کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

جذابیت پنهان در بازار دلار یا فریب چشم نواز نزول؟

20 مرداد 1401 ساعت 11:35

در حالی که برخی معامله گران اعتقاد دارند، دلار می تواند به مسیر افزایشی بازگردد، عده دیگری باور دارند که این بار بازیگران ارزی انتظار دارند که مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد یا حداقل ترجیح می دهند تا روزهای انتهایی مرداد، موقعیت خرید و فروش خاصی نگیرند.


در حالی که برخی معامله گران اعتقاد دارند، دلار می تواند به مسیر افزایشی بازگردد، عده دیگری باور دارند که این بار بازیگران ارزی انتظار دارند که مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد یا حداقل ترجیح می دهند تا روزهای انتهایی مرداد، موقعیت خرید و فروش خاصی نگیرند.
به گزارش کبنا، دلار دیروز محدوده حمایتی دوم را از دست داد و با سرعت به زیر مرز ۳۱ هزار تومان رفت. اسکناس آمریکایی در ابتدای روز سه شنبه، نتوانست محدوده حمایتی ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومانی را حفظ کند و روز چهارشنبه نیز حمایت ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان و مرز ۳۱ هزار تومان از دست رفت. 
افت معنادار دلار در روزهای سه شنبه و چهارشنبه موجب شده است که از نگاه برخی معامله گران جذابیت پنهانی برای خرید دوباره اسکناس آمریکایی ایجاد شود. دلار یک بار دیگر زمانی که مذاکرات هسته ای جدی شده بود، تا کانال ۳۰ هزار تومانی پایین رفت ولی به سرعت به مسیر افزایشی بازگشت. همین پیشینه رفتاری موجب شده است که نگاه برخی معامله گران به خرید دلار دوخته شود. دیشب نیز در بازار پشت خطی، دلار به بالای خط ۳۱ هزار تومانی رفت و در کانال ۳۰ هزار تومان باقی نماند. 
در حالی که برخی معامله گران اعتقاد دارند، دلار می تواند به مسیر افزایشی بازگردد، عده دیگری باور دارند که این بار بازیگران ارزی انتظار دارند که مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد یا حداقل ترجیح می دهند تا روزهای انتهایی مرداد، موقعیت خرید و فروش خاصی نگیرند. از نظر این دسته، افت دلار در روزهای اخیر می تواند برای عده ای خریدار جذاب باشد ولی این دسته از خریداران، دچار ضرر خواهند شد.تحلیل گران فنی باور دارند که شکست محدوده ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومانی می تواند زمینه ساز کاهش بیشتر قیمت دلار شود. 
دلار زیر 30 هزار تومان کجاست؟/نهنگ های ارزی در حال خروج

اکو ایران نوشت: بازار ارز در روز چهارشنبه به رنگ قرمز درآمد و کاهشی شد، میزان کاهش با حرکت از غرب به شرق کشور شدیدتر می‌شد؛ برخی‌ها می‌گویند بازارساز دارد تاب‌آوری بازار را نسبت به سناریوهای سیاسی بالا می‌برد، برخی هم می‌گویند نهنگ‌های بازار به یکسری اخبار دست پیدا کردند. کدام سناریو محتمل‌تر است؟
روز گذشته دلار تهران 500 تومان از ارزشش را از دست داد اما نتوانست 31 هزار تومان را به سمت پایین بشکاند؛ مرز31 برای تهران اهمیت زیادی دارد. اگر بشکند، می‌تواند به سمت کف قبلی که 30 هزار و 200 تومان بوده حرکت کند.
اما در هرات اتفاقات مهمی افتاد؛ دلار هرات 800 تومان ریخت تا بزرگترین ریزش چهارشنبه را به نام خودش ثبت کند. اتفاق مهم دیگر این بود که هرات از 31 هزار تومان دل کند و به نزدیک 30 هزار و850 تومان رسید. این حمایت چند وقتی بود که دست نخورده باقی مانده بود. گفته می‌شود پله مهم بعدی 30 هزار و 800 تومان است، نرخ سلیمانیه هم  31 هزار و 450 تومان گزارش شده است. میزان کاهش درهم  مثل دلار تهران و هرات نبوده و آخرین نرخ 8600 ثبت شده است.
در سمت رسمی بازار، سطوح بازی قیمت متفاوت است؛‌ دلار متشکل روی 28 هزار تومان بازی می‌کند و آخرین نرخ 28 هزار و 130 تومان ثبت شده است.
در بازار سکه، بازار قیمت را 14 میلیون و 750 تا 800 هزار تومان میداند، سکه رفاه روی 14 میلیون و 840 هزار تومان به توافق رسیده، اما سکه اتحادیه در خواب 2 هفته‌ای خودش به سر می‌برد. چرا که از 5 مرداد قیمت تکان نخورده و روی عدد 14 میلیون و 800 هزار ثابت مانده است. معامله‌گران می‌گویند که بالا پایین شدن دلار و اونس، روی این سکه هیچ تاثیری ندارد. با همه فعل و انفعالات چند روز اخیر،‌حباب سکه در حال حاضر زیر یک میلیون و 500 هزار تومان است که نسبت به قبل از شروع مذاکرات به میزان قابل توجهی پایین‌تر است.
خبرهایی که در بازار ارز می‌پیچید عمدتا منفی بود. مهمترین خبری که صبح وارد بازار شد، سرمقاله کیهان در مورد مذاکرات وین بود که خبرهای خوبی را مخابره نمی‌کرد. بیانیه‌ شورای عالی امنیت ملی که اعلام کرده این متن موجود را به عنوان توافق نهایی قبول نداریم، طبیعتا خبر خوبی برای بازار ارز به حساب نمی‌آمد. از آن طرف، اتحادیه اروپا نیز تاکید دارد که متن نهایی است و جای مذاکره نیست.
 
