تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۴۴۸۱۴۹
یادداشت ارسالی؛

مرغ بخریم تا نخریم؟

۰
مرغ بخریم تا نخریم؟
کبنا ؛
یادداشتی از سید سعادت الله حسین پور ده بزرگ؛ پیش‌بینی می‌کنیم مردم مرغ را بین کیلویی چهل تا پنجاه نخرند؛ تا سه ماه دیگر باید بالای هشتاد هزار تومان بخرند مگر اینکه آن را از سبد غذایی خود حذف کنند که کاری شدنی نیست.
در حال حاضر مرغی که در بازار بدست خریداران می رسد، حداقل یک سوم قیمت خوراک طیور با قیمت ارز 4200 تومان از طرف دولت پرداخت می‌گردد.
بنا به گفته بعضی مرغداران هرکیلو مرغ را 17500 به کشتارگاه‌های صنعتی می‌فروشند و مابه‌التفاوت این قیمت در جیب دلالان و مرغ فروشی می‌رود.
در حال حاضر باتوجه به اینکه مرغی که در بازار به فروش می‌رسد جوجه‌هایی هستند که دو ماه پیش با قیمت ارز یارانه‌ای و نیمایی تبدیل به مرغ چند کیلویی شده‌اند، ضرر چندانی به مرغداران نرسیده است. اما با حذف  ارز4200 و رشد ارز نیمایی شاهد رشدی سی تا چهل درصدی برای خرید دانه های طیور خواهیم بود.
اگر مردم به اعتصاب خود برای پایین آمدن قیمت مرغ تا مرز بیست تا سی هزار تومان ادامه دهند چه اتفاقی می افتد؟
یک) باتوجه به گران شدن خوراک طیور مرغداران ریسک خرید جوجه و دانه را بالا می‌بینند در نتیجه اکثریت آنها حاضر نیستند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.
دو) بعضی از مرغ‌فروشان با توجه به اینکه مردم اقبالی به خرید نشان نمی‌دهند دچار ضرر و زیان می‌گردند، به نحوی که یا به تعطیلی روی می‌آورند یا تغییر شغل می‌دهند.
سه) باتوجه به گرانی مرغ و عدم استقبال مردم از قیمت جدید، احتمالاً دولت برای سر پا ماندن این صنف مجوز صادرات به شکل مقطعی می‌دهد.
چهار) در همه جهان شاهد رشد چشمگیر مواد غذایی هستیم و این رشد قیمت‌ها بر روی بازار ما بیشتر از سایر نقاط جهان با توجه به تحریم‌ها  تأثیر خواهد داشت.
پنج) در همه دولت‌های گذشته شاهد خلق پول‌های بدون پشتوانه بوده‌ایم و این دولت هم مستثنی نیست و اینکه قرار است چند صدهزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم به شکل نقدی قبل از ساختن زیرساخت‌ها برای کالابرگ الکترونیکی پرداخت شود تجربه نشان داده که این خلق پول و نقدینگی زیاد باعث تورم افسارگسیخته و بی‌ارزش شدن پول ملی و یارانه‌ای است که دولت پرداخت کرده در کشور می‌گردد.
شش) با عدم استقبال و ریسک‌پذیری بالا  مرغداران از ربختن جوجه‌های جدید در یک بازه سه تا چهار ماه آینده خودداری و  شاهد کمیاب شدن این کالای اساسی خواهیم بود و در نتیجه بازار سیاهی برای ان توسط دلالانی که بیشتر از همه دولت مردان تجربه در این بازار دارند به وجود می‌آید و احتمالاً شاهد رشد قیمت مرغ به مرز بالای هشتاد هزار تومان خواهیم بود.
مردم باید سعی کنند حد وسطی در این شرایط که به چه قیمتی بخرند تا دود آن به چشم خودشان در آینده نرود توجه لازم داشته باشند.
آنچه که فکر می‌کردیم به نفع ملت و میهن است گفتیم، امیدوارم تا کار از این سخت‌تر نشده مردم و مسئولین بهترین تصمیم را بگیرند. 
نام شما

آدرس ايميل شما

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در واكنش به برنامه‌ دولت در خصوص رهاسازي قيمت‌ها، بيانيه‌اي انتقادي ...
قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني، گزارش کميسيون امور داخلي کشور و شورا‌ها در ...
نمایشگاه عکس با آثار جمعی از عکاسان کهگیلویه و بویراحمدی افتتاح شد

نمایشگاه عکس با آثار جمعی از عکاسان کهگیلویه و بویراحمدی افتتاح شد

به مناسبت دهمين هفته فيلم و عكس، نمایشگاه عکس با آثار جمعی از عکاسان استان کهگیلویه و ...
1