کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خطر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در استان؛

کاهش چشم‌گیر استفاده از ماسک و افزایش بیماران کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد / کرونا تمام نشده؛ لزوم استفاده از ماسک در مکان های عمومی

18 مرداد 1401 ساعت 12:37

پس از اینکه در ماه های گذشته، ویروس کرونا فروکش کرد، با کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی و پوشیدن ماسک، جشن تمام شدن کرونا چند روزی بیشتر طول نکشید و افزایش بیماران خبر از پیک هفتم کرونا در کشور را می داد.


پس از اینکه در ماه های گذشته، ویروس کرونا فروکش کرد، با کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی و پوشیدن ماسک، جشن تمام شدن کرونا چند روزی بیشتر طول نکشید و افزایش بیماران خبر از پیک هفتم کرونا در کشور را می داد.
به گزارش کبنا، رنگ بندی های کرونا در کشور از آبی به زرد و نارنجی و قرمز تغییر کرد تا اینکه طبق آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت، در تاریخ 10 مرداد 1401 تعداد مبتلایان از صفر و یک و تک رقمی به 62 نفر رسید. تعداد شهرهای قرمز 120 عدد، شهرهای نارنجی 112 عدد، شهرهای زرد 166 عدد و شهرهای آبی 50 عدد رسید.
در استان کهگیلویه و بویراحمد در روزهای اخیر چند فوتی گزارش شد و تعداد بیماران نیز هفته به هفته بصورت چندبرابری افزایش می یابد.
دهه اول محرم تمام شد و خیلی از مردمی که در مراسمات حضور می یافتند رعایت های حداقلی مثل ماسک زدن را انجام نمی دادند. خیلی از مردم مسافرت هایشان را تمام نکردند و مهمانی ها و قبل از محرم نیز مراسمات جشن و ... بدون رعایت حداقل پروتکل ها برگزار شد.
اگر به خیابان ها سری بزنید مشاهده می شود که میزان ماسک زدن تا چه میزانی کاهش یافته است.
با وجود اینکه رهبر انقلاب در همه مراسمات پروتکل ها از جمله ماسک زدن و فاصله اجتماعی را رعایت می کنند، اما برخی از مسئولان و مردم پس از هشدارهای وزارت بهداشت، هنوز در مقابل رعایت پروتکل های بهداشتی مقاومت می کنند.
علاوه بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی جزو حقوق شهروندی و قوانین مصوب کشوری در ستاد مقابله با کرونا است، جزو وظایف شرعی نیز هست، خدای نکرده اگر کرونا از طریق افراد آلوده ای که ماسک نمی زنند و از اجتماع فاصله نمی گیرند به دیگران انتقال پیدا کند که عواقبی مثل بیماری یا مرگ داشته باشد، از نظر قانون و شرع غیر مقبول است.
پیک هفتم در ایران و جهان؛ موج جدید کرونا
همانطور که قابل پیش‌بینی بود، بعد از دوره سکون چندماهه، سناریوی رخ داده در اروپا و آمریکا در کشور ایران هم در حال وقوع است. ساب واریانت‌های BA.4 و BA.5 و همچنین دلتا از نیمه دوم تیرماه 1401 پیک هفتم در ایران را آغاز کردند. اگرچه تعداد مبتلایان کمتر از پیک پنجم با زیرسویه‌های BA.1 BA.2 خواهد بود، اما موارد بستری و فوتی نسبت به ابتلا بیشتر خواهد شد. پزشکان معتقدند توانایی این دو زیرسویه در آلوده کردن و شدت درگیری بیشتر از سویه‌های قبل خواهد بود.
علائم سویه جدید کرونا
به گفته دکتر حسین کرمانپور مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، علائم سویه BA.4 و BA.5 تفاوتی با گونه‌های قبلی ندارند. این علائم شامل موارد زیر است.
    آب‌ریزش و گرفتگی بینی و چشم
    تب
    بدن درد
    کلافگی
    درد چشم یا سردرد
    اختلال در بویایی و چشایی
    تنگی نفس
    سرفه
    خس خس و سنگینی سینه
    در برخی موارد اسهال
