کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

کاش صداوسیما به جای «گل مخملی» و «آش کارده» به مسائل مهم می پرداخت

رفعت کاظمی

21 خرداد 1401 ساعت 19:50

دیالوگی در فیلم منصور هست که می‌گوید: "اونها متخصص نمی‌خوان، آدمِ دستمال به دست و مطیع می‌خوان!" نمودِ عینی این دیالوگ و حاکمیتِ آن در مواجهه با فرهنگِ سیاسی- اجتماعی ما و در اکثرِ ساحات، از موثرترین عوامل در نومیدی نخبگان و تشویقِ آن‌ها به خروج از سازمان‌ها، استان‌ها و حتی کشور است. منصور، یک نماد از نیروهای ساختارگریزی است که بیشترین اعتقاد و تعهد را به نظام و انقلاب دارند و در این راه هم بار برمی‌دارند و هم هزینه می‌دهند.


دیالوگی در فیلم منصور هست که می‌گوید: "اونها متخصص نمی‌خوان، آدمِ دستمال به دست و مطیع می‌خوان!"
نمودِ عینی این دیالوگ و حاکمیتِ آن در مواجهه با فرهنگِ سیاسی- اجتماعی ما و در اکثرِ ساحات، از موثرترین عوامل در نومیدی نخبگان و تشویقِ آن‌ها به خروج از سازمان‌ها، استان‌ها و حتی کشور است. منصور، یک نماد از نیروهای ساختارگریزی است که بیشترین اعتقاد و تعهد را به نظام و انقلاب دارند و در این راه هم بار برمی‌دارند و هم هزینه می‌دهند.
با این مقدمه، گریزی به توییتِ روزهای اخیر فرماندار شهرستان بویراحمد می‌زنم که نوشت: "‏قبلا قول داده بودم به عنوان نماینده دولت در شهرستانِ مرکز استان، شفاف با مردم صحبت کنم. صندوق کارآفرینی امید در استان و در شهرستانِ بویراحمد هیچ‌گونه هماهنگی با نماینده دولت در شهرستان ندارد و بنده، مسئول این صندوق را در شهرستان نمی‌شناسم و لابد مسئولیتی هم ندارم)"!
قبلا گفته‌ بودم که ما در استان کهگیلویه و بویراحمد مسئله‌ای به نام "بی‌مسئله‌گی" داریم. اکثر رسانه‌ها، تشکل‌ها و نخبگان به دنبال رویدادها، وقایع و حوادثند نه مسئله. مسئله یعنی فقر، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی. مسئله یعنی همین فضای گل و بلبلی که بهانه‌ی "خبرِ خوب" از استان ترسیم و مخابره می‌شود. مسئله یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبانی که در انتخابات‌ها به یاد مردم می‌افتند و به هر بهانه تلاش دارند تا از مهمترین مسائلی که با زندگی مردم در ارتباط است دعوای جناحی استخراج کنند. مسئله یعنی وضعیتِ مبهمِ صندوق کارآفرینی امید که قرار بود هم کارآفرین باشد هم امیدآفرین، ولی شوربختانه کارش به جایی رسیده که شخصِ اول اجرایی شهرستان هم بعنوان یک مسئول دولتی دراینباره از دستگاه دولتی مطالبه و گلایه می‌کند.
با رصدی که از مواجهه‌ی رسانه‌های استان (اصولگرا تا اصلاح‌طلب) با این صحبتِ جناب فرماندار داشتم متوجه شدم که رسانه‌ها تنها به بازتابِ اصلِ صحبت ایشان پرداخته و در معدود مواردی هم مبادرت به استخراج یک دعوای جناحی و سیاسی از آن داشته‌اند.
همه‌ی کنش‌گری رسانه‌های استان درخصوص مسئله‌ی به این مهمی همین بود و بس. دیگر کسی به خود زحمت نداد که حتی اساسنامه‌ی این صندوق را منتشر کند تا مخاطب با رسالتی که این صندوق می‌تواند در رفع محرومیت، کمک به رونق تولید، اشتغال پایدار و... در استان و شهرستان داشته باشد آشنا شود تا حجمِ دردی که جناب فرماندار را به نوشتن این توییت مجبور کرده، بر همگان آشکار شود.
