کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پی بزرگداشت «علی‌خواجوی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب؛

آذر منصوری دوباره در کهگیلویه و بویراحمد حاشیه ساز شد / مخالفت شورای تأمین با سخنران مراسم یادبود مرحوم خواجوی / عسکری: لغو شدن مراسم مرحوم استاد خواجوی نشانه بی‌تدبیری مسئولان دستگاه‌های اجرایی است / معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد: آقای خواجوی قابل احترام همه بود، کسی با اصل مراسم بزرگداشت هیچ مخالفتی وجود ندارد / شورای تأمین گچساران با سخنران مخالفت کرده است

4 خرداد 1401 ساعت 16:07

مقرر بود مراسم بزرگداشت اولین سال درگذشت مرحوم علی خواجوی فعال سیاسی اصلاح طلب و معلم اخلاق استان کهگیلویه و بویراحمد روز پنج شنبه 5 خردادماه 1401 برگزار شود، با این حال گویا شورای تأمین شهرستان گچساران با برگزاری این مراسم با حضور آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت موافقت نکرده است. این عدم موافقت واکنش های فعالان سیاسی استان و کشور را برانگیخته است.


مقرر بود مراسم بزرگداشت اولین سال درگذشت مرحوم علی خواجوی فعال سیاسی اصلاح طلب و معلم اخلاق استان کهگیلویه و بویراحمد روز پنج شنبه 5 خردادماه 1401 برگزار شود، با این حال گویا شورای تأمین شهرستان گچساران با برگزاری این مراسم با حضور آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت موافقت نکرده است. این عدم موافقت واکنش‌های فعالان سیاسی استان و کشور را برانگیخته است.
عسکری: از استاندار می‌خواهم که به عنوان رئیس شورای تأمین استان، به این موضوع رسیدگی کند
به گزارش کبنا، سید رضا عسکری فعال سیاسی اصلاح طلب کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در گفت و گو با خبرنگاران گفت: همانطور که در خبرها آمده، با خبر شدیم که مراسم بزرگداشت مرحوم  علی خواجوی  استاد ارزشمند و معلم اخلاق با دخالت برخی از ادارات و نهادها و کارشکنی‌هایی لغو شده است. این خبر موجب تأثر و تأسف همه فرهیختگان و هم استانی‌های عزیز شده است و در سطح کشور نگرانی‌هایی ایجاد کرده و موجب تأسف فعالین مدنی شده است.
با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد، ضمن اظهار تأسف و اعتراض نسبت به این اقدام دستگاه‌های دولتی چند نکته را عرض می‌کنم.
1- در شرایطی که مردم با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند، معیشت، بیکاری، مشکلات اجتماعی، ناامیدی، تورم و فقر و گرسنگی بخش زیادی از جامعه ما را تحت فشار قرار داده و در رنج به سر می‌برند، چنین اقدامی از سوی دستگاه‌های دولتی مایه تأسف و تعجب برانگیز است.
2-همانطور که می دانیم یکی از شعارهای مهم انقلاب استقلال و آزادی بود، یعنی اینکه مردم از حق شهروندی و استقلال در عمل برخوردار باشند و آزادی‌های اجتماعی و فردی خدشه دار نشود و به عنوان یک حق به رسمیت شناخته شود.         
در قانون اساسی اصول متعددی از جمله اصل 27 بر آزادی‌های اجتماعی و فردی تأکید دارند، در اصل 27 قانون اساسی تجمع و اعتراض صلح آمیز و غیر مسلح آزاد اعلام شده و حکومت و دستگاه‌های دولت وظیفه دارند چنین تجمعاتی را تحت پوشش قرار دهند و امنیت آن را تأمین کنند. وظیفه اصلی نهادهای اداری، سیاسی، تأمین امنیت مراسمات و تجمعات صلح آمیز و غیرمسلحانه است.
