تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب : ۴۴۹۹۵۹
کبنا گزارش می‌دهد؛

گزارش کامل سفر یک روزه رئیس مجلس شورای اسلامی به کهگیلویه و بویراحمد

۶
۰
گزارش کامل سفر یک روزه رئیس مجلس شورای اسلامی به کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
محمدباقر قالیباف صبح امروز (سه شنبه 14 تیرماه) در یک سفر نظارتی در رأس هیئتی به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و مدیران استانی قرار گرفت. مهمترین هدف این سفر، نظارت بر اجرای مصوبات قانونی برای این استان و بررسی میزان پیشرفت پروژه‌های اصلی کهگیلویه و بویراحمد و اتخاذ تصمیمات لازم برای تسریع در اجرای برخی طرح‌های اصلی استان است.
 
به خبرنگاران مستقل اجازه حضور داده نشد
گفته می‌شود ترس از حواشی باعث شده است که برنامه‌ریزان اجازه حضور خبرنگاران مستقل در این سفر را ندهند و تا خبرها مدیریت شده منتشر شود. باز هم قرار شد که مسئول عالی رتبه کشوری به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کند و در این میان برخی خیلی زود  صاحب‌نظر و علامه‌ دهر می‌شوند و این سفرها را دچار حاشیه می‌کنند و یقیناً اگر تدابیر درست اندیشیده شود می‌توان همه چیز را گل و بلبل دید. در این سفرها معمولاً از رسانه‌هایی که همواره رویه مستقل و آزاد دارند، دعوت نمی‌شود. یعنی هر چه یک رسانه منتقدتر و مردمی‌تر و آزادتر باشد این رسانه از سوی مسئولان استانی مورد غضب قرار می‌گیرد و اصلاً اجازه نمی‌دهند از هیچ دربی وارد جلسات شود. حال این تفکر از کجا آمده و صاحب این تفکرات پوسیده چه کسانی هستند، معلوم نیست و اشاره‌ای هم نمی‌کنیم. اما این تفکر جز بدبینی در جامعه و رواج بی‌اعتمادی هیچ حاصلی نخواهد داشت. چیزی که به نظر می‌رسد، این است که این تفکر گویا بر فضای اداری استانداری حاکم است و معمولاً در سفر مسئولان عالی رتبه کشوری این تفکر مسموم کار خودش را می‌کند.

آفت پروانه سفیدِ بلوط‌خوارِ زاگرس از دغدغه‌های سفر قالیباف
قالیباف در فرودگاه یاسوج، در جمع برخی از خبرنگاران که موفق به حضور شده بودند، در تشریح برنامه های سفر نظارتی خود و هیات همراه به این استان عنوان کرد: مرحله دوم سفرهای نظارتی ما با عنوان «نظارت‌های ستادی» با سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.
وی با بیان اینکه به ویژه در حوزه زیرساخت ها و راه ها با توجه به پراکندگی استان باید اقدامات ویژه ای صورت گیرد، ادامه داد: در بررسی های صورت گرفته با روستاهای زیر 20 خانواری که در مسئله برق، آب و گاز دچار مشکلاتی هستند روبرو هستیم که باید رسیدگی هایی صورت گیرد و در برنامه هفتم توسعه اینگونه پروژه ها و مشکلات دیده شود.
قالیباف ادامه داد: لذا براساس برنامه ریزی های صورت گرفته این استان را برای سفر انتخاب کردیم تا ان شالله با نظارت خوبی که بر پروژه‌ها و مشکلات چه در حوزه مسائلی مانند دیوان محاسبات، حسابرسی، اعتبارات و مشکلاتی که در حوزه واگذاری اعتبارات ممکن است به وجود آید و همچنین پروژه هایی که تعیین تکلیف آنها زمان‌بر شده است را ساماندهی کنیم.
رئیس قوه مقننه با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس تصریح کرد:  امیدواریم در برنامه بعدی توسعه بتوانیم پروژه های زمان‌بر و طولانی را تعیین تکلیف کنیم و با آغاز برنامه برخی از پروژه ها که بیش از 2 دهه زمان برده است را ساماندهی کنیم.
قالیباف درخصوص معضل آفات جنگل های بلوط زاگرس نیز گفت: دولت حتما به این امر توجه دارد و موضوعات محیط زیست مورد توجه است و این بحث آفت پروانه سفیدِ بلوط‌خوارِ زاگرس نیز یکی از دغدغه های سفر ما است که حتما به آن توجه داریم. واقعیت این است که در دهه های گذشته مجموعه پوشش سبز زاگرس ضعیف شده است، همچنین هوای گرم، آتش سوزی ها و نبود امکانات اطفای حریق مشکلاتی را برای پوشش سبز گیاهی این منطقه ایجاد کرده است و ما در مجموع در نگهداری محیط زیست زاگرس کارنامه قابل قبولی نداریم، همانطور که گفته شد یکی از دغدغه های سفر امروز ما رسیدگی به این موضوع و بحث در این خصوص است.
