تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۴۴۹۴۲۵
در نشست مطبوعاتی رؤسای کمیته‌های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

نرخ شیوع اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از میانگین کشوری / پذیرش 600 نفر ماهیانه در کمپ‌های کهگیلویه و بویراحمد / اشتغال و تسهیلات در انتظار معتادان بهبودیافته استان

۱
نرخ شیوع اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از میانگین کشوری / پذیرش 600 نفر ماهیانه در کمپ‌های کهگیلویه و بویراحمد / اشتغال و تسهیلات در انتظار معتادان بهبودیافته استان
کبنا ؛
پیش از ظهر امروز (1 تیر 1401) نشست مطبوعاتی رؤسای کمیته های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
در این نشست، سید ناصر رضایی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: میانگین شیوع مواد مخدر در بین دانش آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد ۱.۱ درصد بوده این میزان از میانگین کشوری با ۲.۱ درصد، پایین‌تر است.
وی اظهارکرد: شیوع مصرف به معنای واقعی در بین دانش آموزان استان مطرح نبوده و بیشتر گرایش‌ها تجربه مصرف است که این موضوع نیز با جدیت پیگیری می‌شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرای طرح یاری گران در سطح مدارس، خاطرنشان کرد: ۷٠٠ مدرسه استان زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.
رضایی تصریح کرد: ضریب شیوع اعتیاد در بین افراد ۱۵ تا ۶۰ سال در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲.۳ درصد است که این ضریب نصف میانگین کشوری می باشد.
وی با تاکید بر اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه پر خطر در زمینه مواد مخدر نداریم، ادامه داد: ۱۷ تا ۲٠ منطقه در معرض خطر در این استان شناسایی شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در محور آسیب‌های اجتماعی، اطلس پیشگیری در استان تهیه شده است.
رضایی با اشاره به اینکه دهها کارگاه آموزشی نیز در استان اجرایی شده است، تاکید کرد: توانمند سازی جامعه هدف نیز از دیگر برنامه‌های کمیته‌های مختلف است.
وی از فعالیت ۷۷ کمپ در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و بیان کرد: این کمپ‌ها شامل ۲۱ کمپ درمانی و کمپ‌های متادون درمانی و ... است.

محمد کریم آریا مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست بیان کرد: فعالیت‌های بهزیستی دامنه و تعدد وسیعی دارد؛ در حوزه فرهنگی و پیشگیری ما نقش مؤثری داریم.
وی با بیان اینکه اداره کل بهزیستی در نقش درمان هم نقش مؤثرتری دارد، گفت: مراکز ترک اعتیاد با مجوز و نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند.
وی با بیان بهزیستی، اینکه در بحث آگاه‌سازی و کارگاه‌های آموزشی فعالیت‌های متعددی دارد، در سال 1400 آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت های زندگی بین زندانیان، مسابقات ورزشی، راهپیمایی را نیز داشتیم که 14570 نفر در این همایش ها حضور داشتند.
وی افزود: تولید بسته‌های آموزشی را داشتیم به تعداد 22800 نفر؛ 390 نفر را با استفاده از فضای مجازی در زمینه پیشگیری از اعتیاد و شعارهای هشداری در فضای مجازی به تعداد 300 نفر و همچنین بنرهای هشداری در مسیرهای ورودی شهر و مکان‌های پرتردد شهر داشته‌ایم.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با نماینده ولی فقیه در استان دیدارهایی داشته‌ایم و دو همایش منطقه‌ای اعتیاد نیز در گچساران برکزار کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگرانی که در مبارزه با مواد مخدر فعال بوده‌اند، رژه هشداری اتومبیلی و تئاترهای خیابانی با محوریت پیشگیری از اعتیاد نیز در سال 1400 داشته‌ایم.
آریا در زمینه کودکان کار اظهار داشت: در سال 1400 بیشتر از 630 میلیون تومان به کودکان کار کمک بلاعوض داشتیم؛ ما این کودکان را به خانواده برمی‌گردانیم، منتها عیب و ایراد کار این بود که چند روز دیگر کودک کار دوباره به میدان کار برمی‌گشت. در بحث کودک کار بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند فعالیت کند و انتظاری که ما از دستگاه‌ها داریم این است که همکاری کنند.

