تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۶
کد مطلب : ۴۴۷۸۸۶
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد

کهگیلویه و بویراحمد با خشکسالی مواجه است

۰
کهگیلویه و بویراحمد با خشکسالی مواجه است
کبنا ؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از کاهش ۱۰۰ میلیمتری میانگین بارش‌ها در این استان خبر داد.
به گزارش کبنا، آرش مصلح در نشست ستاد مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امسال با خشکسالی مواجهیم، افزود: میانگین بارش استان کهگیلویه و بویراحمد در دراز مدت ۶۵۱ میلیمتر بوده در حالی که امسال این میزان به ۵۵۰ میلیمتر رسیده که نسبت به میانگین درازمدت با ۱۰۰ میلیمتر کاهش مواجه بوده‌ایم.
 وی اظهار کرد: این کاهش بارندگی بر روی تمام منابع آبی استان شامل آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی، سد و شبکه تأثیر گذاشت.
 وجود ۳۵۰۰ حلقه چاه در کهگیلویه و بویراحمد
 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۳۵۰۰ حلقه چاه در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: پنج هزار مجوز برداشت آب از منابع آب‌های سطحی شامل چشمه‌ها و رودخانه‌ها، ۹ شبکه آبیاری زهکشی، پنج نیروگاه برق آبی و دو سد در حال بهره برداری داریم.
 مصلح با اشاره به تبعات خشکسالی امسال تصریح کرد: خشکسالی امسال بر روی سه منبع آب شرب، صنعت و کشاورزی استان اثرگذار خواهد بود.
 ۲۶۰ روستا با تنش آبی مواجهند
 وی با بیان اینکه خشکسالی امسال در زمینه آب شرب شهرها و روستاها و عشایر استان تأثیر خواهد داشت، ادامه داد: هم اکنون ۲۶۰ روستای این استان با تنش آبی مواجه هستند و احتمال دارد آب چند شهر استان طی ماه‌های آینده با مشکل مواجه شود.
 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: روزانه سطح ایستایی چاه‌ها آب استان در حال اُفت و پایین رفتن است. 
مصلح تاکید کرد: احتمالاً این کاهش آب‌ها روی فعالیت صنایع استان از جمله صنایع بزرگ همچون کارخانه سیمان مارگون مؤثر خواهد بود که باید تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود. 
وی تصریح کرد: طبق مصوبه دولت کشت برنج در کشور ممنوع شده است اما با توجه به تاکید استاندار مبنی بر بومی سازی این مسئله در کنار رودخانه‌های اصلی با مردم همکاری و مساعدت کرده‌ایم که این مسئله موجب به معارضات و مشکلاتی شده است به طوری که اخیراً یکی از روسای آب شهرستان استان به همین علت مورد ضرب و شتم کشاورزان قرار گرفت.
 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی بدون توجیه اقتصادی و سود دهی در اختیار کشاورزان است که باید در این زمینه چاره اندیشی شود، یک ایستگاه پمپاژ ۴۵۰ میلیون تومان هزینه برق دارد.
 مصلح افزود: مخزن سد کوثر بعنوان یک ذخیره مطلوب جهت عملیات آبگیری بالگردهای آبپاش در هنگام آتش‌سوزی جنگل‌های استان فراهم می‌باشد که براساس موقعیت دقیق و مناسبی که هماهنگ خواهد شد می‌توان مانند سنوات گذشته برداشت آب توسط بالگردهای هوافضای سپاه از آن برای آتش سوزی احتمالی انجام پذیرد، در این خصوص هماهنگی قبلی با آب منطقه‌ای و سد کوثر توسط ستاد بحران استان باید انجام پذیرد.
 وی بیان کرد: سد کوثر گچساران با حجم ۴۹۲ میلیون مترمکعب آب یکی از ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

اتهام همکاری معلمان بازداشتی با منافقین صحت ندارد/ پیگیری قضایی خواهیم کرد

اتهام همکاری معلمان بازداشتی با منافقین صحت ندارد/ پیگیری قضایی خواهیم کرد

وکیل محمد حبیبی و 3 تن از معلمان بازداشتی با تکذیب اتهام همکاری آنان با گروهک منافقین،...
شکر تلخ

شکر تلخ

دلار ارزان واردات، قیمت پایین کالا و قاچاق کلیدواژه‌هایی هستند که دولت با آن قیمت‌ها ...
زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت: ولایتی به صراحت اعلام کرد که نهادهای مدنی تهدیدی ...
1