کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

تجمعات اعتراضی در پی گرانی‌های اخیر / رئیس‌جمهور در بین مردم: هرگز اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه سازی یارانه‌ها آسیب ببینند

23 ارديبهشت 1401 ساعت 18:49

شب گذشته برخی از شهرهای کشور شاهد تجمعات اعتراضی برای افزایش نرخ برخی از اقلام اساسی بود. برخی گزارش‌های مردمی نیز حکایت از اختلال و قطعی اینترنت در برخی از شهرها دارد.


شب گذشته برخی از شهرهای کشور شاهد تجمعات اعتراضی برای افزایش نرخ برخی از اقلام اساسی بود. برخی گزارش‌های مردمی نیز حکایت از اختلال و قطعی اینترنت در برخی از شهرها دارد.
به گزارش کبنا و به نقل تابناک: شب گذشته برخی از شهرهای کشور شاهد تجمعات اعتراضی برای افزایش نرخ برخی از اقلام اساسی بود. در این تجمعات که شعارهایی درباره رویکرد دولت در حذف ارز ترجیحی و در پی آن گران شدن برخی از کالاها و عدم پیش بینی تمهیدات لازم برای اجرای این اقدام بزرگ و حیاتی مطرح شد آن چه کاملا مشهود بود معضل «عدم اقناع سازی» و توجیه افکار عمومی بود که تا پیش از این بارها تذکر داده شده بود.
بر اساس متن قانون بودجه در بند ص تبصره یک این قانون حذفِ ارزِ ترجیحیِ کالاهای اساسی را منوط و مشروط کرده است به جبرانِ پیشینیِ زیانِ رفاهِ مصرف کننده از طریق کالابرگ الکترونیکی به همراه امکان تهیه این کالاها با قیمت شهریور ۱۴۰۰. همانگونه که در این متن دیده می‌شود تمهیدات پیشینی برای اجرای این کار مورد تاکید قرار گرفته است.
مشکلی که در این روزهای اخیر کاملا مشهود است بیان ادله و دلایلی از سوی برخی از مسئولان و افراد است که نه تنها در جهت اقناع سازی عمومی نبوده بلکه افکار عمومی را تحریک کرده و بیان چنان گفتارهایی را وهن به کرامت و منطق و نظام فکری هر فردی ارزیابی می‌کنند.
خبرگزاری مهر در همین زمینه نوشت: شب گذشته برخی مناطق در دو شهر اندیمشک و ایذه شاهد اعتراض‌های مردمی به گرانی‌های اخیر بود. شنیده‌ها از اندیمشک حاکی است که شامگاه پنج‌شنبه برخی از شهروندان اندیمشکی با حضور در میدان امام خمینی این شهرستان نسبت به گرانی‌های اخیر شعارهای اعتراضی سر دادند.
درحالی‌که اعتراضات به‌صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری بود، همه پاساژها و واحدهای صنفی در بازار اقدام به تعطیلی کردند.
همچنین در شهرستان ایذه هم طی چند روز گذشته و پس از گرانی کالاهای اساسی مردم دست به تجمع اعتراضی در میادین و خیابان‌های اصلی شهر زدند و با سر دادن شعارهایی خواستار رفع مشکلات معیشتی خود شدند.
تجمع‌های شب گذشته در ایذه هم از ساعت ۲۰ شروع شد اما اعتراضات در این شهر متفاوت‌تر از قبل بود؛ معترضین با روشن کردن آتش ورودی‌های بازار و خیابان‌های منتهی به چهارراه اصلی را مسدود کردند و اجازه عبور و مرور به مردم را ندادند.
برخی گزارش‌های مردمی حکایت از اختلال و قطعی اینترنت در برخی مناطق شهر ایذه دارد.
به گزارش ایرنا، در شهرستان درود لرستان حدود ۵۰ نفر در تجمعی محدود با سر دادن شعارهایی خواستار بازگشت قیمت‌ها به قبل شدند؛ با وجود تلاش برخی برای ایجاد حرکت‌های التهاب آفرین، این تجمع با حضور عوامل انتظامی پایان یافت.
شهرستان ایذه در خوزستان نیز بعد از ظهر پنجشنبه شاهد برگزاری تجمع اعتراضی چند ده نفری بود؛ در این تجمع برخی تحریک کنندگان با تلاش برای انحراف در تجمع، به برخی از اموال عمومی در این شهر حمله ور شدند.
حمله به برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین اقدام به آتش زدن یکی از مساجد شهر، موجب شد که با ورود عوامل انتظامی تجمع کنندگان متفرق شوند.