اگر تجمع یا اعتراضی مخل مبانی دین نباشد، که برگزاری یک مراسم بزرگذاشت و یادبود به هیچ وجه مخل هیچ نوع مبانی و حقوق شهروندان و کشور یا اخلال در امنیت نیست و ذاتاً این نوع مراسم یک حق شخصی است و هیچ دستگاه دولتی و ... حق ورود و اخلال در چنین برنامه‌هایی را ندارد، در صلاحیت هیچ دستگاهی نیست که در امورات شخصی و خانوادگی افراد دخالت کند و برگزاری مراسم یابود، با حضور هر کسی و سخنرانی هر فردی هم به هیچ وجه مخل امنیت و آرامش جامعه نیست و ذاتاً این نوع مراسم با توجه به ماهیت آن، اگر در یک روال طبیعی و شرایط عادی برگزار شود، مخل امنیت نیست، بلکه حق هر خانواده و فردی است که در هر مکانی که اراده کند چنین مراسماتی را برگزار کند.
باید از دستگاه‌های دولتی و فرمانداری و نهادهای اداری استان سؤال کرد که چه کسی و چه قانونی چنین صلاحیتی را به شما داده که در مراسمات شخصی و خانوادگی و یادبود یک معلم اخلاق اخلال ایجاد کنید.
وی در پاسخ به این سؤال که «آیا بحث سخنران مراسم از نظر قانونی مشکل دارد؟» بیان کرد: سخنران این مراسم هم دبیرکل یکی از احزاب قانونی و ملی بوده که مجوز فعالیت دارد، و داشتن مجوز فعالیت یعنی این که این حزب پذیرفته است که در چارچوب همین نظام فعالیت کند. ممکن است  برخی از احزاب کاملاً هماهنگ ومطیع حاکمیت باشند، که چنین هم نیست.
بعضی از احزاب هم موضع نقد و اصلاح و توصیه به اصلاح دارند، توصیه به اصلاح یک موضع بسیار خوب و پسندیده‌ای است، لذا اگر دستگاه‌های دولتی و نهادهای دیگر ورود نمی‌کرد، هیچ اتفاقی نمی‌افتاد، با توجه به اینکه ماهیتاً چنین مراسمی یک مراسم بزرگداشت و یادبود و احترام به یک شخصیت موجه بود و بدون هیچ گونه حاشیه‌ای برگزار می‌شد، اما ورود دستگاه‌های دولتی و نهادهای دیگر موجب شد حساسیت‌هایی ایجاد شود.
عسکری بیان کرد: دستگاه‌های دولتی برخلاف وظیفه ذاتی خود عمل کرده‌اند، نه تنها فعالان سیاسی و حزب اتحاد در استان نسبت به چنین موضوعی اعتراض دارد و به شدت گلایه مند است، بلکه همه فعالان سیاسی و کسانی که این خبر را دریافت کردند، با توجه به شناختی که از استاد خواجوی داشتند متأثر شدند، جای تعجب است که در چنین شرایطی که مردم درگیر مصیبت‌های زیادی هستند و از بیکاری و فقر رنج می‌برند، شاهد چنین رفتارهایی هستیم. اولویت دولت و دستگاه‌ها، تأمین امنیت و رسیدگی به مردم است نه اینکه برای مردم مشکلات و حاشیه‌های جدید ایجاد کند.
وی گفت: بنده به عنوان فعال سیاسی و رئیس شورای حزب اتحاد در استان به دستگاه‌های دولتی اعتراض می‌کنم و البته توصیه می‌کنم از چنین رفتارهایی دست بردارند، امروز این رفتارها کهنه شده و مربوط به دهه‌های اول قرن گذشته است و حتی دهه‌های اول انقلاب چنین رفتارهایی در خیلی از جاها غیرطبیعی بوده و قابل تحمل نبوده و دور از شأن مردم ماست.
البته در این شرایط اولویت رسیدگی به مردم و حل مشکلات مردم و مهربانی و مردم داری است، نه اینکه در یک مراسم ماهیتاً شخصی و خانوادگی و بزرگداشت برای یک معلم اخلاق و دارای احترام و کرامت در استان موجب حاشیه سازی و اخلال در نظم و انضباط اجتماعی و ذهنی مردم بشوید.