 
پتروشیمی گچساران هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر خود به استان، از پروژه پتروشیمی گچساران بازدید کرد. قالیباف در جریان این بازدید عنوان کرد: بسیار خوشحالم که امروز شاهد یک اتفاق بزرگ در حوزه پتروشیمی هستیم. این پروژه که وظیفه آن تبدیل اتان به پلی اتیلن است از هدر رفت خوراکی که در پتروشیمی بید بلند تولید می شود جلوگیری می کند، این دغدغه همواره از دوران دفاع مقدس تا زمانی که ما در قرارگاه سازندگی بودیم برایمان وجود داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرمایه ای که در بید بلند تولید و از بین می رفت و فقط آلودگی هوا ایجاد می کرد نزدیک به 60 میلیارد دلار بود که با طراحی متخصصان داخلی این پتروشیمی راه اندازی و سرمایه گذاری بسیار خوبی صورت گرفته است.
قالیباف با اشاره به اشتغالی که در این پروژه برای مردم منطقه ایجاد شده است، اظهار کرد: با توجه به وجود حداقل 20 درصد از صنایع نفت و گاز در استان کهگیلویه و بویراحمد، امیدواریم صنایع پایین دستی این پروژه نیز هرچه زودتر به بهره برداری برسد.
شایان ذکر است؛ وجود ذخایر عظیم نفتی در گچساران باعث شده داشتن صنایع پایین دستی و مرتبط با نفت بتواند گره اقتصادی شهرستان های گچساران و شهرهای اطراف را باز کند. در سال های ابتدایی این پروژه کمبود اعتبار و پس از آن تحریم های کشور، مشکلات زیادی را گریبانگیر این پروژه اقتصادی کرد، اما علی رغم تمامی مشکلات، با تغییرات مثبتی که توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مدت کوتاه اخیر ایجاد شد، تیم جدید مدیریتی پتروشیمی گچساران با بازنگری و بهبود فرایندهای عملیاتی و همچنین با برنامه ریزی استراتژیک و سازماندهی دقیق امکانات و منابع موجود، راه های ناهموار بسیاری را هموار ساخته و با تلاش و همدلی تمامی کارکنان این شرکت، رونق پایدار به این پروژه ملی بازگشته است.
هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون است. بدین ترتیب که محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران با خط لوله ای به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به عنوان خوراک ۴ پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می یابد.
این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در حال فعالیت بوده و خوراک آن از پالایشگاه بید بلند بهبهان به میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال و با خط لوله ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد. همچنین گاز متان مورد نیاز نیز به میزان ۵۳ هزار و 900 مترمکعب بر ساعت از خط سراسری تأمین می شود.
محصولات طرح پتروشیمی گچساران یک میلیون تن در سال اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن در سال C3+ خواهد بود.
در این بازدید مدیر عامل پتروشیمی گچساران گفت: ساختمان و نصب این طرح اقتصادی بیش از ۸۸ درصد پیشرفت، خرید ۹۷.۱۲ درصد و مهندسی ۹۸.۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مصطفی حیدریان اظهار داشت: پتروشیمی یکی از ارکان مهم صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور است و نقش مهمی در تولید ناخالص ملی دارد.
وی با بیان اینکه پترو شیمی گچساران هم اکنون رشد چشمگیری دارد افزود: در مدت اخیر نیرو انسانی  این طرح صنعتی از ۴۰۰ نفر به حدود  سه هزار نفر رسیده که ۷۰ درصد نیروهای آن بومی می باشد.
مدیر عامل پتروشیمی گچساران گفت: مجتمع پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در حال ساخت است.
حیدریان اظهار داشت: روند ساخت پتروشیمی گچساران به عنوان یکی از طرح های مهم صنعت پتروشیمی رضایت بخش است.
ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران به گفته کارشناسان اقتصادی نقش مهمی در توسعه اقتصادی شهرستان گچساران ایفا خواهد کرد.
 
تأمین مالی پتروشیمی دهدشت
در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی مسئولان کشوری و استانی از پتروشیمی دهدشت بازدید کردند. محمد باقر قالیباف پس از بازدید از پتروشیمی دهدشت طی نشستی در محل این کارخانه  اظهارداشت: با برنامه ریزی های انجام شده مشکلات تامین منابع مالی این پروژه به جد پیگیری خواهد شد.
