تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۴۴۹۴۴۹
کبنا گزارش می دهد؛

جنگل های بلوط زاگرس نابود شد؛ 20 میلیارد اعتبار مبارزه با پروانه برگ‌خوار هنوز جذب نشده!

۲
۰
جنگل های بلوط زاگرس نابود شد؛ 20 میلیارد اعتبار مبارزه با پروانه برگ‌خوار هنوز جذب نشده!
کبنا ؛
درختان بلوط بخش هایی از مناطق کهگیلویه و بویراحمد دچار گونه مهاجم پروانه برگ خوار سفید شده و در حال زوال هستند، برای مبارزه با این آفت اوایل اردیبهشت ماه امسال، ۲۰ میلیارد تومان اختصاص یافت اما هنوز جذب نشده است.
به گزارش کبنا، پروانه برگ خوار آفتی است که به درختان بلوط و گیاهان گوناگونی مانند مرکبات، پسته، بادام و بسیاری دیگر از گیاهان حمله می کنند؛ این آفت به پنج نسل در طبیعت می تواند خسارت وارد کند.
پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.
این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند. این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.
براساس برآوردهای انجام شده تاکنون بیش از ۵۳ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت پروانه سفید برگ خوار بلوط شده است.
کارشناسان منابع طبیعی می گویند به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی درپی جنگل های بلوط این استان دچار خسارت از آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط شده است.
آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط به عنوان یک تهدید برای جنگل‌های بلوط این منطقه است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد از زوال درخت های بلوط استان به دلیل حمله آفت پروانه برگ خوار ابراز نگرانی کرد و در بخشی از نامه خود به وزیر جهاد کشاورزی افزوده است: گویا مصیبت ها در جنگل های بلوط زاگرس تمامی ندارد و هر بار باید منتظر بحران جدیدی بود و حال جنگل های استان در شرایط فعلی بسیار تاسف بار است.
سید عیسی حسنی تاکید کرد: درختان بلوط در بخش های زیادی از مناطق کهگیلویه و بویراحمد از بین رفته اند و البته هم اکنون هم در منطقه باشت و کهگیلویه دچار گونه مهاجم پروانه برگخوار سفید شده و در حال زوال هستند.
وی ادامه داد: هشدار داده می شود چنانچه فکری اساسی در این خصوص نشود از قِبَل این آفت جنگل های استان رو به نابودی کامل رفته و نتوان در جهت بازسازی اکوسیستم منطقه کاری از پیش برد.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با توجه به اذعان منابع طبیعی استان مبنی بر اینکه هیچ اعتباری به منظور مبارزه با این آفت به استان با وجود پیگیری های فراوان اختصاص داده نشده است.
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:  با پیگیری های مقامات استانی از سوی رئیس سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور ۲۰ میلیارد تومان برای مبارزه با این آفت در جنگل‌های استان با محوریت شهرستان بحرانی باشت اختصاص داده شد.
علی شهابی نسب افزود: پس از آن یک تیم از سوی سازمان جنگل‌های کشور برای بررسی و اقدام وارد استان شدند اما تاکنون این اعتبار جذب نشده و حجم زیادی از جنگل های استان آسیب دیده است.
وی ادامه داد: در مناطق باشت و گچساران مناطق جنگل های بلوط زیادی آسیب دیده اند و هنوز کار سم پاشی این آفت انجام نشده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: امید است با پیگیری های مدیرکل منابع طبیعی استان این اعتبار هر چه سریع تر ابلاغ شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

بلوط
Iran, Islamic Republic of
// اگه دوره قبل به دکتر تاجگردون التماسها میکردی و شب و روز کنارش بودی حالا شدی دست راست موحد و فقط گوش بگیر موحد شدی که نگهت داره ،،آقای مدیر کل منابع طبیعی استان که آدم نگاهت میکنه و مقایسه ات میکنه با آقای حکمتیان؛ ؛شما مال این کارها نیستید
آقای استاندار تا قبل از عید درخت بلوطی نخواهد ماند و مردم برای سیزده بد باید بروند شهرستان دیگر ؛خودتون دنبال تخصیص شهابی باشید از تهران؛والا از این رو نفر هیچ خیری به باشت و گچساران نخواهید رسید چرا که باید دستور موحد صادر بشه برای تخصیص باشت و گچساران بی نماینده و مظلوم 😔😔😔
شکیلا
Iran, Islamic Republic of
تو رو به امام حسین قسمتون میدم یه کاری کننین تمام درختان دارن از بین میرن ولی هیچ کاری از دست ما بر نمی اید
چرا به استان ما اینقدر کم اهمیت داده میشه چرا واقعا؟ چرا؟؟؟؟؟
اگه شما کاری نکنید تموم این جنگلا از بین میرن استان کهگلویه و بویر احمد از هر لحاظی برای کشور تا به الان خوب بوده
خواهش میکنم هرچه زودتر به کمک این جنگل ها بیایید
شهرستان کهگلویه و بخش چاروسا کلا دیگه نابود شدن چیزی از درختان نمونده😰😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1