آری، ما با بی‌مسئله‌گی مواجه‌ایم که اگر غیر از این بود حداقل یکی از رسانه‌ها به بررسی عملکرد این صندوق در استان و رتبه‌ی نازلِ مصوباتِ آن در زمان تصدی مدیریت فعلی استان بر آن، همت می‌گماشت و به رتبه‌ی ۲۵ استان در سطح کشور اشاره می‌کرد و از دلِ همین عدد، به انبوهی از مسائل بر زمین مانده می‌پرداخت و اجازه‌ی راحتیِ خیال را به آنان که می‌بایست دراینباره پاسخگو باشند، نمی‌داد. این یعنی اینکه «پیام‌زدگی» به جای «پیام‌رسانی» بعنوان اصل و محور قرار گرفته و رسالتِ مهمی چون گسترشِ مرزهای دانایی به عنوان مسئله‌ای که باید در سبد اولویت‌های پرداختی رسانه‌ها باشد قرار نگرفته است.
خوب است بدانیم که این اولین بار نیست که رسانه‌ها از کنار این قبیل صحبت‌های جناب فرماندار به راحتی می‌گذرند. طی هفته‌های اخیر ایشان از وجود مافیا در برخی سازمان‌ها، ادارات و اصناف خبر داده و گفته بودند که باید به جای تنظیم بازار به تنظیم این سازمان‌ها و ادارات پرداخت چراکه متخلفان می‌دانند که جریمه‌هایی که برایشان نوشته می‌شود پرداخت نخواهد شد، اما متاسفانه کسی احساس تکلیف نکرد که از سازمان تعزیرات استان دراینباره سوالی بپرسد و تنها به انعکاس اصل صحبت اکتفا شد. همچنین وقتی ایشان گفتند چرا در سفر ریاست جمهوری برای تکمیل جاده‌ی مرگبار یاسوج به اصفهان اعتباری گذاشته نشد، هیچکس این مهم را پیگیری نکرد و نپرسید که چرا؟! و نپرسید آیا بهسازی این جاده‌ی ملی، مهم است یا جاده‌های فرعی‌ای که به روستاهای برخی از مدیرکل‌ها ختم می‌شود؟!
علی‌الظاهر اکثر رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به این بدیهیات واقف نیستند که بدانند اصلاح امور به تنهایی با تغییر دولت‌ها و اشخاص ممکن نخواهد شد و در این مسیر ضروری‌ست که رسانه‌ها به گفتمان‌سازی جدی و دقیق پیرو تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی که افراد دارند نیز اهتمام ورزیده و در آن راستا مطالبه‌گری کنند.
امروز، مردم استان و بطور خاص شهرستان بویراحمد، نیازمند واشکافیِ دقیقِ صحبت‌های جناب فرماندار درباره‌ی وضعیت این صندوق هستند. مردم حق دارند که بدانند چه خبر است و چه بر سر حق و حقوقشان در این صندوق آمده است. و بخش زیادی از بارِ این وظیفه را باید رسانه‌ها به دوش بکشند. صداوسیمای استان کهگیلویه و بویراحمد اگر از ورای دغدغه‌هایی چون "گل مخملی"، "دی بلال" و "آش کارده" فرصتی به دست آورد، خوب است که به این مسائل مهم که با زندگی مردم استان و پیش‌برد اهداف دولتِ انقلابی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد، بپردازد. جای دوری نمی‌رود..!


کد مطلب: 448992

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448992/کاش-صداوسیما-جای-گل-مخملی-آش-کارده-مسائل-مهم-می-پرداخت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1