تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۲
کد مطلب : ۴۵۰۴۰۶
آخرین اخبار از آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز؛

خائیز دوباره می‌سوزد

۰
خائیز دوباره می‌سوزد
کبنا ؛
یک فقره آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز از عصر دیروز جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شده است.
به گزارش کبنا، سید عزیز موسوی، فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز از عصر روز جمعه ۲۴ تیرماه از طرف روستای «پیربادامی»آغاز و در ابتدا با تلاش نیروها مهار شد اما متاسفانه به علت وزش باد شدید حدود اذان مغرب مجددا آتش شعله ور و گسترده شد.
"اسلام جاودان خرد"، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با یبان اینکه آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز مهار شد، گفت: با تلاش نیروها حدود ساعت چهار صبح امروز شنبه ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۱ آتش در منطقه ذحفاظت شده خائیز مهار شد.
وی اظهارکرد: سه اکیپ شامل دو اکیپ از یاسوج و یک اکیپ از گچساران جهت کمک به مهار آتش سوزی منطقه خائیز اعزام شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: دیگر دستگاهها آنطور که باید و شاید همکاری ندارند و انتظار داریم که دستگاهها، نیروهای مردمی و تشکل‌های مردم نهاد بیش از پیش همکاری داشته باشند.
جاودان خرد تصریح کرد: آتش سوزی دیروز بعدازظهر آغاز شده بود، میزان دقیق خسارات وارد هنوز مشخص نیست در حال ارزیابی و برآورد است اما برآورد اولیه حاکی از خسارت ۱۴ هکتار در پی این آتش سوزی دارد البته اتش سوزی تا کامل به اتمام نرسد نمی توان گفت چه میزان خسارت وارد شده است چراکه ممکن است ۱۰ دقیقه دیگر شعله ور شود.
وی ادامه داد: دلیل این آتش سوزی در حال بررسی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون سه چهار مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده و تحت پوشش محیط زیست استان رخ داده که میزان انها خیلی کم بود اما  این آتش سوزی خائیز نخستین آتش سوزی سطح وسیع است.
"علیرضا نیکروز" مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در تشریح آخرین وضعیت آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز گفت: آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز حدود ساعت ۷:۳۰ تا ۸ صبح امروز ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ مهار و خاموش شده است.

وی افزود: اما با توجه به کوهستانی و سخت‌گذر بودن منطقه، شیب تند محل آتش و انبوه جنگل و مرتع نیاز به ۲۴ ساعت پایش توسط نیروهای محیط زیست دارد تا دوباره شعله ور نشود.
مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: چون به موقع اطلاع پیدا کردیم، حضور میدانی داشتیم و نیروها حضور به موقع داشتند میزان خسارات خیلی و آنچنانی نیست.
نیکروز تصریح کرد: طبق بررسی‌ها و پایش انجام شده هیچ گونه جانوری در آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز از بین نرفته است.
وی بیان کرد: نیروهای مردمی تشکل های زیست محیطی زیست و منابع طبیعی در مهار آتش کمک کردند.
همچنین "عباس علی نژاد"، فعال محیط زیستی و عضو نهضت سبز زاگرس ساعت ۱۱ امروز شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ که در حال خاموش کردن آتش جنگلهای منطقه حفاظت شده خائیز بود گفت: آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز همچنان ادامه دارد و نیروها با دستگاهی دمنده در حال تلاس برای مهار آتش هستند و حجم آتش زیاد است.
وی با بیان اینکه نیروها در حال تلاش برای مهار آتش هستند و نیاز به پشتیبانی داریم، افزود: تشنه هستیم، نیروها در حال خاموش کردن آتش هستند اما به آب، غذا و بنزین برای دستگاههای دمنده نیاز دارند.
علی نژاد اظهارکرد: هم اکنون نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، مردمی و تشکلهای مردمی از جمله نهضت سبز زاگرس در حال تلاش برای مهار و خاموش کردن آتش هستند.
این فعال محیط زیستی خاطرنشان کرد: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز بخاطر سخت گذر بودن منطقه، شیب بالای ۹۰ درجه و سقوط کنده های باقی مانده دوباره شعله ور می شود و اصلا تا ۲۴ ساعت پس از مهار آتش، پایش و حضور در منطقه نمی توان گفت آتش سوزی مهار شده است.
"هادی سینایی"، مسئول روابط عمومی محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: نیروهای حاضر در منطقه بخصوص نیروهای محیط زیست که در حال پایش منطقه حفاظت شده خائیز می باشند، به آتش مسلط هستند و نمی گذارند که اتش دوباره شعله ور شود.
وی اظهارکرد: بعلت وزش باد شدید کنده های باقی مانده بصورت مقطعی شعله ور و روشن می شوند اما آتش زیاد نیست و نیروها در محل حضور دارند و آتش را مهار می کنند.
به گزارش کبنا، یکی از فعالان رسانه‌ای و اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد نیز در توئیتی نوشت: خائیز همچنان می‌سوزد و بادام، بنه، کلخنگ، ارزن، شاهین، بحری، کبک، تیهو، خانواده گنجشک سانان، خانواده کلهرکلی، هدهد، دارکوب، خانواده سارگپه، خانواده عقاب‌ها، بازها، کلاغ، تشی، جوجه تیغی، گرگ، کفتار، انواع روباه و پلنگ بخش مهمی از گونه‌های گیاهی و جانوری کل و بز در معرض فنا هستند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1