کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با مسئولین استانی پیرامون اصلاح یارانه‌ها مطرح شد؛

طبقه متوسط در ایران در حال حذف شدن است / آرد کیلویی هزار تومان، کاه 6 هزار تومان / روزی 300 تن روغن ما در پاکستان کشف می‌شد / با کمترین تبعات در حال عبور از پیچ تاریخی هستیم

28 ارديبهشت 1401 ساعت 17:10

جلسه مطالبه‌گری اقتصادی به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی یاسوج با حضور تشکل‌های دانشجویی و مسئولین اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.


جلسه مطالبه‌گری اقتصادی به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی یاسوج با حضور تشکل‌های دانشجویی و مسئولین اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا، جلسه بحث و بررسی و گفت‌وگو با مسئولین استانی پیرامون اصلاح یارانه‌ها با حضور سید احسان عسکری، معاون اقتصادی استاندار، رئیس سازمان صمت و مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
در این نشست، سید احسان عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش پایه پولی، به معنای تورم است؛ دولت ارز را به قیمت 24 هزار تومان می‌خرد و سپس آن را به قیمت 4 هزار تومان می‌فروشد؛ در پی آن، پایه پولی به تورم تبدیل می‌شود. این تورم نیز به ضرر ضعفا است.
وی گفت: الأن می‌بینید که طبقه متوسط در ایران در حال حذف شدن است.

عسکری عنوان کرد: بعد دیگر مسأله این است که قاچاق به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات کشور است. دولت 650 تومان گندم را به کارخانجات آرد می‌فروشد؛ نانوا کیسه آرد را 36 هزار تومان می‌خرد اما لب مرز افغانستان 600 تا 800 هزار تومان می‌فروشد؛ مرز عراق و پاکستان هم به همین ترتیب است.آرد صنف و صنعت 2700 تومان است. با این آرد ماکارونی تولید می‌کنیم. در حالی که آرد 17 هزار تومان برای ما هزینه دارد و آن را به 2700 تومان تبدیل می‌کنیم و بعد آن را صادر می‌کنیم و جالب این است که خوشحال هم هستیم. آرد کیلویی هزار تومان را در نظر بگیرید. اما کاه کیلویی 6 هزار تومان است. یونجه خیلی گرانتر از کاه است. آرد در کشور تبدیل به غذای دامداران می‌شود. چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون ما قیمت آن را پایین آورده‌ایم. این باعث جانشینی می‌شود. در این وضعیت، نانوا اگر نانش را نیم‌سوز کند و بفروشد، باز هم سود می‌برد؛ این از آنجا ناشی می‌شود که ما تخصیص را به هم ریخته‌ایم. پس ضرورت اصلاح و بازنگری در این فرایند امری محتوم و ضروری است.
عسکری گفت: اما آیا ما باید هموطنان را رها کنیم؟ خیر. باید برای این کار از سیاست‌های جبرانی استفاده کنیم. الأن یارانه را به مصرف کننده می‌دهیم. اما قبلاً به تولید کننده یارانه می‌دادیم. این یارانه را وارد کننده‌هایی می‌گرفتند که به قدرت نزدیک بودند؛ این اولین رانت است. دومین رانت این بود بود که قاچاق صورت می‌گرفت. در نتیجه این سیاست‌ها دیدیم که طبقه متوسط تقریباً نابود شد. اما یارانه بر اساس دهک‌بندی به افراد داده می شود. ما می‌آمدیم کل یک پهنه را مشمول یارانه را می‌کردیم برای اینکه در انتها مصرف کننده مشمول یارانه شود. بخشی از منابع از مسیر منحرف می‌شد و فقر را برای گروهی به بار می‌‎آورد. نظام اقتصادی ایران اگر بخواهد از شر تورم خلاص شود، باید در مرحله اول باید انضباط مالی دولت را در نظر گرفت. دوم حذف نظام اعتباری از بانک است. سوم اصلاح نرخ بهره است. اگر امروز اقتصاد ایران نرخ بالایی از تورم دارد در کنار مردمی‌سازی یارانه باید سیاست‌های بانکی نیز اصلاح شود.

