تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۴۵۱۱۳۴
گفت‌وگوی اختصاصی کبنانیوز با مطالبه‌گران سد آبریز کهگیلویه؛

اعتراض کشاورزان از عدم شفافیت مسئولان استانی در پیگیری سد آبریز / راز ۲۴ سال بهر‌ برداری یک‌جانبه خوزستان از مارون / حق کهگیلویه کجاست؟ 

۱۳
۲
اعتراض کشاورزان از عدم شفافیت مسئولان استانی در پیگیری سد آبریز / راز ۲۴ سال بهر‌ برداری یک‌جانبه خوزستان از مارون / حق کهگیلویه کجاست؟ 
کبنا ؛
در حالی که طی ماه‌های اخیر کمپین مطالبه احداث سد آبریز در شهرستان کهگیلویه راه اندازی شده و  کشاورزان این منطقه تحت عنوان یک مطالبه عمومی و جمعی آنرا دنبال می کنند به گونه ای که این مطالبات نیز به گوش مسولان رسیده و آنها حداقل در ظاهر نشان می‌دهند با این مطالبات همراه هستند اما خود مطالبه گران چنین دیدگاهی ندارد و معتقدند مسولان استانی در این زمینه شفافیت و صداقت کافی را ندارند.
به گزارش کبنا، سیما وحدتیان مهندسی کشاورزی،  کارشناسی باغبانی، کارشناسی ارشد فضای سبز و نماینده مطالبه گران سد آبریز در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنا گفت:
اولین اقدام جدّی و مؤثّرمان، هماهنگی با امام‌جمعه‌ی شهرستان، حاج‌آقا "وحدانی" و حضور در جلسه‌ی ایشان، به همراه بیست نفر از کشاورزانِ پیشروِ حوزه کلاچو بود.
سپس گروه‌های واتس‌آپی را تشکیل داده و عضوگیری با عنوان کشاورزان مطالبه‌گر سد آبریز، انجام گرفت و این مطالبه روز‌به‌روز پُررنگ‌تر شد.
اعضای هسته‌ی مرکزیِ تیم مطالبه، به‌نمایندگی از مطالبه‌گران، جلسات متعدّدی در سطح شهرستان و استان، با حضور مسئولین بومی و استانی انجام دادند.
به‌همّت  اعضای  شورای شهر چرام‌ گفت و گو را آغاز کردیم  و این مطالبه برایشان جدّی شد و قاطعانه از آن حمایت کردند.
معترضینی نیز در سطح شهرستان لنده داشتیم که بایستی حرف‌هایشان را می‌شنیدیم. لذا چند جلسه با امام‌جمعه‌ی لنده و معتمدین، شورای شهر و مجموعه‌ی فرمانداری لنده، برگزار کردیم و خواسته‌های به‌حقّ آنان را شنیدیم و از آن‌پس، در تمامی جلسات و مکاتباتی که انجام دادیم، مطالبات مردم لنده را صراحتاً اعلام کردیم.
به‌مرور، نماینده‌ی ولی فقیه، ائمه‌ی جمعه، مجموعه دانشگاه آزاد و اساتید دانشگاهی، شورای شهر و جمعی از فرهنگیان، طلّاب و برخی مسئولین شهرستان از این مطالبه حمایت کردند.
سختی‌های مسیر مطالبه، کم نبوده و مجالی نیز برای توضیح نیست. اما از این بابت که کشاورزان و مردمِ شهرستان، به سطحی از آگاهی رسیدند که در مسیر قانونی، مطالبه‌گر واقعی باشند و حقّ خود را از مسئولین مطالبه کنند؛ برای ما جای بسی خوشحالی‌ست.
این مهندس کشاورزی در ادامه افزود، حقّابه، حقّ مسلّم و قطعیِ مردم کهگیلویه‌ی بزرگ از مارون است و به هر طریقی بایستی داده شود. طی ۲۴ سال بهره‌برداری خوزستان از "سد مارون" که شهرستان ما، هیچ حقّابه‌ای دریافت نکرده‌است؛ اگر برآورد و محاسبه شود، می‌تواند در جهت عمران و آبادی کهگیلویه‌ی بزرگ از آن استفاده گردد. اما چرا نقد را نباید با نسیه عوض کرد؟
این حقّابه که حقّ واقعی مردم کهگیلویه‌ی بزرگ است؛ چه از طریق کانال‌کشی از سد مارون، چه از طریق پمپاژ از سد مارون و چه با احداث سد آبریز، بایستی به حقیقت مبدّل شود.
همه‌ی مردم را دعوت می‌کنم پای این مطالبه باشند و برای این مطالبه، گامی هرچند کوچک بردارند، تا شهرستان‌‌های محروممان از هزارتوی بُن‌بست، فقر و بیکاری خارج شود.
این فعال محیط زیستی به کبنا گفت، اگر امروزه همه‌ی مردمِ این مرز و بوم، اعم از پیر و جوان و مرد و زن، در هر کوی و برزن، نام "سد آبریز" را بر زبان دارند؛ بی‌شک حاصل تلاش وافری‌ست که گروه مطالبه‌گران سد، خالصانه و بی‌ریا انجام داده‌اند و هر کس به‌سهم خود بار سنگینی از خواسته‌ی به‌حقّ مردم ـ‌تحقّقِ حقابه‌ی کهگیلویه بزرگ‌ـ را به دوش می‌کشند.
