تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۳
کد مطلب : ۴۵۰۹۸۰
در جمع دانشجویان؛

آیت الله ملک حسینی: اگر جامعه انسانی نسازیم هرچه ثروت بیشتر شود، نکبت درون جامعه بیشتر خواهد شد

۰
آیت الله ملک حسینی: اگر جامعه انسانی نسازیم هرچه ثروت بیشتر شود، نکبت درون جامعه بیشتر خواهد شد
کبنا ؛
نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری به شکل‌گیری جامعه انسانی در کنار رشد معنویت اشاره کرد و گفت: انسان بعد از درست کردن رابطه خودش با خدا باید به سمت درست کردن رابطه خودش با انسان‌ها حرکت کند، اگر جامعه انسانی نسازیم و انسان‌ها نسبت به هم پر توحش و پر خواست و غارتگر باشند، هرچه ثروت بیشتر شود، نکبت درون جامعه بیشتر خواهد شد؛ بعضی خیال می‌کنند فقر‌ها بسیاری از این مشکلات را ایجاد کرده است در صورتی که در این فضای اخلاقی من و شما و مسئولان ما هر چه ثروت بیشتر شد، خطر بیشتر می‌شود. باید بنیان‌های الهی و انسانی ساخته بشود تا روزی‌ها درست مصرف شود و انسان‌ها بهره خود را ببرند.
به گزارش کبنا، آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی، نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری در جمع دانشجویان بسیجی شرکت‌کننده در دوره «توانمندسازی مسیر ۲» در سخنانی به بزرگی بار بر دوش برخی از کلمات اشاره کرده و بیان داشت: برخی از کلمه‌ها، کلمه‌های بزرگی هستند اما نگاه ما به آن‌ها ساده است که از جمله این کلمه‌ها تمدن است، و با نگاه ساده‌ای که داریم تصویر می‌کنیم می‌توانیم به راحتی تمدن‌سازی کنیم.
وی با اشاره به مراحل رسیدن به تمدن اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب گفت: بنا بر قاعده‌ی مقام معظم رهبری، تمدن اسلامی پس از گذر از نظام اسلامی و دولت اسلامی حاصل می‌شود.
ملک حسینی افزود: اما آیا این تمدن را ما و شما می‌سازیم یا پای بست‌های آن تمدن را انقلاب و نظام می‌سازد؟
وی در ادامه به نام‌گذاری ۴۰ ساله اول انقلاب از سوی رهبر انقلاب به گام اول اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب چهل سال پس از انقلاب را در متن نظام دینی گام اول یاد کردند و خدا می‌داند اگر گام اول چهل سال به طول انجامید، برای رسیدن به تمدن اسلامی، گام‌های دیگر چند ساله خواهد بود.
استاد حوزه‌های علمیه افزود: البته مهم‌ترین مسأله برای ما ایفای نقش در موقعیت حیاتی حاضر در آن است که در این مسیر قرار گیریم.



وی ادامه داد: باید مراقب باشیم از تعابیر قلمبه استفاده نکنیم، برخی می‌گویند ما آمده‌ایم تا با تصمیمات و اراده خود تمدن اسلامی را بسیازیم، برخی از این افراد که وعده‌های عجیب و غریب می‌دادند الان کجا‌ایستاده‌اند؟
ملک حسینی با اشاره به تمدن اسلام و تمدن اسلامی و لزوم ایجاد انگیزه برای نقش آفرینی در طول این تمدن بیان داشت: پرداختن به نقش خودمان در عصر حاضر و درک نسبتمان با تمدن اسلامی ایجاب می‌کند که حقیقت تمدن اسلامی و هویت آن روشن شود تا بدانیم چگونه می‌خواهیم نقش ایفا کنیم.
وی به عناصر شکل دهنده‌ی تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: این حقیقت بلند یعنی موقعیت تمدن اسلامی نیازمند به عناصر شکل دهنده متعددی است، این‌ها را باید شناخت، یک؛ توحید، وحدانیت و حاکمیت خدا بر هستی، دوم؛ رسالت یعنی نقش آفرینی انسان در تبیین حقایق دینی؛ سوم ولایت یعنی نقش‌آفرینی یک مثال برتر در حاکمیت دینی؛ چهارم عدالت، هم به مثابه یک حقیقت شکل دهنده برای شخصیت انسان و هم مقدمه‌ای برای شکل دادن به یک جامعه‌ایده‌آل و یک حکومت با حکمرانی معقول؛ پنجم، مسأله‌ی حریت انسان و آزادی وی از تمام بندگی‌ها و تعصب‌ها؛ ششم توسعه اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی به معنای واقعی کلمه است، هفتم، شکوفایی علم و فرهنگ است.
ملک حسینی ادامه داد: تمدن نمی‌تواند هویت حقیقی خود را بدون علم و فرهنگ بدست آورد و نشانه غلبه بر یک تمدن، غلبه‌ی فرهنگی بر آن تمدن است.