ایمنی زایی واکسن های تزریق شده کمک کننده نیست!
به گفته محققان و پزشکان متخصص، از علت‌های اصلی شیوع دوباره ویروس کرونا و وقوع پیک هفتم، کاهش تدریجی ایمنی زایی واکسن‌های تزریق شده است. همچنین برخی معتقدند مقاومت واکسن های تزریق و تایید شده، نمیتواند مانع ابتلا به جهش‌های BA.4 و BA.5 شوند. البته این به معنی عدم تزریق دوز بوستر واکسن کرونا نخواهد بود. سازمان جهانی بهداشت و همه پزشکان و متخصصان به جهت پیشگیری از وقوع موج هفتم کرونا، بر تزریق دوز سوم و دوز چهارم واکسن کرونا اتفاق نظر دارند.
ممنوعیت ارائه خدمات به واکسن نزده‌ها
دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ 25 تیر 1401 و همزمان با اعلام پیک هفتم کرونا در ایران اعلام کرد:
این مصوبه به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده که از 15 مرداد ماه ارائه خدمات به افراد در بستر ایران من، بر مبنای تزریق دو دوز واکسن به همراه یک دوز یادآور خواهد بود. یعنی افرادی که شش ماه از تزریق دوز دوم واکسنشان گذشته است باید نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام نمایند؛ در غیر این صورت از ارائه خدمات به این افراد جلوگیری خواهد شد.
با توجه به شایعه‌ای که در رسانه‌ها مبنی بر تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته به مردم مطرح شده بود؛ وزرات بهداشت تزریق هرگونه تاریخ مصرف گذشته را تکذیب کرد و معاون بهداشت در این باره توضیح داد که هر واکسن باید دو مجوز و دو تاریخ از سازمان غذا و دارو دریافت کند.
علت وقوع موج جدید کرونا
دکتر کلوگ، از پزشکان WHO گفت: سه شرط برای موج جدید کرونا و وقوع پیک هفتم در آینده وجود دارد:
    سویه جدید
    واکسینه نشدن همه افراد جامعه
    افزایش مراودات اجتماعی بدون رعایت موارد بهداشتی
متاسفانه کشور ایران نیز مانند سایر کشورها از این قاعده مستثنی نیست.
    زیرسویه‌های جدید در صورت شیوع در جهان به ایران هم خواهند رسید.
    هنوز حدود 20 میلیون نفر در ایران حتی دوز اول واکسن کرونا را نیز تزریق نکرده‌اند.
    همچنین عدم رعایت پروتکل‌ها و عادی انگاری این ویروس بیش از سایر کشورها در ایران انجام شده است.
برخی دانشمندان بر این باورند با توجه به تجریبات دوسال گذشته از ویروس کرونا، افزایش تعداد مبتلاها هر سه ماه یکبار یک الگوست. تغییرات و جهش‌های ویروس در مدتی باعث موج جدیدی خواهد شد. همچنین از دیگر علت‌های وقوع موج جدید کرونا این است که افرادی که حتی پیش از این به سایر زیرسویه‌های امیکرون مبتلا شده‌اند نیز مصونیت برای عدم ابتلا ندارند و احتمال ابتلای مجدد آنان نیز وجود دارد. حال آنکه قبل‌تر افرادی که آنتی بادی ناشی از ابتلای قبلی به این ویروس را داشته‌اند در مقابل سویه‌های جدید مقاومت نسبی داشتند.
ما انسان‌ها ذاتاً موجودات اجتماعی هستیم؛ پس از دو سال طاقت فرسا و کم شدن رفت و آمدها و مراودات اجتماعی، زمانی که به این مقدار مبتلایان و فوتی ها کاهش یافت، به سرعت تمامی جشنواره‌ها، مراکز آموزشی، کنسرت‌ها و رویدادهای اجتماعی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. این یکی از علت‌های اصلی وقوع پیک جدید است.
چگونه از وقوع پیک جدید جلوگیری کنیم؟
قطعاً تاکنون این موارد را زیاد شنیده‌اید، اما هنوز هم ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدامات مهمی هستند که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام دهیم. در ادامه به برخی نکاتی که باید برای جلوگیری و مهار پیک جدید کرونا رعایت کنیم اشاره میکنیم:
به شاخص های کووید در منطقه خود توجه کنید
آمار مبتلایان به کرونا را در منطقه خود رصد کنید. یک راه آسان برای این کار، کنترل رنگ بندی‌های روزانه ارائه شده توسط مقامات بهداشتی کشور است. رنگ آبی نشان دهنده وضعیت عادی است، رنگ زرد نسبتاً پرخطر و رنگ قرمز نشان دهنده وضعیت پرخطر است. با آگاهی از وضعیت منطقه و شهر خود ‌می‌توانید به محض تغییر رنگ‌بندی، اقدامات لازم و پیشگیرانه را انجام دهید.
از ماسک های با کیفیت استفاده کنید
توجه داشته باشید که هنوز هم ماسک یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه ابتلا به کروناست. در این میان افرادی هستند که دیگر ماسک زدن را ضروری نمی‌دانند و بدون ماسک در مکان‌های خطرآفرین تردد می‌کنند. باید گفت که هنوز کرونا تمام نشده و استفاده از ماسک، لازمه جلوگیری از شیوع و قطع زنجیره کرونا می‌باشد. از ماسک های باکیفیت پزشکی یا ماسک های پارچه‌ای که به رعایت استانداردهای اعلام شده تهیه می‌شوند استفاده کنید. در این لینک می‌توانید درباره مزایا و معایب انواع ماسک بیشتر بخوانید.
فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید
این جمله را زیاد شنیده‌اید اما تنها راه قطع زنجیره و مهار پیک کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. حتی الامکان از حضور در محیط‌های بسته و شلوغ خودداری نمائید و در صورت حضور حتماً از ماسک استفاده نمائید. تهویه مطبوع هوا در محیط‌های سربسته از دیگر اقدامات مهم و ضروری است.
واکسیناسیون خود را تکمیل کنید
تحقیقات نشان داده‌است افرادی که حداقل دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به نسبت افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند کمتر به کووید 19 مبتلا شده‌اند و یا در صورت ابتلا نیز به نوع خفیف آن دچار شده‌اند. همچنین مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد واکسینه به طور محسوسی کمتر است. در کشور ایران مانند دیگر کشورهای جهان بیشتر مردم یک یا دو دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و به آن اکتفا نموده‌اند؛ اما حال که خبرها ناشی از وقوع پیک جدید به میان است، سازمان جهانی بهداشت و مسئولین بهداشتی بر تزریق دوز سوم و دوز چهارم تاکید زیادی کرده‌اند.
همچنین یکی دیگر از علت هایی که ضرورت تزریق واکسن کرونا را تایید می‌کند این است که WHO اعلام کرده واکسن‌های ساخته شده و موجود کرونا، در مقابل واریانت دلتا موثر است. چراکه احتمالا موج جدید با سویه دلتا نیز همراه است و ممکن است دلتا، سویه غالب شود.
تست PCR کرونا انجام دهید
یکی از موثرترین راه‌ها به جهت کاهش تعداد مبتلایان، انجام تست کرونا می‌باشد. در صورتی که علائمی دارید که از علائم مربوط به کرونا خوانده شده، در اولین قدم خود را قرنطینه کرده و استراحت نمائید. پس از گذشت 2 روز از شروع علائم نسبت به انجام تست PCR اقدام نمائید. همچنین به جهت کاهش این زنجیره از مراجعه به آزمایشگاه خودداری کرده و در منزل اقدام به انجام نمونه گیری نمائید. آزمایشگاه کیوان امکان انجام تست کرونا در منزل را برای شما فراهم کرده است تا با آسودگی خاطر از خدمات آزمایشگاهی با کیفیت بالا در منزل استفاده نمائید.


کد مطلب: 451231

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/451231/کاهش-چشم-گیر-استفاده-ماسک-افزایش-بیماران-کرونایی-کهگیلویه-بویراحمد-کرونا-تمام-نشده-لزوم-مکان-های-عمومی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1