وی با اشاره به پیشرفت ۳۰درصدی این پروژه ، بیان کرد: مشکلات برق این طرح با برنامه ریزی از سوی وزارت بصورت پایدار تامین خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این نشست گفت: 122 میلیون ارزش سرمایه گذاری این طرح است که تاکنون ۸۰۰ میلیارد هزینه شد.
حسن نشان زاده افزود: پیش بینی می شود این طرح در سال ۱۴۰۳ راه اندازی و تولید تجاری داشته باشد.
پروژه پتروشیمی دهدشت یکی از زنجیره‌های با ارزش هلدینگ خلیج فارس است که به خاطر طولانی شدن روند اجرا ، ادامه طرح نیاز به توسعه و کمک همه جانبه دارد.
پتروشیمی دهدشت به شرکت‌های پایین‌دستی بیدبلند و پتروشیمی گچساران مرتبط  می باشد و در این چرخه بسیار با اهمیت است.
در حال حاضر ۵۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که ۷۰ درصد آنها را نیروهای بومی تشکیل می‌دهند.
عملیات اجرایی ساختمان‌های صنعتی و دیوارهای حائل پتروشیمی دهدشت اجرا شده و روند اجرایی طرح با سرعت خوبی در حال اجرا است.
عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت در سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار در دشت کلاچوی دهدشت به زمین زده شد.
پتروشیمی دهدشت با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن مواد پتروشیمی و اشتغالزایی ۲۴۰ نفر قرار بود پس از یک هزار روز به بهره برداری برسد.
ساخت پتروشیمی دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد در سه فاز پیش بینی شده است. کارخانه پتروشیمی دهدشت در دشت چهار هزار و ۵۰۰ هکتاری «کلاچو» در پنج کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود. گفتنی است؛ چهارم شهریورماه سال ۱۳۸۴ هیات دولت وقت برای احداث صنایع تولید مواد پتروشیمی در مناطق کمتر توسعه یافته، ساخت چهار واحد جدید در مناطق جنوبی کشور را تصویب کرد که با الحاق پتروشیمی گچساران به این چهار طرح، پتروشیمی‌های خط دنا لقب گرفتند.
پتروشیمی دهدشت یکی از واحدهای پتروشیمی‌های خط دنا بود که کلنگ ساخت آن با هدف تولید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین برای تامین نیاز بازارهای داخلی و تغذیه صنایع پایین‌دستی و در مرحله بعد صادرات محصول به بازارهای جهانی، در ۲۰ فروردین سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۱۰۲ هکتار در منطقه کلاچو که از مستعدترین زمین‌های کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد است به زمین زده شد. این واحد پتروشیمی با هدف تولید سالانه سه هزار تن مواد پلی‌اتیلن سنگین و اشتغال حدود ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم کلنگ‌زنی شده‌ است.
 
اعتراض کشاورزان در دهدشت
سفر قالیباف به کهگیلویه بدون حاشیه نبود. در سفر ریاست مجلس شورای اسلامی به شهرستان کهگیلویه جمع کثیری از مردم و کشاورزان این شهرستان مطالبات خود را در رابطه با احداث سد آبریز مطرح کردند.
در حالی که طی روزهای اخیر کمپین مطالبه احداث سد آبریز برای سفر ریاست مجلس تدارک دیده شده بود و مسئولین استانی وعده داده بودند که دیدار پنج نفر از مطالبه‌گران سد آبریز را با قالیباف تسهیل خواهند کرد، اما به دلیل ناهماهنگی و سوءمدیریت، این دیدار محقق نشد.
یکی از مطالبه‌گران در گفت‌وگو با کبنا عنوان کرد: مسئولین شهرستانی و استانی برای مطرح کردن مطالبات مردمی با ما همکاری لازم را به عمل نیاوردند و رویکرد مردمی نداشتند. متأسفانه نمایندگان مطالبه‌گران بعد از شش ساعت حضور در این هوای گرم، نتوانستند مطالبات خود را با ریاست مجلس مطرح کنند. اما بر اثر فشار مردم و موج اعتراض برای دیدار با قالیباف، در نهایت وی در جمع برخی از کشاورزان حضور پیدا کرد و دو تن از کشاورزان خواسته خود را خطاب به ریاست مجلس اعلام کردند و در گفتگو با وی اظهار داشتند: تنها مطالبه ما سد آبریز است ولاغیر و این مردم صرفاً و منحصراً برای آبریز اینجا جمع شده‌‌اند.
وی در پایان گفت: مسئولین شهرستانی به ویژه فرماندار کهگیلویه همکاری لازم را با ما نداشتند.
