کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

کشف سه دوره معماری در حوضه سد چم شیر گچساران

9 تير 1401 ساعت 11:43

به تازگی محوطه ای تاریخی در منطقه چم شیر گچساران کشف شده که قدمت آن به دوره ساسانی می رسد، با این حال با آبگیری سد چم شیر احتمال غرق شدن آن خیلی زیاد است.


به تازگی محوطه ای تاریخی در منطقه چم شیر گچساران کشف شده که قدمت آن به دوره ساسانی می رسد، با این حال با آبگیری سد چم شیر احتمال غرق شدن آن خیلی زیاد است.
براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، سه دوره معماری در حوضه سد چم شیر گچساران کشف شده است.
به گزارش کبنا به نقل از ایلنا، سعید امیرحاجلو (سرپرست کاوش) گفت: کاوش نجات بخشی محوطه 106 حوضه سد چم شیر گچساران با مجوز پژوهشگاه و به منظور مطالعات علمی باستان شناسی در حوضه سد چم شیر به انجام رسید.
امیرحاجلو افزود: هیأتی متشکل از 4 متخصص باستان شناسی به مدت 34 روز بدون وقفه به مطالعات باستان شناسی در این محوطه پرداختند و با ایجاد 5 کارگاه کاوش، 162 مترمربع از این محوطه خواناسازی شد.
او تصریح کرد: در این کاوش علمی، 3 دوره معماری، قطعاتی از سفال، شیشه، مهره های سنگی، هاون سنگی و صدف تراش خورده شناسایی و با توجه به احتمال مغروق شدن محوطه پس از آبگیری سد، تلاش شد مستندنگاری دقیقی از یافته های کاوش انجام شود.

امیرحاجلو افزود: با توجه به وجود دو استودان در صخره های مشرف به این محوطه تاریخی، گونه های سفال شاخص و شیوه معماری برخی از دیوارها به نظر می رسد استقرار و سکونت جوامع انسانی در این محوطه دست کم از دوره ساسانیان آغاز شده است.
او در پایان اظهار کرد: چشم انداز و توانمندی های طبیعی منطقه و نزدیکی به رودخانه زهره سبب شده تا استقرار و سکونت در این محوطه در یک بازه زمانی تقریبا هزار ساله تا سده های میانی اسلامی تداوم یابد.
سد چم‌شیر روی رودخانه سد زهره در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد درحال ساخت است. پیش‌بینی می شود این سد در نیمه دوم سال 1401 آبگیری شود، درحالی که دوست‌داران محیط زیست به دلیل وجود گنبدهای نمکی در این منطقه، احتمال تکرار تجربه تلخ سد گتوند و شور شدن آب در چم‌شیر را داده‌اند. بیم این نیز می‌رود پس از آبگیری سد مخزنی، تعدادی روستا، گونه‌های گیاهی بومی منطقه از جمله درختان گز، به همراه محوطه‌ای تاریخی غرق شود. با این حال، ساخت سد روی زهره به بهانه پیشگیری از خسارت‌های ناشی از سیل و تأمین آب برای اراضی کشاورزی، بدون توقف ادامه دارد.



 


کد مطلب: 449744

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449744/کشف-سه-دوره-معماری-حوضه-سد-چم-شیر-گچساران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1