براتعلی صالحی مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار داشت: این یک قانون بود که باید اجرایی می‌شد. هیچ اقتصاددانی در کشور نبود که مخالف این سیاست باشد. این یک اقدام شجاعانه بود که اجرایی شد و می‌بایست اتفاق بیفتد تا اقتصاد کشور نجات یابد.
وی گفت: دولت ارز را به قیمت 25 هزار تومان خریداری کند و با ارز 4200 تومانی تحویل تعداد خاصی دهد تا جنس را وارد کشور کند. هر یک میلیارد دلار دو درصد تورم ایجاد می‌کرد.
وی اضافه کرد: یک موردِ آن را در چند روز که بررسی در کشور پاکستان انجام دادند، در روز فقط 300 تن روغن ما در پاکستان کشف می‌شد.
وی در ادامه به بیان تاریخی از تشکیل تعزیرات حکومتی در کشور پرداخت و گفت: بعد از جنگ نیاز به این دستگاه احساس شد که در نزدیک‌ترین جا به دولت باشد. دو سازمان تعزیرات و بازرسی و نظارت به وجود آمد. سال 1367 توسط مجمع تشخیص مصلحت دو قانون نوشته شد. تعزیرات حکومتی شروع به کار کرد. تعزیرات حکومتی سه صلاحیت را بر عهده گرفت؛ یک کالاها و خدمات. در بحث بهداشت، دارو، درمان و خدمات به تعزیرات داده شد. تا 1392 در بحث قاچاق یک صلاحیت اولیه و ثانویه تعریف شد. بعد از آن قانون تغییر کرد و رسیدگی وارد تعزیرات شد. نیاز به این داشتیم که قوانین اصلاح شوند. بخشی از این قوانین بازدارنده نبودند. با همپوشانی قوانین توانسیتم جاهایی که راه قانونی وجود داشت ضعف قانونی را حل کنیم. خواسته تعزیرات این بود که قوانین را اصلاح کنیم. حضور بازاریان در قوانین تا جایی پیش رفت که قوانین تضعیف شد. این جوابگو نبودند. با نشستی که توسط سران قوا انجام شد، زمینه آماده شد. ما در استان تیم‌های گشت را راه‌انداری کردیم.
صالحی افزود: در استان ما 145 بازرس به کار گرفته شد و وضعیت برای امروز آماده شد. طرح امنیت اقتصادی را ایجاد و صنف‌ها و اتحادیه‌ها را تخصصی کردیم. شاید افرادی که می‌خواهند شکایت کنند هزینه آن را نداشته باشند. آموزش‌های لازم صورت گرفت. از همه ظرفیت‌های استان استفاده کردیم. برای اجرای این طرح وی در ادامه افزود: این طرح مربوط به یک دستگاه خاص نیست. دستگاه‌های مربوطه وارد شدند و کشفیاتی که الان در استان اتفاق افتاده است بسیار بالا است.

وی گفت: سعی کردیم در کمترین زمان ممکن رسیدگی کنیم و مشخص کردیم به روز گزارشات انجام شود. تمامی مسائل اقتصادی استان را رصد می‌کنیم. از دوستان می‌خواهیم هر جا نسبت به کشف کالاها می‌توانند اقدام کنند.
مدیرکل تعزیرات استان گفت: لیست کالاهایی که افزایش یافته است مشخص است. آن کالاهایی که تغییر قیمتی نباید داشته باشند را رصد می‌کنیم. کالاهایی که تأثیرپذیر هستند را هم اعلام می‌کنیم.
کریم روزبهان مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در ادامه عنوان کرد:  این کالاها از این به بعد با ارز آزاد توزیع می‌شوند. از ابتدای شروع این طرح، سازمان‌های متولی به ریاست استاندار و معاون اقتصادی تشکیل شد. حاصل این تلاش‌ها این شد که ما داریم به راحتی از این پیچ تاریخی عبور می‌کنیم. تبعاتی که این جریان می‌توانست داشته باشد، اقشاری که می‌شد از این طرح آسیب ببینند با تدبیر مسئولان استانی ما در حال گذار از این پیچ هسیتم و با کمترین تبعات داریم از آن عبور می‌کنیم.
وی اضافه کرد: وفور کالاهای اساسی به وضوح قابل مشاهده است و نظارت ما به صورت شبانه روزی در حال انجام است و تا حالا هیچ مشکلی نداشته‌ایم.
وی گفت: در حقیقت کالاهای اساسی مورد نیاز که متأثر از این سیاست هستند، با مدیریت صورت گرفته، تأمین آنها در همه مغازه‌ها تأمین شده است. ما الأن از حیث وجود کالا در فروشگاه‌ها هیچ مشکلی نداریم.
در ادامه صحبت‌های مسئولین استانی، نمایندگانی دانشجویی به طرح پرسش‌ها و ایده‌هایی پرداختند. یکی از دانشجویان گفت: بعد از این موج، تقاضای مردم کمتر می‌شود و منجر به تولید کمتر می‌شود. متأسفانه ما درگیر مسائلی می‌شویم که باید راجع به آن تدبیری در نظر گرفته شود.
عسکری در پاسخ گفت: الأن ما با یک مازاد عرضه روبرو هستیم که ناشی از کمبود تقاضا است. یک دلیل آن این است که قیمت‌ها افزایش یافته است. اما افزایش قیمت با پرداخت یارانه تقویت شده است. اما آیا کاملاً خنثی خواهد شد؟ تا مدتی به دلیل اینکه خیلی از خانواده‌ها ذخیره داشته‌اند، اثر آن انباشت عرضه در بازار خواهد بود. ما باید کالاهای مازاد را خریداری کنیم و به عنوان ذخیره استراتژیک ذخیره کنیم.
عسکری اضافه کرد: قریب به 70 درصد از ظرفیت تقاضای مرغ را پاسخ می‌دهیم؛ در استان ما مشکل کمتر از استان‌های دیگر است. مرغ‌هایی که به فروش نروند، دولت می‌خرد و ذخیره می‌کند و به بخش مصرف‌های عمده تزریق می‌کند. در مورد شیر هم، مازاد تبدیل به شیرخشک می‌شود.

