کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

قالیباف آمد، قالیباف بازدید کرد، قالیباف رفت

15 تير 1401 ساعت 19:36

اگر با اظهار نگرانی مشکلات حل می‌شدند، حال هیچ کشوری در دنیا نباید با کوچکترین مشکلی روبرو می‌بود. بهتر بود که به جای اظهار نگرانی، حداقل یک مسأله به طور اساسی طرح می‌شد تا شاید آن مسأله برای همیشه از کهگیلویه و بویراحمد رخت برمی‌بست. تأکید نیمه‌تمام بر چند مسأله آن هم به طور کلی راه به جایی نخواهد برد.


اگر با اظهار نگرانی مشکلات حل می‌شدند، حال هیچ کشوری در دنیا نباید با کوچکترین مشکلی روبرو می‌بود. بهتر بود که به جای اظهار نگرانی، حداقل یک مسأله به طور اساسی طرح می‌شد تا شاید آن مسأله برای همیشه از کهگیلویه و بویراحمد رخت برمی‌بست. تأکید نیمه‌تمام بر چند مسأله آن هم به طور کلی راه به جایی نخواهد برد.
به گزارش کبنا، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. مهمترین هدف این سفر، نظارت بر اجرای مصوبات قانونی برای این استان و بررسی میزان پیشرفت پروژه‌های اصلی کهگیلویه و بویراحمد و اتخاذ تصمیمات لازم برای تسریع در اجرای برخی طرح‌های اصلی استان عنوان شده است.
با وجود اینکه به طور کلی چنین سفرهایی می‌توانند دستاوردهای مهمی برای کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد. اما با توجه به نکاتی که ذکر خواهد شد، این سفر دستاورد چندانی برای استان در پی نخواهد داشت.
اگر کمی نگاه رئالیستی و اندکی بدبینانه داشته‌ باشیم باید گفت سابقه چنین سفرهایی در گذشته نشان داده است که مسئولین استانی توانایی چندانی برای بهره بردن از آن را ندارند. این مسأله یک مسأله تاریخی است و اختصاصی به این دولت و آن دولت نیز ندارد. در واقع اغلب سفرهای استانی در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به عکس یادگاری شده و سر از آرشیو درآورده‌اند و بیش از این نیز اثر ماندگاری نداشته‌اند.
اما فراتر از این، وقتی به جوانب دیگری از این سفر نگاه می‌کنیم بیش از پیش از فوایدی که می‌توانست برای کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد، ناامید می‌شویم. علیرغم اینکه از چندی پیش حضور قالیباف در کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده بود و رسانه‌ها نیز خود را برای پوشش‌دهی این سفر آماده کرده بودند، اما در اقدامی بسیار غیرحرفه‌ای از حضور رسانه‌های آزاد ممانعت به عمل آمد.
استانداری که میزبان رئیس مجلس بود، به جز چند خبرگزاری، از دیگر رسانه‌ها برای پوشش این واقعه جلوگیری کرد. این در حالی است که همیشه انواع پیشرفت‌ها در فضای آزاد رسانه‌ای و با وجود شفافیت رخ داده است. بد نیست که مسئولین استانداری نگاهی به رابطه بین شفافیت و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در بین کشورهای جهان بیندازند تا متوجه شوند که ارتباط مستقیمی بین این دو وجود دارد. در واقع هر جا که با شفافیت و حضور رسانه‌های آزاد برخورد شود، حتماً مسأله‌ای در آنجا وجود دارد. این پدیده را اقتصاددانان و عالمان علم سیاست در پژوهش‌هایشان به وضوح نشان داده‌اند. مسئولینی که طرح جلوگیری از خبرنگاران را کلید زدند به مطالعه کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» اثر عجم اوغلو و رابینسون ارجاع می‌دهیم که اندکی با ادبیات توسعه و ارتباط آن با فضای آزاد رسانه‌ای آشنا شوند.
گفتنی است بعد از چنین اقدام غیرحرفه‌ای که از سوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد رخ داده بود، اسداللهی یکی از دست‌اندرکاران تیم رسانه‌ای رئیس مجلس در اقدامی زیبا و حرفه‌ای از خبرنگاران آزاد کهگیلویه و بویراحمد دعوت و از آنها دلجویی کرد.
از سوی دیگر، سفر رئیس مجلس در زمانی که بودجه امسال تعیین تکلیف شده است و تغییری در آن نمی‌توان داد، جای ابهامات فراوانی دارد. مسئولین استانی باید چند ماه پیش چنین سفری را تدارک می‌دیدند تا بودجه این استان آنقدر تنزل پیدا نمی‌کرد. بنابراین این سفر تغییری در میزان بودجه کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری ایجاد نخواهد کرد. البته نمی‌توان به افزایش بودجه ناشی از این سفر در سال آینده نیز دلخوش بود. چرا که تاریخ نشان داده است اگر از چنین سفرهایی در همان لحظه استفاده نشود، در آینده نیز بهره و عایدی نخواهند داشت.
