تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۶
کد مطلب : ۴۵۱۴۲۱
مدیر عامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد؛

اگر سد تنگ سرخ احداث شده بود شاهد خسارت سیلاب های بشار در پایین دست نبودیم!

۱
۰
اگر سد تنگ سرخ احداث شده بود شاهد خسارت سیلاب های بشار در پایین دست نبودیم!
کبنا ؛
استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیاردمترمکعب روان‌آب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی است.
به گزارش کبنا، آرش مصلح مدیر عامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: این حجم بارش اغلب در ۴ ماه سال اتفاق می افتد و در ۸ ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب ، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.
مصلح اظهار کرد: در راستای مهار منابع آبی استان همزمان با سفر پربرکت مقام معظم رهبری مدظله العالی به استان در سال ۱۳۷۳ مطالعه و اجرای سدهای مهم مخزنی آغاز گردید که نتیجه آن ساخت و بهره برداری از سدهای کوثر و شاه قاسم  و نیز مطالعه سد تنگ سرخ و ... می باشد.
وی گفت: سد تنگ سرخ بعد از یک دهه مطالعات مختلف زمین شناسی، ژئو تکنیک، هیدرولوزی، پدافند غیر عامل، باستان شناسی و نیز زیست محیطی به‌منظور تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان های بویراحمد و دنا در اواخر دهه ۸۰ طراحی و در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی گردید .
سد دارای مخزنی به حجم ۱۲۵ میلیون مترمکعب و تنظیم اب ۱۵۷ میلیون مترمکعب خواهد بود .
مدیر عامل آب منطقه ای  استان بیان کرد: بر اساس تخصیص ابلاغ شده توسط وزارت نیرو از این  میزان ۲۰ میلیون مترمکعب برای شرب شهر یاسوج، روستاهای اطراف، تیپ پیاده کوهستان ۴۸ فتح، مراکز دانشگاهی و علمی اطراف شهر، همچنین ۱۳/۳ میلیون مترمکعب جهت ۴ شهرک صنعتی، کارخانه سیمان مارگون و صنایع کشاورزی و روستایی، ۳۳میلیون مترمکعب برای تأمین آب بیش از ۴۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و نیز ۳۴/۴۵ میلیون مترمکعب درسال برای بهبود محیط زیست و افزایش دبی آب رودخانه بشار در فصول بهار و تابستان می باشد .
وی افزود: این سد در سال ۱۳۹۰ در کمیته عالی فنی آب کشور با حضور اعضا فنی، علمی و دانشگاهی و خبرگان سدسازی کشور مورد تایید و تصویب قرار گرفته و حجم، ابعاد و مشخصات فنی آن براساس آورد رودخانه، دبی سیلاب های مقطع رودخانه، شرایط مخزن و.... طراحی گردیده است.
آورده رودخانه در این مقطع نزدیک به ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده که تنها ۱۵۷ میلیون مترمکعب آن توسط سد مهار و ذخیره سازی می گردد.

علی رغم برخی اظهارنظرها در فضای مجازی
مصلح گفت: با توجه به برنامه ریزی منابع آب این سد هیج گونه انتقال آبی برای هیچ اراضی کشاورزی در بالادست سد وجود نداشته و تخصیص ابلاغی آن دقیقا براساس توضیحات اشاره شده می باشد.
مدیر عامل آب منطقه ای  بیان کرد: سد ملاصدرا و درودزن در فاصله ای بسیار زیاد از سد تنگ سرخ و نیز در کد ارتفاعی دیگری قرار گرفته اند و بین این سدها و سد تنگ سرخ ارتفاعات و تاقدیس های آهکی واقع گردیده که هرگونه انتقال آب، آن هم در تراز ارتفاعی دیگر را ناممکن می سازد.
وی اظهار کرد: سد تنگ سرخ بصورت کامل شامل ساختگاه، مخزن و تأسیسات وابسته آن در درون استان کهگیلیویه و بویراحمد قرار گرفته و اصولاً در شرایط کنونی تنها سدی است که در ورودی استان جانمایی گردیده و تمام منافع آن متعلق به استان خواهد بود.
در سال جاری نیز سامانه انتقال آب این سد به مرکز استان شامل خط انتقال و تونل از خروجی سد تا منطقه سروک یاسوج در استان و سطح کشور مصوب گردیده است.
مصلح عنوان کرد: بدیهی است فرایند طراحی و جانمایی سدها در حیطه کمیته های فنی و تخصصی   بوده و برخلاف ادعای مطرح شده مبنی بر تغییر در ارتفاع سد توسط مقامات محلی و استانی، تاکنون هیچ تغییری در مؤلفه ها و ابعاد سد خارج از مصوبه های قانونی اوایل دهه ۹۰ انجام نگرفته و نقشه های اجرایی کنونی نیز دال بر این موضوع می باشد.
سد تنگ سرخ کنترل کننده سیلاب های مخرب رودخانه بشار در فصل بارش برای تامین نیازها در فصل کم بارش است.
وی افزود: فراموش نماییم اگر سد تنگ سرخ احداث شده بود اکنون شاهد خسارت سیلاب های بشار در پایین دست و گل آلود بودن رودخانه بعد از گذشت یک هفته از بارش های کنونی نبودیم و نیز نوبت بندی آب شرب شهر یاسوج.
سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی و نیز ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و سایز مسولان ملی به این سد گویای اهمیت ان در تولید ، اقتصاد ، امنیت غذایی ، صنعتی و اجتماعی مرکز استان دارد که با تکمیل ان شاهد این تحول عظیم خواهیم بود.

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناب‌مصلح‌سد‌تنگ‌سرخ‌فواید‌‌زیادی‌دارد‌.
اما‌یادتان‌باشد‌‌مطالعات‌زمین‌شناسی‌و‌هیدرولوژی‌‌‌شاید‌کامل باشد‌
ولی‌فراموش‌نکنید‌‌طاقدیس‌های‌آهکی‌‌و‌کلا‌جنس‌سنگ‌های‌زاگرس‌‌‌حلال‌پذیرند‌
مطمئن‌باشید‌‌روی‌سطح‌ایستایی‌منطقه‌تاثر‌فراوان‌دارد‌
اما‌واما‌
با‌آبگیری‌سد‌تنگ‌سرخ‌‌‌ارتفاعات‌‌یاسوج‌و‌کاکون‌‌‌‌برف‌چندانی‌‌نمی‌نشیند‌
پیست‌اسکی‌حدف‌می‌شود‌‌اکثریت‌چشمه‌های‌اطراف‌یاسوج‌حداکثر‌تا‌خردادماه‌آب‌دارند‌
مطالعات‌‌‌اقلیم‌شناسی‌و‌تاثر‌آن‌روی‌‌منابع‌بارش‌‌کاملا‌‌نادیده‌‌گرفته‌شده‌
امیدوارم‌روزی‌به‌نتبجه‌برسید‌
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1