وی تعالی اخلاقی را یکی دیگر از عناصر مهم شکل‌گیری تمدن دانست و گفت: مدنیت در طول تاریخ گاه مدنیت مادی بود و گاه مرکبی از مادی و معنوی و آنچه مورد نظر اسلام است مدنیتی مرکب است به طوری که نبی مکرم اسلام در آغاز نبوتش در دیدار با بزگان قریش فرمودند: من آمده‌ام برای خیر دنیا و آخرت؛ و این مفهوم در قرآن به اشکال مختلفی مطرح شده است.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه‌ی اکمال دین بیان داشت: ولایت اکمال دین و بندگی است و اتمام نعمت هم در کنار آن اتفاق می‌افتد.
وی افزود: هدایت الاهی در پرتو ولایت صورت می‌گیرد و دینی که هم ولایت داشته باشد و هم هدایت، دینی است که خداوند بر پایه آن تمدن را شکل می‌دهد و بر این اساس عبودیت خداوند تمام هستی را پر می‌کند و دیگر شرکی در آن جهان تمدنی وجود ندارد. و متأسفانه الان در برخی از تصمیم‌گیری‌های سیاسی، اداری، اجتماعی و اقتصادی ما شرک وجود دارد که با تمدن اسلامی فاصله دارد.
ملک حسینی به شکل‌گیری جامعه انسانی در کنار رشد معنویت اشاره کرد و گفت: انسان بعد از درست کردن رابطه خودش با خدا باید به سمت درست کردن رابطه خودش با انسان‌ها حرکت کند، اگر جامعه انسانی نسازیم و انسان‌ها نسبت به هم پر توحش و پر خواست و غارتگر باشند، هرچه ثروت بیشتر شود، نکبت درون جامعه بیشتر خواهد شد؛ بعضی خیال می‌کنند فقر‌ها بسیاری از این مشکلات را ایجاد کرده است در صورتی که در این فضای اخلاقی من و شما و مسئولان ما هر چه ثروت بیشتر شد، خطر بیشتر می‌شود. باید بنیان‌های الهی و انسانی ساخته بشود تا روزی‌ها درست مصرف شود و انسان‌ها بهره خود را ببرند.
وی یکی دیگر از شاخصه‌های تمدنی را در نوردیدن زمان و مکان دانست و گفت: تمدن باید بتواند جغرافیا را فتح کند تاریخ را فتح کند تا نام تمدن بر آن گذاشته شود. تبیین پایه‌های یک تمدن با رسیدن به آن فرق دارد و شما امروز باید پیرامون بنیان‌های تمدن صحبت بکنید و نه بنیاد و ساخت آن.



