تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۴۴۹۳۱۳
در چند روز پیاپی انجام گرفت

اعتراضات سراسری بازنشستگان و کسبه در اغلب شهرهای کشور

۱
۰
اعتراضات سراسری بازنشستگان و کسبه در اغلب شهرهای کشور
کبنا ؛در حالی که تجمع دوباره بازنشستگان در چند شهر ادامه دارد، معترضان کرمانشاه «سفره خالی» را به طور نمادین تشییع کردند.
به گزارش کبنا به نقل از آسیانیوز، در چندمین روز پیاپی از تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان، شماری از معترضان بار دیگر روز یک‌شنبه، ۲۹ خرداد در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها آمدند. امروز گزارش ویدئوهایی از تجمع بازنشستگان در شهرهای اهواز، رشت، کرمانشاه، شوشتر، اراک، ساری، دورود و شوش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
 در ویدیوی منتشرشده از کرمانشاه، بازنشستگان این شهر یک سفر خالی را به دست گرفتند و به طور نمادین آن را تشییع کردند.
 اهواز نیز که در روزهای اخیر هر روز شاهد اعتراضات بازنشستگان تأمین اجتماعی بوده است، روز یک‌شنبه نیز با حضور معترضان صحنه تجمع گسترده‌ای بود که در آن بازنشستگان شعار «مدیریت بی‌لیاقت، استعفا استعفا» سر دادند.
 در اراک نیز بازنشستگان و مستمری‌بگیران در تجمع خود با سر دادن شعار «رزمندگان دیروز، گرسنگان امروز» اعتراض خود را به وضعیت اقتصادی نشان دادند.
 در رشت نیز بازنشستگان معترض در مقابل ساختمان اداره تأمین اجتماعی این شهر تجمع کردند و شعار «فریاد، فریاد، از این همه بیداد» سر دادند.
 بازنشستگان در یک سال گذشته بارها در اعتراض به پایین بودن مستمری خود تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند،‌ اما جرقه اعتراض‌های اخیر که به طور مستمر تا امروز ادامه یافته، از روز ۱۵ خرداد که در ایران تعطیل رسمی است شروع شد. در این روز دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرد که تنها ده درصد حقوق بازنشستگانِ غیرحداقل‌بگیر را افزایش خواهد داد.
  بر اساس قانون مجلس قرار بود در سال جاری حقوق‌ها در سایر سطوح درآمدی به‌جز حداقل‌بگیرها ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کند، اما دولت این قانون را اجرا نکرده است.
 مصوبه اخیر دولت ابراهیم رئیسی حتی موجب اعتراض برخی از نمایندگان مجلس نیز شد، تا جایی که محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، روز ۲۵ خرداد در نامه‌ای به رئیس مجلس گفته بود که مصوبه اخیر دولت «مغایر با قانون و مقررات از جمله ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی کشور، قانون بودجه ۱۴۰۱ و نیز قوانین مرتبط با احکام برنامه ششم توسعه» است.
 براساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان بر عهده سازمان تأمین اجتماعی و تصویب آن بر عهده دولت است، اما در مصوبه اخیر، دولت بدون مشورت با سازمان تأمین اجتماعی اقدام به تصویب قانون اخیر کرده است.
 افزایش حداقلی حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ و عدم تناسب آن با نرخ تورم در جامعه موجب اعتراض اقشار دیگری نیز شده است. از جمله راهبران متروی تهران روز هفتم خرداد به نشانه اعتراض سرعت قطارهای خود را کاهش دادند، رانندگان اتوبوس و کارگران خطوط بی‌آرتی در شرکت اتوبوسرانی تهران هم در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت اعتصاب کردند.
 در همین حال در هفته‌های گذشته بارها معلمان در شهرهای مختلف به طور گسترده تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.
 بازاریان نیز در هفته‌های گذشته به دلیل افزایش مالیات بخش خصوصی با تعطیل کردن مغازه‌های خود و تجمع در شهرهای مختلف اعتراض خود را به وضعیت نابسامان اقتصادی نشان داده‌اند.
اعتصابات سراسری بازاریان و فعالان برخی صنف‌ها در شهرهای مختلف و تهران ادامه دارد؛ این در حالی است که تجمع و راهپیمایی سراسری بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز در برخی از استان‌های کشور هر روز برگزار می‌شود.
به گزارش کبنا به نقل آسیانیوز، اعتصاب سراسری بازاریان و فعالین صنف‌های مختلف در کشور هنوز ادامه دارد و به نظر می‌رسد هر روز به جمع اعتصاب‌کنندگان اضافه می‌شود.
 بر اساس گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، این اعتصاب‌ها امروز شنبه، در ۱۳ شهر ادامه داشت. از سوی دیگر تجمع و راهپیمایی سراسری بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز کماکان ادامه دارد و دست کم در پنج شهر این تجمع برگزار شده است.
 اعتصاب‌های سراسری در تهران کماکان از صنفی به صنف دیگر سرایت پیدا می‌کند. کاسبان خیابان چراغ‌برق تهران، که محل حضور فروشندگان صنف لوازم یدکی است، از صبح شنبه به اعتصاب‌های سراسری پیوستند. معترضان با تعطیل کردن مغازه‌هایشان در خیابان ملت تجمع کردند.
 بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ماموران پلیس عده‌ای را به باز کردن مغازه‌هایشان دعوت یا مجبور کردند. به گزارش تصویر ۱۵۰۰ بخشی از مغازه‌داران که به اعتصاب نپیوسته بودند نیز پس از این برخورد نیروهای پلیس اقدام به تعطیلی مغازه‌هایشان کردند.
