضوع موجب شد که برخی معامله گران احتمال احیای برجام را ضعیف بدانند و در موقعیت خرید دلار قرار بگیرند که منجر به افزایش قیمت سکه شده است. 



تب تند دلار نشست
 تب تند فروش در معاملات پشت خطی ارزهای مرزی نشست و صف های خرید گروه خودرو در بازار سرمایه عرضه شدند سکه در دو روز متوالی دو حمایت مهم را از دست داده است. اکو ایران در این گزارش بازار های معاملاتی روز یک شنبه را بررسی میکند.
بازار سرمایه مهندسی می شود
در بازار سرمایه به نظر می رسد بازارساز به دنبال کنترل هیجانات است، هفته قبل بازار سرمایه با خبر عرضه خودرو در بورس کالا و عرضه سهام دولت در شرکت های خودرویی با افزایش تقاضا روبه رو شد در ادامه با افزایش انتظارات مثبت از احیای برجام،‌ گروه خودرو مورد استقبال قرار گرفت و سهام خودرویی روز شنبه صف خرید سنگین بست.
در روز یک شنبه عرضه خودرو سنگین شد، صفوف خرید عرضه شد و در سهام خودرویی رنج منفی زده شد، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرگزاری ایسنا اعلام کرده که کارهای کارشناسی و فنی تعیین سهام دولت در شرکت های ایران خودرو و سایپا برای عرضه انجام نشده است، انتشار این خبر در بازاری که با شارژ اخبار رشد کرده در افزایش عرضه های دیروز بی تاثیر نبوده است.در ساعات معاملاتی دیروز نحوه محاسبه قیمت نفت برای پالایشگاه ها نیز ابلاغ شد ولی افزایش تقاضا در این گروه نتوانست نقشه بازار را سبز کند و مانع کاهش شاخص کل نشد.
بعضی از تحلیلگران بنیادی به خاطر پالس های مثبت دولت و کاهش ریسک های بازار انتظار رشد بازار سرمایه را دارند ولی می گویند که نباید انتظار افزایش بی وقفه شاخص را داشت و این نکته که میزان رشد شاخص کل از حرکت های منفی بیشتر شده می تواند امیدوارکننده باشد، اما گروهی از نوسان گیران در این نقطه احساس ریسک میکنند و میگویند حجم بالای معاملات در مثبت های دیروز گروه خودرو شاید نشانه ای از خالی کردن سهام داران عمده باشد.
ولی آنچه که مشخص است شاخص کل برای ادامه رشد خود نیاز به افزایش حجم معاملات دارد و هرچه سهام در گروه های مختلف بیشتر دست به دست شود و تحلیلگران فرصت بهتری برای رصد رفتار گروه ها داشته باشند بهتر است و رشد بازار را دلچسب تر خواهد کرد، در این وضعیت اخباری که از طرف بازارساز منتشر میشود نشان می دهد که احتمالا بازارساز به دنبال مهندسی بازار است تا هیجانات کنترل شود و کارشناسان بازار سرمایه می گویند با بررسی شرایط بازار اگر آینده شاخص بورس را صعودی می بینید با بررسی شرایط و با حوصله پورتفوی خود را بهینه کنید.
روند نزولی گپ قیمتی بازار رسمی و آزاد
تب فروش بازار ارز در آغاز معاملات روز قبل نیز ادامه داشت ولی در پایان معاملات دیروز تب تند فروش نشست و در معاملات پشت خطی بازار ارز در معاملات مرزی هرات،امارات و سلیمانیه بازار ارز حرکت رو به بالا داشت.
قیمت دلار در معاملات پشت خطی یک شنبه شب کمی افزایش داشت ولی قیمت ها به روز شنبه برنگشتند. روز قبل دلار هرات به کانال ۲۹ هزار تومانی سقوط کرد و در معاملات پشت خطی به حمایت شکسته شده کانال ۳۰ هزار تومانی پولبک زد. دلار سلیمانیه نیز در معاملات پشت خطی برای بوسه خداحافظی به نیمه کانال ۳۰ هزار تومانی سرک کشید. به نظر می رسد بهانه اصلی حرکت رو به بالای دلار، اظهار نظر دو‌تن از نمایندگان مجلس در مورد بسته پیشنهادی اروپا بوده است.
بررسی حباب درهم برای تعیین قیمت آتی دلار آزاد اهمیت دارد، حباب درهم در دو هفته گذشته در یک روند نزولی به ترتیب محدوده های ۶۰۰_۴۰۰_۲۰۰ تومانی را تست کرده است که نشان دهنده تغییر جهت انتظارات افزایشی به کاهشی است. روز قبل نیز درهم امارات در معاملات پشت خطی افزایش ۵۰ تومانی را ثبت کرده است.
در این شرایط تنها بازار صعودی ارز بازار رسمی است، این روز ها دلار متشکل با سرعت می تازد، شاید بازار ساز بخواهد از فرصت به وجود آمده برای یکسان سازی نرخ ارز استفاده کند، دلار متشکل دیروز در محدوده ۲۸هزار و ۲۱۸ تومان قرار گرفت و فاصله دلار آزاد و رسمی به حدود دو هزار تومان رسید. با روند حرکتی که دلار متشکل و رسمی در پیش گرفتند گپ قیمتی میان دوبازار وارد روند نزولی شده است.
سایه خوش بینی بر سکه خریداران را بدبین کرد
اونس جهانی طلا در سایه خوش‌بینی به جلسه ماه سپتامبر فدرال رزرو و افزایش تنش ها میان چین و تایوان افزایش یافته و برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند در صورت تشدید تنش ها میان چین، تایوان و آمریکا طلای جهانی جهش قیمتی را تجربه خواهد کرد.
با وجود افزایش امیدواری ها نسبت به آینده طلای جهانی قیمت سکه امامی در واکنش به افزایش خوش بینی ها نسبت به احیای برجام و کاهش قیمت دلار کاهشی شده است. سکه امامی در دور وز متوالی دو محدوده حمایتی مهم ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی و نیمه کانال ۱۴ میلیونی را از دست داده است.
حباب سکه  هم در محدوده ۹ درصدی نوسان کرد ولی معامله گران این بازار برای تصمیم گیری های خود به اخبار برجامی و معاملات بازار ارز چشم دوخته‌اند.


کد مطلب: 451444

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/451444/پاسخ-مثبت-بازار-سکه-وارز-اخبار-امیدوار-کننده-مذاکرات-احیای-برجام

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1