ملک حسینی به انتظار در نگاه تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: انبیاء و ائمه همه منتظرند و هیچ کدام ادعا نکرد که من آمده‌ام تا تمدن اسلامی را بسازم؛ آیه‌ی قرآن از برتری یافتن بر کل ادیان سخن می‌گوید ولی شاهدیم که این اتفاق نیفتاد، نبرد با روم و فتح خیبر که رسیدن به تمدن اسلامی و غلبه بر‌یهود و مسیحی نبود؛ این اتفاق و غلبه‌ی نهایی با حضور و ظهور حضرت ولی عصر اتفاق می‌افتد و هر کدام از ما داریم نقشی ایفا می‌کنیم و گامی بر می‌داریم و نبی مکرم اسلام، بلند‌ترین گام هستی را در این زمینه بر داشت.
وی افزود: درست تشریح کنیم و بگوییم که انقلاب ما انتظاری است و نقشی که ایفا می‌کند باید به قدر خودش در تاریخ و جغرافیا است، فرهنگ‌سازی باید صورت بگیرد که این یک مسیر برای رسیدن به تمدن است؛ باید جامعه با مقاومت در برابر ظلم و کفر و استکبار آشنا شود و نتیجه مقاومت‌ها را ببیند.
این استاد حوزه‌های علمیه به قیام امام حسین (علیه السلام) و نقش آن در تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: سید الشهدا که آماده‌ی مبارزه با ظلم است، هرگز خودش را بنیان‌گذار تمدن اسلامی نمی‌داند؛ بلکه خشت‌ها و گام‌ها را بر می‌دارد.
وی افزود: یکی از الگو‌های مؤثر در نقش آفرینی در بنیان‌های تمدن اسلامی، عاشورای سیدالشهداست، اگر قرار بود کار فردی بکند در مدینه می‌ایستاد، اگر قرار به مظلومیتش بود، خودش و خانواده‌اش به مقتل می‌رفتند، بلکه باید به مقابله برود، باید‌اندیشه خودش را ارائه دهد، آرمان‌ها را تبیین کند و عمل کند، ایثارگری و فداکاری کند.
وی ادامه داد: آنچه که از عمل از سیدالشهدا سر زد از اتفاقات حیرت‌انگیز کربلا است، هم زمان شمولی و مکان شمولی را به نحو زیبایی ارائه داشت، باید گفت زمان شمولی روز عاشورا متعلق به خود روز عاشورا است و انسان‌ها باید نسبت خود را با آن روز ولو در غیر زمان عاشورا تبیین کنند؛ آفرین  بر کسانی که این سینه زنی‌ها و عزاداری‌ها را باب کرده‌اند تا هر کسی نسبت خودش را با عاشورا و کربلا روشن کند.
ملک حسینی به مقاومت امام حسن اشاره کرد و گفت: امام حسین در مقاومت خود اولین کسانی که می‌برد، زن و فرزند و نزدیکانش است ولی متأسفانه امروز در کشورما مردم را به مقاومت فرا می‌خوانیم و بعضی‌ها هنوز حقوق‌های ۹۰ میلیونی می‌گیرند؛ نزدیکان به حاکمیت و مدیریت قیام باید بیشترین رنج‌ها را ببینند؛ لذا رنج‌های بی‌بی زینب و امام سجاد را مشاهده کنید این‌ها مفاهیمی است که در عاشورا به زیبایی توضیح داده شده است.



وی به لزوم نقش آفرینی بسیج در سیر مراحل تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: کارآمدی و مؤثر بودن بسیج در تمدن اسلامی، نیازمند کار جمعی، صداقت، ارتباط مؤثر، تعامل با همدیگر و هم‌اندیشی و هم فکری وسیع است و باید همراهی و هم گامی و هم‌اندیشی در جامعه شکل بگیرد.
ملک حسینی با اشاره به یکی از جنبه‌های کفر در نسبت با ولایت اشاره کرد و گفت: در تعبیر و تعریفی از کفر و‌ایمان، ولایت‌امیرالمؤمنین علیه السلام‌ایمان است و پای بند نبودن به ولایت‌ایشان کفر،   اما فرق این کافران با سایر کافران در این است که کسانی که ولایت را در خدمت خلافت قرار می‌دهند، آن‌ها کافرند ولی کسانی که در خدمت ولایت قرار می‌گیرند مؤمند؛   شخص امام خود در خدمت شخصیت امام و در خدمت ولایت است؛ انسان‌ها هم اگر در خدمت ولایت بودند این‌ها مؤمن‌اند ولی  اگر مثل کسانی که ولایت را به خدمت گرفتند تا به حکومت و خلافت برسند، ولایت را به خدمت خود گرفتند، این‌ها کافرند؛ و من از شما سؤال می‌کنم تا حالا نشسته‌اید فکر بکنید ببینیم که ما در خدمت ولایت هستیم یا وقتی گزینشی فرمایشات رهبر معظم انقلاب را انتخاب می‌کنیم، ولایت را به خدمت خود در آورده‌ایم؟                         
لازم به ذکر است این مراسم با حضور بیش از ۱۳۰ دانشجوی بسیجی از دانشگاه‌های مختلف استان برگزار شد.



نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1