کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

عملکرد روشنفکر برزگترین رقیب او؟

20 تير 1401 ساعت 21:49

زمان به سرعت می‌گذرد و به نظر می‌رسد روشنفکر با دستاورد کنونی‌اش نمی‌تواند به رقابت‌های انتخاباتی که در عمل از اکنون شروع شده است، برگردد.


یادداشت ارسالی؛ به رغم تبلیغات تیم همراه نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، وضعیت محبوبیت مهدی روشنفکر چنان که می‌نماید مطلوب نیست چرا که مناسبات سیاسی و شرایط، نسبت به زمان برگزاری انتخابات، تغییر کرده است. هرچند با انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری تازه ایران، عمل نماینده به وعده‌هایش آسان‌تر به نظر می‌رسید، اما نشانه‌ای از بهبودی وضعیت مشاهده نمی‌شود.
یکی از نشانه‌های وضعیت نامطلوب روشنفکر را در سردی استقبال از وی در سفرهای اخیرش به برخی مناطق حوزه انتخابیه از جمله مارگون، توت‌نده و سپیدار به خوبی می‌توان دید. آنچه از این سفرها و تصاویر رسانه‌ای، مشاهده می‌شود سردی یخ‌مانند مردم در گرمای مشکلات در هم تنیده آنان است که گویی آقای نماینده قادر به حل آنها نیست.
به نظر می‌رسد مردم انگیزه چندانی ندارند که وقت خود را صرف استقبال از کسی کنند که تاکنون نشان داده نمی‌تواند گره‌های اصلی حوزه انتخابیه‌شان همچون پروژه‌های راکد، آسیب‌های اجتماعی و ... را باز کند. البته این عدم استقبال هم در برخی موارد برای مدیر ارشد استان هم مشاهده شده است. به نظر می‌رسد روشنفکر از این سفرها به دنبال دستاوردهای تبلیغاتی در کوتاه‌‌مدت است، چرا که انتخابات بعدی مجلس ایران کمتر از دو سال دیگر برگزار خواهد شد و اگر تا آن زمان اتفاق خاصی نیفتد نماینده کنونی باید اسم خود را در پایین لیست آرای نامزدها در انتخابات 1402 ببیند. تاکنون نیز تضمینی وجود ندارد که روشنفکر چنین روز تلخی را تجربه نکند.
البته موانع دیگری هم سر راه احیای محبوبیت 60 هزار رأی آقای روشنفکر و عمل به وعده‌های بزرگ وی وجود دارد. «اختلافات جدی بین حامیان»، «طایفه‌گرایی گسترده و تبعیض قومیتی در توزیع منصب‌ها و امتیازات» و «فقدان قدرت لازم برای اخذ اعتبار» به چالش‌های مهمی برای نماینده بویراحمد تبدیل شده است.
انتصابات در بویراحمد نیز به گونه‌ای بوده است که گویی شایسته‌سالاری چندان رعایت نشده است. برخی نیز مدعی هستند که برخی از انتصابات مربوط به نزدیکان نماینده است. فارغ از صحت و سقم این ادعاها، گسترش آن در بین افکار عمومی سبب رنجش بسیاری از نخبگان و حتی مردم سایر طوایف شده است. نخبگان غیرهم‌طایفه‌ای نماینده خواهان حمایت واقعی از خود شده‌اند در حالی که گفته می‌شود اسم نهایی بیرون آمده برای پست‌ها با وعده‌های داده شده مغایر است. این گونه رفتارها از لحاظ محبوبیت عام تبعات زیادی ندارد اما از لحاظ نخبگان و افراد ذی‌نفوذ بسیار حساس هستند و بیشترین چالش را به همراه دارند.
مردم این حوزه نیز که پیگیر پست و مقام نیستند هم ‌اعتراض‌ها و نگرانی‌های خودشان را دارند. آنها می‌گویند گرچه بیش از دو سال از دوره نمایندگی روشنفکر گذشته است، اما در زمینه نیازهای عمومیِ غالباً عمرانی و شخصی به بسیاری از نیازهای خود دست نیافته‌اند چرا که انگار نماینده بویراحمد فاقد قدرت چانه‌زنی کافی برای اخذ اعتبارات است و آنچه در رسانه‌ها گفته می‌شود بیتشر شبیه هیاهوی تبلیغاتی است و در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است. البته به‌جز فقدان قدرت چانه‌زنی نماینده در تهران برای توزیع منابع محدود، برخی از مدیران مورد حمایت وی نیز از قدرت اجرایی کافی برای تغییر شرایط کنونی برخوردار نیستند.
چنین برداشت عمومی از مسائل برای نماینده خطرناک است، چرا که زمان به سرعت می‌گذرد و آقای روشنفکر با دستاورد کنونی‌اش به نظر می‌رسد نمی‌تواند به رقابت‌های انتخاباتی برگردد که در عمل از اکنون شروع شده است. روشنفکر با اقداماتی نظیر بازدیدهای دوره‌ای یا تلاش برای برخی انتصابات، ظاهراً در پی امیدوار نگه‌داشتن مردم است، اما در واقع ممکن است این اقدامات به اعتمادزدایی منجر شود و مردم خسته از شرایط کنونی، به گزینه‌های دیگری روی آورند.


کد مطلب: 450201

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/450201/عملکرد-روشنفکر-برزگترین-رقیب-او

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1