 
 چرا دلار افت کرد؟
اولین دلیلی که مطرح می‌کنند،  این است که بزرگان بازار مطلع شدند که توافق انجام می‌گیرد و الان کله‌گنده‌های بازار جنس یا مال رد می‌کنند، بخاطر همین عرضه انجام می‌شود.بدبین‌های بازار هم فکر می‌کنند که افت و اخیر،‌ کار بازارساز است. در واقع از نظر این گروه، بازارساز ارزی با مدیریت بازار خودش را برای هر سناریویی در مورد توافق هسته‌ای آماده می‌کند.
تحلیلگران تکنیکال چه نظری دارند؟
تحلیلگران فنی بازار می‌گویند که یک ماه است که واگرایی شدید منفی در بازار سکه وجود دارد، و نمودارها خبر می‌دهند که توافق به زودی انجام می‌شود.البته یک خبر مثبت هم برای بازار وجود داشت؛‌ المانیتور گزارش داده بود که آمریکا یکسری معافیت‌های تحریمی را تمدید کرده بود که به موجب آن امکان همکاری بین المللی در برخی پروژه های هسته ای ایران فراهم می‌شود.
ایرنا در روز چهارشنبه خبر زد که قیمت توافقی زیر 30 هزار تومان آمده است. معامله‌گران در واکنش می‌گفتند که آدرس این صرافی‌ها کجای تهران است؟ در بازار ارز فردوسی دلار سهمیه‌ای، کمترین نرخ برای بانک شهر و 30 هزار و 150 تومان و بیشترین هم 30 هزار و 700 بود. در نرخ‌های پایین خریدار بیشتری به چشم می‌آمد. با اینحال، چه در بازار دلار چه در سکه خریدار زیادی نبود و فروشنده بیشتری تردد داشت. در مورد دلار سهمیه‌ای یکسری بدبین هستند و می‌گویند معلوم نیست قرار است چه بر سر خریدار بیاید، از مالیات گرفته تا قطع یارانه. اما خریداران می‌گویند که هنگام خرید، مالیات بر ارزش افزوده به صراف پرداخت می‌کنند.
ناکامی شاخص ساز ها در رشد شاخص/ حباب آب شده منفی شد
در هفته گذشته خبر مذاکرات وین جهت انتظارات در بازارها را تغییر داد.بازار سرمایه قبل از همه بازارها به افزایش خوش بینی ها واکنش نشان داد و سهام ریالی نوسان مثبت رو به بالا را تجربه کرد، در ادامه با غلبه فضای مثبت بازار ارز و طلا نیز در واکنش به شرایط جدید منفی شدند و حباب طلای آب شده هم وارد محدوده منفی شد.
ناکامی شاخص ساز ها در رشد  شاخص/ حباب آب شده منفی شد
در هفته گذشته خبر مذاکرات وین جهت انتظارات در بازارها را تغییر داد. بازار سرمایه قبل از همه بازارها به افزایش خوش بینی ها واکنش نشان داد و سهام ریالی نوسان مثبت رو به بالا  را تجربه کرد، در ادامه با غلبه فضای مثبت بازار ارز و طلا نیز در واکنش به شرایط جدید منفی شدند و حباب طلای آب شده هم وارد محدوده منفی شد.
شاخص کل بعد ازنزدیکی به محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحدی با افزایش تقاضا همراه شد آنطور که نمودار نشان می دهد علت افزایش تقاضا در بازار سرمایه و حرکت رو به بالای شاخص کل، ورود اندیکاتور  آر اس آی به محدوده اشباع فروش در بازه زمانی روزانه است که از نظر تکنیکالی به نوسان مثبت رو به بالای بازار سرمایه کمک کرده است ولی بازار سرمایه در اولین برخورد با حمایت روانی یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی موفق عمل نکرد و به عقب بازگشت.
 در جو‌ منفی معاملاتی روز قبل حتی سبزپوشی فارس و فولاد نیز نتوانست شاخص کل را وارد محدوده مثبت قیمتی کند و علیرغم تلاش شاخص سازها، شاخص کل منفی آخرین روز معاملاتی را به پایان رساند.
از نکات مثبت بازار روز قبل بهبود وضعیت معاملاتی گروه خودرو در پایان بازار بود که در دقایق پایانی بازار از شدت منفی این گروه کاسته شد آخرین قیمت ها بالاتر از قیمت پایانی بسته شد. با توجه به تزریق اخبار مثبت از سوی سیاست گذار اقتصادی به نظر می رسد بازارساز به دنبال کف سازی در بازار سرمایه و جلوگیری از ریزش بازار است که در این هفته گروه خودرو لیدری بازار را به عهده گرفت.
 بازار ارز آماده احیای برجام می شود