گفتنی است احداث سد آبریز (مارون 2) مطالبه اصلی مردم کهگیلویه بوده است.  این سد دارای مجوز زیست‌محیطی است و کارشناسان معتقدند سد آبریز دارای اهمیت کشاورزی، پرورش ماهیان سردابی، اهمیت توریستی در بعد منطقه‌ای و مؤثر در کنترل سیلاب‌ها است.
به گزارش کبنا، رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز توانمندسازی و اشتغال‌آفرینی هاجر (ویژه بانوان) واقع در شهر دیشموک استان کهگیلویه و بویراحمد نیز بازدید به عمل آورد.
رئیس مجلس پس از این بازدید در جمع مردم دیشموک حاضر شده و با مردم دیشموک به گفت‌وگو پرداخت.
 
حضور قالیباف در دیشموک
رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع مردم دیشموک یادآور شد: ما به دنبال رفع محرومیت در نقاط مختلف کشور هستیم و از طریق گروه‌های جهادی و همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام محرومیت‌زدایی از دیشموک را به ویژه از طریق اشتغال‌آفرینی و توانمندسازی برای جوانان و دختران این منطقه دنبال می‌کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امیدوارم با اقدامات صورت گرفته در حوزه توانمندسازی و اشتغال‌آفرینی به ویژه برای دختران خوب این منطقه آثار آن نمایان شود. همان طور که در این نمایشگاه نیز مشخص بود گروه‌های جهادی و دختران دیشموک توانمندی‌های خود را در حوزه‌های مختلف به نمایش گذاشته بودند.
همچنین پس از حضور در شهر دیشموک، رئیس مجلس شورای اسلامی در روستای محروم گراب حاضر و با حضور در منزل یکی از اهالی این روستا پای صحبت روستاییان نشست.
این مجموعه مختص توانمندسازی خانواده‌های دیشموک با محوریت اشتغال زنان و دختران در چند رشته آموزشی به ویژه در حوزه تولید پوشاک فعالیت دارد.
لازم به ذکر است تولیدی پوشاک سله‌بن در این مرکز سرمایه‌گذاری کرده است و تولیدات این مرکز به تهران ارسال و توزیع می‌شود.
در فاز اول این کارگاه تولیدی نزدیک به 60 نفر مشغول به کار هستند.
رئیس مجلس پس از این بازدید در جمع مردم دیشموک حاضر شده و بدون واسطه با مردم دیشموک به گفت‌وگو پرداخت.
رئیس مجلس سپس در جلسه شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد حاضر شد. در این نشست، مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، مارگون و دنا ضمن تشکر از رئیس مجلس و روسای  کمیسیون های تخصصی مجلس برای حضور در استان و بررسی مسائل و مشکلات به صورت حضوری، گفت: پس از این بازدیدها، نشانه هایی از شکوفایی و بهبود وضعیت نمایان شد.
 
اظهار تأسف روشنفکر برای پروژه‌های ناقص
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس یازدهم، خطاب به رئیس مجلس گفت: امروز از نزدیک پیگیری های هوایی و زمینی داشتید و تمام مسائل استان را رصد و مشاهده کردید، یاسوج شهری است که حاشیه آن بر متن غلبه داشته و از 320 هزار نفری که در آن زندگی می کنند 135 هزار نفر جمعیت شهری و 185 هزار نفر حاشیه نشین دارد. این شهر اولین شهر مهاجرپذیر در کشور بوده، اما زیرساخت های آن آماده نیست. آسیب های اجتماعی زیادی داشته و مردم به سختی زندگی می کنند، در واقع شهری پر از حاشیه بوده و آسیب های اجتماعی به صورت ماهانه در حال افزایش است و شرایط اسفبار بوده و بهبود آن نیازمند عزم ملی است، چرا که شهر از عهده منابع مالی و مادی آن برنمی آید.
وی ادامه داد: متاسفانه سالن ورزشی، پارک و فضای سبز در حاشیه شهر وجود ندارد و از سال 85 احداث سالن ورزشی در آن آغاز شده و سال 94 به صورت ناقص به بهره برداری رسیده است. همچنین ساخت خوابگاه ورزشی در سال 85 آغاز شده ولی تاکنون به بهره برداری نرسیده است.
روشنفکر با بیان اینکه آمار بیکاری در شهر یاسوج بسیار بالا است، افزود: این شهر علی رغم داشتن نعمت های بسیار زیاد از جمله جنگل، طلای سیاه و نعمت آب، متاسفانه در محرومیت به سر می برد؛ در واقع استانی غنی ولی مردمی فقیر دارد. سرمایه گذاران به دلیل نبود راه مناسب، علی رغم امتیازات تشویقی حاضر به سرمایه گذاری در این استان نیستند. تقاضا دارم شرایط را برای سرمایه گذاری شستا و هلدینگ های مربوطه مهیا کنید.