عسکری افزود: اولاً، حق شهروندی و فردی و اجتماعی ضایع شده، دوم، برخلاف ماهیت و روح قانون اساسی اقدامی صورت گرفته و مغایر با وظیفه این نهادها و ادارات است و ثانیاً، حقوق شهروندی نادیده گرفته شده اکرام و احترام خانواده و شخص نادیده گرفته شده است.
ما باید به کرامت اسلامی برگردیم، عدالت و انصاف ایجاب می‌کند که با مردم مهربان باشیم، منصف باشیم و دلسوزانه عمل کنیم، مخصوصاً وظیفه دستگاه‌های دولتی این است که برای مردم تأمین امنیت  کنند و از حاشیه سازی پرهیز کنند و البته چنین رفتارهایی به ضرر خود این دستگاه‌ها است، نهادهای اداری باید پاسخگو باشند.
وی خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: من از استاندار می‌خواهم که به عنوان رئیس شورای تأمین استان، به این موضوع رسیدگی کند و برخوردهای لازم را انجام دهد، استاندار، استاندار همه است، استاندار یک اقلیت نیست، استاندار افراد عصبانی و افراطی نیست، استاندار دولتی است که وظیفه دارد در مقابل همه مردم پاسخگو باشد و همه جریان‌ها و سلیقه‌های سیاسی را با یک نگاه ببیند و تعامل عادلانه و یکسانی با همه داشته باشد.
مخصوصاً وقتی یک شخصیت سیاسی و دبیرکل یک حزب در استان حضور پیدا می‌کند، وظیفه استاندار است که هم استقبال کند و هم توصیه‌های لازم را داشته باشد. یقیناً اگر چنین اتفاقی نمی‌افتاد، استاندار و معاونین و فرماندار می‌توانستند با سخنران تعامل داشته باشند و توصیه‌های لازم را بکنند و یقیناً سخنران هم به احترام درخواست آنها تنظیم می‌کرد. البته اگر نمی‌خواستند هم سخنران بنای کار خاصی را نداشت، محور و ماهیت جلسه بزرگداشت و یادبود استاد خواجوی بوده است.
عسکری در ادامه تاکید کرد: پاسخگویی یکی از مؤلفه‌های ارتباط میان مردم و حاکمیت هست و مسئولین استان باید در خصوص این موضوع هم پاسخگو باشند.  «لغو شدن مراسم یادبود مرحوم خواجوی با دخالت نهادها و دستگاههای دولتی به هر بهانه‌ای نشانه بی تدبیری است، اگر تدبیر کافی در این قضیه وجود داشت، یقیناً برنامه بدون حاشیه و آرام برگزار می‌شد.                  
عسکری در پاسخ به این سؤال که «آیا خانم دکتر منصوری در چنین مراسماتی ممنوع است؟» پاسخ داد: چنین چیزی وجود ندارد و دستگاه‌های دولتی و مسئولین حتی می‌توانستند به احترام سخنران و احترام مرحوم آقای خواجوی در این جلسه حضور پیدا کنند. با توجه به اینکه سخنران دبیرکل یکی از مهمترین حزب‌های کشور است، به دلیل سازو کار و وظایف ذاتی که مسئولان کشور باید دنبال کنند وظیفه آن‌ها تأمین امنیت و کمک به بهتر بر گزار شدن هر نوع مراسمی از این دست می‌باشد.