بازار ارز در معاملات روز چهارشنبه توافق را جدی تر گرفت و حمایت نیمه کانال ۳۱ هزار تومانی را از دست داد نرخ دلاری درهم تنها نرخی بود که بالای نیمه کانال ۳۱ هزار تومان باقی ماند. هر چند نرخ دلار کاهشی شده است ولی مقایسه نرخ دلار در بازه کنونی با مذاکرات جدی قبل نشان می دهد که هیجانات کاهشی در بازار ارز کمتر شده است و بازار پیش از خبر قطعی تمایل زیادی برای کاهشی شدن ندارد، هنوز پاسخ ایران درباره بسته پیشنهادی اروپا مشخص نشده است ولی معامله گران بازار فعلا نسبت به پاسخ احتمالی ایران خوش بین هستند و روند بازارها نشان دهنده جو مثبت حاکم  بر انتظارات است.
 از نظر تکنیکالی دلار گرفتار کنج قیمتی است  که در صورت شکست آن میتواند تا کانال ۲۹ هزار تومانی کاهش پیدا کند.
حباب آب شده منفی شد
 در بازار طلا امروز شرایط کمی متفاوت شد، حباب طلای آب شده بعد از مدت ها منفی شد، معمولاً حباب طلای آب شده منفی است ولی در چند ماه قبل غلبه انتظارات افزایشی باعث شد تا حباب طلای آب شده مثبت شود و حتی به بالای هشتاد میلیون تومان در هر کیلوگرم رسید، ولی تقویت ارزش اونس و تعدیل انتظارات افزایشی، باعث شد حباب طلای آب شده وارد روند نزولی شود.
پس از توقف مذاکرات در فروردین ماه، بدبینی نسبت به نتیجه مذاکرات افزایش یافت و همین مسئله  تقاضا برای طلا و سکه را افزایش داد و حباب طلای آب شده  رشد کرد. در هفته گذشته ورق انتظارات در بازار ارز و طلا برگشت و آخرین دور مذاکرات احیای برجام جهت انتظارات را تغییر داد. بازار سرمایه قبل از همه بازارها به این اتفاق واکنش نشان داد و سهام ریالی نوسان مثبت رو به بالا  را تجربه کرد در ادامه با غلبه فضای مثبت بازار ارز و طلا نیز در واکنش به شرایط جدید منفی شدند و حباب طلای آب شده هم منفی شد‌.
دوره فشار در بازار سکه؛ ایست نزول با برگشت دلار
تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که سکه زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باقی بماند، افت فلز گران بهای داخی داخلی ادامه خواهد یافت و به سوی سطح ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد شتافت.
سکه امامی روز چهارشنبه در مقطعی حمایت بزرگ ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی را از دست داد و محدوده ۱۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان را به خود دید. افت فلز گران بهای داخلی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه معنادار بوده است و نشان می دهد که سکه در دوران فشار نزولی ها قرار دارد. 
تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که سکه زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باقی بماند، افت فلز گران بهای داخی داخلی ادامه خواهد یافت و به سوی سطح ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد شتافت. با این حال، دیشب در بازار پشت خطی، سکه توانست به بالای خط ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بازگشت و همین موضوع انتظارات نزولی را کمی کاهش داد. 
به باور برخی فعالان علت توقف نزول سکه در بازار پشت خطی، برگشت کانالی دلار بود. دلار دیروز تا محدوده ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان پایین رفت ولی در بازار پشت خطی توانست به کانال ۳۱ هزار تومانی بازگردد. ماندن دلار بالای کانال ۳۱ هزار تومان می تواند مانع از قدرت نمایی کاهشی ها  در بازار سکه شود. 
با این حال شرایط برای خریداران فلز گران بهای داخلی دشوار است. به عنوان مثال،‌ حباب سکه به بالای محدوده ۱۲ درصد رسیده است، حال آنکه روز سه شنبه در کانال ۱۰ درصد قرار داشت. افزایش حباب نشان می دهد که سکه وضعیت پایداری ندارد. 


کد مطلب: 451295

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/451295/جذابیت-پنهان-بازار-دلار-یا-فریب-چشم-نواز-نزول

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1