مسیرهای مواصلاتی در هر استان بیانگر توسعه آن منطقه است. در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل وجود شرایط اقلیمی و جنگل های متعدد، راه های مواصلاتی به قتلگاه تبدیل شده اند که تعدادی از آنها را رئیس کمیسیون عمران مورد بازدید قرار داد. همچنین شهرستان مارگون در سال 98 ایجاد شده، اما فاقد هرگونه زیرساخت است. به نحوی که از 570 کیلومتر، 300 کیلومتر آن خاکی است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه  10 درصد آب های روان از این منطقه عبور می کند، خطاب به رئیس مجلس گفت: امروز بیشتر وقتتان را صرف مسائل آب و سدهای استان کردید، یکی از عوامل نجات کشاورزان احداث سد تنگ سرخ بوده و همچنین دو سد دیگری که باید ساخته شود. از طرفی درختان استان در حال مرگ هستند، درخواست دارم کارگروهی تشکیل دهید تا نهادهای مرتبط برای نجات درختان بلوط بسیج شوند.
برای بازسازی مناطق زلزله زده سی سخت 300 میلیارد تومان مصوب شده بود که تنها نیمی از آن تخصیص یافت، برای ادامه کار و بازسازی مناطق زلزله زده لازم است سایر مبلغ مورد نیاز تخصیص یابد، از شما درخواست دارم این موضوع را پیگیری کنید.
 
موحد: مردم سهمشان را از آبریز می‌خواهند
سیدمحمد موحد نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در نشست جمع بندی نظارت ستادی رئیس مجلس شورای اسلامی از استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن عرض خیرمقدم به دکتر قالیباف و روسای کمیسیون‌های انرژی، صنایع، کشاورزی و عمران مجلس گفت: مردم انتظار دارند که حضور ریاست مجلس به عنوان شخصیتی انقلابی که ابعاد امنیتی کشور را به خوبی می‌شناسد در این منطقه تحول‌آفرین باشد و آثار این حضور را در زندگی خود ببیند.
 نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم از شما که یک بسیجی هستید می‌خواهم به داد فرزندان کهگیلویه و بویراحمد برسید، این فرزندان همان دلاورمردانی هستند که در دوران دفاع مقدس جان خودشان را تقدیم این نظام و انقلاب کردند اما امروز فرزندان آنها در بهبهان، عسلویه و مناطق دیگر غیربومی محسوب می‌شوند و اداره کار به آنها مجوز اشتغال نمی‌دهد.
وی ضمن تأکید بر اینکه مردم انتظار دارند از سهم 8.5 میلیارد مترمکعب آب سد آبریز سهم آنها داده شود، افزود: اما متأسفانه سهمی که به استان تعلق می‌گیرد تنها حدود یک میلیارد و 100 مترمکعب است و این به هیچ عنوان حق استان نیست. در این زمینه اگر حرف غیرقانونی می‌زنیم آن را نپذیرید اما این سهم حق مردم است.
موحد گفت: با تأکید بر ضرورت ساماندهی پتروشیمی دهدشت که صبح امروز مورد بازدید ریاست مجلس قرار گرفت، گفت: این پتروشیمی می‌تواند با حضور شما و تصمیمات اتخاذ شده متحول شود و انتظار ما این است که علاوه بر این تکنولوژی سیکل ترکیبی پادوک نیز با وجود گذشت سال‌ها که هنوز اندرخم یک کوچه است، سامان یابد.
این نماینده مردم در مجلس تکمیل بیمارستان دهدشت را که از مصوبات سفر رئیس جمهور به منطقه است را خواستار شد و اضافه کرد: از سوی دیگر جاده دهدشت که مسیر استان اصفهان به خوزستان را تکمیل می‌کند یکی از راه‌های مهم برون‌رفت استان از شرایط فعلی است.
وی تأکید کرد: متأسفانه بوکسیت منطقه سرفاریاب از استان کهگیلویه و بویراحمد به جاجرم منتقل می‌شود که این مسئله فقط منجر به نابودی جاده‌های ما شده است.
موحد در پایان خواستار تأمین آب کشاورزی دیشموک و چارروسا شد که این مسئله منجر به از بین رفتن محرومیت در این مناطق خواهد شد.
