کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به منظور مقابله با آلودگی‌ها و آفات درختان بلوط انجام گرفت

رایزنی مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با مسئولان کشوری

13 تير 1401 ساعت 10:11

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در دیدار با رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس از لزوم راه اندازی 4 ایستگاه سنجش آلودگی هوا تامین اعتبار لازم برای مقابه با آفات بلوط و خرید تجهیزات به روز مهار آتش گفت.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در دیدار با رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس از لزوم راه اندازی 4 ایستگاه سنجش آلودگی هوا تامین اعتبار لازم برای مقابه با آفات بلوط و خرید تجهیزات به روز مهار آتش گفت.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست استان، اسلام جاودان خرد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان راهی تهران شد تا رایزنی های فشرده ای را با مسئولین کشوری داشته باشد .
براساس این گزارش در این دیدار که  از صبح روز 12 تیرماه جاری شروع شد، جاودان خرد با حضور در کمیسون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با دکتر عسکری رئیس این کمیسون و اعضاء  دیدار و رایزنی های فشرده ای داشت.
در این دیدار که نزدیک به 4 ساعت طول کشید، اسلام جاودان خرد تامین اعتبار لازم برای مبارزه با آفات بلوط در استان را از نیازهای اورژانسی کهگیلویه وبویراحمد دانست و گفت: خشک سالی های متوالی چند ساله اخیر که به تبع از آن بیماری هایی نظیر چوب سوسک خوار بلوط و بیماری زغالی را به همراه داشته است کمر بلوط های کهگیلویه وبویراحمد را خمیده و بدتر از آن بخش اعظمی از این بلوط ها در فصل بهار به آفاتی نظیر جوانه خوار و برگ خوار مبتلا شده اند که  مقابله با این آفت با این حجم از گستردگی از توان استان خارج و  همت مسئولان کشوری را می طلبد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: مطابق با استاندارد جهانی استان با کمبود شدید محیط بان و قرق بان مواجهه است . دولت اخیراً بصورت محدود و قطره چکانی نیروهای جدیدی را طی آزمون بکار گرفته و می گیرد، اما این تعداد کم باز هم جوابگوی استان با توپوگرافی عمدتاً کوهستانی نیست و در هنگام بحران هایی نظیر آتش سوزی، بشدت این کمبودها هویدا می شود. لذا تامین اعتبار لازم برای پشتیبانی و تامین نیروهای فصلی مردمی  و همچنین تامین تجهیزات به روز اطفاء حریق برای مقابله با آتتش سوزی جنگل ها ضروری است.
 
جاودان خرد در بخش دیگری از صحبت های خود استان کهگیلویه وبویراحمد مخصوصاً دو شهرستان بهمئی و دهدشت را دروازه ورود گرد و خاک به استان دانست و گفت: آسمان کهگیلویه وبویراحمد در اغلب ایام متاثر از ریزگردهای فرا استانی و گاها فرا منطقه ای است، از طرفی مردم توقع و انتظار دارند که محیط زیست استان شاخص های آلودگی هوا را به مردم اطلاع رسانی نمایند، اما متاسفانه استان فاقد ایستگاه سنجش آلودگی هوا بوده و لذا  تامین اعتبار برای راه اندازی 4 ایستگاه سنجش در شهرستانهای حساس استان ضرور است.
کفتنی است، تامین تجهیزات آزمایشگاهی برای استان، خرید خودروی مجهز به وسایل آزمایشگاهی، تامین نیروی انسانی، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی به پیمانی و رسمی، ساخت و تجهیز موزه تاریخ طبیعی استان، راه اندازی رشته تخصصی محیط زیست و منابع طبیعی در دانشگاه های استان، راه اندازی ادارات محیط زیست در شهرستان های تازه تاسیس شده، الزام شرکت های نفت و گاز در حفاظت از محیط زیست شهرستان ها از دیگر محورهای این کفتگوها بود.
براساس گزارشات واصله دکتر عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس بر همکاری بیش از پیش مجلس و دولت برای تامین خواسته های استان در عزم ملی برای نجات بلوط های زاگرس تاکید کرد و گفت : طی هفته جاری مکاتبات لازم در این خصوص را با دولت انجام و اقدامات لازم و اورژانسی را در دستور کار قرار خواهیم داد.


کد مطلب: 449874

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449874/رایزنی-مدیرکل-حفاظت-محیط-زیست-کهگیلویه-بویراحمد-مسئولان-کشوری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1