کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نشست مدیران شرکت های دانش بنیان کهگیلویه و بویراحمد با مدیرکل دیوان محاسبات استان؛

شرکت هایی که می توانستند خارج از کشور فعالیت اقتصادی کنند اما ماندند / ایجاد نمایندگی شرکت آریونت در ترکیه / عدم توجه بانک ها به قوانین پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان / پیشنهاد تشکیل یک کارگروه به ریاست استاندار جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان

28 خرداد 1401 ساعت 18:42

نشست بازرس کل استان و مدیرکل دیوان محاسبات استان با مدیران شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور در محل سالن کنفرانس پارک علم و فناوری برگزار شد.


نشست بازرس کل استان و مدیرکل دیوان محاسبات استان با مدیران شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور در محل سالن کنفرانس پارک علم و فناوری برگزار شد.
شرکت‌ها بایستی از هفت خوان رستم بگذرند

به‌گزارش کبنا، در ابتدای این نشست، رئیس پارک علم وفناوری استان، تسهیل کسب‌وکارهای دانش بنیان، تسهیل صدور مجوزها و استفاده از ظرفیت‌های خاموش و فضاهای بلااستفاده دستگاه‌های اجرایی در جهت پیشبرد اهداف دانش بنیان را از جمله اهداف برگزاری این نشست دانست و با بیان این‌که شرکت‌ها بایستی از هفت خوان رستم بگذرند تا برخی از مجوزها را بگیرند، خواهان اصلاح این امور شد.

شرکت هایی که می توانستند خارج از کشور فعالیت اقتصادی کنند اما ماندند
سید شمس‌الدین هاشمی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳ شرکت دانش بنیان و ۶۰ شرکت فناور در پارک علم وفناوری حضور دارند که در صورت وجود فضا و زمان کافی و مناسب، شرکت‌های فناور قابلیت حرکت در مسیر دانش بنیان شدن را دارند.
وی با اشاره به ویژگی ایجاد اشتغال در پارک‌های علم و فناوری گفت: اصولاً ایجاد اشتغال برای افراد متخصص و تحصیل‌کرده امری سخت و دشوار است و خاصیت ایجاد اشتغال در پارک علم و فناوری دقیقاً اشتغال‌آفرینی برای اقشار تحصیل‌کرده و دانشگاهی است.
هاشمی اذعان‌داشت: تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان می‌توانستند در خارج استان و شاید خارج از کشور فعالیت اقتصادی کنند اما با وجود همه شرایط سخت ایستاده‌اند و امیدوارانه کار می‌کنند. در ادامه این نشست تعدادی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناوری نیز به بیان مشکلات، دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

ایجاد نمایندگی شرکت آریونت در ترکیه / مسئولان شهرک‌های صنعتی به ما زمین و سوله واگذار نمی‌کند
سید سجاد مؤمنی تبار، مدیر عامل شرکت دانش بنیان گسترش کاربرد فناوری (آریونت) که در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی و مخابراتی فعالیت دارد، از ایجاد یک نمایندگی در کشور ترکیه گفت و اظهار داشت:یکی از بهترین شکلهای سرمایه‌گذاری و زودبازده، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دانش بنیان است. مؤمنی ادامه داد :در اوایل امسال که به تدبیر مقام‌معظم رهبری مزین به نام دانش بنیان شده‌است، اداره امور مالیاتی حساب‌های ما را کاملا مسدود کرد. این کارآفرین جوان با اشاره به اشتغال بالغ‌بر 29 نفر بطور مستقیم و منطبق با قوانین اداره کار در شرکت آریونت گفت: توان افزایش خط تولید را داریم، اما شهرک‌های صنعتی که خالی‌ازسکنه است و به انبار شرکت‌های توزیع کالا و غذا و بعضا کمپ های ترک اعتیاد تبدیل‌شده است به ما زمین و سوله واگذار نمی‌کند.

بخش مهمی از تسهیلات به اسم ارزش‌افزوده برداشت می‌شود
ناهید شاکری مدیرعامل شرکت دانش بنیان داروسازی ارمغان نیز در خصوص عدم تعامل بانک‌ها سخن گفت و اظهار داشت: بخش مهمی از تسهیلات خرید تجهیزات که توسط بانک به حساب فروشنده و کارخانه واریز می‌شود، به اسم ارزش‌افزوده برداشت می‌شود که این مسئله نگران‌کننده و آسیب‌زاست.