البته اعتراض ما غالباً به کنسل شدن این مراسم، یعنی مراسم یادبود است و دخالت و اخلال در این مراسم را خلاف میدانیم، ما در دفاع از حق شهروندی و خانوادگی یک خانواده محترم و شناخته شده مراتب اعتراض خود را اعلام می‌کنیم، موضع ما در مقابل این برخوردها این است که اولاً، هزینه‌های سنگینی برای دستگاه‌های دولتی و ... در جامعه دارد، اگر چنین رفتارهایی معمول و باب شود و به عنوان یک رویه نهادینه شود قطعاً در آینده برای دوستانی که در قدرت حضور دارند مایه دردسر خواهد شد، ما باید به سمت تحمل و سعه صدر و توسعه بیشتری برویم، جامعه و کشور ایران ظرفیت بسیار بالایی دارد، در استان نیز باید ظرفیت سازی شود و ظرفیت‌ها را بالا ببرند، یقیناً دوره دولت اصولگرایان ودولت آقای رئیسی  هم خواهد گذشت و دولت‌های بعدی هم وظیفه دارند در مقابل مردم پاسخگو باشند و در جهت تأمین آرامش و امنیت روانی جامعه تلاش کنند، که غالباً وظیفه مسئولین و دستگاه‌های اجرایی است، که مردم مسئولیت و قدرت را به آنها سپرده‌اند، و به انها حقوق داده می‌شود برای اینکه امنیت مردم را تأمین کنند، حامی مردم و خدمتگذار مردم باشند. هیچ قدرتی صلاحیت این را ندارد که بصورت دستوری با مردم برخورد کند، امروز مردم قدرت را پاسخگو می‌دانند و دولت هم باید پاسخگو، نوکر و خادم مردم باشد، نه اینکه آقا بالا سر باشد. هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ثبت است بر جریده عالم دوام ما، با احترام به همه هم استانی‌های شریف و تشکر از شما رسانه خوب و فرهیخته.
فرماندار: کسی با اصل برگزاری مراسم مخالفتی ندارد
معاون سیاسی استاندار: سفر آذر منصوری به استان‌ها ممنوعیت دارد
فرماندار گچساران نیز در این خصوص به «کبنا» گفت: کسی با اصل برگزاری مراسم مخالفتی ندارد. شورای تأمین با سخنران جلسه مخالفت کرده، بنده یک نفر هستم، شورای تأمین با برگزاری جلسه مخالفت نکرده است، با توجه به شرایطی که در شهرستان و جامعه حاکم است، با حضور خانم آذر منصوری موافقت نکرد.
روانبخش دیهیمی‌خوب گفت: مراسم مربوط به روز پنج شنبه است، با برگزاری جلسه مخالفتی نداریم، مخالفت فقط به دلیل حضور خانم آذر منصوری است.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: مجموعه دولت در استان با مراسم آقای خواجوی هیچ گونه مشکلی ندارد، ایشان [ آقای خواجوی ] انسانی اخلاق مدار، قابل احترام و بزرگوار بوده‌اند و بنده نیز وظیفه دارم به عنوان یک هم استانی در مراسم ایشان حضور پیدا کنم.
هاشمی مهر با بیان اینکه «با اصل مراسم ایشان هیچ مخالفتی نداریم» افزود: حضور آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت در این مراسم به دلیل محکومیت کیفری که دارند مورد مخالفت بوده، سفر به استان‌ها برای ایشان ممنوعیت دارد، ایشان قبلاً هم در استان حضور پیدا کرده و حواشی ایجاد کرده بود، به همین دلیل شورای تأمین شهرستان گچساران با حضور ایشان مخالفت کرده است.
هاشمی افزود: مرحوم آقای خواجوی فردی اخلاق مدار، مؤمن و قابل احترام همه بوده است، و با اصل این مراسم بزرگداشت نیز هیچ مخالفتی وجود ندارد. بنده به شخصه حاضرم در مراسم بزرگداشت آن مرحوم با کمال میل شرکت کنم.
واکنش فعالان در فضای مجازی
این مراسم در فضای مجازی نیز حواشی خود را داشت و برخی از فعالان سیاسی کشوری نسبت به عدم برگزاری مراسم یادبود مرحوم خواجوی واکنش نشان دادند. علی شکوری راد نوشت:

کانال تلگرامی امتداد که به مصطفی تاجزاده نزدیک است. در خصوص حواشی این مراسم نوشته است: اطلاعیه لغو مراسم یکمین سالگرد استاد فقید علی خواجوی. قرار بود روز پنج شنبه عصر ۵ خرداد برنامه بزرگداشت یکمین سالگرد هجرت مبارز نستوه و مورد احترام اقشار و آحاد جامعه استاد فقید علی خواجوی برگزار شود و متاسفانه آموزش و پرورش شهرستان حاضر نشد مکانی را برای برگزاری مراسم معلم اخلاق و ادب که احترام و اقبال عمومی داشته و دارد در اختیار قرار دهد و با آنکه در نظر داشتیم مراسم را بصورت محدود و داخلی در منزل استاد فقید برگزار کنیم اما با تعجب، مسئولین شهرستان گچساران و شورای تأمین و شخص فرماندار اعلام کردند که در رابطه با مراسم؛ شورای تأمین شهرستان مصوبه گذرانده و از حضور و سخنرانی خانم منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت جلوگیری خواهد شد.
