تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۴۵۰۰۴۲
کبنا گزارش می دهد؛

لزوم توجه و تغییر رویه دولت نسبت به معضل سوداگری چوب و ذغال در کهگیلویه و بویراحمد / مقاصد قاچاق ذغال کنترل شوند

۱
۰
لزوم توجه و تغییر رویه دولت نسبت به معضل سوداگری چوب و ذغال در کهگیلویه و بویراحمد / مقاصد قاچاق ذغال کنترل شوند
کبنا ؛
قاچاق چوب و زغال از جنگل‌های بلوط معضلی است که در حیطه کشفیات نیروهای جان بر کف انتظامی و همچنین نیروهای حفاظت منابع طبیعی قرار دارد، و دولت بطور جدی به این موضوع توجهی نکرده است. قطعا اداره منابع طبیعی در هر استانی مسئولیتی در این حوزه برعهده دارد، زراعت چوب و ایجاد اشتغال زایی در سالهای اخیر و همچنین جنگل کاری ها راهکارهایی بوده که برای جبران خسارت از بین رفتن جنگل ها مطرح شده است. اما در سطح استانی، دولت در مقابل قاچاق های کشف شده یا کشف نشده چوب و ذغال همواره منفعلانه عمل کرده است.
به گزارش کبنا، بسیاری از این قاچاق ها از چشم ناظران به دور می ماند و متأسفانه صحیح و سالم به مقصد خود می رسند. دوستداران محیط زیست معتقدند که یکی از بهترین راه های جلوگیری از قاچاق چوب و ذغال، کنترل مقاصد این محصول جنگل سوز است. در واقع کبابی ها و رستوران های شهری و بین راهی بیشترین خریداران این ذغال ها هستند. در صورتی که دولت در سطح استان مصوبه ای برای این موضوع صادر کند و با جدیت آن را دنبال کند، می توان نسبت به کاهش قاچاق چوب و ذغال امیدوار بود.
خسارتی که قاچاق چوب و ذغال به جنگل ها وارد می کند جبران ناپذیر و از نظر کارشناسان این خسارات بسیار بیشتر از آتش سوزی و آفت های جنگل ها است. از بین بردن جنگل به منظور قاچاق و کسب درآمد موجب از بین رفتن عوامل پیشگیری‌کننده از سیلاب‌ها و رانش زمین و گردبادهای خطرساز هم می‌شود و پوشش خاک را نامناسب کرده و ترکیب مواد آلی درون خاک را تغییر داده و سبب عدم رشد گیاهان جنگلی و به مخاطره افتادن تغذیه جانوران جنگلی می‌شود، همچنین با از بین رفتن درختان دانه‌ای نمی‌ماند که بر زمین افتد و نهال رشد کند و نسل آن نابود می‌شود، عدم وجود خاک مناسب نیز باعث عدم رشد دانه‌های درختان و تولید نهال می‌شود.
دادگستری کهگیلویه و بویراحمد جریمه هر کیلوگرم ذغال قاچاق را به 300 هزار تومان افزایش داده است، با این حال قاچاق چوب و ذغال بیش از پیش ادامه دارد.
راهکارهای مقابله با قاچاق چوب و ذغال
سرهنگ داور فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: راهکار اولیه برای مقابله با قاچاق چوب نیروی انسانی زبده است.
وی گفت: راهکار دیگر این است که باید در گلوگاه های مهمی که مصوب سازمان جنگل ها بوده است، ایستگاه ایست و بارزسی تشکیل شود.
سرهنگ داور اظهار کرد: همچنین باید تسهیلات کم بهره برای ایجاد اشتغال به مردم جنگل نشین کم برخوردار داده شود که سراغ قاچاق چوب نروند.

مصوبه ای که اجرا نشد!
وی گفت: باید مصوب شود که تمام کبابی ها و کافه ها از کباب پز استفاده کنند و از ذغال استفاده نکنند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان گفت: کبابی ها باید از کباب پز و گاز استفاده کنند، و این موضوع هم مطرح شد که یک منشور بهداشتی در کبابی ها مبنی بر سرطان زا بودن دود ذغال نصب شود، ولی در عمل محقق نشد. اگر این موارد اجرا شود خیلی از مشکلات را نداریم.
120 هزار کیلوگرم قاچاق چوب و ذغال در سال 1400
سرهنگ داور در خصوص کشفیات سه ماهه سال 1401 گفت: در این سه ماهه 6 هزار و  590 کیلوگرم کشف ذغال داشتیم، همچنین 16 هزار و 280 کیلوگرم چوب و 71 دستگاه خودرو توقیف شده اند.
وی در خصوص کشفیات سال 1400 گفت: 37 هزار و 250 کیلوگرم ذغال و 83 هزار و 160 کیلوگرم چوب، همچنین 230 توقیف خودرو داشتیم.
سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تخریب و زیانی که قاچاق چوب به جنگل ها می زند را بیش از تخریب و زیان آتش سوزی ها و آفت ها دانسته و گفت: تاج‌پوشش کلی جنگل‌های استان از 40 درصد به 30 درصد کاهش پیدا کرده است. در دنیا به ازای هر 800 هکتار تا 1000 هکتار یک جنگلبان وجود دارد. اما در ایران  به ازای هر 5 هزار هکتار و در استان کهگیلویه و بویراحمد هر 10 تا 15 هزار هکتار یک قرقبان مشغول به فعالیت است.
قاچاق چوب و ذغال معضلی چند وجهی است و همچنین با مهمترین وجه زندگی افراد یعنی معیشت در ارتباط است، در صورتی که مشوق هایی مثل اشتغال در زمینه زراعت چوب، ارائه تسهیلات ارزان قیمت به افراد بدون شغل، اعطای آبگرمکن های خورشیدی به روستاهای بدون گاز ایجاد شود و همچنین دولت در مقابل رستوران ها و کبابی ها موضع منفعلانه خود را تغییر دهد، می توان تا حد زیادی از قاچاق چوب و ذغال جلوگیری کرد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بیشتر مشکلات قاچاق چوب همین نیروهای هستند که در گلوگاها هستندنظارت وبرخورد راه را می بندد.
دعوای دنباله‌دار بر سر فیلترشکن‌ها

دعوای دنباله‌دار بر سر فیلترشکن‌ها

اختلاف‌نظرها میان موافقان و مخالفان محدودیت‌های اینترنتی ادامه دارد. وزیر ارتباطات و ...
آذری‌جهرمی؛ وزیر دیروز، هوادار امروز

آذری‌جهرمی؛ وزیر دیروز، هوادار امروز

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی، چهره متمایزی است. از او بارها به‌عنوان ...
پایانِ فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت

پایانِ فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت

در جریان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه علنی امروز مجلس یازدهم با نطق‌هایی در مخالفت ...
1