وی گفت: در کمپ‌ها ماهیانه حدود 600 نفر پذیرش داریم و معتادی که بهبود پیدا می‌کند، نگهداری او بسیار سخت است و با پیگیری‌ای که از پایان سال تا ابتدای امسال داشتیم، در راستای تسهیلات اشتغالزایی استان فعالیت کرده ایم و در این مدت اعتبارت اشتغالزایی استان را افزایش داده‌ایم که دلیل اصلی آن برای معتادین بهبودیافته بود.
در ادامه، سیدجواد هاشمی مهر معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اراده راسخ مسئولین، سمن‌ها و عزم مردمی در امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر می توانیم به نتایج بسیار رضایت بخش تری در استان برسیم.
وی اظهار داشت: طی سال های اخیر این استان چندین بار رتبه برتر میان سایر استان های کشور را به جهت اقدامات مختلف پیشگیر، مبارزه و درمان با اعتیاد و بهبود بخشیدن به وضعیت معتادین کسب کرده که نتیجه تلاش گروهی بوده است.
وی مواد مخدر و اعتیاد را ریشه عمده آسیب های اجتماعی در جامعه دانست که با هم افزایی و مشارکت جمعی می توان برای پیشگیری، مبارزه و درمان به نتیجه مناسبی رسید، گفت: اجتماعی و مردمی شدن و فعالتر شدن سمن ها در مبارزه با مواد مخدر قطعا کارسازترین راهبرد است.
هاشمی مهر با اشاره به اینکه، نرخ شیوع اعتیاد در کهگیلویه وبویراحمد از متوسط کشور پایین تر اعلام و از پاکترین استان ها هستیم، گفت: تلاش جدی و اثر بخش متولیان و رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اثر بخش بوده و باید تعمیم داده شود و استمرار یابد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری به توجه داشتن به مناطقی که ضریب آلودگی و آسیب زایی بیشتری دارد، تاکید کرد و گفت: نظارت ها، کنترل و اقدامات عملکردی باید به گونه ای باشد که همه مناطق روستایی، بخش ها و شهرهای استان برای قاچاقچیان و توزیع کنندگان انواع مواد مخدر و معتادین بسیار ناامن گردد.
وی استفاده بیشتر از ظرفیت گروه های ورزشی، هنرمندان، رسانه، یاریگران سلامت، مجامع خیرین در کنار تشکل های مردمی و مسئولین استان در امر پیشگیری، مبارزه با مواد مخدر و درمان اعتیاد تاکید کرد و گفت: با هم افزایی توان و امکانات در راستای این هدف می توان شرایط را بهتر و بیشتر بهبود بخشید.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی و رئیس کمیته مشارکت های مردمی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد در استان به اقدامات و عملکرد این کمیته اشاره کرد و گفت: سال گذشته این کمیته هشت جلسه با ۴۲ مصوبه داشت که ۴۰ مورد عملیاتی شدند و ۲ مصوبه در دست اقدام است.
به گفته هاشمی مهر، در مجموع ۱۲۱  سمن و یا تشکل مردمی در این رابطه در استان فعالیت می کند که طی سال گذشته اقدامات خوبی داشته اند که منجر به کسب رتبه برتر استان شده است.
وی به انجام تفاهمنامه با کمیته امداد حضرت امام (ره) برای رها شدگان از اعتیاد و بهبود یافتگان از آسیب های مواد مخدر در استان اشاره کرد و اظهار داشت: این تفاهمنامه با توجه به عملکرد موثر آن به عنوان پایلویت در کشور مطرح شد.
معاون سیاسی امنیتی و احتماعی استانداری به اجرای ۱۳ طرح از سوی سازمان های مردم نهاد به کمیته مشارکت های مردمی اشاره کرد و افزود: برای ۷۵ نفر از بهبود یافتگان از اعتیاد شغل ایجاد شد.
هاشمی مهر، ایجاد کارگاه های آموزشی، برگزاری ۲ همایش منطقه ای، تفاهمنامه با فنی و حرفه برای آموزش و پرداخت ۳۲۹ میلیون تومان بیمه را از دیگر اقدامات و برنامه های هدفمند در این خصوص بیان کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1