 
انتقاد حسینی‌پور از سرگذشت نامشخص سهام ۲۰ درصد مردم گچساران در پتروشیمی
سپس سید ناصر حسینی‌پور نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس خطاب به رئیس مجلس گفت: گزارشات مشکلات را به شما ارائه خواهیم کرد و انتظار می‌رود به رؤسای کمیسیون‌های تخصصی دستور دهید آنها را پیگیری کنند.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من زمانی که بر روی صندلی خودم به شما نگاه می‌کنم به «حسن» برادر شهید شما فکر می‌کنم و این جملات حمل بر تملق نیست؛ وقتی شما خواستید از «حسن» خودتان خداحافظی کنید چون دیگر رزمندگان حضور داشتند، حسن را در آغوش نگرفتید و حسن رفت و در آب‌های جزایر مجنون شهید شد و پیکرش برگشت و زمانی که در معراج الشهدا خواستید با برادر وداعی داشته باشید چون دیگر خانواده شهدا هم بودند باز هم دیدار و وداع را صرفاً به حرمت پیکرهایی که در کنار «حسن» در معراج شهدا آرمیده و مادران شهیدی که آنجا ایستاده بودند از خودتان گرفتید و پا روی دلتان گذاشتید و نتوانستید حسن را در آغوش بگیرید و وداع کنید در نهایت توفیق شرکت در تشییع جنازه حسن را پیدا نکردید.
حسینی‌پور یادآور شد: ما با شما از این جنس و با این نگاه و مکتب نگاه می‌کنیم و این برادر را یار دولت می‌دانیم نه بار دولت؛ این نشست، نشستی مانند سفر رئیس جمهور و مصوبات سفر است البته وظیفه ما تقنین و نظارت است اما بخشی از باری که شما به دوش می‌کشید و پیگیری می‌کنید وظیفه دولت است اما اینجا فاصله‌ای بین ما و دولت نیست.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: برخی از مشکلات را با شما مطرح کردم و گزارشاتی در مورد مشکلات را در چندین صفحه تهیه و آنها را به شما ارائه می‌کنم؛ تبصره (1) ماده (38) قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از مشکلات است که مسئولان اداره دارایی گچساران تفاوت یک درصد آلایندگی بر مبنای قیمت فروش داخلی و یک درصد آلایندگی بر مبنای جبران هزینه، تولید را محاسبه کردند اما در این رابطه حق گچساران ضایع شده؛ نفت گچساران خوب است اما در زمان پرداخت بر اساس یک درصد قیمت فروش محاسبه نمی‌شود.
وی با اشاره به وضعیت تونل دیل گفت: روز گذشته رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اقتدار از این پروژه دفاع و تأکید کرد که مسئولان مربوطه باید در کمیسیون عمران حاضر و موضوع را تعیین تکلیف کنیم؛ 1285 متر از این تونل باقی مانده و یک طرف تونل 600 و طرف دیگر آن 700 متر حفاری شده و 50 درصد آن باقی مانده است؛ چرا باید این کریدور شمال به جنوب متوقف شده باشد، اگر مشکل دارد بگویند گاز، گاز پایدار است و تونل را برای همیشه تعطیل کنند.
حسینی‌پور یادآور شد: موضوع سهام 20 درصد هم یکی از مشکلات است؛ وضعیت سهام شهرهای دارای پتروشیمی‌ مشخص است به جز سهام 20 درصد مردم گچساران که مشخص نیست کجا رفته است. در این رابطه سفسطه‌گویی هم نمی‌کنم و این مشکل را در گزارشی آماده کردم و آن را به شما ارائه خواهیم کرد؛ چرا سرگذشت سهام 20 درصد مردم گچساران مشخص نیست.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین موضوع فرودگاه گچساران یکی از مطالبات بوده که نیاز است به این موضوع ورود شود و مشکلات پرواز فرودگاه حل شود؛ مستندات سد چم‌شیر را نیز ارائه خواهم کرد؛ همچنین منطقه ویژه اقتصادی گچساران در اجرای اصل 123 قانون اساسی و همچنین ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری، صنعتی و 13 منطقه ویژه اقتصادی با توجه به مصوبات مجلس در جلسه 30 اردیبهشت 1392 تصویب و ابلاغ شده و رئیس جمهور آن را ابلاغ کرده بنابراین می‌طلبد دبیر شورای عالی مناطق آزاد پاسخگو باشد که چرا پس از گذشت این مدت به این موضوع ورود نمی‌کند.
وی افزود: همچنین در مورد حقابه‌ها گزارشی را ارائه خواهم کرد که می‌طلبد رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی به این موضوع ورود و از حق مردم گچساران دفاع کنند.