عدم تعامل دستگاه‌های اجرایی استان
یکی دیگر از شرکت‌هایی که به‌صورت مجازی و وبیناری در این نشست حضور داشت، شرکت پیشرو صنعت آوران گچساران بود که در زمینه تولید پهپاد و آموزش خلبانی پهپاد فعالیت داشت.
مردانی مدیرعامل این شرکت از عدم تعامل دستگاه‌های اجرایی استان گلایه کرد و گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم یگان امداد پهپادی استان را تشکیل دهیم، ولی گوش شنوایی نبوده و نیست و در هیچکدام از جلسات مدیریت بحران دعوت نشده‌ایم.
مردانی پارک علم و فناوری استان را تنها پناهگاه واحدهای فناور در سال‌های گذشته دانست و گفت: توان عملیات در حوزه‌های مدیریت بحران، نفت و گاز، اطفاء حریق جنگل‌ها، منابع طبیعی و صنایع برق را داریم.وی برای نجات جان جنگل‌های بلوط در سطح وسیع اعلام آمادگی کرد.

اولین تولیدکننده بوته گل رز هلندی از عدم توجه بانک ها گفت
طیبه آذر پیوند، فناور دیگری بود که از دردها و مشکلات این حوزه پرده برداشت.او که اولین تولیدکننده بوته گل رز هلندی بوده و اولین مرکز کشت بافت سلولی و گیاهی استان را داراست ،گفت: براساس قوانین مصوب مجلس ،کارگاه‌های کوچک زیر ۵۰ نفر، مشمول پرداخت کمک‌هزینه‌های تامین اجتماعی و معافیت‌های مالی کارفرما در پرداخت حق بیمه هستند که در سایر استان‌ها در حال انجام است ولی متأسفانه در استان ما تاکنون به این قانون التفاتی نشده‌است.
مدیر عامل شرکت کشت یاران آذر پیوند همچنین خواستار استفاده سازمان‌ها و دستگاههای اجرایی استان از محصولات تولیدی در استان شد. وی از اعطای تسهیلات صوری و یا موازی‌کاری های غلط در حوزه گیاهان دارویی ابراز نگرانی کرد و گفت: بسیاری از مناقصات در جهت استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و فناور به‌صورت ترک تشریفات واگذار گردد.

مشکلات مالیاتی شرکت دانش بنیان الکتروطب آسیا
 مدیر عامل شرکت دانش بنیان الکتروطب آسیا از مشکلات مالیاتی گلایه داشت. وی اظهار داشت: من پزشک هستم. می‌توانستم با سهمیه استعدادهای درخشان به دنبال ادامه تحصیل بروم، اما بخش بزرگی از زندگی و تحصیل را به عشق تولید رهاکردم، اما پشت درهای مختلف جا مانده‌ام.

شرکت‌های پارکی معاف بر درآمد و معاف بر ارزش افزوده هستند
مهدی قهرمانی فر که چندین اختراع کاربردی در حوزه تجهیزات پزشکی دارد اضافه کرد: هنوز برای اداره امور مالیاتی محرز نشده‌است که شرکت‌های پارکی معاف بر درآمد و معاف بر ارزش افزوده هستند. دکتر قهرمانی فر پارک علم و فناوری را تنها ملجأ و پناهگاه فناوران دانست .وی از وضعیت اتاق بازرگانی نیز گفت.او گفت: اولین شرکت دانش بنیان صنعتی استان است، اما همچنان اندر خم کوچه اخذ کارت بازرگانی مانده‌است.

پیشنهاد تشکیل یک کارگروه به ریاست استاندار جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان
اسماعیل کیهان، مدیرکل محاسبات استان نیز ضمن ابراز تشکر از برگزاری این‌گونه جلسات گفت: با توجه به اهمیت رفع مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش بنیان، جلساتی با حضور اعضای شورای نظارتی استان تشکیل شده‌است.
وی همچنین پیشنهاد تشکیل یک کارگروه به ریاست استاندار جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان را داد.
مدیرکل دیوان محاسبات استان اذعان‌داشت: این کارگروه نباید صرفاً اسمی باشد.
کیهان اظهار داشت: در کلام فناوران عشق به وطن و استان مشهود بود و بی‌انصافی است که دستگاه‌های اجرایی همراهی نکنند.
بازرس کل استان نیز در جمع‌بندی سخنان حاضرین گفت: وظیفه ما نظارت است و نه اجرا، ولی سعی خواهیم کرد با برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی به همه مشکلات و موارد مطرح‌شده رسیدگی شود.
دکتر صالحی وعده داده از شرکت‌های دانش بنیان به‌صورت حضوری بازدید کند.وی در پایان از طرح موضوع ترک تشریفات در مناقصات به نفع شرکت های دانش بنیان استقبال کرد.




 


کد مطلب: 449270

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449270/شرکت-هایی-می-توانستند-خارج-کشور-فعالیت-اقتصادی-کنند-اما-ماندند-ایجاد-نمایندگی-آریونت-ترکیه-عدم-توجه-بانک-قوانین-پرداخت-تسهیلات-های-دانش-بنیان-پیشنهاد-تشکیل-یک-کارگروه-ریاست-استاندار-جهت-توسعه-اقتصاد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1