این فعال محیط زیستی ضمن گلایه از عدم پیگیری مناسب مسولان گفت، تا  به امروز نه تنها شخص استاندار، معاون استاندار جناب حاجی زاده، شفافیتی پیرامون پروژه آبریز نداشتند
تنها جمله‌ی آشنایی که در جواب درخواست دیدار تیم مطالبه با ایشان از استاندار به گوش ما رسیده، اینه که ما پیگیر هستیم ولی با نهایت تاسف شواهدی این موضوع رو تایید کند روئیت نکرده ایم.
اگر پروژه آبریز به نتیجه رسید تمام رسانه‌های استاندار و نماینده محترم، جنگ بر سر اینکه فلانی باعث موفقیت شد اما در این مقطع بنظر میرسد خیلی برایشان موضوعیت ندارد اما اگر پروژه با سرعت کم پیش بره یا خدای نکرده موفق به اخذ ماده ۲۳ نشویم  مقصر دیگری خواهد بود.
نماینده مطالبه گران در ادامه اشاره کرد یکدستی بین مسئولین رده بالای استانی استاندار تا نمایندگان همه شهرستانهای استان وجود ندارد و حتی مطالبه آبریز که باید استانی باشه هنوز نه آقای حسینی نماینده گچساران و نه نماینده بویراحمد آقای روشنفکر کوچکترین دفاعی نکردند.
یکی دیگر از دغدغه های نماینده مطالبه گران سهم پتروشیمی دشت مازه از احداث سد آبریز بود وی در این زمینه گفت،  از 135 میلیون مترمکعب سد آبریز،40 میلیون مترمکعب برای شرب و صنعت می باشد و اگر زمانی به هر دلیلی مسولان زیربط قصد داشته باشند  سهم بیشتری برای صنعت، در نظر بگیرد  همین تیم مطالبه‌ی کشاورزان، مطالبه‌ی سهم کشاورزی را خواهند داشت و قطعا چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
مهدی افروغی از کشاورزان کهگیلویه و مطالبه گران آبریز در گفت و گو با کبنا گفت،   دارای کمتر از سه هکتار زمین دیم در روستای طولیان که هر ساله کشت و کار میکنم  و گاهی اوقات  برای امرار معاش، مجبورم زمین اجاره کنم، چرا که عملکرد زمین دیم، درآمد زیادی نمیدهد و اگر آب به دشت کلاچو برسد  قطعا تحولی در تولید خواهیم داشت.
وی در ادامه اضافه کرد : امروز نیازمند وفاق میان مردم، مسولان برای تحقق و احداث سد آبریز هستیم.
کهگیلویه پتانسیل کشاورزی دارد و در برنامه ریزی های کشوری این منطقه بعنوان مرکز کشاورزی شناخته شده است اما زیر بنای تاکنون احداث نشده و سد آبریز اولین قدم در این راستا می باشد.
نوروزعلی تیمار روستای کوشک برافتاب، از دیگر کشاورزان مطالبه گر آبریز در گفت و گوی کوتاهی با کبنا نیوز اشاره کرد : ما کشاورزان کهگیلویه خواستار احداث سد آبریز هستیم و ذره ای از مطالبات خود کوتاه نمی آیم و تاکنون مسولان محترم در این زمینه نه شفافیت و صداقت خود را به ما نشان نداده اند. وی در ادامه اشاره کرد : مطالبه گران آبریز خواهان احقاق حق مردم کهگیلویه اند
احداث این سو سرنوشت هزاران انسان و صدها خانوار را تغییر می‌دهد و انتظار است اهمیت موضوع توسط مسولان زیربط درک شود.
محمد علیزاده کشاورز از اهالی  شهرستان چرام نیز در گفت و گو با کبنا گفت : من و دوتا از برادرانم نزدیک به ده هکتار زمین کشاورزی داریم.
انتقاد و اعتراض ما نسبت به مسولان است که مطالبه مردمی را جدی نمی‌گیرند واگر به روند موجود و عدم شفافیت ادامه دهند قطعا با برخورد جدی تر مطالبه گران روبه روخواهند شد.
ما خواستار احقاق حق خود هستیم و قدمی از خواسته هایمان عقب نخواهیم نشست.
وی در ادامه اضافه کرد: تنها راه نجات کهگیلویه سد آبریز است و این موضوع را مردم متوجه شده اند اما مسولان از این امر غافل اند.
دشت های تشنه و دستان خالی این مردم رنج دیده مطالبه آبریز را دارند و انتظار اهتمام بیشتر مسولان اند.
حواشی اخیر سد آبریز به توئیتر نیز رسید و صیاد خردمند فعال اجتماعی در یک رشته توئیت در صفحه توئیتر خود نوشت:
نام شما