نگرانی احمدزاده از مناطق محروم استان
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با توجه به بازدید‌های قالیباف از شهرستان‌ها و بخش‌های استان اظهار کرد: تعدادی از بخش‌ها و شهرستان‌های این استان از جمله دیشموک، چاروسا، لنده و بهمئی دارای محرومیت‌های فراوان هستند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد با توجه به سفر دکتر قالیباف به منطقه محروم دیشموک گفت: این باعث افتخار است به عنوان مدیر جهادی این مملکت بین افراد مستضعف حضور پیدا می‌کنید، بنده به عنوان نماینده دولت از شما به عنوان الگوی کم‌نظیر سپاس‌گذاری می‌کنم.
همچنین از بخش محروم دیشموک بازدید شد که این منطقه نمونه کوچکی از جاهای محروم استان است.
وی ادامه داد: این مناطق مایه نگرانی و دلواپسی همه مسئولان و نمایندگان است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دیشموک، باشت، چاروسا، بهمئی، لنده و غیره در استان دارای محرومیت های فراوانی است.
وی دستور ویژه ریاست جمهوری به وزرا در سفرشان به کهگیلویه وبویراحمد را یادآور شد و عنوان کرد: در همین راستا آب پایدار تعداد کثیری از روستاها در جریان و مابقی مشکلات آن‌ها در حال بررسی است.
احمدزاده گفت: امیدواریم این سفر شما تکمیل‌کننده سفر ریاست جمهوری به استان کهگیلویه وبویراحمد باشد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه‌های بزرگی همچون پتروشیمی گچساران، پتروشیمی دهدشت و سد تنگ سرخ در استان در حال ساخت هستند که نیاز به توجه ویژه مجلس دارند.
وی بیان کرد: توجه به قشر محروم اولویت دولت است و اجرای طرح های صنایع دستی در این مناطق نشان از یک الگوی جهادی از سوی دولت است.
احمدزاده تاکید کرد: در آغاز دولت سیزدهم رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته به این استان سفر داشت که دستور داد که به طور ویژه به استان توجه شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی این دستور، آبرسانی و جاده سازی در روستاها و مناطق دورافتاده استان رونق گرفت و میزان اعتباراتی که به استان تخصیص داده شد، بی نظیر بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دوم سخنان خود گفت: اگر هیچ نهاد امدادی به استان کمک نکند اما حق ما در نفت و آب به طور کامل داده شود پیشرفت خوبی خواهیم داشت.
احمدزاده با بیان اینکه سالانه بارش‌های خوبی داریم اما حتی از آب‌های زیرزمینی هم بی‌بهره‌ایم، گفت: برای اینکه حق استان از آب داده شود باید سدهایی احداث شود که استان از آن بهره‌مند شود.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: خواسته ما احداث سد آبریز است که ۱۰۰ درصد از آن بهره‌مند می‌شویم،  همینطور  سد‌های سقاوه، پراشکفت، سادات و سد تنگ سرخ که بخشی از آب آن سهم کهگیلویه و بویراحمد است.
احمدزاده به محرومیت فرزندان این استان در سایر استان‌ها اشاره و عنوان کرد: ۷۰ حلقه چاه در لیکک است اما وقتی بچه‌های استان می‌خواهند در پتروشیمی و پالایشگاه‌ها مشغول به کار شوند به عنوان نیروی غیربومی به آنها موقعیت داده نمی‌شود.
احمدزاده خطاب به رئیس مجلس گفت: سال گذشته ۱۳۸ میلیارد تومان از بودجه نفت برای استان در نظر گرفته شد اما سر جمع اعتباراتی که اختصاص داده شد به ۴۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسید‌.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دولت و مجلس به کهگیلویه و بویراحمد برای گرفتن سهم آب و نفت کمک کند، بر ایجاد میدان گازی مختاری تاکید کرد و یادآور شد: گچساران و لنده مناطق ویژه انرژی و اقتصادی شوند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: اگر حق آب و نفت استان کهگیلویه و بویراحمد به طور کامل داده شود استان پیشرفت خوبی خواهد داشت.

سهم گچساران فقط دود و رنج نفت و گاز است
آیت‌الله سید نصیر حسینی با بیان اینکه مردم کهگیلویه و بویراحمد شاکر انقلاب اسلامی و نعمت‌های بی‌شمار آن هستند، گفت: قبل از انقلاب اثر کوچک و قابل ذکری از خدمات در استان نبود اما امروزه دورترین نقاط استان خدمات موج می‌زند.
نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علی‌رغم خدمات بی‌شمار نظام اما آنطور که شایسته انقلاب است پیشرفت نکردیم و طرح‌ها و پروژه‌ هایی در این استان است که ۲۰ و بعضا ۳۰ سال شروع شده اما هنوز به اتمام نرسیده است.
