کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

اجاره بهای مسکن در شهر یاسوج که لرزه به اندام مستأجران انداخته + جدول

23 خرداد 1401 ساعت 18:58

پایان مهلت اجاره‌ها با شروع تابستان، لرزه به اندام اجاره نشینان انداخته است، بر اساس آنچه که بنگاه دارها و مستأجران می گویند غالب اجاره منزل‌ها بیش از 100 درصد در کهگیلویه و بویراحمد افزایش داشته است. مصوبه دولت در 29 اردیبهشت ماه 1401 که باحضور مخبر معاون اول رئیس جمهور انجام گرفت، سقف افزایش اجاره بهای مسکن نسبت به اجاره بهای سال ۱۴۰۰ در شهرهای کوچک را ۱۵ درصد و در شهرهای بزرگ را 25 درصد تصویب کرده است. اما این مصوبه اجرایی نشده است.


پایان مهلت اجاره‌ها با شروع تابستان، لرزه به اندام اجاره نشینان انداخته است، بر اساس آنچه که بنگاه دارها و مستأجران می گویند غالب اجاره منزل‌ها بیش از 100 درصد در کهگیلویه و بویراحمد افزایش داشته است. مصوبه دولت در 29 اردیبهشت ماه 1401 که باحضور مخبر معاون اول رئیس جمهور انجام گرفت، سقف افزایش اجاره بهای مسکن نسبت به اجاره بهای سال ۱۴۰۰  در شهرهای کوچک را  ۱۵ درصد و در شهرهای بزرگ را 25 درصد تصویب کرده است. اما این مصوبه اجرایی نشده است.
به گزارش کبنا، در جدول زیر مشخصات تازه‌ترین واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار اجاره یاسوج در مناطق مختلف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد درج شده است. این قیمت ها در بازار اجاره نشان دهنده وضعیت بی قانونی در بازار اجاره و مسکن است.

یکی از بنگاه‌های مشاور املاک شهر یاسوج گفت: یک واحد مسکونی در شهرک امام حسین این شهر سال گذشته به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان رهن با یک میلیون تومان کرایه قولنامه کردم که امسال و هم اکنون همین واحد مسکونی را به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان رهن با چهار میلیون کرایه به ما سپرد که ما این قیمت را نپذیرفته ایم ثبت نکرده ایم.
نمایندگان مجلس درآخرین اقدام خود برای کنترل بازار اجاره بها مسکن طرح دوفوریتی را به هیات رئیسه تقدیم کردند که براساس آن موجرانی که در قرارداد اجاره نرخ اجاره بها را به میزان بیش از سقف تعیین شده افزایش داده باشند در ازای مبلغ مازاد، مکلف به پرداخت مالیات بر درآمد اجاره به نحو مضاعف می‌شوند تا موضوع اجاره بها را که ورود ممنوع دولت به صورت مستقیم است را با ابزار مالیات و به عنوان تنبیهی برای موجران متخلف بتواند استفاده کند.
اما این در حالی است که حتی مصوبه دولت نیز روی زمین مانده است.
عوامل مختلفی موجب افزایش قیمت اجاره بها شده است، با این حال، افزایش قیمت های سلیقه ای و خودسرانه نیز موجب فشار به اجاره نشین ها شده است و مشکلاتی را ایجاد کرده است. در صورتی که دولت بر بازار اجاره بها نظارت کند وضعیت در این بازار بهتر خواهد شد.
با توجه به وضع موجود و در صورت تداوم گرانی اجاره بها و رهن خانه بی شک پدیده پشت بام خوابی، چادر خوابی، روی آوردن به حاشیه نشینی و ... در استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج دور از ذهن نخواهد بود.



 


کد مطلب: 449061

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449061/اجاره-بهای-مسکن-شهر-یاسوج-لرزه-اندام-مستأجران-انداخته-جدول

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1