اندیمشک دیگر شهر استان خوزستان نیز شاهد تجمع حدود ۲۰۰ نفری بود؛ سرداد شعارهایی علیه افزایش قیمت‌ها و همچنین سنگ پرانی به سمت عوامل انتظامی و آتش نشانی باعث مجروحیت یکی از آتش نشانان این شهر شد.
شهرستان دزفول نیز طی دو روز گذشته تجمعات پراکنده‌ای را شاهد بود؛ تعدادی از افراد در چهارراه شریعتی این شهر تجمع کرده و شعارهای ساختار شکنانه سردادند.
تجمع کنندگان که تعداد آنها حدود ۳۰۰ نفر تخمین زده می‌شود با دخالت عوامل انتظامی متفرق شدند؛ دادستان عمومی و انقلاب دزفول اعلام کرد که ۱۵ نفر از کسانی که سعی داشتند تجمعات این شهر را به آشوب بکشند بازداشت شدند.
تعدادی از مردم شهرکرد مرکز استان چهارمحال بختیاری هم عصر روز پنجشنبه در معابر اصلی این شهر و در اعتراض به افزایش قیمت‌ها تجمع کردند؛ چهارراه فصیحی محل اصلی این تجمع گزارش شده و تعداد تجمع کنندگان نیز حدود ۲۰۰ نفر گزارش شده است.
شهرستان جونقان نیز عصر پنجشنبه شاهد تجمعی ۳۰ الی ۴۰ نفره بود؛ در این تجمع نیز برخی شعارها علیه افزایش قیمت‌ها و در مواردی شعارهای ساختار شکنانه سر داده شد.
شهرستان فشافویه تهران هم تجمعی چند ده نفره به همراه شعار علیه افزایش قیمت‌ها را به خود دید؛ هجوم به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و آتش زدن یکی از فضاهای سبز سطح شهر، باعث دخالت عوامل انتظامی و متفرق شدن جمعیت شد.
رئیس‌جمهور: هرگز اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه سازی یارانه‌ها آسیب ببینند
در پی این اتفاقات، سید ابراهیم رئیسی نیز در بین مردم حضور یافت.
ایرنا در این باره نوشت: رئیس‌جمهور با حضور در میدان بهمن تهران و بازدید از یکی از مراکز بزرگ توزیع مرغ از نزدیک با مردم گفت‌وگو و تاکید کرد: تا من زنده باشم به هیچ وجه اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه سازی یارانه‌ها آسیب ببینند. سید ابراهیم رئیسی صبح امروز (جمعه) با حضور در میدان بهمن از مرکز بزرگ توزیع مرغ در جنوب تهران بازدید کرد.
         
رئیس‌جمهور همچنین در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور یافته و ضمن گفت‌وگو با مردم از نزدیک در جریان وضعیت توزیع برخی کالاها و مشکلات مربوط به آن قرار گرفت.
سید ابراهیم رئیسی پس از بازدید از یکی از مراکز بزرگ توزیع مرغ در تهران در جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور اعضای دولت و بقیه نهادها هم شرکت کرد.
سیاست مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه با حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و اعطای یارانه به خود مردم و افزایش قیمت رسمی چهار کالای اساسی مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات از روز گذشته (پنجشنبه) آغاز شده است.
دولت سیزدهم برای اجرای این سیاست مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به هر نفر در سه دهک اول تا سوم و مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به هر نفر از دهک چهارم تا نهم پرداخت کرده است.
در این بازدید سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی رئیس جمهور را همراهی می کرد.
    





کد مطلب: 447936

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/447936/تجمعات-اعتراضی-پی-گرانی-های-اخیر-رئیس-جمهور-بین-مردم-هرگز-اجازه-نخواهم-طرح-عادلانه-سازی-یارانه-ها-آسیب-ببینند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1