کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اولیانوف خبر داد:

احتمال بررسی موضوع ایران در شورای حکام در اواخر هفته

15 خرداد 1401 ساعت 17:45

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی مطرح کرد که موضوع ایران به احتمال زیاد، اواخر هفته جاری در شورای حکام برررسی خواهد شد.


نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی مطرح کرد که موضوع ایران به احتمال زیاد، اواخر هفته جاری در شورای حکام برررسی خواهد شد.
به گزارش کبنا به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش در واکنش به اظهارات تحلیل‌گری که گفته بود موضوع ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه با آغاز دور جدید نشست شورا بررسی خواهد شد، نوشت: در واقع مسئله ایران توسط شورای حکام آژانس، به احتمال زیاد روز چهارشنبه بررسی خواهد شد.
اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز چهارشنبه گذشته گزارش داد، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان[تروئیکای اروپا] پیش‌نویس یک قطعنامه برای ارائه به نشست هفته بعد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تهیه کرده‌اند که از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه محل توضیح دهد.
رویترز نوشت: در پیش‌نویس این قطعنامه که روز چهارشنبه رویترز آن را رویت کرده، آمده است، شورای حکام «از ایران می‌خواهد فورا برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام کرده و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.»
خبر تهیه این پیش نویس در پی این منتشر شد که اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد، ایران همچنان به سوالات در خصوص منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده پاسخ نداده است.
خبرگزاری رویترز در این باره نوشته بود: در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه(۹ خرداد) به رصد رویترز رسیده است، آمده که ایران همچنان نتوانسته که توضیحاتی که اعتبار فنی داشته باشند در خصوص یافته‌ها در این سایت‌های هسته‌ای ارائه دهد.
رویترز ادامه داد: در این گزارش آمده است، «مشکلات پادمانی درخصوص این سه مکان همچنان برجسته است.»
این خبرگزاری همچینن نوشت: در گزارش فصلی جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آن نیز به رصد رویترز رسیده است، آمده که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با رشد تقریبی ۹.۹ کیلوگرم به میزان ۴۳.۱ کیلوگرم رسیده است.
عرب‌نیوز نیز گزارش داد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۸ برابر حدود تعیین‌شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ رسیده است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش درباره گزارش آژانس گفت:‌ متأسفانه این گزارش بازتاب‌دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد به صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس ارائه کرد و چند دور نشست‌های مفصل به صورت حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد.
خطیب‌زاده با بیان اینکه این گزارش همانی است که آقای گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتابزده اعلام کرد، گفت:‌ این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع‌بندی شده بود و به نظر می‌رسد که شتابزدگی در این جمع‌بندی وجود دارد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران با تأکید بر اینکه بنابراین آنچه که در این گزارش دیده می‌شود چیز جدیدی نیست، افزود: گزارش ارائه شده منصفانه و متوازن نیست و بیم آن می‌رود که فشار صهیونیست‌ها و برخی کنشگرها باعث شده باشد مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.
به دنبال انتشار خبر تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره ایران توسط آمریکا و تروئیکای اروپا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی در این باره گفت: ما در چند روز اخیر در این باره صحبت کرده‌ایم اما نگرانی بسیار جدی ما این است که ایران نتوانسته است به طور باورپذیری به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده احتمالی‌اش پاسخ دهد. و ما هم‌زمان با دنبال کردن تحقیقات توسط آژانس درباره مسائل پادمانی در ایران، به همکاری نزدیک با آژانس، با مدیر کل، همچنین با متحدان و شرکایمان در شورای حکام ادامه می‌دهیم.
پرایس افزود: ما در حال حاضر، در حال رایزنی دقیق درباره گزارش‌هایی هستیم که اخیرا توسط مدیرکل آژانس پیش از نشست شورای حکام در هفته آتی منتشر شده است و می‌توانیم تایید کنیم که برنامه داریم در پیگیری برای قطعنامه‌ای متمرکز بر ضرورت همکاری کامل ایران با آژانس به انگلیس، فرانسه و آلمان ملحق شویم. این ضرورت وجود دارد که ایران بدون تاخیر بیشتر، کاملا به تعهدات قانونی الزام‌آورش تحت معاهده ان‌پی‌تی و جدا از این، بر توافق جامعه پادمانی‌اش با آژانس پایبند باشد. آژانس و مدیر کل آن در انجام دادن مسئولیت‌های مهمش در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران، از حمایت کامل ما برخوردار است.
خطیب‌زاده نیز در واکنش به تهیه پیش نویس قطعنامه‌ای توسط آمریکا و تروئیکای اروپا درباره ایران در صفحه توییترش نوشت: رژیم اسراییل، به عنوان دشمن شماره یک برجام، نفی‌کننده ان‌پی‌تی و تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه و شمال آفریقاست. ما این را می‌دانیم. جهان هم می‌داند. زمان آن است که سه کشور اروپایی و آمریکا از به خواب زدن تعمدی خود دست بردارند. آن‌ها یا می‌توانند گزینه دیپلماسی را دنبال کنند و یا در جهت مخالف اقدام کنند. ما برای هر دو  آماده‌ایم.


کد مطلب: 448792

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448792/احتمال-بررسی-موضوع-ایران-شورای-حکام-اواخر-هفته

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1