تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۴۴۹۱۷۱
در بازرسی کارشناسان دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفت

کشف بیش از ۵۰۰ کیلوگرم گوشت و محصولات غیر بهداشتی از بازار یاسوج / کشتارهای غیرمجاز و بین راهی تهدید علیه بهداشت عمومی

۰
کشف بیش از ۵۰۰ کیلوگرم گوشت و محصولات غیر بهداشتی از بازار یاسوج / کشتارهای غیرمجاز و بین راهی تهدید علیه بهداشت عمومی
کبنا ؛با کاهش توان خرید، گوشتهای تاریخ مصرف گذشته در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است.
به گزارش کبنا، این روزها خرید کردن از مراکز فروش گوشت برای مردم شبهه برانگیز و با تردید انجام می‌گیرد. کم شدن خرید از بازار، موجب شده که گوشت‌ها روی دست مغازه‌ها بماند، و مردم نگرانند که این محصولات گوشتی خراب شده باشد.
در پی گران شدن گوشت قرمز و کاهش توان خرید مردم بخش زیادی از لاشه گوشت‌ها روی دست قصابان می‌ماند و تاریخ مصرفشان می‌گذرد.
فروشنده‌ها برای آنکه ضرر نکنند دست به اقداماتی می‌زنند که از دید دامپزشکی تخلف است.
دستکاری برچسب تاریخ مصرف نگهداری‌های غیر بهداشتی از جمله تخلفاتی است که در روزهای اخیر در قصابی‌ها افزایش یافته است.
گروه بازرسی دامپزشکی در بازدید دیروز بیش از ۵۰۰ کیلوگرم گوشت و محصولات غیر بهداشتی را از بازار یاسوج جمع کردند.
در این گزارش کارشناس دامپزشکی بر ایرددار بودن انجماد «کله پاچه» و «قلم» تأکید کرد.
همچنین امروز متنی در فضای مجازی در خصوص بیمار بودن مرغ‌های یک مغازه مرغ فروشی در شهرستان باشت منتشر شد.
چنین اتفاقاتی بخصوص در فصل تابستان که فسادپذیری مواد غذایی بیشتر می‌شود، نگران کننده است، و رسیدگی بیشتر مسئولان متولی را می‌طلبد.
به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، کشتارهای غیرمجاز و بین راهی تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شوند
              

سید مختار رجائی فر، مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیمای شبکه استانی حضور یافته و به پرسش‌های مجری خبر پاسخ داد.
به گزارش کبنا، وی در پاسخ به سئوال مجری در خصوص ارائه گوشت فاقد لیبل بهداشتی دامپزشکی  که توسط  برخی قصابان به مردم ارائه می‌گردد،  گفت:  از نظر دستورالعمل‌های بهداشتی، گوشت سالم و بهداشتی می‌بایست  دارای مهر و لیبل بهداشتی دامپزشکی که به نوعی شناسنامه آن لاشه محسوب می‌شود که دارای اطلاعاتی همچون  تاریخ تولید،  تاریخ انقضا، درجه حرارت نگهداری و محل استحصال آن می‌باشد. مردم هرکجا لاشه‌ای را ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی و لیبل مشخصات لاشه مشاهده نمودند با اطمینان خاطر نسبت به مصرف آن اقدام نمایند.
وی به کشتارهای غیرمجاز و بین راهی در حاشیه برخی از شهرها نیز اشاره کرد و گفت:  اینکه گوشت خارج از کشتارگاه  و در محیطی خارج از کشتارگاه  بسته بندی می‌شود  و در بازار ارائه می‌گردد بطور قطه به یقین مورد تائید دامپزشکی نیست و در صورت مشاهدهاین نوع تخلف،   بازرسان بهداشتی دامپزشکی که در دو شیفت صبح و عصر  در سطح شهر و مراکز عرضه مواد خام دامی را رصد و پایش می‌کنند بدون هیچگونه اغماضی آنها را جمع آوری و معدوم می‌نمایند.
رجائی فر ادامه داد: کشتارهای بین راهی به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی به نوعی  تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شده و تخلفی آشکار به حساب می‌آید که در این اثنی دستگاه‌های اجرایی از جمله  مرکز بهداشت،  محیط زیست  به همراه دامپزشکی می‌توانند موارد را به مراکز صالح قضایی ارجاع نمایند.
وی به برگزاری چندین جلسه در مساجد با حضور مسئولین و ریش سفیدان منطقه در خصوص جمع آوری کشتارهای غیرمجاز در ورودی برخی شهرهای استان اشاره کرد و گفت:  ما خواستار تعطیلی این نوع مراکز نیستیم بلکه سیاست ما بر این بوده کلیه کشتارها به سمت کشتارگاه سوق داده شود و پس از نگهداری لاشه‌ها بمدت 24 ساعت در دمای پیش سرد و حمل لاشه‌ها بوسیله خودروهای یخچالدار مجدداً به این نوع مراکز جهت عرضه ارجاع داده شود که متاسفانه بدلیل برخی سودجوئی‌ها این مهم تاکنون محقق نشده است.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد در پایان خواستار همتی همگانی توسط مسئولین و همچنین همراهی مردم در جمع آوری این معظل بهداشتی در جامعه شد و گفت: با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور و احتمال شیوع آن در استان در روزها و ماههای آینده،  وجود کشتارهای غیرمجاز و عرضه آن تهدیدی جدی برای سلامت مردم می‌باشد که امیدواریم همگی در فرهنگ سازی و آگاه سازی آحاد جامعه، نقش خود را بخوبی ایفا نمائیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
فایل های مرتبط
1