 معترضین در ادامه اقدام به راهپیمایی در خیابان‌های اطراف این بازار کردند و با شعار «بازاری باغیرت، حمایت حمایت» خواستار اضافه شدن دیگر بازاریان به این اعتصاب شدند. پس از این اتفاق کسبه «پاساژ بزرگ کاشانی» تهران نیز با تعطیلی این پاساژ به اعتصاب‌های سراسری پیوستند. این در حالی است که نیروهای ضدشورش با حضور در محل تجمع اقدام به برخورد با برخی معترضین کردند.
اصفهان و شهرهای اطرافش نیز در اعتصاب سراسری روز شنبه حضوری فعال داشت. شنیده‌ها حاکی از آن است که بازار لباف‌ها نیز با پیوستن کسبه این بازار به اعتصاب‌های سراسری به حالت تعطیل درآمد. کانال تلگرامی اعتراض مدنی بازار نیز گزارش داد که بنک داران عمده فروش اصفهان و پاروچه فروشان این شهر نیز از صبح شنبه مغازه‌های‌شان را تعطیل کردند.
 شهرک صنعتی محمودآباد در شمال شهر اصفهان نیز به طور کامل تعطیل شد. در این شهرک صنعتی بیش از ۲۰۰۰ کارخانه سنگ‌بری وجود دارد. به گزارش کانال «اعتراض مدنی بازار» حداقل پنجاه هزار کارگر به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به کارند. برخی کارخانه‌داران این منطقه اعلام کرده‌اند که قبض گاز ۶ میلیون تومانی این مجتمع‌ها در ماه جدید ۵۵ میلیون تومان صادر شده است و این یکی از دلایلی‌ست که کارخانه‌های شهرک تعطیل و بارگیری در آنجا متوقف شده است.
  سنگبری‌های نجف‌آباد، رضوانشهر، دولت‌آباد، خمینی شهر نیز همراه با شهرک صنعتی محمودآباد به اعتصاب‌های سراسری پیوستند.
 بازار طلافروشان یزد و چند بازار و صنف دیگر در این شهر نیز مغازه‌هایشان را برای پیوستن به اعتصاب سراسری تعطیل کردند. بخشی از کسبه شهر یزد برای اعتراض مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.
 نورآباد ممسنی در استان فارس، شهرستان کوهچنار بیست و پنج کیلومتری کازرون، اسلام‌آباد غرب در کرمانشاه و لجان از توابع استان اصفهان و خرم‌آباد نیز شهرهایی هستند که روز شنبه به اعتصاب‌های سراسری پیوستند.
 افزایش مالیات، افزایش هزینه‌های جانبی، نوسان نرخ ارز و برخی مشکلات صنفی از دلایل مشترک این اعتصاب‌های سراسری در شهرهای مختلف است.
 تداوم تجمع بازنشستگان
 با تجمع روز شنبه بازنشستگان تأمین اجتماعی دوازده روز از اولین روزی که این افراد دست به تجمع اعتراضی زدند گذشت. بازنشستگان کماکان در شهرهای مختلف اقدام به برگزاری تجمع و راهپیمایی می‌کنند. افزایش حقوق ده درصدی چیزی‌ست که دولت برای آن‌ها در نظر گرفته است واز سوی دیگر بازنشتگان آن را در مقایسه با میزان تورم بسیار ناچیز می‌دانند.
 شورای عالی کار نیز افزایش حقوق ۳۸ درصدی را برای بازنشستگان در نظر گرفته بود که دولت رئیسی در یک ساختارشکنی بی سابقه تصمیم گرفت تنها ده درصد افزایش حقوق برای بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر بگیرد. همین اتفاق کار را به خیابان کشاند تا بازنشستگان برای احقاق حقوق‌شان به فریاد در خیابان متوسل شوند.
 بازنشستگان در شوشتر با شعارهای «تاکی سرافکندگی، یا مرگ یا زندگی» اعتراضشان را به دولت ابراهیم رئیسی اعلام کردند.
 در اهواز و آبادان نیز بازنشتگان تأمین اجتماعی اقدام به برگزاری تجمع و راهپیمایی کردند. آن‌ها با درخواست افزایش حقوق خود طبق مصوبه شورای عالی کار شعارمی‌دادند: «نه مجلس، نه دولت، نیستن به فکرملت»، «گرانی، تورم بلای جان مردم»،
 بازنشستگان در شهر بندرعباس نیز با تجمع مقابل سازمان تأمین اجتماعی هرمزگان شعار دادند: «وعده وعید کافیه؛ سفره ما خالیه». بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهر زنجان نیز با تجمع مقابل اداره تأمین اجتماعی این شهر و شعار «تأمین اجتماعی، چه نام اشتباهی» اعتراضشان را به عملکرد دولت و این سازمان نشان دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازنشسته لشگری
Iran, Islamic Republic of
شرم بر دولت رییسی که یک بازنشسته لشگری باید در فقر و فلاکت و بدبختی زندگی کنه و مستاجر باشد ؛ خط فقر به ۱۵ میلیون رسیده ؛ تورم ۱۰۰ درصد و بالاتر است ؛ اونوقت ۱۰ درصد به حقوق ها اضافه کردند به جای ۳۸ درصد ؛ اوف بر شما ؛ حقوق امثال من ۷۰۰ هزار تومن اضافه شده ؛ شرم بر شما
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1