اما سخنان استاندار و نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای اداری استان خطاب به قالیباف نیز امیدی در دل مردم برای برون‌رفت از این وضعیت به وجود نمی‌آورد.
بر اساس اخباری که از صحبت‌های احمدزاده در سایت‌های خبری منتشر شده است، می‌توان گفت احمدزاده هر چند مطالبات خوبی در مورد وضعیت آب این استان و سدهای آن داشت، اما گویی مشکل کهگیلویه و بویراحمد تنها مسأله آب است. گویا یادش رفته بود که اشاره کند در جاده‌های استان ماهانه چند نفر کشته و زخمی می‌شوند. وضعیت شهرک‌های صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد چگونه‌اند؛ تمدن زاگرس‌نشینان به خاطر آفت در حال تهدید است و بسیاری دیگر از مشکلات که استاندار کهگیلویه و بویراحمد که بر اساس اخبار منتشره در سایت‌های خبری، اشاره‌ای به آن نکرده بود. البته اظهار نگرانی احمدزاده از مناطق محروم استان نیز نتیجه‌ای برای مردم این مناطق در پی نخواهد داشت؛ چرا که اگر قرار بر اثر چنین سخنانی بود، گریه‌اش که مدت‌ها سر خط اخبار بود باید بیش از این تأثیر می‌گذاشت.
اگر با اظهار نگرانی مشکلات حل می‌شدند، حال هیچ کشوری در دنیا نباید با کوچکترین مشکلی روبرو می‌بود. حل مسائل پیش از هر چیز، شناخت مسائل را می‌طلبد و در مرتبه بعدی ارائه راه حل و طرح و برنامه. در حالی که هنوز مسأله مشخص نیست و دلایل چنین شرایطی مشخص نشده، چگونه می‌توان برای آن برنامه ارائه داد. البته ناگفته نماند که شناخت مسأله، همان برنامه برای برون رفت از شرایط است؛ در واقع با شناخت مسائل استان، می‌توان به ارائه راه حل هم رسید. اما مشکل آنجاست که به نظر نمی‌رسد گزارش کاملی از شرایط کهگیلویه و بویراحمد و ریشه‌ها و علل آن در دست باشد. از این رو بهتر بود که به جای اظهار نگرانی، حداقل یک مسأله را به طور اساسی طرح می‌کردید تا شاید آن مسأله برای همیشه از کهگیلویه و بویراحمد رخت برمی‌بست. تأکید نیمه‌تمام بر چند مسأله آن هم به طور کلی راه به جایی نخواهد برد.
تکرار مداوم آسیب‌های اجتماعی از زبان روشنفکر نیز داستانی شده است. با وجود اینکه روشنفکر در جلسات مختلف از شیوع این آسیب‌ها گلایه می‌کند، اما در استقبال از او در یکی از شهرستان‌ها از اسلحه استفاده شد. البته خود نیز در یکی از بازدیدهایش به صورت نمادین از اسلحه استفاده کرده بود. وقتی که یکی از الگوهای مرجع در این استان، دست به چنین کاری می‌زند و تصاویر او در رسانه‌ها منتشر می‌شود نباید انتظار کاهش آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد. چرا که هم بزرگان ما بر تأثیرپذیری مردم از مسئولین تأکید کرده‌اند و هم نتایج پژوهش‌های تجربی نشان داده است که مردم از مسئولین و حکمرانانشان اثر می‌پذیرند.  
دیگر مطالبات روشنفکر از رئیس مجلس اگر رنگ واقعیت به خود بگیرند و محقق شوند، می‌توان به آینده این شهرستان‌ها امیدوار شد. اما همانطور که گفته شد، تاریخ نشان داده است چنین شیوه پیگری و درخواست مطالبات نتیجه چندانی در بر نخواهد داشت. اما در این میان مطالبات موحد برای کهگیلویه اگر اجرایی شوند، نتایج مطلوبی در بر دارد. موحد با وجود اینکه صدای رسا و فریادهای بلندی دارد، با وجود اینکه چندین دوره نماینده مردم در این حوزه بوده است، اما دستاورد چندانی از سوی او دیده نشده است. این در حالی است که چنین سابقه‌ای باید آنچنان روابطی برای موحد به وجود آورده بود که در کمترین زمان ممکن مسأله‌ای همچون پتروشیمی دهدشت و سد آبریز را به سرانجام می‌رساند.
اما حسینی‌پور باز هم نشان داد بیش از آنکه هویتی سیاسی برای خود تعریف کرده باشد، روضه‌خوانی را بیشتر ترجیح می‌دهد. این در حالی است که مناصب سیاسی اساساً منافع، علایق و راهبردهای متفاوتی را می‌طلبد. تحلیل هزینه فایده و پیگیری مطالبات مردم و هویت سیاسی بسیار متفاوت از جایگاهی است که حسینی‌پور در این سال‌ها برای خود تعریف کرده است.
بر اساس مواردی که ذکر آنها در بالا رفت، نمی‌توان امید چندانی به رفع مسائل کهگیلویه و بویراحمد در پی سفر رئیس مجلس به استان داشت. در نهایت باید گفت: قالیباف آمد، قالیباف بازدید کرد و قالیباف رفت.


کد مطلب: 450004

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/450004/قالیباف-آمد-بازدید-رفت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1