در ادامه یکی دیگر از دانشجویان گفت: چرا قبل از اینکه این طرح اجرایی شود، از قبل اطلاع رسانی نشد؟
وی گفت: در بعضی از شهرستان‌ها برخی از کالاها پیدا نمی‌شود و ما همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها و کمبود کالاها در بازار هستیم.
عسکری نیز در پاسخ گفت: دیروز مقدارکافی روغن به بازار تزریق کردیم و ما در حال حاضر کمبودی در بازار نداریم.
این دانشجو در ادامه پرسید معیار پرداخت یارانه‌ها چه بوده است؟ عسکری در پاسخ گفت: در طبقه‌بندی 85 میلیون نفر حتماً خطا اتفاق می‌افتد.
یکی دیگر از دانشجوها گفت: چرا هیچ توجیهی نکردید و یکسره طرح را اجرا کردید؟ این یک طرح خوب است اما مردم باید توجیه شوند.
صالحی گفت: یکی از مواردی که باعث این طرح شد، جلوگیری از قاچاق بود.
یکی دیگر از دانشجوها گفت: دولت به عنوان ناظر باشد و نظارت کند که مدیرکل تعزیرات استان گفت: اتاق اصناف، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و ... موارد را می‌آورند و ما رسیدگی می‌کنیم؛ ما رسیدگی کننده هستیم نه نظارت کننده.
یکی دیگر از دانشجویان با اشاره به تعدد نرخ‌ها در یاسوج گفت: چهار اقلام افزایش قیمت یافته است. اما می‌بینیم حتی آب معدنی هم افزایش قیمت داشته است، دلیل آن چیست؟ روزبهان مدیرکل صمت کهگیلویه و بویراحمد گفت: کالاهای اساسی تأثیر مستقیم می پذیرند. اما یک سری کالاهای دیگر هم هست که از اجرای این طرح تأثیر می‌پذیرند. میزان اثرپذیری این کالاها با یکدیگر متفاوت است. برخی 5 درصد و برخی 60 تا 70 درصد تأثیر می‌پذیرند.
در ادامه عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سؤال یکی از دانشجوها در خصوص اهمیت کالابرگ گفت: با وجود اینکه هنوز دستورالعمل آن نیامده است، اما اگر برای شما یک کالا تخصیص داده شود، بسیار بهتر از پول است. کالابرگ اگر در طول زمان ثابت باشد، به نفع مصرف کننده است.
صالحی نیز در خصوص قیمت درج شده بر روی کالاها گفت: در یک دوره‌ای کالاها قیمت مصرف کننده روی آن زده شده بود. اما الأن قرار بر این شده است همه کالاها هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف کننده را داشته باشند.




کد مطلب: 448127

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448127/طبقه-متوسط-ایران-حال-حذف-شدن-آرد-کیلویی-هزار-تومان-کاه-6-روزی-300-تن-روغن-پاکستان-کشف-می-شد-کمترین-تبعات-عبور-پیچ-تاریخی-هستیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1