کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در جلسه مبارزه با زمین خواری شهرستان گچساران مطرح شد؛

فرماندار گچساران: شهرستان گچساران رتبه اول زمین خواری در استان را دارد / رئیس اداره منابع طبیعی: امکانات حفاظتی ما صفر است

31 خرداد 1401 ساعت 14:26

فرماندار گچساران گفت: در سطح شهرستان چندین بار جلسه مبارزه با زمین خواری برگزار شده و در حال بررسی مشکلات این حوزه هستیم ، با این حال شهرستان گچساران رتبه اول زمین خواری در استان را دارد.


جلسه مبارزه با زمین خواری شهرستان گچساران به ریاست فرماندار این شهرستان برگزار شد.
به گزارش کبنا از گچساران، در نشست روز سه شنبه (31 خردادماه 1401) دیهیمی خوب فرماندار گچساران گفت: در جلسات قبل مصوب کردیم که هیچ اداره ای حق واگذاری زمین در محدوده شهری ندارد.
دیهیمی خوب گفت: اگر طرحی واگذار می شود باید مورد نیاز شهرستان باشد، طرح هایی داریم که بیش از ۱۸ سال در محدوده شهر هستند ولی هیچ کاری انجام نگرفته است.
دیهیمی خوب بیان کرد: ۶۲ هزار متر زمین برای شهر ارزشمند است، ولی زمانی که طرحی احرا نمی‌شود چرا جهاد کشاورزی هنوز اقدامی برای باز پس گیری زمین نکرده است. اینها نمونه ای از زمین خواری است.
وی گفت: مدیران دغدغه استعلامات را دارند، اما می بینیم مدیری که هفته قبل استعلام را غیرقابل انجام می داند، هفته بعدی استعلام را امضا می کند.
دیهیمی خوب اظهار کرد: طرح هایی داریم که ۵۰ هکتار زمین است ولی اقدامات مربوط به طرح در آن انجام نگرفته است.
وی گفت: درخواست داریم زمین هایی که از سال 1390 تاکنون واگذار شده به ما اعلام کنند، به نظر می رسد این لیستی که جهاد کشاورزی اعلام کرده کامل نیست.
وی بیان کرد: در سطح شهرستان چندین بار جلسه مبارزه با زمین خواری برگزار شده و در حال بررسی مشکلات این حوزه هستیم ، با این حال شهرستان گچساران رتبه اول زمین خواری در استان را دارد.
وی گفت: دوستان در زمان بازرسی به اینکه زمین مال چه کسی هست و چه خط فکری دارد توجه نکنید.
وی گفت: خیلی از واگذاری ها به شکل قانونی صورت گرفته است. افرادی با رابطه وارد شده، اما مسیر قانونی طی شده است، این موضوعات نیز پیگیری شود. 
دیهیمی خوب افزود: برخی ایرادات هم در ثبت اسناد دیده شده است و بطور مثال برای یک زمین دو سند تک برگ وجود دارد.
وی گفت: خیلی طرح ها و پروژه هایی برای اجرا داریم ولی زمین برای واگذاری نداریم.
دیهیمی خوب بیان کرد: اعطای زمین در محدوده شهر کاملا ممنوع است، یکی ازدلایلی که در خنگ بنار شهرک صنعتی احداث نشد، این بوده که این محل برای توسعه منطقه شهری مشکل ایجاد می کرد.
نظری رئیس منابع طبیعی شهرستان گچساران گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷۱ پرونده در زمینه زمین خواری در حال بررسی است.
نظری افزود: ۸۹ هکتار زمین در سال 1400 و ۵ هکتار زمین در سال 1401 رفع تصرف شده است.
نظری اظهار کرد: ۲۱۸ فقره پرونده منجر به صدور رای قطعی شده اند که شامل تصرفات عدوانی، زمین خواری، قطع درختان، دام مازاد و ... بوده اند، از این تعداد 35 پرونده آماده قلع و قمع هستند.
نظری گفت: ۶۵۴ متر مربع نیز قلع و قمع زمین خواری صورت گرفت.
وی گفت: در بحث حفاظت از منابع طبیعی، با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم، در ۴۰۰ هزار هکتار زمین حتی یک قرق باق نداریم، امکانات حفاظتی ما صفر است. 
وی گفت: بحث زمین خواری، بحث قطع درختان جنگلی وجود دارد که همگی نیاز به مراقبت دارند.
وی در خصوص جرم انگاری در منابع طبیعی گفت: جرم مشهود منابع طبیعی نیاز به دستور قضایی ندارد، قانون نی گوید قطع هر گونه درخت و درختچه جرم است و پاسگاه های نیروی انتظامی می توانند راسا قانون را اجرا کنند.
انتظار داریم همانطوری که نیروی انتظامی همیشه همکاری کرده، همکاری بیشتری داشته باشند.
وی گفت: در خصوص ایست و بازرسی ها نیاز داریم که کلانتری ها در محورهای اصلی همکاری لازم را داشته باشند.
کردلو رئیس اداره راه و شهرسازی گچساران گفت: بر اساس قانون، اداره راه و شهرسازی در حال ساماندهی و تحت تملک درآوردن زمین هایی است که در حوزه استحفاظی شهرستان است. 
وی گفت: در حوزه های مختلف، گاها می بینیم که در 100 هکتاری که در حال تعیین تملک هستیم، برخی افراد در نقاطی سند چند هکتاری زمین دارند که این موضوع باید بررسی شود ببینیم این زمین ها چطور واگذار شده است.


 


کد مطلب: 449382

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449382/فرماندار-گچساران-شهرستان-رتبه-اول-زمین-خواری-استان-رئیس-اداره-منابع-طبیعی-امکانات-حفاظتی-صفر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1