 این کانال تلگرامی مدعی شده که مسئولان گفته‌اند؛ با عرض تأسف تهدید کردند که در صورت حضور در منطقه؛ دبیرکل حزب اتحاد ملت و برگزارکنندگان دستگیر خواهند شد. با نهایت تأسف، در شرایط و وضعیت نابسامانی که جامعه و مردم بسر می‌برند و بیش از هر زمان دیگری، نیاز به همدلی و همبستگی ملی ضرورت دارد، مقامات و نماینده دولت به اصطلاح مردمی در شهرستان، برگزاری یک دیدار محدود در برگزاری مراسم ترحیم  را هم بر نمی‌تابند و در نظر است که بزرگداشت سیاستمداری آزادیخواه که همواره در کنار مردم و مورد وثوق و احترام همگان بوده است از هویت سیاسی و اجتماعی تهی گردد؛ مراسم تقلیل داده شده و فضای ارعاب را حاکم نمایند تا اقبال عمومی و بزرگداشت مرحوم علی خواجوی تحت الشعاع قرار گیرد،  لذا به اطلاع می‌رساند که این مراسم لغو و برگزار نمی‌شود.
در برگزاری این مراسم هیچ قصد سیاسی را در نظر نداشتیم و صرفاً جهت تجلیل و بزرگداشت انسانی وارسته و خدوم که عمر گرانمایه خویش را در راه به ثمر رسیدن انقلاب و ارزشها و آرمانهای انسانی از دهه پنجاه شمسی تا پایان عمر صرف و هزینه بهتر زندگی کردن و فردایی بهتر برای ایران نمود را در نظر داشتیم و متاسفانه با کارشکنی و تهدید و محدودیتهای بسیار روبرو شدیم، برخی دستگاه‌ها و شورای تأمین شهرستان مصوبه گذراندند و محدودیتهایی را پدید آوردند.
همچنین در این کانال تلگرامی آمده؛ پس از چهل و چهار سال، آزادی همچنان یک مطالبه عمومی است و ایجاد تنگناها و بن بست در دستور کار است. با تشکر از آحاد مردم و فرزانگان و نخبگان و جناح‌های سیاسی که در این مدت همراهی بسیار و همدلی فراوان داشتند و برای حضور در مراسم یکمین سالگرد استاد فقید علی خواجوی در ۵ خرداد از پایتخت و شهرستانها و در منطقه پیام فرستادند و اعلام آمادگی و حضور نمودند، به اطلاع می‌رساند بخاطر موارد پیش آمده و مصوبه شورای تأمین شهرستان گچساران و محدودیت‌هایی که فراهم آورده‌اند و عدم اجازه ورود دبیرکل حزب اتحاد ملت به منطقه، مراسم یکمین سالگرد هجرت استاد علی خواجوی لغو و برگزار نمی‌گردد.


کد مطلب: 448384

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448384/آذر-منصوری-دوباره-کهگیلویه-بویراحمد-حاشیه-ساز-مخالفت-شورای-تأمین-سخنران-مراسم-یادبود-مرحوم-خواجوی-عسکری-لغو-شدن-استاد-نشانه-بی-تدبیری-مسئولان-دستگاه-های-اجرایی-معاون-استاندار-آقای-قابل-احترام-همه-کسی-اصل-بزرگداشت-هیچ-مخالفتی-وجود-ندارد-گچساران-کرده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1