تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۴۴۸۲۸۸
کبنانیوز؛

فست فود در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از تهران و شیراز مصرف می شود!

۰
فست فود در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از تهران و شیراز مصرف می شود!
کبنا ؛کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های با بافت سنتی است به طوری که بیش از 45 درصد استان را جمعیت روستایی تشکیل می دهد، با این حال سبک زندگی در این استان سنتی در حال عوض شدن است.
به گزارش کبنا نیوز، مصرف غذایی در هر شهر و کشوری، یکی از مهمترین ابعاد اجتماعی و فرهنگی و سلامتی و اقتصادی جامعه را تشکیل می دهد. متأسفانه همانطوری که فرهنگ در استان در حال تغییر است و وضعیت اجتماعی نامطلوبی را ایجاد کرده، سبک تغذیه ای مردم کهگیلویه و بویراحمد هم در حال عوض شدن است.
آمارها نشان می دهد غذاهای فست فودی در استان بیش از اندازه مصرف می شود، به طوری که میانگین مصرف فست فود در استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان ۲ و ۲۶ صدم بار در هر ماه است و در این حیطه ما از استان های فارس و تهران پیشی گرفته ایم که این امر نگران کننده به نظر می آید.
خوب است بدانیم امروزه بیماری های مختلف از قبیل دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و حتی سرطان به دلیل استفاده از غذاهای نامناسب با کالری بالا و کم بودن سرانه ورزشی در استان و تحرک نداشتن افزایش یافته است.
کافی است به دور و اطراف شهر خود کمی دقت کنیم تا متوجه افزایش تعداد فست فودی ها در شهرهایمان بشویم. در یاسوج و حتی در گچساران و دهدشت نیز فست فودی ها هر روز بیشتر می شوند و مردم نیز استقبال بیشتری از این روند داشته اند.
این تغییر سبک غذایی در حالی است که غذا‌های سنتی کهگیلویه و بویراحمد با آن همه تنوع و خاصیت‌های زیاد به فراموشی سپرده شده است، مواد به کار رفته در غذا‌های سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد نشان دهنده آن است که مردم این استان از گذشته‌های دور تاکنون به سلامت غذایی خود اهمیت می‌داده‌اند و سعی بر تهیه غذا‌های سالم و مقوی داشته‌اند و با نگاهی به افراد مسن در اطراف خود متوجه این واقعیت می‌شویم که آن‌ها با وجود بالارفتن سنشان، اما از بسیاری از افراد نسل جدیدتر سالم‌تر هستند و در مقابل بیماری‌ها مقاوم‌تر هستند.

بهره‌گیری از روش‌های بی ضرر طبخ همچون آب پز، دودی و کبابی و وجود کمتر غذا‌های نمک در غذا‌های سنتی از شاخصه‌های این غذا‌ها است؛ در کنار روش‌های طبخ سالم، لذیذ بودن، استفاده از ارزش‌های غذایی در قالب گروه‌های متنوع نظیر غلات، حبوبات، لبنیات، سبزی‌ها و گیاهان دارویی از شاخصه‌های غذا‌های سنتی کهگیلویه و بویراحمد است.
اما تغییر شیوه زندگی در کشور و به تبع آن کهگیلویه و بویراحمد و تبلیغات رنگانگ در رسانه‌ها و فضای مجازی، در سال‌های اخیر لذت خوردن غذا‌های محلی را به فراموشی سپرده و سلامت مردم را در معرض خطر قرار داده است.
تغییر سنت‌های گذشته و شیوه‌های جدید زندگی منجر به تغییر الگو‌های غذایی از جمله مصرف فست‌فود‌ها و غذا‌های غیر خانگی، دریافت چربی‌ها و کاهش مصرف میوه و سبزی شده است که این امر منجر به شیوع بیماری‌هایی نظیر چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت شده است.
متاسفانه باید گفت اگر این پدیده استفاده از غذاهای آماده ادامه پیدا کند و تغییر یا اصلاحی در شیوه تغذیه خانواده ها رخ ندهد سلامت جامعه با خطر جدی مواجه خواهد شد. ارتقای بهداشت و تأمین سلامت افراد جامعه یکی از ارکان مهم پیشرفت جوامع می باشد. امروزه ارتباط تغذیه و انتخاب غذا با سلامت افراد جامعه به طور کلی مورد تأیید و تأکید است.

نوجوانی مرحله مهمی از رشد و تکامل به شمار می رود در حالی که به سالهای جوانی به عنوان زمانی برای شروع بیماریهای مزمن و به سالهای میانسالی به عنوان زمان ظهور این بیماریها توجه می شود. بروز بالای کمبودهای تغذیه ای و عادات غذایی نادرست در این دوران می تواند بیماریهای مزمن و غیرواگیر نظیر چاقی، بیماریهای قلبی- عروقی، سرطان،دیابت و غیره را به دنبال داشته باشد. براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی،کشورهای در حال توسعه در طی دو دهه آینده، با یک همه گیری بیماریهای غیرواگیر مواجه خواهند شد. با اینکه ممکن است غذاهایی که در رستوران ها و یا فروشگاه ها عرضه می شوند، طعم خوبی داشته باشند اما نباید جای غذاهای خانگی را بگیرند، غذاهای آماده که در فروشگاه ها عرضه می شوند معمولاً نمک زیاد و مواد نگهدارنده دارند،غذای رستورا نها بخصوص انواع ساندویچ و پیتزا، علاوه بر اینکه چربی بالایی دارند، مواد مغذی آنها کمتر است و احتمال آلودگی بالایی نیز دارند.

در سوسیس و کالباس مواد مضری وجود دارد که در صورت مصرف زیاد می تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد. نوع روغن مصرفی، نمک، انواع ترشی ها، نوع روش پخت و پز، مصرف چای، استفاده از غذاهای آماده و غیره از جمله عادات غذایی روزانه هستند که در صورت شیوه مصرفی نادرست، زمینه ساز بسیاری از بیماری های مزمن و غیر واگیر می شود. با گسترش زندگی صنعتی، مصرف غذاهای آماده، پرچرب و سرخ کردنی افزایش چشمگیری یافته است و میزان اسیدهای چرب ترانس موجود در این محصولات غذایی موجب افزایش شیوع بیماریهای مزمن گردیده است.
عادات نامطلوب غذایی در شیوه زندگی کشورهای در حال توسعه از جمله جامعه ما، علاوه بر اینکه تهدیدی برای سلامت کودکان و نوجوانان محسوب می شود، سایر افراد را نیز در معرض خطر ابتلا به بیماریهای غیرواگیر قرار داده است. مشکل تغذیه از یک طرف ناشی از تقلید ناآگاهانه از فرهنگ غذایی غرب و از طرف دیگر حاکی از پیشرفت صنعت تهیه غذاهای فرآوری شده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان‌ تهران، وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف تا قسمتی ...
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
هشدار «اتحاد ملت» به دولت

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در واكنش به برنامه‌ دولت در خصوص رهاسازي قيمت‌ها، بيانيه‌اي انتقادي ...
1