آدرس ايميل شما

پرستار
Iran, Islamic Republic of
همانطور که ۳۰ سال پیش کهگیلویه را فروخت همین الان هم داره روی کهگیلویه معامله میکنه ..
Iran, Islamic Republic of
یکی از بزرگترین اشتباهات کشوری تشکیل استانهای کوچک بوده که استاندارد جمعیت و مساحت برای توسعه در حد استان ندارند حالا هرچقدر هم پول دولتی تزریق بشه چون فرار سرمایه دارند باز درست نمیشوند

اولا از نظر تاریخی کهگیلویه حقابه ای نداشته که الان ادعای حقابه میکنید اگر قبلا بطور طبیعی مصرف داشتید کو سندش که الان ادعای حقابه! میکنید
صرف تشگیل استان سیاسی اوعای مالکیت اب نمیشود
از نظر شرع و عرف حقابه تاریخی مال پایین دست بوده گه بطور طبیعی و ثقلی در تاریخ مصرف داشته یعنی خوزستان

دلیل نمیشود شما الان بیایید اب پایین دست را بردارید

لذا وزارت نیرو اشتباه بین اصفهان و چهارمحال را که بدلیل ادعاهای بی پایه اساس اجازه برداشت به چههرمحال و پمپاژ برای باغات که باعث میلیاردر شدن یک طیف خاص در چهارمحال شد را و نتیجه اش خشکی زاینده رود و نفرت بین مردم اصفهان و چهارمحال شد را ندهد بعد هنوز چهارمحال ادعای محرومیت را دارد پس این چند صد میلیون برداشت اب چه شد نتیجه اش

