تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۴۴۷۸۰۶
کبنا گزارش می دهد؛

سردرگمی در بازار گچساران و نان های چند نرخی! / بسته 8 تایی باگت 25 هزارتومان!؟

۱
۰
سردرگمی در بازار گچساران و نان های چند نرخی! / بسته 8 تایی باگت 25 هزارتومان!؟
کبنا ؛
وعده و وعیدهای دولت سیزدهم از زمان انتخابات گرفته تا همین الان ادامه دارد، وعده هایی که به نظر می آید توخالی‌اند و سیاست های دولت چیزی جز فشار از همه نواحی به مردم قشر ضعیف جامعه نبوده است. مسئولان عمدتا تنها حرفشان این است که مردم نگران نباشند، در حالی که حرف درمانی شکم مردم را سیر نمی کند، مردمی که الان نان و ماکارونی و اقلام گندم هم برایشان تبدیل به مواد لاکچری شده است.
به گزارش کبنا نیوز، پس از التهابات واردۀ دولت، بازار نان در گچساران نیز ملتهب شده است. نان از سنتی گرفته تا صنعتی وضعیت نامشخصی پیدا کرده، مردم می گویند نان حتی پیدا هم نمی شود، برخی از نانوایی ها تعطیل کرده اند و به بهانه هایی یا عذری موجه نان پخت نمی کنند. نان باگت چند نرخی شده و به گفته شهروندان برخی از نانوایی ها به قیمت های متفاوتی نان می فروشند.
اگر بعد از ظهر به نانوایی های نان باگت و صنعتی سری بزنید می بینید که نانوایی ها بعدازظهر پخت نمی‌کنند.
به یکی از نانوایی های نان باگت سطح شهر سری می زنم و قیمت نان باگت را می پرسم، می گوید: « 600 تومان». تعجب می کنم. «می گوید تا زمانی که نرخ جدید را ندهند نمی توانیم بیشتر از این قیمت بفروشیم». عجیب است که نان باگت در نانوایی عددی 600 فروخته می شود اما هر 8 عدد نان باگت در سوپرمارکت ها 20 هزار تومان به فروش می رسد.  از سوپرمارکت ها می پرسم که مگر این نان ها را از همینجا تهیه نمی کنید؟ یا طفره می روند یا اظهار ندانستن می کنند، عده ای هم می گویند این نان از بهبهان تهیه  شده است.
خانم نارکی، مسئول یکی از نانوایی های گچساران می گوید «نان فانتزی با این وضعیت نمی صرفد، نان معمولی پول نایلون را هم می گیرند، ما این همه زحمت و مواد اضافه برای پخت را به قیمت های گران و چندبرابر باید خرید کنیم، اما به این قیمت می فروشیم، حتما بعد از این گرانی هم مشتری کم می شود، چطور حقوق کارگر و بیمه کارگر را بدهم؟ بیمه 60 درصد اضافه شده. شاید ما هم اگر نصرفد جمع کردیم.»
یکی دیگر از نانواهای نان فانتزی نیز از گرانی اقلام تهیه نان شکایت می کند، آقای محمدی می گوید: «ما به همان نرخ 600 تومان می فروشیم، در خدمت مردم هستیم، اما باید جوش شیرین و اقلامی بخریم که از پارسال تا الان چند برابر شده، هر بار هم گران تر می شود.»
به یکی دیگر از نانوایی های نان فانتزی سر می زنم که پخت نمی کند، می گوید سامانه آرد را بسته اند و پخت نداریم. شهرهای بزرگ سامانه شان باز است، اما اینجا نه.
نان باگت هر عدد 2500 تومان!
یکی از شهروندان می گوید: روز گذشته نان باگت را از یکی از نانوایی ها عددی 2500 خریده ام.
یکی دیگر از شهروندان هم گفت: نان باگت بسته 8 تایی بیات شده را از سوپرمارکت 25 هزار تومان خریدم.
اما برخی دیگر از شهروندان برایشان قیمت مهم نیست، وقتی سوپرمارکتی با شک و تردید به خریدار نگاه می کند و می گوید «بسته ای 20 هزارتومان»، اما «خریدار می گوید که اهمیتی برایش ندارد!» و می خرد.
نان قوت غالب مردم است، اما مشخص است که نرخ های جدید و گران، فقط اقشار پایین جامعه را نشانه گرفته است. از نان تافتون و لواش و بربری و سنگک گرفته تا نان های صنعتی باگت و تست و ... همگی قوت غالب مردم هستند، نه تنها نان بلکه مواد غذایی دیگری که با آرد آماده می شوند از جمله شیرینی و بیسکوییت و ... نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. 
همه جا حرف از نان و عملکرد دولت است. در تاکسی مسافرها درباره نبود نان در بازار می گویند. به گفته شهروندان و آنچه به عینه می بینیم برخی از نانوایی های نان تافتون در تایم بعدازظهر کار نمی کنند و اصلا نانی پیدا نمی شود، نانوایی های نان صنعتی مثل نان باگت هم بعدازظهر ها پخت نمی کنند.
یکی از شهروندان در انتقاد از دولت می گوید: دولت شاید بخواهد یارانه برای نان بدهد، اما مشکل اینجاست که وقتی یارانه نان داده شود، دولت زورش به دیگر اقلام بازار نمی رسد، دولت نمی تواند قیمت هزار کالای ریز و درشت را کنترل کند، مردم از این وضعیت گرانی ناراحت و نگران هستند، نه فقط به خاطر چندرغاز یارانه.
مدیر یکی از نانوایی های گچساران می گوید: مشکل از این است که دولت یکدفعه سامانه آرد را بست، همین باعث شده که مردم نگران شوند و همه سردرگم باشند که چه می شود.
احمدی رئیس صنف خبازان و نانوایی ها نیز در گفت و گو با خبرنگار کبنا می گوید: قیمت نان هنوز مشخص نشده است و باید تا زمان تعیین قیمت نان در استان منتظر بمانیم.
در روزهای گذشته مسئولان استانی هشدار داده اند که افزایش و تغییر خودسرانه قیمت نان تخلف است و مردم موارد تخلف را گزارش دهند.
مشخص نیست که بازرسان ادارات صمت و تعزیرات حکومتی کجا هستند که در این چند روزه، انواع نان با قیمت های متفاوتی توسط برخی از نانواها و سوپرمارکت ها به فروش می رسد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
چرا خریدی 25 اگر نمیخوردی میمردی مقصر خود ما هستیم یکماه هم نون باگت نخوریم
اتهام همکاری معلمان بازداشتی با منافقین صحت ندارد/ پیگیری قضایی خواهیم کرد

اتهام همکاری معلمان بازداشتی با منافقین صحت ندارد/ پیگیری قضایی خواهیم کرد

وکیل محمد حبیبی و 3 تن از معلمان بازداشتی با تکذیب اتهام همکاری آنان با گروهک منافقین،...
شکر تلخ

شکر تلخ

دلار ارزان واردات، قیمت پایین کالا و قاچاق کلیدواژه‌هایی هستند که دولت با آن قیمت‌ها ...
زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت: ولایتی به صراحت اعلام کرد که نهادهای مدنی تهدیدی ...
1