وی ادامه داد: جاده پاتاوه به دهدشت در سال ۷۳ و در سفر مقام معظم رهبری کلنگ‌زنی شد اما هنوز کامل نشده است.سد تنگ سرخ که از آن بازدید کردید سال ۹۰ کلنگ‌زنی شد.
امام جمعه مرکز یاسوج با اشاره به اینکه پتروشیمی دهدشت سال ۸۵ توسط آقای باهنر رئیس وقت مجلس شورای اسلامی کلنگ آن به زمین زده شد گفت: طرح‌های بسیاری به همین شکل باقی مانده است.
آیت الله حسینی بیان کرد: در سفر سال گذشته آقای رئیسی اعتبارات خوبی به استان اختصاص داده شد که امیدواریم به منصه ظهور بیانجامد اما در خواستی که از شما دارم انتقال شبکه آب از سد تنگ سرخ به یاسوج، اراضی کشاورزی این منطقه و مرکز استان است.
وی عنوان کرد: دو بانده شدت مسیر یاسوج به سمیرم و یاسوج به شیراز دیگر خواسته ما از آقای قالیباف است چرا که که بخواهیم توسعه پیدا کنیم باید زیرساخت ‌های ایجاد شود.
نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد احداث سد آبریز را دیگر مطالبه استان دانست و عنوان کرد: سد مارون در استان ما احداث شده اما هیچ بهره‌ای از آن نبردیم و بهره‌ای که از سد کوثر می‌بریم هم ناچیز است در حالی که ما ۱۰ درصد آب کشور را تامین می‌کنیم بنابراین آبریز یک سد حیاتی برای استان خصوصا منطقه کهگیلویه است.
وی ادامه داد: اگر سد آبریز احداث و حق‌‌آبه آن رعایت شود اشتغالزایی خوبی برای کهگیلویه ایجاد خواهد شد.
امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد به سهم ناچیز استان از نفت اشاره و عنوان کرد: می‌گویند سهم استان از نفت و گاز ۱۳ درصد است اما نفت و گاز به جز دود و رنج چیزی برای کهگیلویه و بویراحمد ندارد.
آیت الله حسینی بیان کرد: گچساران فقط بوی دود و نفت، گفت و گاز را می‌دهد که این حق کهگیلویه و بویراحمد نیست مردم ما از این شرایط ناراحت و نگران هستند.
وی در بخش پایانی بر توجه به مساجد و خانه‌های عالم تاکید کرد و خطاب به رئیس مجلس گفت: امیدوارم برای تسریع در روند احداث طرح‌های بر زمین مانده استان دستور ویژه‌ای صادر کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
فقط خدا کنه این سفر و دید و بازدیدها و رفع مشکلات عدیده در حد حرف باقی نماند و عملی شود
Iran, Islamic Republic of
آقای حسینی واقعا لجاجت نکن و عار نشود که این برنامه ها و طرح های آقای تاج گردون نباید پیگیری شود آقای تاج گردون یک متخصص بود طرح و برنامه ها و پروژ هایش فنی و حساب شده بود اگر هم آنها را پیگیری کنی انصافا بدون غرض و مرض عرض می کنم شما تخصصی در این خصوص ندارید ای کاش گچساران میشد که دوتا نماینده داشته باشد تا یکیشون برای اجرا و پیگیری و یکیشون هم برای تعریف و تمجید و مخ زدن مسولین تا همیشه یک پایه انتخاب مردم برای همین کار باشید خدا رحمت کند همیشه شهدا را چرا به آقای قالیباف در قامت شهرداری تهران نگاه نمی کنی چرا به قامت قالیباف در قامت خرید سیسمونی از اجانب نگاه نمی کنی آقای قالیباف مهره سوخته سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و تاریخ انقضاءان پایان یافت ولی افسوس که این مجلس بر خواسته از اراده مجلس نیست وگرنه الان باید رئیس مجلس نباشد ..
صداقت طلب
Iran, Islamic Republic of
درود بر صداقت و یکرویی جناب آقای حسینی پور.
ننگ بر منفعت طلبی و عوامفریبی.
Iran, Islamic Republic of
مظلوم مظلوم مظلوم سی سخت سی سخت سی سخت
بی صاحب بی صاحب بی صاحب سی سخت سی سخت سی سخت
Iran, Islamic Republic of
این سفرها = کشک و پشم
Iran, Islamic Republic of
با این اخبار تا جایی ک متوجه شدم برا لیکک هیچ خبری نشد؛
موندم چرا مردم این منطقه هنوز هم به استان کهگیلویه و بویراحمد امید دارن؟؟؟؟؟؟؟
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1