بنابراین نظام نباید بخاطر چند باغدار که پشتشان طیف خاصی در کهگیلویه است گه با الگوگیری از چهارمجال و برداشت بی رویه در بالادست میخواهند کارون و دز را بخشگانند و باعث جنگ و مفرت بین مردم خوزستان و کهگیلویه شود را بگیرد
کشت دیم داشتی همان را ادامه بده یعنی جقابه نداشتی قرار نیست حقابه خوزستان و خشکی تالابها شما به نوایی برسید شرعا و قانونا روا نیست
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز شما را دعوت میکنم به خواندن تاریخ تا بفهمی همین استان کوچک سالها بخش عظیمی از استان خوزستان زیر مجموعه و به مرکزیت کهگیلویه می چرخید قدمت کهگیلویه خود گواه بر این مطلب است ...ما که نباید تاوان کشاورزی اشتباه شما که به روش عصر قجر هست را بدهیم کجای دنیا کشاورزی غرق آبی را بر می تابد که بیشتر آب را بخاطر گرمای بیش از حد تبخیر میکنید در حالی که زمینهای شما یک سوم حاصل خیزی کهگیلویه هم نمی‌رسد ..حال شما میگوید ما حقابه نداریم ...رود مارون و آب آن متعلق به آسمان و کوهای این استان است ..پایین دست به درک که از بین می رود ..تالاب شادگان هم بهانه است ..الان که سد آبریزی در کهگیلویه نیست چرا شادگان خشکیده این نشان دهنده استفاده غیر اصولی شما از آب است و زیادخواهیی شما نه چیز دیگری این حق آبه گرفته خواهد شد حتی با زور بازو و این را هم در گذر تاریخ ثابت کرده قوم با اصالت لر
Iran, Islamic Republic of
اگه بخوایم نفت رو ازتون بگیریم از گشنگی میمیرید
کامران
United States
استان کهگیلویه خودش نفت داره پس ببند
کامران
United States
نگاه منطق و دیدگاه این . پایین دست این رود استان کهگیلویه س. کهگیلویه زمانی ایالت بزرگی بود که بخش اعظمی از خوزستان هم جز اون بوده پس نگو تاریخ تاریخ
Iran, Islamic Republic of
حرف مفت زدی ،تمام رودخونه هایی که وارد حوزه ی خوزستان می شوند از استانهای کهگیلویه و بویراحمد ،چهارمحال بختیاری و لرستان سر چشمه می گیرند
حالا با چه منطقی دارین میگین مردم کهگیلویه هیچ حقابه ای بهشون تعلق نمی گیره ولی گاومیش ها و تالابهای خوزستان باید حقابه شون رو از مارون بگیرن؟
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
نظرت بیخود بوده و زیاد جر نزن ارزش نداره که جوابتو بدم فقط این نوشتم خواستم بلبل زبونی نکنی .
Iran, Islamic Republic of
تو غلط کردی ک نظر میدی ..
جواد
Iran, Islamic Republic of
از طرز صبحت کردن شما معلومه که هیچی از تاریخ و از جغرافیای سیاسی بلد نیستی . از لحاظ تاریخی که از دزفول تا بندر سیراف در زمان صفویان جزو کهگیلویه بوده این جواب قسمت اول حرفتون. در مورد تشکل استان کوچکتر باید خدمت شما عرض کنم اتفاقا استان کوچک اگه تشکیل بشه و استان های بزرگتر زورگویی و بی عدالتی نکنن از همه لحاظ پیشرفت بیشتری دارن.همانگونه که در کشورهای پشرفته تر میبینیم که اینجوریه استان کوچکتر یعنی توزیع درست ثروت . بعد شما حرف از حقابه میزنی کی هستی برای خودت فتوا صادر میکنی؟استان ک ب هممون پشت همیم.استان کامل از همه لحاظ ابی نفتی گازی ابو هوا چهار فصلو...
کامران
United States
دقیقا سیراف که یه منطقه تاریخی بود از دزفول تا بخش اعظمی از بوشهر زیر نظر ایالت کهگیلویه بوده فقط داره زر مفت میزنه
Iran, Islamic Republic of
مناطق نامبرده دشمن زیاری نیستند
منطقه دشمن زیاری کلا پشت کوه کلات دشت قاضی قلعه گل زیرنا آبریز بیدانجیر گچی لیرکک هست
Iran, Islamic Republic of
نماینده شهرستان چهارگانه استان آقای موحد و آقای استاندار چی شد سد آبریز.ب کجا رسید لابد سدهای حوزه بویراحمد مهم تر هستن مثل خط ریل راه آهن که اول باید بیاد یاسوج
معلوم نیست پایه واساس این استان چطورییه از اداره جات تا بانک هاش یا هرجای بری یا با پارتیه یا باند بازی تو بیمارستان رفتنش هم همین طوره.


سد آبریز مهم ترین خاصه مردم کهگیلویه وچرام سوق دهدشت لنده هست...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1