کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

آفت بی‌تدبیری و حال ناخوش بلوط‌ها

10 تير 1401 ساعت 1:50

حقوق آموز و مسئول معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت در یادداشتی به آفت بلوط جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و نوشت: «هزاران درخت بلوط شهرستان کهگیلویه به دلیل حمله‌ی آفات کرم پروانه‌ی سفید برگ خوار در آستانه مرگ قطعی هستند.»


حقوق آموز و مسئول معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت در یادداشتی به آفت بلوط جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و نوشت: «هزاران درخت بلوط شهرستان کهگیلویه به دلیل حمله‌ی آفات کرم پروانه‌ی سفید برگ خوار در آستانه مرگ قطعی هستند.»
به گزارش کبنا، متن علی مجلسی حقوق آموز و مسئول معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت به شرح زیر است.
اِنَّ فی خَلْقِ السَّمواتِ وَ الاَرْض وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لایاتٍ لاُِولِی الاَلباب.
مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‌های (روشنی) برای خردمندان است.
سوره آل عمران آیه ۱۹۰
بلوط یکی از مهم‌ترین گونه‌های درختی و درختچه‌ای زاگرس دارای میوه‌ای با پوستی بسیار سخت بوده که عمری 500 ساله دارد و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهارمحال و بختیاری و نیز ایلام دارای جنگل‌های بلوط هستند.
در نگاه نخست این ذخیره گاه جنگلی در مساحتی در حدود ۶ میلیون هکتار و ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند. وسعت جنگل‌های زاگرسی سبب شده تا در دهه‌های اخیر نیز انواع تهدیدات حیات آن را به خطر اندازد؛ از قاچاق سنجاب‌ها گرفته تا تهیه زغال از چوب درختان که همگی بر یک گزاره مشترکند: «تخریب طبیعت». 
حال اگر به این مشکلات، حوادث دیگری چون آتش سوزی‌ها در فصول گرم سال، خشکیدگی به دلیل کم بارشی و خشکسالی را هم بیفزاییم به راحتی می‌توان فهمید که جنگل‌های زاگرسی و بویژه گونه‌های بلوط در این جنگل‌ها که زیست جانواران و جوامع محلی به آن پیوند خورده، با چه مخاطرات گسترده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.
خشکیدگی و آفت درختان بلوط یکی از مهمترین چالش‌های جنگل‌های زاگرس بوده و این عامل در چندسال گذشته در مناطق استان کهگیلویه و بویر احمد به خصوص در شهرستان کهگیلویه بیشتر شده و سبب نابودی درصد زیادی از درختان این مناطق شده است.
پدربزرگ‌های ما از درختان بلوط به عنوان یکی از میراث این منطقه یاد کرده و همیشه از رویش آنها حمایت می‌کردند.
درختان بلوط علاوه بر آنکه برای دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد میوه آن برای انسان نیز خاصیت‌های زیادی دارد.
ولی متاسفامه به دلیل بی مسولیتیِ برخی مسئولانِ مربوطِ به حفظ این منابع طبیعی باعث شده در معرض نابودی قرار بگیرند.
هزاران درخت بلوط شهرستان کهگیلویه به دلیل حمله‌ی آفات کرم پروانه‌ی سفید برگ خوار در آستانه مرگ قطعی هستند.
مسئولان شهرستانی و استانی چرا اعتبارات لازم را جهت حفظ این منابع طبیعی ارزشمند قرار نمی‌دهند.
چرا ما هر ساله شاهد این باشیم بخش اعظم منابع طبیعی استانمان از بین برود؟
اگر مسئولان توانایی مدیریت حوزه طبیعی و زیست محیطی استان را ندارند لطفاً کنار بروند تا افراد دلسوز و متخصص به فریاد منابع و میراث طبیعی استانمان برسند.
از مسئولان دستگاه‌های امنیتی و نظارتی استان کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رود با مسئولین مرتبط با این حوزه که پیش گیری لازم را جهت مبارزه با این آفت انجام ندادند برخورد کنند.
مسئولان استانی برنامه‌ریزی درستی جهت مبارزه مکانیکی با آفت در زمان‌های مناسب با توجه به فنولوژی آفت در منطقه داشته باشند.
به هر سوی شایسته است موضوع به صورت جد در دستور کار مسئولان در هر سطحی قرار گرفته و اقدامی سریع و بایسته در این خصوص صورت گیرد.
به فریاد درختان بلوط برسید.


کد مطلب: 449763

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449763/آفت-بی-تدبیری-حال-ناخوش-بلوط-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1