کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی عملکرد یک‌ساله شورای شهر مادوان؛

بخش اول) ابوالمشاغل در شهرداری مادوان کیست؟ / لکه سیاهی که بر کارنامه شورای مادوان نقش بسته است / مادوانِ 1404 توسعه‌نیافته‌تر از مادوانِ 1400 / سازمان بازرسی ورود کند

7 خرداد 1401 ساعت 20:16

پاشنه آشیل هر نظام مدیریتی نیز بی‌شک فسادی است که در صورت عدم نظارت و کنترل‌های اثرگذار، می‌تواند پایه‌های آن را از درون بپوساند.


پاشنه آشیل هر نظام مدیریتی نیز بی‌شک فسادی است که در صورت عدم نظارت و کنترل‌های اثرگذار، می‌تواند پایه‌های آن را از درون بپوساند. 
به گزارش کبنا، چند روز از انتخابات شوراهای اسلامی شهر در کهگیلویه و بویراحمد نگذشته بود که خبر وحدت و یکدلی اعضای شورای شهر مادوان در رسانه‌های استانی منتشر شد؛ پیش‌بینی می‌شد که یکی از دوره‌های آرمانی را در این شورا مشاهده خواهیم کرد. اما حال با حواشی‌ای که در کمتر از یک سال گذشته در این شورا پیش آمده، تمامی این پیش‌بینی‌ها نقش بر آب شد. تغییر چندین سرپرست و شهردار در 10 ماه گذشته، لکه سیاهی بر کارنامه این شورا خواهد بود. شهری که همگان آن را نه شهر بلکه روستایی بزرگ می‌خوانند، حال گرفتار در چنگال شورایی شده است که با ادامه وضع موجود نمی‌تواند گرهی از مشکلات آن را بگشاید.
گفتنی است یکی از معیارهای اصلی توسعه در هر جامعه‌ای، وجود ثبات و استمرار مناسبات اجتماعی و مدیریتی در آن است. به همین خاطر است که معمولاً دستگاه‌ها و اداراتی موفق‌تر و کارآمدتر هستند که ثبات مدیریتی در آنها وجود دارد. کارشناسان نیز یکی از دلایل اصلی عدم پیشرفت جامعه ایران در طول تاریخ را، کوتاه‌مدت بودن آن عنوان می‌کنند. حال در نظر بگیرید شورایی در چنین سطحی آن هم در شهری بسیار کوچک، آنقدر درگیر حواشی شده که هر چند روز یک بار اقدام به تعویض سرپرست و شهرداری می‌کند. در پی این به‌هم‌ریختگی‌ها و بی‌نظمی‌های مدیریتی است که شنیده شده موارد خلاف قانون آنقدر در شهرداری مادوان افزایش یافته که طی اقدامی عجیب، یکی از کارکنان که برادر یکی از اعضای شورای شهر است، همزمان هم راننده لودر و بیل مکانیکی است، هم مسئول حمل و نقل و هم کارپرداز. پیامد این اقدام عجیب این است که شخص مورد نظر می‌تواند به بهانه‌های واهی، خود دست به فاکتورسازی بزند، سپس بدون هیچ نظارت از بالایی، در پست کارپردازی، وجه مورد نظرش را پرداخت و خود نیز دریافتش کند. البته کبنانیوز ادعا نمی‌کند که حتماً چنین اتفاقی رخ داده است؛ اما در چنین وضعیتی فضا برای فساد سازمانی و اداری بسیار مهیا است. از این رو انتظار می‌رود دولت مردمی به شدت باید با چنین وضعیتی مقابله کرده تا کمترین روزنه برای ایجاد فساد فراهم نشود.  
از سوی دیگر، برخی اقدامات که گفته می‌شود مصداق سوءاستفاده و حیف و میل است نیز از سوی یکی از اعضای شورای مادوان گزارش شده است که لازم است نسبت به آن بررسی دقیق‌تری صورت گیرد.
پاشنه آشیل هر نظام مدیریتی نیز بی‌شک فسادی است که در صورت عدم نظارت و کنترل‌های اثرگذار، می‌تواند پایه‌های آن را از درون بپوساند. شورای مادوان که وظیفه‌اش پیگیری مطالبات شهری مادوان است، وقتی که به چنین وضعیتی دچار شود، دیگر نه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی این شهر فراهم می‌شوند و نه حتی از آسیب‌های اجتماعی که ممکن است افزایش یابند، جلوگیری می‌شود.
روزهای نخست، شعارهایی مبنی بر تحقق عدالت در این شهر، ایجاد شعب ادارات در آن و حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی و عمرانی مادوان از سوی اعضای شورا به وفور شنیده می‌شد. اما حالا اگر این وضعیت ادامه یابد، ممکن است مادوان در 1404 وضعیتی به مراتب نامطلوب‌تر از مادوان 1400 داشته باشد. تا دیر نشده باید پی علاج گشت که بیش از این شهر و شهروندان از آشفتگی مدیریتی آسیب نبینند.
لازم است که شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و سازمان بازرسی استان به این موضوعات ورود کنند و خدای نکرده اگر تخلفی وجود دارد در راستای اصلاح آن گام بردارند.


کد مطلب: 448516

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448516/بخش-اول-ابوالمشاغل-شهرداری-مادوان-کیست-لکه-سیاهی-کارنامه-شورای-نقش-بسته-مادوان-1404-توسعه-نیافته-تر-1400-سازمان-بازرسی-ورود-کند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1