کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

چرا حق‌آبه شرعی و قانونی مردم کهگیلویه از رود مارون فدای زیاده خواهی‌های دیگران شود؟

میرآرش تقوی

8 تير 1401 ساعت 16:43

استفادة‌ حکیمانه‌ از ثروتهای‌ ملی‌ و طبیعی‌ و اندوخته‌های‌ خدادادی، و دادن‌ مجال‌ به‌ مردم‌ در بهره‌برداری‌ از آنها در چارچوب‌ مقررات‌ و زیر نظر مستقیم‌ دولت، از دیگر اقدامات‌ ضروری‌ دولت‌ اسلامی‌ است.


استفاده حکیمانه از ثروت‌‌های ملی و طبیعی و اندوخته‌‌های خدادادی، و دادن مجال به مردم در بهره‌برداری از آن‌ها در چارچوب مقررات و زیر نظر مستقیم دولت، از دیگر اقدامات ضروری دولت اسلامی است.
من به نمایندگی از مردم کهگیلویه سوالی دارم، آیا درمقابل وظایفی که با نثار جان و تحمل مصائب جانکاه به انجام رسانده‌ایم آنگونه که مولا علی فرموده‌اند از مزایای حکومت بهرمند شده‌ایم؟ کدام مجتمع صنعتی در شهرستان‌های کهگیلویه احداث شده است؟ چه امکان اشتغالی برای جوانان امروز که فرزندان رزمندگان جان برکف دیروزند ایجاد شده است؟ آیا حق مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از نفت صادراتی به عدالت پرداخت شده است؟ آیا دراستخدامی‌های بنگاه‌های صنعتی که در شهرستان‌های مجاور که روزگاری نه چندان دور جان برسر حفظشان گذاشتیم، احداث شده‌اند مظلوم واقع نشده‌ایم؟ گذشته از همه‌ این موارد آیا محروم شدن از امکانی که خداوند فراهم فرموده است ظلم مسلم نیست؟
آیا این عدالت است که حق آبه شرعی و قانونی ما از رود مارون فدای زیاده خواهی‌های دیگران شود؟
ما هیچگاه خواهان این نیستیم که آب شرب و حتی کشاورزی متناسب و عادلانه را از هموطنانمان دریغ کنیم اما آیا این انصاف است که بیابان‌های اطراف بهبهان، رامهرمز، و شادگان با تیغ بلدوزرها تسطیح شده و به زمین‌های کشاورزی آبی تبدیل شوند و در مقابل کشتزارهای چندهزارساله مردم مظلوم کهگیلویه یا به زیر دریاچه سد رفته و مدفون شوند و یا بر لب آب جاری حق کشت نداشته باشند؟
 ◦ حق آبه به چند صورت تعلق می‌گیرد؛ ۱_ تخصیص آب براساس مالکیت زمین حق آبه براساس مالکیت زمینی که آب درآن و یا مجاورت آن جریان دارد به جوامع تعلق می‌گیرد که به راین اساس مردم کهگیلویه‌ی بزرگ دارای اولویت طبیعی و قانونی و شرعی هستند
 ◦ ۲_ تخصیص جامعه محور دراین روش جوامعی که در سرچشمه آب و جایی که سرشاخه‌های رودخانه آغاز می‌شوند نسبت به سایرین تقدم دارند که طبق این روش هم مردم کهگیلویه‌ی بزرگ صاحب حق تقدم هستند
 ◦ ۳_ حق آبه براساس برداشت قبلی در این روش تقسیم هرکس زودتر از آب یک رودخانه، جویبار، دریاچه، چاه و یا هر منبع مولد دیگری استفاده مفید و مداوم داشت حق تقدم بر دیگران دارد.

چطور می‌شود از تپه ماهورهای اطراف بهبهان تا بیابان‌های رامشیر و جراحی و رامهرمز و شادگان همه و همه سرسبز از کشت هندوانه و خربزه و برنج باشند اما تشنگی و آفتابسوختگی گاومیش‌های تالاب شادگان شمشیری تیز شوند و گلوی سدآبریز و حق آبه‌ی مردم کهگیلویه را نشانه بروند؟
این زمین‌های بایر که به لطف امکانات صنعتی به مزرعه تبدیل شده‌اند با کدام حجت شرعی صاحب حق آبه شده‌اند؟
عاقلانه‌تر نیست اگرصدها نهرغیرقانونی منشعب از رودجراحی و کشت‌های غیرمجاز محصولات نامتناسب باطبیعت بیابانی خوزستان را باعث خشکی تالاب شادگان بدانیم تا اینکه اجازه دهیم به دروغ گناه این فاجعه به گردن سدی که هنوز ساخته نشده است انداخته شود؟
تپه ماهورهای اطراف بهبهان براساس کدام قانون و حجت شرعی تسطیح و صاحب حق آبه از رود مارون شده‌اند؟
اینکه یک عده با پافشاری بر زیاده خواهی و اعمال غیرقانونی و بلاتوجیه آشکارا حاکمیت رابه ناامنی، شورش و مشکلات امنیتی تهدیدمیکنند نشانه‌ی چیست؟
آیا این مهم جز به پشتگرمی دست بالا در مناصب حکومتی و تعداد زیاد نمایندگان خوزستان درمجلس شورای اسلامی امکان پذیر است؟
هیچ هیاهو و تهدید و ترعیبی نمی‌تواند مردم کهگیلویه را از حق مسلم خود که همانا حق آبه شرعی از رود مارون و احداث سدآبریز که وسیله تحقق این مهم است منصرف کند
ما شیعه امیرالمؤمنین (ع) هستیم و طبق فرمایشات مولای متقیان وظایف خود رادرقبال حکومت اسلامی به کمال و دربسیاری موارد ایثارگرانه فراتر از حد معین انجام داده و از حکومت اسلامی انتظاری جزعدالت و رعایت متقابل حقوق حقه‌ی خویش نداریم
خداوند همه‌ی مارا هدایت کند که قلم و قدم را جز برای رضای خدا برنداریم و منت نهاده و سایه پرنعمت رهیری عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی را برمرز و بوم ایران بزرگ مستدام دارد  ان شاالله

میرآرش تقوی
 
 


کد مطلب: 449711

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449711/چرا-حق-آبه-شرعی-قانونی-مردم-کهگیلویه-رود-مارون-فدای-زیاده-خواهی-های-دیگران-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1